Vakantie duurtest IS200 Sportcross

boudi

Actief
22 aug 2010
464
14
18
Zojuist zijn wij terug gekomen van een vakantie in Itali? met ons gezin. Omdat ik de auto nog maar een maand had was ik wel nieuwsgierig naar deze 'test'. De auto zat stampvol en we waren met 4 mensen waarvan 2 kinderen.

De reis zelf was een fluitje van een cent. Hij rijdt als een blok met 170 op de teller en de CC aan. Als toetje heb ik op de terugreis nog 2 aanzienlijke bergpassen in Zwitserland genomen, De Nufenenpas & Sustenpas. Ook hierin geen problemen al merkte ik wel dat onderin de 2 hij soms moeite had om op toeren te komen.

Helaas waren er ook een paar kleine dingetjes; het Lexus logootje van 1 van de velgen is er helaas afgeknapt tijdens de rit. Ook stonk de airco maar dat wordt deze week verholpen. (kosten: ? 40,-)

Wat me ook opviel was dat ik toch wel pijn aan mijn onderrug/zitvlak kreeg na deze rit (had ik met de Honda's nooit). Wellicht was de afstelling van de stoel niet goed.

Ook heb ik de auto gewassen. Niet in een wasstraat maar halfautomatisch met de hand en zo'n hogedrukreiniger/wasborstel etc. Ik heb bewust enorm veel water gebruikt. Toch zijn er helaas krassen achter gebleven. Kortom: ik kan niet autowassen! :cry:

En het verbruik? Of ik nu 170 reed, of over de bergen, het verbruik lag steevast zo rond de 1/10,3. Dit viel mij wel op dat er nauwelijks schommelingen waren hierin.

Al met al was het een genot om in te rijden. Ik baal van de krassen. Wellicht een professioneel bedrijf inhuren?

Groetjes,
Boudewijn
 

Bijlagen

  • DSC_0934.JPG
    DSC_0934.JPG
    312,1 KB · Weergaven: 53
  • DSC_0913.JPG
    DSC_0913.JPG
    242,2 KB · Weergaven: 54

Alan

Stamgast
14 jun 2009
5.626
63
48
Altijd je auto met je hand wassen :) en gebruik altijd een 2 emmer methode.

Je kan ze ook er zelf uit krijgen :) dus hoeft niet perse een prof in te huren :)
 

Lex839

Hoort erbij
14 mei 2010
48
10
8
Kon je alle bagage kwijt?

Wij hebben dit jaar voor de SX dakdragers en een bagagebox gekocht, ziet er mischien niet uit,
maar de ruimte problemen waren opgelost! En ook het rijden met zo'n bak viel niet tegen.
Op de vakantiebestemming aangekomen wel de dragers met box er afgehaald.
 

Brenner

Hoort erbij
22 okt 2010
48
0
0
leuk report!! fijne vakantie gehad? het verbruik valt me toch erg mee zeg! ik ben nu met mijn 1ste volle tank bezig (sportcross, pas 3 weken in bezit) en de tussenstand is niet gunstig: 1:8, wat zijn je trucs? haha
 

Esteban

Heel actief
5 okt 2010
611
0
0
Brenner zei:
Alan zei:
Altijd je auto met je hand wassen :) en gebruik altijd een 2 emmer methode.

Je kan ze ook er zelf uit krijgen :) dus hoeft niet perse een prof in te huren :)

de 2 emmer methode....? vertel! ben nieuwsgierig :eek: :eek:

Je neemt een emmer met zuiver leidingwater en een emmer met je shampoo erin.
Je maakt je microvezel handschoen nat met de emmer met shampoo en was een deel van je wagen.
Vervolgens spoel je de handschoen uit in de emmer met zuiver water om vervolgens terug shampoo te nemen....
Het gedacht hierachter is:
Als je wagen met 1 emmer wast, telkens je "proper" water neemt woel je het achtergebleven zand terug op en neem je dit terug mee over je lak.

Je hebt eigenlijk 2 systemen; nl zoals Alan al schreef volgens het 2 emmer methode.
Er is ook een oplossing met een grit Guard, dit is een soort rooster dat onderaan je emmer ligt. Door met je handschoen in je emmer te gaan, woel je het achtergebleven zand e.d. niet terug op zodat dit niet in je handschoen komt.

Je moet maar eens kijken als je wagens ziet staan in de zon, op 98% van de wagens zie je allemaal ronde kringen.
Hiervoor zijn 2 oorzaken:
- Wasstraatwagens
- Verkeerde techniek bij het wassen en waarschijnlijk nog met de spons

Ik spreek telkens over een microvezelhandschoen, GEBRUIK NOOIT EEN SPONS OM JE WAGEN TE WASSEN :sad:

Ik hoop dat je mijn uitleg kan volgen :winke:
 

Esteban

Heel actief
5 okt 2010
611
0
0
Is idd de beste test die je kan doen met je wagen.

Gebruik je de airco altijd of staat deze maar af en toe op?
Zou misschien een oorzaak kunnen zijn van de stank....
 

