Ultimate Wax Proces

japeape

Actief
31 dec 2010
372
0
0
Bij deze een opsomming van wat ik in de workshops bij carclean heb opgestoken en de afgelopen week in de praktijk heb gebracht. Zelf vind ik het een enorm leuke en verslavende hobby en kan genieten van een mooi resultaat!


Benodigd materiaal


  • Mothers of Meguiers Clay kit (= Klei + detail spray)[/*:359r43br]
  • DAP 500 of 900 Dual Action Machine[/*:359r43br]
  • Monello Polijstmiddel (Inzio, Mezzo en Finale)[/*:359r43br]
  • Kompressor pads: Oranje, Wit, Lichtgroen, Zwart, en Rood (De nog zwaardere Wolle en Gele pad zijn optioneel)[/*:359r43br]
  • Minimaal 5 maar liefst 10 Microvezel doeken (Poorboys mega towels)[/*:359r43br]
  • Glaze: Poorboys White diamond (Mijn auto is zilvergrijs)[/*:359r43br]
  • Sealant: Wolfgangs of Colonite[/*:359r43br]
  • Wax: Swissvax Shield[/*:359r43br]
  • Wheelwax: Poorboys Wheel Sealant (Roze spul)[/*:359r43br]

De stappen:

Wassen

Was de auto eerst grondig (eerst de velgen dan de auto). Verwijder insecten, teer en ander aangekoekt vuil dat op de auto zit. Iron-X is een voorbeeld van een paardenmiddel om zelfs het meest hardnekkig vuil van je auto en velgen te halen. Maak de auto daarna goed droog.

Polijsten

  • Werk altijd op stukken van 50 bij 50 centimeter tegelijk.[/*:359r43br]
  • Maak eerst horizontale banen met de DAP en daarna verticale met steeds een halve baan overlapping (Beweeg rustig zodat de korrel van het polijstmiddel goed wordt afgebroken door de DAP!).[/*:359r43br]
  • Leg de snoer van de DAP over je schouder zodat die niet tegen de zijkant van je auto kan slaan.[/*:359r43br]
  • Werk je binnen zorg dan voor veel licht, anders zie je niet goed waar de krassen zitten en of je wel goed hebt uitgepoetst.[/*:359r43br]
  • Het een keer polijsten van een gedeelte van je auto noemt men in het jargon een hit. Je zult merken dat vaak meerdere hits nodig zijn om de lak weer puntgaaf te krijgen.[/*:359r43br]
  • Bewerk de auto deel voor deel (dak, motorkap, zijkanten, kofferbak). Als je bijvoorbeeld eerst de hele auto grof gepolijst hebt en dan geen tijd of zin meer hebt dan bezorg je jezelf namelijk een probleem![/*:359r43br]
  • Lichte krassen krijg je weggepoetst maar beschadigingen natuurlijk niet. Je poetst namelijk niet de kras weg maar alle lak er omheen. Zit de kras helemaal door de lak heen dan zou je alle lak weg moeten schuren! Een trip langs de spuiter is dan de enige oplossing.[/*:359r43br]

Het Proces:
  • Maak eerst een test vlak van 50 bij 50cm met een witte pad en Monello Mezzo om te zien hoe hard je lak is en hoe diep de krassen zijn.[/*:359r43br]
  • Zet de DAP voor het polijsten op stand 5 of 6.[/*:359r43br]
  • Oefen druk uit maar niet overdrijven![/*:359r43br]
  • Veeg restanten polijstmiddel weg met een microvezeldoek en detailspray of de monello inspection spray.[/*:359r43br]
  • Kijk na deze eerste hit wat het resultaat is.[/*:359r43br]
  • Zie je nog krassen probeer dan een tweede hit met de zwaardere Oranje pad en dezelfde de Monello Mezzo pasta.[/*:359r43br]
  • Is dan nog niet alles weg ga dan nog zwaarder (Gele of zelfs wolle pad met Monello Inzio).[/*:359r43br]
  • Gebruik hierbij wel je verstand. Als de lak na de oranje pad weer helemaal krasvrij is op 1 of 2 diepere krassen na, accepteer die dan en schuur niet onnodig de lak van je auto weg om die laatste paar beschadigingen eruit te krijgen.[/*:359r43br]
  • Als je tevreden bent met het resultaat werk je weer terug uit.[/*:359r43br]
  • Ben je geindigd met een Oranje Pad + Mezzo, doe dan nog een hit met een Witte Pad + Mezzo en daarna nog een hit met een Lichtgroene Pad + Finale.[/*:359r43br]
  • Veeg restanten polijstmiddel weg met een microvezeldoek en detailspray of de monello inspection spray.[/*:359r43br]

Voeden

Na bovengenoemd polijst proces heb je 90% van je resultaat bereikt en glimt je auto alweer behoorlijk goed. Nu gaan we de lak voeden met een glaze die ervoor zorgt dat de kleur van je lak mooi blijft of beter uitkomt. Deze stap is belangrijk voor auto's met felle kleuren zoals rood en geel. Op mijn zilvergrijze auto is het effect iets minder goed zichtbaar.

