Startproblemen

boudi

Actief
22 aug 2010
464
14
18
Hello,

Afgelopen winter, toen het goed vroor, gebeurde het wel eens een keer dat het langer duurde voordat de motor startte. Denk hierbij aan 2-3 seconden. De keren dat het gebeurde kon je op 1 hand tellen.

De afgelopen maanden ging het prima. Echter de laatste dagen gebeurde het dat hij weer moeite heeft met starten. De tijd die er tussen zit varieert van enkele seconden tot dat je zelfs even moet stoppen en nog een keer de sleutel om moet draaien.

Wat kan hier de oorzaak van zijn? Benzinefilter? Vieze bougies? Startmotor lijkt me niet omdat dit sporadisch voorkomt.

Ik verneem graag van jullie :)
 

Alan

Stamgast
14 jun 2009
5.626
63
48
Dan heeft die accu het aardig lang volgehouden :D

Bij mij zit er nu na 165.000km en 6 jaar nog steeds de eerste in :) en hij doet het nog goed
 

boudi

Actief
22 aug 2010
464
14
18
Euhhh de mijne is nu exact 8 jaar oud en 121.000 op de teller.

Maar w.b. het starten, de laatste weken was er weer niets aan de hand. Het is echt heel sporadisch dat hij er soms iets langer over doet. En als je de oorzaak weet (accu) dan is het een kwestie van accu vervangen en klaar is kees.
 

Alan

Stamgast
14 jun 2009
5.626
63
48
ach ja bij jou geeft hij in ieder geval aan dat de accu al wat aan de mindere kant is, dus opzich kan vervangen geen kwaad. Mocht dit niet de oplossing zijn, dan kan je altijd weer verder zoeken :)
 

KWP

Stamgast
7 nov 2010
1.790
1
38
Ik weet niet hoe het bij aftermarket accu's is maar bij Toyota/Lexus accu's heb je 3 jaar garantie op de nieuwe....





gr. koen
 

marcelis200

Nieuw hier
25 dec 2012
15
0
0
Ik haal dit onderwerp weer even naar boven van Boudi aangezien ik ook wel eens last heb van dit euvel...
Naar mijn idee heb ik er alleen last van met vochtig weer?? Ik merk absoluut niet dat de accu zwakker is want ook afgelopen winter dagen met -6 starte hij ook zonder aarzelen. Mijn vraag is dus meer aan Boudi gericht om te vragen of het euvel na het vervangen van zn oude accu verhoplen is/was?
Wat mij wel opvalt is dat de lexus toch wel vrij veel kleine mankementjes vertoont terwijl iedereen de lexus de hemel in prijst om wat voor een geweldige goede auto het is.
Ja het is een mooie auto, klasse auto om voor de dag mee te komen, maar alle mooie en goede verhalen wat ik van het merk heb gehoort vind ik persoonlijk een beetje te veel van t goede.
Mijn IS200(executive) is van 2002 en er staat 146000 op de teller is dealer onderhouden en van de eerste eigenaar overgenomen.
'Mankementjes' : soms trillen van de remmen/schijven (zijn net 3500km geleden vernieuwd 4x schijven+blokken)
toch wel in 1 x in de 2 weken slecht aanwillen slaan. Knarsen bij achteruit rijden en remmen. Ook ben ik niet echt te spreken over de wegliging bij rechtuit rijden op de snelweg.. rij met michelin pilot sport 3 (3500km oud) met 2.3 bar rondom en de wagen slingerd gewoon bij 130km/ph. (stuur strak vast met 2handen 10-voor-2)
Ben bij de dealer geweest die hebben de gehele ophangen nagekeken en niks vreemds kunnen ondekken. De auto heeft nooit schade gehad dus lijkt mij niet dat het en of ander krom staat..?
Ik ben erg blij met mijn 'nieuwe' auto maar het is niet de auto wat ik had verwacht (begrijp me niet verkeerd mede lexus rijders, ik kraak niks af ben alleen ree?l)! Wel geloof ik dat de IS200 een veilige auto is met een super goed en betrouwbaar blok en naar mijn smaak een van de mooiste auto's van begin jaren 2000. Het zijn ook ook geen super grote euvels en elke auto heeft wel wat, maar vind het vreemd dat ik er nooit iets heb over gelezen/gehoord.

