Na 5000 fijne kilometers even een update over mijn ervaring met de IS300h. Excuses alvast dat ik de GS hierbij als vergelijking gebruik.
Het eerste wat mij opviel is dat de eerste kilometers mij direct aan de GS deden terugdenken.
Bijna dezelfde rijervaring mits je niet vol gas geeft. Zelfs de geur is hetzelfde

Waar ik eerst bang was dat ik de power vreselijk zou missen , is dit me in de IS 100% meegevallen.
Vooral de versnelling van 100 naar 200km/h viel me niet tegen. Uiteraard wel met een grotere keel als de GS

De algehele beleving is precies zoals ik me herinner zolang je normaal met het gaspedaal omgaat.
Het gemak waarmee de GS er een schepje bovenop deed red de IS begrijpelijk niet.
Het comfort en stilte in het interieur is prima. Ik heb ondanks de minder uitgebreide stoelverstelling toch de juiste positie gevonden,
na 1000km in een dag stapte ik nog redelijk fit uit. Je zit wel iets meer "ingepakt" vanwege de kleinere interieurruimte. Ik ben 190cm en veel groter moet je niet zijn in dit model. Ook omdat er een schuifdak in zit.
De wegligging is als een huis met de 235-255 bandencombinatie. Wel merk je het verschil met volle bepakking door meer zijwaartse speling als met de sport+ functie in de GS. Dat verschil mag er zijn uiteraard.
In deze Luxury uitvoering missen alleen de stuurverwarming en zonnescherm. De ML audio klinkt exact als in de GS, en dat is weer fantastisch.
De kleur Titanium is niet zo uitgesproken als het rood van de GS , maar in combinatie met de ivoor lederen bekleding maakt dit absoluut een mooi geheel.
De achterbank is in de IS wel opklapbaar, de ski's kunnen dus weer mee.
Wat ik wel mis is de HUD wat je pas echt gaat waarderen als je het opeens niet hebt.
Conclusie is dat ik me weer onmiddellijk thuis voel in deze auto, met als absolute plus punten het rijcomfort , stilte en ook niet onbelangrijk nu , het verbruik.
Bij normaal rijden in NL ca 1-17 , bij boenderen op de Autobahn ca 1-13