  • Gebruik een zwarte pad en zet de DAP op stand 4.[/*:359r43br]
  • Oefen geen enkele druk meer uit op de DAP, geleid hem alleen over de lak.[/*:359r43br]
  • Elke Glaze heeft zijn eigen procedure. De Poorboys White Diamond Glaze moet je na het opbrengen een uur laten staan en dan uitwrijven.[/*:359r43br]

Beschermen

Nu blinkt je auto weer als een spiegel maar de lak is nog volledig onbeschermd. Voor de bescherming kun je kiezen uit synthetische sealants of carnauba waxen. De eerste geven een langere bescherming en de tweede geven een iets mooiere glans. Een sealant aftoppen met wax is wat veel fanaten daarom doen. Hierbij is het wel belangrijk dat je een wax gebruikt zonder schuurmiddel want andere poets je de sealant weg bij het waxen.

  • Zet een rode pad op je DAP en zet hem op Stand 3.[/*:359r43br]
  • Oefen geen enkele druk meer uit op de DAP, geleid hem alleen over de lak.[/*:359r43br]
  • Breng de Wax of saelant op en laat hem volgens het voorschrift op de fles intrekken.[/*:359r43br]
  • De wolfgang Sealant moet bijv. een uur staan, de Swissvax Shield wax kan al na 15 minuten worden uitgewreven.[/*:359r43br]
  • Ga je een wax over een sealant aanbrengen let dan goed op of de sealant moet curen zoals men dat noemt. De wolfgang sealant moet bijv. nog 12 uur blijven staan na het uitwrijven voordat je er een waslaag overheen zet.[/*:359r43br]
  • De swissvax shield wax moet nog 3 tot 4 uur in de warme zon uitharden.[/*:359r43br]

Velgen

  • Voor de velgen heb je speciale beschermingsproducten die Remstof extra goed afstoten.[/*:359r43br]
  • Een voorbeeld hiervan is de poorboys Wheel Sealant.[/*:359r43br]
  • Opbrengen met een DAP zal niet gaan dus dit is gewoon handwerk met een pad en microvezel doek.[/*:359r43br]

Hopelijk was dit zinvol en vragen en / of opmerkingen zijn welkom!

Alle genoemde producten kun je vinden op http://www.carclean.nl (behalve de swissvax was).
 

Alan

Stamgast
14 jun 2009
5.626
63
48
Ik heb hem even verplaatst :)

Maar goed even kort wat mijn stappen zijn:

Stap 0: Afspoelen afspuiten met eventueel hogedruk.
Stap 1: Wassen > Swissvax bath/Wolfgang bath (van boven naar beneden/ 2 emmers methode met gritguard/ Washmitt (mothers)/ Geen zeem gebruiken maar een zachte droogdoek( liefst deppen)
Stap 2: Kleien > Ik gebruik Klei en quickdetailing van swissvax, vind ik zelf erg fijn om te gebruiken. (hoef ik daarna niet te wassen)
Stap 3: DAP (dual action) machinaal, Stappen hier zijn afhankelijk van hoe de staat is van je lak. Ik gebruik hiervoor Monello/Wolfgang producten voor met de juiste pad combinatie. (in deze stappen zitten polish en cleaner)
Stap 4+: Altijd afwerken met een Glaze voor een optimale glans, de wolfgang doe ik machinaal, maar de swissvax cleaner fluid is een cleaner/glaze in 1 die heel erg goed werkt :)
Stap 5: Dit kan een Wax of Sealant zijn, afhankelijk van je doel.
Stap 6: Mocht je hiervoor Sealant hebben gebruikt, dan kan je deze altijd aftoppen met een echte WAX.

Zoals elke detailer het zegt/weet: de voorbereiding van de lak zorgt voor 90% van de glans en staat van de lak. De verschillende waxxen/sealants zorgen voor de laatste finishing touch.
 

Jelmer

Stamgast
17 jul 2008
2.390
4
0
@Alan: goh, ik wist niet dat je auto poetsen onder de noemer project viel... :mrgreen: :p
 

vb1

Stamgast
10 okt 2010
1.237
0
0
Als je niks te doen hebt mag je mijn LS ook wel een keer doen :D :D :D
 

japeape

Actief
31 dec 2010
372
0
0
Uuuh ja, het is de meester aan het woord zie ik :)

Hoe werkt die twee emmer methode precies (gritguard spreekt voor zich)?
Met een zeem zou je ook kunnen deppen, welk voordeel heeft een droogdoek?
De klei wassen of de auto??
Wat houdt "Dual action" in bij een polijst machine?
Wat is de functie van een Glaze produkt (dacht eigenlijk dat dat in de wax zat)?

De rest komt de 28ste wel :).
 

Alan

Stamgast
14 jun 2009
5.626
63
48
Haha even kort:

2 Emmer methode is dat je 1 emmer hebt met je shampoo en water en 1 emmer alleen water. De bedoeling is om je washmitt/handschoen eerst in je emmer wat alleen water gaat afspoelen, voordat je het weer in je emmer met shampoo gaat stoppen. Hiermee spoel je wat vuil uit je handschoen. De gritguards zorgen in beide emmers voor dat het vuil zoveel mogelijk in de bdoem blijft.