Toch ben ik een trotse lexus eigenaar :p
 

marcelis200

Nieuw hier
25 dec 2012
15
0
0
ps heb de auto ook laten uitlijnen bij het vervangen van schijven/blokken en vevangen van de banden.
Alles staat in het groen en is nogmaals nagekeken bij de dealer (toyota)
 

GPS-10

Connaisseur
10 jun 2011
4.993
117
0
...maar alle mooie en goede verhalen wat ik van het merk heb gehoort vind ik persoonlijk een beetje te veel van t goede.
Toch zal er wel wat aanleiding zijn tot mooie verhalen...misschien ook op basis van de wereldwijde betrouwbaarheidsindexen ;)

Mankementjes' : soms trillen van de remmen/schijven (zijn net 3500km geleden vernieuwd 4x schijven+blokken) toch wel in 1 x in de 2 weken slecht aanwillen slaan. Knarsen bij achteruit rijden en remmen. Ook ben ik niet echt te spreken over de wegliging bij rechtuit rijden op de snelweg.. rij met michelin pilot sport 3 (3500km oud) met 2.3 bar rondom en de wagen slingerd gewoon bij 130km/ph. (stuur strak vast met 2handen 10-voor-2)
Maar in alle redelijkheid, wat zegt dit nu precies over de algehele betrouwbaarheid van de wagen? Bij alle auto's heb je onherroepelijk te maken met slijtageonderdelen, zoals rubbers, accu's, remdelen, ophanging, etc. E.e.a. gaat gepaard met leeftijd, klimaat, onderhoud, etc...

Zwabberen over de weg; uitlijning (misschien naar specialist gaan?), rubbers ophanging/droplinks gaar/ schokdempers, stuurhuisrubbers?
Startprobleem; accu, startmotor? bougies? Kou + motorolie viscositeit? Elektr. contact?
Trillen schijven/knarsen; komt vaak voor, niet specifiek Lexus. E.e.a. meestal afhankelijk van montage-kundigheid/materialen, inremprocedure bij nieuwe blokken en schijven, of slijtage klauwen/slidepins?

Er zijn dus nogal wat (mogelijke) oorzaken te noemen voor de punten die je noemt, die buiten een structureel gebrek of betrouwbaarheid van de auto staan. Ik zou dan toch eens overwegen een andere garage te bezoeken, als dit niet opgelost kan worden.

Maar goed, dit is dan weer mijn persoonlijke mening ;)
 

marcelis200

Nieuw hier
25 dec 2012
15
0
0
ik twijfel niet aan de vakbekwaamheid van een toyota dealer en helemaal niet in tijden van crisis.. en als je 2 keer je auto laat uitlijnen lijkt het me toch wel dat als er iets mis moet zijn het wel boven water had gekomen...?
ik begrijp dat als je een lexus fan bent het niet leuk is om te lezen, maar een lexus die dealer onderhouden is bij een lexus dealer zal niet slecht zijn onderhoude...? ook alle 6 de bougies zijn vervangen, startmotor draait altijd keurig in de rondte, viscosietijd heb ik de ballen verstand van, daarom breng ik mijn auto's altijd naar dealer garages waar ze daar wel verstand van hebben :rulez: hij heeft al zn stempels en dus ook zn olie verversingen gehad. maar ik ben blij met je reactie's hoor ;-) maar nee, MIJN lexus is niet de auto wat ik had verwacht... jammer want het model is wel mooier dan menig bmw's of mercedessen van t zelfde bouwjaar en segment.
 

marcelis200

Nieuw hier
25 dec 2012
15
0
0
en over de wereldwijde betrouwbaarheid... lexus komt overgens wel vaak voor op grote terug roep acties... wel netjes wat ik overegens ook verwacht van een japanse autofabriekant

:hi:
 

Alan

Stamgast
14 jun 2009
5.626
63
48
Elke auto en fabrikant heeft wel zo zijn dingen, maar het kan door meerdere dingen komen...

Mijn ervaring met de is200 is dat deze ook vrij comfortabel is geveerd waardoor deze kan overkomen als minder stabiel, misschien ervaar jij dit, daarnaast is deze ook erg gevoelig voor type band. banden met een zachte wang, waaronder de michelin ps3 kan dit effect wat meer versterken. 2.3 bar achter is volgens mij wat weinig trouwens. ik weet niet meer wat de aanbevolen bandenspanning voor achter is voor als je veel op de snelweg rijdt.

Wat je zou kunne doen is de auto wat verlagen met verlagings veren zodat deze at sportiever en stabieler is op de nselweg.

Soms trillen van de remmen? dus de ene keer wel andere keer niet? datis dan wel een vreemde trouwens...

wat wel kan is dat alle rubbers vanwege zijn leeftijd versleten/uitgedroogd zijn waardoor er meer speling is, dus dit heeft niet zozeer met lexus of de is200 te maken. probeer dit eens uit te zoeken...

Het startprobleem is wel vaag ja.... dat heeft meer tijd nodig om te onderzoeken wat het is.

Maar een lexus is bovengemiddeld betrouwbaar, dit wil zeggen dat de kans een stuk kleiner is dat je problemen hebt, maar niet onverwoestbaar, het blijft nog steeds een auto die slijt en gewoon kapot kan gaan :) daarnaast heb je altijd wat maandagmorgen autos die net wat meer probs hebben dan de ander...
 

