toch wel blij met Lexus navigatie

Henri27

Heel actief
1 jul 2020
565
253
63
Vandaag moest ik van mijn woonplaats naar een bepaalde plek in Overijssel.


Toen ik de bestemming had ingevoerd kon ik zoals altijd 3 opties kiezen.

Snel: 134 km, 1 uur en 25 minuten (via duitse snelweg)
Snel: 129 km, 1 uur en 28 minuten
Kort: 94 km, 1 uur en 34 minuten (binnendoorwegen)

Goh dat was een moeilijke keuze zeg :p
Ik was helemaal niet van plan om vandaag door Duitsland te rijden, maar als de Lexus navigatie mij zó op het idee brengt ;-)
Dus mooi 160/170 op de CC en af en toe even voor het leuke de 220 aangetikt, maar niet voluit laten gaan, want dat gaat me toch net iets te snel..
Maar mán... wat een afgang als je dan weer de grens van NL passeert en weer 100 moet rijden..

Op de terugweg vlak voor de grens naar huis nog even 115 liter Super getankt (natuurlijk had ik ff een paar duitse jerrycans achterin gegooid, blijf toch een Nederlander)
En tevreden weer naar huis gereden...

Dat was weer even heerlijk genieten... en dat dankzij de Lexus navigatie :cool:
 

Bassj

Actief
25 jan 2020
217
129
43
Ik snap werkelijk amper iets van het navigatiesysteem.
Erg gebruiksonvriendelijk....of ik ben gewoon te lui om het uit te zoeken.
Ben echt ooit eens 20 minuten bezig geweest om een adres ingevoerd te krijgen wat niet gelukt is.
Daarna nooit meer gebruikt.
Ik ga me er toch naar eens in verdiepen...heb ik weer wat te klooien
 
  • Leuk
Waarderingen: IS-F kuiken

robtp09

Heel actief
4 mei 2020
558
1
354
63
Dat navigatiesysteem is soms echt te dom voor woorden; ik reed deze week per ongeluk de A50 op terwijl ik eigenlijk de A1 had moeten blijven volgen in oostelijke richting. Dus ik denk , kak, maar geen drukte, eerste eraf, meestal 2x links en terug naar de A1. Nou niet dus, de hele A50 is in noordelijke richting gesloten maar de navigatie bleef me er bij iedere afrit afsturen om me in noordelijke richting terug te laten gaan, maar waarschuwde óók iedere keer met "let op, afgesloten weg!"
Maar me er wel heen blijven sturen......:eek:🤣 Onbegrijpelijk.....

Uiteindelijk ben ik doorgereden tot op de A12, bij Duiven eraf en omhoog binnendoor naar Goor waar ik zijn moest, uur en 65km extra. Geen straf in een fijne auto maar dat navigatiesysteem.......🤨

Ik dus iets minder blij dan Henri 😉
 
  • Leuk
Waarderingen: Henri27

D43m0n

Heel actief
10 apr 2013
813
1
410
63
Dit is dus de reden dat ik bij langere ritten altijd Google Maps of Waze gebruik ipv de onboard navigatie. Op langere ritten naar het buitenland zet ik de onboard navigatie van Lexus wel aan omdat ie dan de komende afslagen laat zien, zoals een verkeersknooppunt, afslagen of tankstations. Maar ik volg eigenlijk altijd Google Maps/Waze in zo’n geval. En afgelopen vrijdag werd er door de Lexus navigatie trouwens wel gewaarschuwd voor harde windstoten op de Italiaanse snelweg maar door Google Maps of Flitsmeister niet. En er was inderdaad bar slecht weer op die voorspelde plekken. Op zich vind ik de Lexus navigatie wel prettig werken, alleen loopt de actualiteit steeds meer achter; ten eerste zijn er geen kaart updates meer voor mijn systeem en ten tweede is de actuele verkeerssituatie via RDS/TMC vrijwel altijd trager of onnauwkeuriger dan via Google Maps/Waze of Flitsmeister.
 

Henri27

Heel actief
1 jul 2020
565
253
63
Dit is dus de reden dat ik bij langere ritten altijd Google Maps of Waze gebruik ipv de onboard navigatie. Op langere ritten naar het buitenland zet ik de onboard navigatie van Lexus wel aan omdat ie dan de komende afslagen laat zien, zoals een verkeersknooppunt, afslagen of tankstations. Maar ik volg eigenlijk altijd Google Maps/Waze in zo’n geval. En afgelopen vrijdag werd er door de Lexus navigatie trouwens wel gewaarschuwd voor harde windstoten op de Italiaanse snelweg maar door Google Maps of Flitsmeister niet. En er was inderdaad bar slecht weer op die voorspelde plekken. Op zich vind ik de Lexus navigatie wel prettig werken, alleen loopt de actualiteit steeds meer achter; ten eerste zijn er geen kaart updates meer voor mijn systeem en ten tweede is de actuele verkeerssituatie via RDS/TMC vrijwel altijd trager of onnauwkeuriger dan via Google Maps/Waze of Flitsmeister.
Mijn telefoon heeft kuren, ik ben dus verplicht teruggevallen op de Lexus navigatie, omdat de gps van de telefoon kuren heeft.

