Supervergrendeling en 12V accu

TDI-tdm

Nieuw hier
17 apr 2025
8
20
3
Meerdere lexus typen zijn uitgevoerd met de 'supervergrendeling' of zoals op de raam sticker staat: double lock.
Zeker bij langdurig parkeren op bijv. een parkeerterrein bij een luchthaven lijkt me dit een prima aanvulling op het degelijker afsluiten van de portieren.
Echter volgens het handboek zijn de portieren dan niet meer te openen van binnenuit, én ook niet meer van buiten met de sleutel.
Stel:
Je treft na, je terugvlucht met de nodige koffers, je auto aan met een lege 12V accu (komt blijkbaar vaker voor hier op het forum).
Smart entry en de afstandbediening van de portieren werkt niet meer.
Het openen m.b.v. de sleutel werkt dan ook niet meer.
In de kofferbak ligt een jumpstarter, maar daar kan je niet bij.

Ra ra, wat doe ik? :unsure:
Sterker nog: welke mogelijkheden heeft de Lexus pechhulp in zo'n situatie?

• Leuk
Waarderingen: Bobusa
Dat is nu eens een heel nuttige vraag maar waar ik het antwoord nog niet op weet. Ik ben benieuwd of iemand er hier praktijk ervaring mee heeft.

Ik heb eens automatische portier vergrendeling proberen in te bouwen in een gesloten aanhanger.
(Graag me niet waarom, was een dom idee).
Toen viel mij op dat zodra de stroom er af is, de deuren van het slot gaan.

Als dat bij Lexus ook zo werkt, is het te hopen dat de accu dan ook echt helemaal leeg is.

Ik heb ooit begrepen dat dat geen pretje is en er gesloopt moet gaan worden om een portier open te krijgen 😱

Je kunt met het sleutelblad de auto gewoon openmaken.
Dat zou heel mooi zijn!
Ik heb het geprobeerd met mijn UX 250h, maar kreeg het portier niet open.
Dat lukte overigens zonder problemen na de 'normale' vergrendeling.
Misschien moet je iets specifieks doen met die sleutel na de double lock?

Ik heb het geprobeerd met mijn UX 250h, maar kreeg het portier niet open.
Dat lukte overigens zonder problemen na de 'normale' vergrendeling.

Ik heb dit net op mijn IS300h geprobeerd en kan bevestigen dat het hier exact hetzelfde werkt. Vreemd, dit maakt het ineens een stuk minder interessant om de 'supervergrendeling' te gebruiken.

• Leuk
Waarderingen: Dirk_S
Dank je dat je het ook hebt geprobeerd.
Maakt inderdaad het gebruik van die supervergrendeling inderdaad nogal dubieus op momenten dat je het eigenlijk echt nodig zou hebben.
Op mijn vorige Passat zat ook een vorm van double locking als standaard vergrendeling.
Je hoorde ook altijd een dubbele klik bij het sluiten met de afstandbediening.
Het was dan sowieso niet mogelijk om de portieren van binnenuit open te maken.
Maar het openen met de sleutel van buiten bleef altijd een optie voor het geval dat de afstandbediening niet meer zou werken.
Heeft 25jr lang voor ons prima gewerkt! :D

Okay bijzonder!

Hebben jullie beiden ook wat meer kracht gezet? Het gebeurt nog weleens dat die sloten door het nooit gebruiken, als het ware vast gaan zitten.
Ik zet de Lexus altijd op supervergrendeling (2x op de afstandsbediening drukken of handgreep 2x indrukken). Ik heb eenmaal de CT200h met de mechanische sleutel open moeten maken, dit omdat ik mijn sleutel 's ochtends nergens kon vinden en ik op een gegeven moment toch echt weg moest.. Dus de reservesleutel gepakt... batterijtje natuurlijk leeg, dus sleutelblad losgehaald en kreeg de auto toen - hetzij onder uiteraard geloei v/h alarm - open. Sleutel tegen de startknop en ik kon de auto in READY zetten, alarm ging daardoor uit en ik kon wegrijden.
De handleiding er nog eens bijgepakt en daar staat dus in:
''Toegang door onbevoegden wordt voorkomen door het ontgrendelen van de portieren zowel van buitenaf als van binnenuit onmogelijk te maken.''
Maar het lukte me dus wel.
Dit zelfde zinnetje staat ook in het boekje van de IS. Ik ga het dus van de week nog eens met de IS proberen, gezien die een sleutelgat in de achterklep heeft zitten. Wellicht is dit de terugvalmogelijkheid van Lexus om alsnog binnen te komen en wordt ook het slot in de bestuurdersdeur ontkoppelt in supervergrendeling.

• Leuk
Waarderingen: D43m0n
Ik zet mijn UX altijd op double lock.
Een keer heb ik hem met de noodsleutel moeten openen omdat de batterij van de sleutel leeg was. Dat kon gewoon. Wel ging ook bij mij het alarm af, oorverdovend in een ondergrondse parkeergarage.

Gisteren nogmaals uitgeprobeerd.
Normale vergrendeling: zonder problemen het portier met de sleutel geopend.
Supervergrendeling (double lock): met geen mogelijkheid het portier met de sleutel open te krijgen!
Uitvoerig geprobeerd, hard, zacht draaien, tig keer draaien van de sleutel, niets hielp.
Het gaat in mijn geval om een UX 250h (facelift) van 2023.

Zoals beloofd:

Gisteren de IS met supervergrendeling weggezet en zonet de auto met het sleutelblad proberen te ontgrendelen. Ik moest wel even iets doorduwen, door een soort nokje heen, maar toen ontgrendelde de volledige auto en begon het alarm te loeien. Gelukkig geen buren op straat, dus dat scheelde weer. 🤓
@Fruitig in je voorsteltopic zie ik dat je ook een pre-facelift IS300h hebt, bij jou zou het dus ook gewoon moeten kunnen! Wellicht dat dat nokje leek op het einde en je de auto daarom niet open kreeg.

Het lijkt er voor de UX dus op dat men na 2020 (gezien de auto van Primi het nog wel kan) het sleutelgat ook ontkoppelt, wat een bijzondere en onhandige keuze is..
Zit er wellicht een sleutelgat in de achterklep verstopt, waardoor je zo bij de accu kunt, @TDI-tdm ? In dat geval kun je de auto namelijk altijd nog met een booster of startkabels aansluiten en zo de rest van de portieren openen met de afstandsbediening.

• Leuk
Waarderingen: D43m0n en Bobusa