DirkR

Hoort erbij
26 jul 2012
75
0
0
vreemd van dat slingeren met 130.
Ik rij een is200 uit '99 met meer als 250.000 op de klok en hij rijd echt als nieuw, ik ben echt nog steeds helemaal wild van deze auto. Twijfel zelfs om een 2e aan te schaffen als daily.

Maar ik rij met dezelfde PS 3 banden. Maar ik heb nog nooit last van slingeren gehad, zelfs op hoge snelheid nog erg stabiel. Wel is het zo dat auto's met dubbel wishbone ophanging wat meer last hebben van spoorvorming dan andere auto's met mcpherson of multilink ophanging.
Heb je toevallig nog een uitlijn rapport liggen? ben wel nieuwsgierig naar de waardes.

Het knarsen bij achteruitrijden en remmen kan vuil en of roest zijn. Als je bijvoorbeeld 's ochtends in je auto stapt en al de auto al even stilstaat.
Wanneer hoor je het geluid? bij nieuwe schijven kan ook de corrosie van de remstofkap aanlopen in de remschijf. Had ik ook maar ff de dremel erover en opgelost.
 

redbaron

Actief
8 feb 2012
279
0
0
Stap maar niet in een andere auto van 2002. Dat is meestal pas echt schrikken. IS 300 gekocht en meteen laten uitlijnen. Is een afwijking van me, omdat ik racewagens bouw en rijd, ben daarom misschien een echte zeikerd op dat vlak. Uitlijning is zelden echt perfekt afgesteld. Ook niet bij autos waarvan de eigenaars zeggen dat de uitlijning recent gedaan is.
Vaak alleen spoor aan voorzijde en beetje in de richting gedraaid en huppekee weer 60 euro in de pocket. Kijk vantevoren wat de waardes moeten zijn. Voorzijde toespoor, caster en camber. Achter toespoor en camber en let er op dat die waardes zo optimaal mogelijk worden bereikt en vraag om een uitlijnrapport. Ook de IS 200 heb ik meteen uitgelijnd, omdat ik aan de voorbanden al kon zien dat de auto te veel uitspoor had. Was 5000 km eerder nog bij de dealer geweest. Mijn beide autos rijden op rails zo strak, ook bij hoge snelheid. Je rijd ook met weinig druk vind ik. Ik voor 2,5 en achter 2,6. Als ik naar Duitsland de snelweg op ga 2,8 en 3,0. Een keer startprobleem gehad met IS 200; was idd defecte accu; logisch met maar 58000 km in 9 jaar. Ook ??n keer startprobleem met IS 300. Mijn vrouw rijdt korte stukjes met alle stroomverbruikers aan die je maar kunt bedenken. Als je dat een week lang doet, kan op een koude ochtend de startspanning net iets te laag zijn. Als je wat langere ritten doet en je gebruikt geen achteruit- en stoelverwarming, verlichting etc is er niets aan de hand. Komt je dit bekend voor? Ik zou je een Optima accu adviseren. Leveren gigantische startamperages en hebben ausdauer (deep cycle) en goede levensduur. Heb van IS 200 voorbanden niet vernieuwd, want slijtage zat tgv uitspoor voornamelijk aan de binnenkant. Toch is te merken dat een tijdje met slechte uitlijning is gereden, omdat loopvlak en karkas van de band zich "zetten"naar die slechte uitlijning. Bij lagere snelheden lawaaiig en ietsie vibratie bij remmen. Vernieuw ze pas als zich een koper meldt. Heb nu met IS 300 licht zeer licht vibratie bij remmen, maar heb geen idee hoe oud de schijven zijn. Sinds februari vorig jaar 36000 km gereden. Zou nu ook wat roestvorming door pekel en/of aanslag op de blokjes kunnen zijn. Zal ze eens goed schoon remmen en als het zelfde blijft of erger wordt nieuwe schijven en/of wiellagers plaatsen.
Kortom ik ben heel blij met de Lexi en heb nog niks beters meegemaakt. Zeker niet als je naar prijs/kwaliteit kijkt.
Elke auto blijft een optelsom van mechanische en elektronische componenten dus er kan altijd iets minder goed funktioneren of stomweg vanaf de eerste dag al een defect hebben. Voeg daar nog wat onzorvuldigheid van rijder of monteur aan toe en de (volgende) eigenaar krijgt een cocktail van mogelijke problemen. Het is alleen maar goed dat je kritisch en reeel bent over je auto. Dat is goed voor de veiligheid van jezelf en anderen en houdt de automotive sector alert en het houdt een forum mee overeind...
 