Alan

Stamgast
14 jun 2009
5.626
63
48
Esteban zei:
Brenner zei:
Alan zei:
Altijd je auto met je hand wassen :) en gebruik altijd een 2 emmer methode.

Je kan ze ook er zelf uit krijgen :) dus hoeft niet perse een prof in te huren :)

de 2 emmer methode....? vertel! ben nieuwsgierig :eek: :eek:

Je neemt een emmer met zuiver leidingwater en een emmer met je shampoo erin.
Je maakt je microvezel handschoen nat met de emmer met shampoo en was een deel van je wagen.
Vervolgens spoel je de handschoen uit in de emmer met zuiver water om vervolgens terug shampoo te nemen....
Het gedacht hierachter is:
Als je wagen met 1 emmer wast, telkens je "proper" water neemt woel je het achtergebleven zand terug op en neem je dit terug mee over je lak.

Je hebt eigenlijk 2 systemen; nl zoals Alan al schreef volgens het 2 emmer methode.
Er is ook een oplossing met een grit Guard, dit is een soort rooster dat onderaan je emmer ligt. Door met je handschoen in je emmer te gaan, woel je het achtergebleven zand e.d. niet terug op zodat dit niet in je handschoen komt.

Je moet maar eens kijken als je wagens ziet staan in de zon, op 98% van de wagens zie je allemaal ronde kringen.
Hiervoor zijn 2 oorzaken:
- Wasstraatwagens
- Verkeerde techniek bij het wassen en waarschijnlijk nog met de spons

Ik spreek telkens over een microvezelhandschoen, GEBRUIK NOOIT EEN SPONS OM JE WAGEN TE WASSEN :sad:

Ik hoop dat je mijn uitleg kan volgen :winke:


Aanvulling nog:

2 emmers methode inclusief GRITGUARD :) haha En een goede washmitt.
 

relexus

Hoort erbij
4 okt 2010
76
0
0
tof! de nufenenpass heb ik ook gereden afgelopen zomer, ook nog wat andere pasjes, de splugenpass ook, 1 van de stijlste passen van zwitserland, enorm tof om te doen. Voor het wassen staat ook ergens een topic op dit forum.
 

boudi

Actief
22 aug 2010
464
14
18
Lex839 zei:
Kon je alle bagage kwijt?

Wij hebben dit jaar voor de SX dakdragers en een bagagebox gekocht, ziet er mischien niet uit,
maar de ruimte problemen waren opgelost! En ook het rijden met zo'n bak viel niet tegen.
Op de vakantiebestemming aangekomen wel de dragers met box er afgehaald.

Yep, kon alles kwijt en had zelfs nog gewoon goed zicht naar achteren. De ruimte tussen het reservewiel was heel handig voor de kleine zaken.

W.b. dakdragers, ik zoek nog dakrails voor de Sportcross. Ze schijnen er te zijn maar zeer zeldzaam :cry:
 

boudi

Actief
22 aug 2010
464
14
18
Brenner zei:
leuk report!! fijne vakantie gehad? het verbruik valt me toch erg mee zeg! ik ben nu met mijn 1ste volle tank bezig (sportcross, pas 3 weken in bezit) en de tussenstand is niet gunstig: 1:8, wat zijn je trucs? haha

jaaaa vakantie was relaxed :p
1 op 8? Dat is inderdaad niet zuinig. Mijn trucs? haha. Nou ten eerste tijdig schakelen. Houd hem niet op toeren als het niet nodig is. Ik lette de eerste weken ook veel op de benzineverbruik meter in het dashboard. Daarnaast heb ik alleen de airo aan als het ?cht moet. Ook rijd ik de eerste 10 minuten nooit boven de 3.000 toeren. Optrekken doe ik ook bedeesd. Ik houd er absoluut geen 'opa' rijstijl op na hoor en zo nu en dan trek ik hem ook wel goed door maar ik ''berijd' hem niet als een racecar.
 

boudi

Actief
22 aug 2010
464
14
18
relexus zei:
tof! de nufenenpass heb ik ook gereden afgelopen zomer, ook nog wat andere pasjes, de splugenpass ook, 1 van de stijlste passen van zwitserland, enorm tof om te doen. Voor het wassen staat ook ergens een topic op dit forum.

De Splugenpass ken ik niet maar zal hem onthouden als we weer die kant opknallen haha

Wat betreft wassen. Bedankt voor jullie tips! Ik merk al wel; gebruik VEEL water :roll:
 

boudi

Actief
22 aug 2010
464
14
18
Alan zei:
Altijd je auto met je hand wassen :) en gebruik altijd een 2 emmer methode.

Je kan ze ook er zelf uit krijgen :) dus hoeft niet perse een prof in te huren :)

Bedankt voor de tip! Vooral met die Gritguard!! Ik zal eens aan de slag binnenkort :)
 

boudi

Actief
22 aug 2010
464
14
18
Esteban zei:
Is idd de beste test die je kan doen met je wagen.

Gebruik je de airco altijd of staat deze maar af en toe op?
Zou misschien een oorzaak kunnen zijn van de stank....