Maar met een beetje gezond verstand is het in Nederland en grensgebieden nog prima te doen 😅
 

kiwicupra

Actief
25 apr 2021
131
92
28
Tja, mijn VHANS (Vakantie Huur Auto Navi Sysyteem) een losse Garmin, werkt inderdaad vele malen beter dat dat Lexus systeem. Maar ja, het zit erin. Dus gebruik het gewoon. En als je hem vaker gebruikt ga je hem snappen. (met in je achterhoofd dat het een jaren oud systeem is). En blijf je verstand, je richtingsgevoel en je ogen gebruiken dan kom je er echt wel inderdaad.
 

Henri27

Heel actief
1 jul 2020
565
253
63
Overigens moet ik zeggen dat ik bij aankoop van de auto wel aardig uitgebreide voorlichting heb gehad van de dealer/verkoper over de navigatie, dus wellicht heeft dat mij de omslachtige manier van invoeren wat makkelijker gemaakt..

Het enige waar ik eerlijk gezegd last ondervind is in nieuwe wijken, die nog niet in het systeem zitten.

Maar goed ik reis dan ook 95% van de tijd in bekend gebied
 

Johno

Actief
23 jan 2022
438
188
43
Ik snap werkelijk amper iets van het navigatiesysteem.
Erg gebruiksonvriendelijk....of ik ben gewoon te lui om het uit te zoeken.
Ben echt ooit eens 20 minuten bezig geweest om een adres ingevoerd te krijgen wat niet gelukt is.
Daarna nooit meer gebruikt.
Ik ga me er toch naar eens in verdiepen...heb ik weer wat te klooien
Het is niet het meest intuïtieve systeem inderdaad. Bijvoorbeeld 'bestemming verwijderen' en 'navigatie onderbreken' staan op verschillende plekken., je zoekt je een ongeluk. Als je het eenmaal weet is het wel te doen, maar het feit dat je het moet uitzoeken zegt eigenlijk al genoeg. Evengoed heb ik hem net wel geupdate zodat de meeste nieuwe wegen er weer in staan.
 

Henri27

Heel actief
1 jul 2020
565
253
63
Oke, ik begrijp wat jullie bedoelen..

nu ben ik dus echt helemaal niet meer blij met de Lexus navigatie..
ik ben in 2 dagen tijd gewoon 3x volledig de weg kwijtgeraakt en een flinke omweg gemaakt.
was in Friesland en in Groningen. drama...

Gelukkig heeft de telefoon weer een update gehad, en heeft maps m'n leven gered..
Misschien de lexus navi ook maar eens updaten... in de hoop dat dat helpt
 

Johno

Actief
23 jan 2022
438
188
43
Dat is inderdaad wel vervelend, gelukkig biedt Maps dan wel een uitkomst.

Een update van je Lexus navigatiesysteem zal zeker helpen, maar verwacht er ook geen wonderen van. Recentelijk heb ik mijn navigatie geupdate (versie eind 2021). Zo zijn niet alle gewijzigde verkeerssituaties verwerkt die je wel zou verwachten. Dat vind ik persoonlijk wel een manco van het systeem. Ik neem aan dat de kaartgegevens ingekocht worden maar gevoelsmatig loop je altijd achter de feiten aan, ook met de nieuwste update. Evengoed ben ik er wel blij mee omdat de vorige kaartgegevens uit 2014 stamde, dus in dat opzicht is er bij mij wel het een en ander verbeterd.
 
  • Leuk
Waarderingen: Henri27

Romke

Heel actief
27 mrt 2019
674
594
93
Mijn ervaring met navigatiesystemen is bescheiden. Het redelijk bij de tijdse systeem in mijn GS gen 4 en een simpel Tomtom systeem. Beide doen uiteindelijk wat je er van verwacht - je van A naar B geleiden, waarbij het Lexus systeem meer mogelijkheden biedt (meer landen, de mogelijkheid om bepaalde streken of wijken te vermijden etc.). De gebruiksvriendelijkheid van een simpel Tomtom systeem wint het echter ruimschoots - het ingeven van een bestemming in het Lexus systeem is, laat ik het vriendelijk uitfrukken, tamelijk tijdrovend. Het probleem zit hem naar mijn gevoel niet in de beschikbare kaartgegevens. Natuurlijk zouden die in principe up to date moeten zijn en gemakkelijk moeten kunnen worden bijgewerkt. Bij mijn Lexus systeem zijn daar nog 5 DVD's voor nodig - kennelijk de stand der techniek van 10 jaar geleden. Moderne systemen zouden natuurlijk simpel moeten kunnen worden bijgewerkt, hetzij "over the air" of bijvoorbeeld via een SD card. Daar zit echter niet het probleem.