GPS-10

Connaisseur
10 jun 2011
4.993
117
0
IS 300 gekocht en meteen laten uitlijnen. Is een afwijking van me, omdat ik racewagens bouw en rijd, ben daarom misschien een echte zeikerd op dat vlak.
Terechte opmerking, dus geen zeikerd ;) Je wenst uiteindelijk een goed sturende auto...

Op het forum zijn al wat onderwerpen voorbij gekomen m.b.t. (correcte) uitlijning. Hoewel de uitlijning op papier vaak goed was uitgevoerd (alles groen), bleek dit in de praktijk toch een ander verhaal.

Een dealer zal het uitlijnen meestal uitbesteden, dus dat kun je ze feitelijk niet aanrekenen (of blind op vertrouwen). Vandaar mijn suggestie een uitlijn-specialist te raadplegen. In het algemeen kijken dit soort specialisten verder dan enkel een 'groen' lampje. Na afloop zullen ze ook een stukje rijden met de auto en daarop een vervolg advies geven (ingeval het niet de uitlijning is, maar b.v. een draagarmrubber of zoiets..).

Ik ben Lexus fan, maar niet 1 met een roze bril. Er zijn bekende (slijtage)issues met deze auto's op hogere leeftijd, zie ook b.v. de buyersguide GS300. E.e.a. ook conform wat RedBaron aangeeft.

Toen ik mijn GS (uit 2000) kocht, reed deze uit zichzelf cirkeltjes. Dat werd niet heel veel beter na uitlijning door de dealer. Ik heb dit daarna laten doen door een bevriende garage met uitstekend resultaat. Stuurt nu kaarsrecht. Hoewel de uitlijning initieel goed leek (op papier dan), bleek e.e.a. toch te 'vervormen' op snelheid. Dat kon betrekkelijk eenvoudig worden opgelost.
 

ThinlaneT

Heel actief
21 sep 2010
593
48
28
De instabiliteit op hoge snelheid doet mij denken aan versleten/lekke schokdemper(s). Toen de linker schokdemper lek/versleten was ging de auto ook aardig zoeken boven de 120 / 130 km/u . Dit incombinatie met hobbels of kuilen was geen pretje, auto ging alle kanten op. Wellicht kan dat het zijn.

Het moeilijk starten ervaar ik ook wel eens. Vooral na een koude nacht zoals een paar weken geleden. Gezien de auto maar voor een paar km in het weekend gebruikt wordt gaat dit al snel. Ook 'vastplakkende/geroeste' klauw en schijven gebeurt wel eens.
 

marcelis200

Nieuw hier
25 dec 2012
15
0
0
De banden (michelins) waren ook absoluut niet mijn keuze geweest maargoed ze zaten eronder net nieuw toen ik hem kocht dusja oprijden dan maar denk ik. Over het verlagen ik snap dat je daar aan denkt alleen ik heb juist een auto gekocht waar ik niet voor elk drempeltje met 10 km/ph over heen hoef dus dat is geen optie voor me.
Het zijn geen grote of super erge dingen, (trillen is wel vervelend maar remt wel gewoon) maar wel vervelend walnt had dit totaal niet verwacht en met de proefrit was dit niet. Het gebeurt ongeveer 1 op de 10 keer tijdens remmen en dan vooral bij remmen op de snelweg niet dat ik hard rem ofzo maar dan lijkt het er vaker te zijn.
Ik hou jullie uiteraard op de hoogte als dit euvel verholpen is want ik geloof wel dat het ergens aan moet liggen.
Ik waardeer het dat er met me mee word gedacht en ook denk ik om over dit soort dingen te praten er sneller een antwoord op t euveltje is! Iemand nog tips voor de bandenspanning? Rij meestal alleen dus geen volbeladen auto met een vrouw met dikke kont en 3 kooters.
 

Lacor

Stamgast
25 jun 2011
1.010
66
0
Spanning in ieder geval niet te laag. Lexus adviseert volgens mij voor een IS200 2.3 rondom. Ik rij op 2.6 voor en 2.7 achter, maar dan ook op 205/50R17 winterbanden en in een SportCross. Sowieso vind ik iets meer spanning erin prettiger, ook om cuppen te voorkomen.
 

redbaron

Actief
8 feb 2012
279
0
0
Mee eens; ik rijd in de 200 dezelfde druk als de 300 en dat bevalt goed, zonder af te doen aan comfort.
En als je een band hebt met een wat zachte flank ,is lage druk helemaal vervelend, omdat de auto dan zwalkend aanvoelt; vind ik toch. Probeer het eens met hogere druk zou ik zeggen. 2,5 v00r 2,6 achter. Als het niet bevalt zet je ze weer zachter. Banden harder of zachter pompen kost immers niks. Ben benieuwd hoe het uitpakt.