Een goede droogdoek is zachter, dus voorkomt swirls, een zeem werkt heel goed totdat er net een heel klein korreltje achterblijft die je toch per ongeluk met een kleine veeg beweging krassen maakt. een droogdoek werkt met deppen beter dan een zeem ( vind ik dan)

Door gebruik te maken van quickdetailing blijft er geen residu achter, dus daarna hoef je de auto niet meer te wassen. Want de meeste klei vloeistoffen laten toch wel wat achter waardoor je toch geneigd bent om je auto te wassen/afspeoelen.

Dual action is een excentrisch poets machine die in tegenstelling tot roterende machines, een heel stuk veiliger zijn. Misschien dat je even wat meer kan googlen met plaatjes en dergelijke :)

Glaze zit niet in je wax, glaze zorgt voor een super super fijne bewerking van je lak. Deze is zo fijn dat het als laatst moet worden gebruikt. De glaze haalt net dat beetje extra glans uit je lak.
 

japeape

Actief
31 dec 2010
372
0
0
Dank u dank u :)

Ik heb op twee plaatsen lichte krassen op m'n lak die ik op deze manier eens ga aanpakken. Op carclean.nl stond een starterskit met een DAP500 + diverse pads en Monello polijst middelen, daarbij nog de wolfgang sealant en swissvax wax aangeschaft dus mijn collectie poetsmiddelen is aardig kompleet :).
 

Alan

Stamgast
14 jun 2009
5.626
63
48
GOED BEZIG!!! :p het zijn aardige jongens bij carclean!!! je kan bij vragen altijd aan hun stellen :p Ik weet maar een fractie van wat die jongens weten :D
 

Jelmer

Stamgast
17 jul 2008
2.390
4
0
Jij heb aan me post zitten zooien stiekemerd :confused:. heb het maar weer even gecorigeerd ;)
 

Alan

Stamgast
14 jun 2009
5.626
63
48
HAhaha zo snel al al geheugen verlies? :D jij bent nog zo jong! :D
 

japeape

Actief
31 dec 2010
372
0
0
Jammer, die komt pas volgende week. Dit weekend dan maar eerst kleien en polijsten en dan afwerken met Meguiars next wax en dan volgende week met wolfgangs sealant / swissvax eroverheen.
 

Alan

Stamgast
14 jun 2009
5.626
63
48
netjes!

maar de wolfgang heb je al binnen toch?

De NXT wax moetje niet gebruiken onder een sealant! Sealant kan alleen aangebracht worden op een schone onderlaag! Eerlijk gezegd zal je de NXT wax soweiso niet meer gebruiken aangezien je nu ook swissvax en sealant hebt.

Vergeet bij de sealant niet dat je deze na het uitpoetsen het liefst een aantal uren met rust moet laten, dus je wilt voorkomen dat iemand ze aanraakt/vuil opkomt/ nat wordt (condens door afkoeling van het weer valt hierook onder).

Ik kan de auto alvast kleine polish cleanen en de sealant erop! Swissvax kan de volgende keer ook wel :)
 

japeape

Actief
31 dec 2010
372
0
0
Hoi Alan,

Ik wou na het aanbrengen van de next wax (als tussenoplossing) eerst met de cleaner fluid de zaak weer schoonmaken en dan sealant / swissvax aanbrengen als die binnen was gekomen.

Ik realiseer me nu ik je reactie lees dat ik met de sealant de lak ook al beschermd heb en dan is het inderdaad makkelijker als ik daarna alleen de swissvax er nog op moet zetten :hi: .

Mijn auto staat binnen in de garage dus het "curen" zoals dat meen ik genoemd wordt komt goed!
 

Alan

Stamgast
14 jun 2009
5.626
63
48
Ja ggarage is perfect! Haha maar de nxt kan je weggeven nu, want die zal je niet meer nodig hebben :)
 

japeape

Actief
31 dec 2010
372
0
0
Ja, wat dat betreft heb ik nu een berg poetsmiddelen staan waar je u tegen zegd :) en waarvan ik de helft waarschijnlijk nooit meer gebruik :( .

Waarmee maak jij trouwens de pads weer schoon? Bij mijn kit zaten drie zakjes "Clenzy nog wat" spul en ik zie op carclean.nl dat daar weer mooie "wasemmers" voor gemaakt zijn. Is zoiets de moeite waard?
 

Alan

Stamgast
14 jun 2009
5.626
63
48
NA het poetsen maak ik ze eigenlijk direct schoon, voornamelijk veel water gebruiken om het schoon te spoelen.

Ik heb de NXT aan mijn neefje gegeven voor zijn scooter :p

Persoonlijk heb ik ook een berg poetsmiddelen doe ik ook weinig gebruik, maar goed.. sommige gebruik ik voor andere die toevallig even hulp nodig hebben, maar zelf gebruik ik gewoon voornamelijk swissvax en wolfgang :)