Wat veel meer stoort, is dat iedere autofabrikant een navigatiesysteem inbouwd en vervolgens de bediening daarvan een eigen karakter en layout wenst te geven. Daar gaat het fout: onduidelijke menu's die je ver moet doorworstelen voor in feite een eenvoudige handeling: ik wil van waar ik nu ben (A) naar B...Natuurlijk is de daardoor opgeroepen handeling ingewikkeld: het helemaal doorrekenen van de meest optimale route vraagt tijd. Maar het commando zelf zou eenvoudig moeten kunnen worden ingevoerd. Lexus is overigens niet de enige fabrikant die daarbij steken laat vallen. Vele fabrikanten hebben de neiging allerlei op zich simpele handelingen te verstoppen in een gelikt uitziend groot scherm (lekker goedkoop en "modern"), maar niet half zo handig als een beperkt aantal druk en draaiknoppen. En ja, de uitgebreide handleiding legt je alles "glashelder" uit. In die zin dat er wordt beschreven wat er zo allemaal kan - helaas wordt meestal daarbij niet vermeldt onder welke omstandigheden een bepaalde mogelijkheid handig zou kunnen zijn en waarom dat zo is. Dat is een klacht die zich niet beperkt tot het navigatiesysteem, maar geldt helaas voor alle zaken die in de meegeleverde handleiding van de auto worden beschreven.
 
  • Leuk
Waarderingen: kiwicupra

Henri27

Heel actief
1 jul 2020
565
253
63
Oke, ik begrijp wat jullie bedoelen..

nu ben ik dus echt helemaal niet meer blij met de Lexus navigatie..
ik ben in 2 dagen tijd gewoon 3x volledig de weg kwijtgeraakt en een flinke omweg gemaakt.
was in Friesland en in Groningen. drama...

Gelukkig heeft de telefoon weer een update gehad, en heeft maps m'n leven gered..
Misschien de lexus navi ook maar eens updaten... in de hoop dat dat helpt
Wat ik misschien niet helemaal duidelijk uitlegde, ik maakte dus gebruik van de Lexus navigatie, (die wat mij betreft goed in te stellen is)

Hier links, daar rechts, over 200 meter zus over 800 meter zo... Allemaal perfect,

Maar opeens moet je ergens een straat in die niet bestaat, of rijd je volgens de nav. Midden in een weiland... En dat is me nu in 2 dagen tijd 3x gebeurd.

Dat waren mijn eerste slechtere ervaringen met de Lexus navi.

Gelukkig wist maps het feilloos over te nemen.
M'n telefoon weigerde enige tijd geleden, maar dat lijkt nu ook opgelost
 
  • Leuk
Waarderingen: Johno

Johno

Actief
23 jan 2022
438
188
43
wat je er van verwacht - je van A naar B geleiden
Voor mij was dat een jaar of 15 a 20 geleden wel zo, maar nu verwacht ik eerlijk gezegd wel wat meer.

Zo verwacht ik bijvoorbeeld op basis van real time verkeersdrukte direct alternatieve routes. In de nabije toekomstige verwacht ik ook dat je bijvoorbeeld naar een parkeergarage geleid wordt waar plek is en niet 1 die helemaal vol is als je eenmaal aankomt.

Uiteraard met de huidige stand der techniek verwacht ik ook dat wegen up to date zijn. Wat dat betreft voldoet Google maps, maar daarvan is het nadeel dat ik het niet kan zien in mijn head up display of op het navigatiescherm.
 
Laatst bewerkt:

Darkmatter

Actief
18 nov 2017
306
249
43
Ik vind het inderdaad onbegrijpelijk dat Toyota en Lexus zó ontzettend ver achterlopen met hun infotainment systemen. Als ik het 6 jaar oude systeem in mijn Lexus vergelijk met wat er in de 3 jaar oude Kia van mijn vader zit dan lijkt er wel 10 jaar verschil tussen te zitten i.p.v. maar 3, het is alsof je een smartphone en een telefoon met kiesschijf naast elkaar houdt. Het werkt wel maar de bediening is onhandig, de graphics zijn verouderd en zelfs als je de nieuwste kaartupdate hebt dan lopen de gegevens meer dan een jaar achter en daar betaal je dan ook nog de hoofdprijs voor. Het is de hoogste tijd voor een "functie elders" voor degene die verantwoordelijk is voor de ontwikkeling van infotainment systemen bij Toyota en Lexus.

Jarno
 

IS-F kuiken

Actief
15 apr 2021
155
128
43
Ik snap werkelijk amper iets van het navigatiesysteem.
Erg gebruiksonvriendelijk....of ik ben gewoon te lui om het uit te zoeken.
Ben echt ooit eens 20 minuten bezig geweest om een adres ingevoerd te krijgen wat niet gelukt is.
Daarna nooit meer gebruikt.
Ik ga me er toch naar eens in verdiepen...heb ik weer wat te klooien
Ik heb precies hetzelfde ... ik gebruik gewoon googlemaps end an komt het goed;-)
 
  • Leuk
Waarderingen: Bassj
2 okt 2021
197
121
43
Vandaar dat ik liefst de navigatie-app op mijn Iphone gebruik via Apple CarPlay, kaarten zijn up-to-date en je hebt steeds de nodige verkeersinfo