De stank kwam voort uit de bacteri?n en schimmels. Mijn buurman heeft een airco speciaalzaak en heeft er een dodend middel in gedaan. Nu is het wel stukken minder maar nog wel aanwezig. Kwestie van filter vervangen en dan moet het in orde zijn denk ik.
 

Esteban

Heel actief
5 okt 2010
611
0
0
boudi zei:
Esteban zei:
Is idd de beste test die je kan doen met je wagen.

Gebruik je de airco altijd of staat deze maar af en toe op?
Zou misschien een oorzaak kunnen zijn van de stank....

De stank kwam voort uit de bacteri?n en schimmels. Mijn buurman heeft een airco speciaalzaak en heeft er een dodend middel in gedaan. Nu is het wel stukken minder maar nog wel aanwezig. Kwestie van filter vervangen en dan moet het in orde zijn denk ik.

Eigenlijk moet je de airco om de 14 dagen eens opzetten om dit probleem te voorkomen.
Bij mij staat de airco heel het jaar op en heb nog nooit problemen mee gehad, enkel de filter vervangen...
 

boudi

Actief
22 aug 2010
464
14
18
Duidelijk. Maar doe jij de airco nooit uit? Ook niet als je de motor afzet? Want er blijft zo wel vocht achter.
 

Alan

Stamgast
14 jun 2009
5.626
63
48
Ze raden je inderdaad 1x per week minimaal 10min gebruik te maken van je airco. Daarnaast raden ze je ook aan om 10 min voordat je de motor uitzet, je airco alvast uit te zetten om zo van je vocht af te zijn. Ik probeer dit zelf wel aan te houden, maar helaas vergeet het regelmatig :D
 

Brenner

Hoort erbij
22 okt 2010
48
0
0
Esteban zei:
Brenner zei:
Alan zei:
Altijd je auto met je hand wassen :) en gebruik altijd een 2 emmer methode.

Je kan ze ook er zelf uit krijgen :) dus hoeft niet perse een prof in te huren :)

de 2 emmer methode....? vertel! ben nieuwsgierig :eek: :eek:

Je neemt een emmer met zuiver leidingwater en een emmer met je shampoo erin.
Je maakt je microvezel handschoen nat met de emmer met shampoo en was een deel van je wagen.
Vervolgens spoel je de handschoen uit in de emmer met zuiver water om vervolgens terug shampoo te nemen....
Het gedacht hierachter is:
Als je wagen met 1 emmer wast, telkens je "proper" water neemt woel je het achtergebleven zand terug op en neem je dit terug mee over je lak.

Je hebt eigenlijk 2 systemen; nl zoals Alan al schreef volgens het 2 emmer methode.
Er is ook een oplossing met een grit Guard, dit is een soort rooster dat onderaan je emmer ligt. Door met je handschoen in je emmer te gaan, woel je het achtergebleven zand e.d. niet terug op zodat dit niet in je handschoen komt.

Je moet maar eens kijken als je wagens ziet staan in de zon, op 98% van de wagens zie je allemaal ronde kringen.
Hiervoor zijn 2 oorzaken:
- Wasstraatwagens
- Verkeerde techniek bij het wassen en waarschijnlijk nog met de spons

Ik spreek telkens over een microvezelhandschoen, GEBRUIK NOOIT EEN SPONS OM JE WAGEN TE WASSEN :sad:

Ik hoop dat je mijn uitleg kan volgen :winke:
hartelijk dank voor deze zeer uitgebreide maar wel duidelijke uitleg. Ik zal mijn sponsje maar bewaren voor andere activiteiten en eens op zoek gaan naar een microvezel doek....en dan de 2-emmer-methode toepassen! :D
 

Brenner

Hoort erbij
22 okt 2010
48
0
0
boudi zei:
Brenner zei:
leuk report!! fijne vakantie gehad? het verbruik valt me toch erg mee zeg! ik ben nu met mijn 1ste volle tank bezig (sportcross, pas 3 weken in bezit) en de tussenstand is niet gunstig: 1:8, wat zijn je trucs? haha

jaaaa vakantie was relaxed :p
1 op 8? Dat is inderdaad niet zuinig. Mijn trucs? haha. Nou ten eerste tijdig schakelen. Houd hem niet op toeren als het niet nodig is. Ik lette de eerste weken ook veel op de benzineverbruik meter in het dashboard. Daarnaast heb ik alleen de airo aan als het ?cht moet. Ook rijd ik de eerste 10 minuten nooit boven de 3.000 toeren. Optrekken doe ik ook bedeesd. Ik houd er absoluut geen 'opa' rijstijl op na hoor en zo nu en dan trek ik hem ook wel goed door maar ik ''berijd' hem niet als een racecar.

nou, klinkt eigenlijk niet veel anders als mijn rijstijl. ik trek normaal op..loop niet te scheuren met n koude motor, met n warme trouwens ook niet :llol: en zal 'm wel eens doortrekken als ie op temperatuur is.

mmm.....weird.