Vakantie duurtest IS200 Sportcross

boudi

Actief
22 aug 2010
464
14
18
Zojuist zijn wij terug gekomen van een vakantie in Itali? met ons gezin. Omdat ik de auto nog maar een maand had was ik wel nieuwsgierig naar deze 'test'. De auto zat stampvol en we waren met 4 mensen waarvan 2 kinderen.

De reis zelf was een fluitje van een cent. Hij rijdt als een blok met 170 op de teller en de CC aan. Als toetje heb ik op de terugreis nog 2 aanzienlijke bergpassen in Zwitserland genomen, De Nufenenpas & Sustenpas. Ook hierin geen problemen al merkte ik wel dat onderin de 2 hij soms moeite had om op toeren te komen.

Helaas waren er ook een paar kleine dingetjes; het Lexus logootje van 1 van de velgen is er helaas afgeknapt tijdens de rit. Ook stonk de airco maar dat wordt deze week verholpen. (kosten: ? 40,-)

Wat me ook opviel was dat ik toch wel pijn aan mijn onderrug/zitvlak kreeg na deze rit (had ik met de Honda's nooit). Wellicht was de afstelling van de stoel niet goed.

Ook heb ik de auto gewassen. Niet in een wasstraat maar halfautomatisch met de hand en zo'n hogedrukreiniger/wasborstel etc. Ik heb bewust enorm veel water gebruikt. Toch zijn er helaas krassen achter gebleven. Kortom: ik kan niet autowassen! :cry:

En het verbruik? Of ik nu 170 reed, of over de bergen, het verbruik lag steevast zo rond de 1/10,3. Dit viel mij wel op dat er nauwelijks schommelingen waren hierin.

Al met al was het een genot om in te rijden. Ik baal van de krassen. Wellicht een professioneel bedrijf inhuren?

Groetjes,
Boudewijn
 

Bijlagen

  • DSC_0934.JPG
    DSC_0934.JPG
    312,1 KB · Weergaven: 53
  • DSC_0913.JPG
    DSC_0913.JPG
    242,2 KB · Weergaven: 54

boudi

Actief
22 aug 2010
464
14
18
Ik heb ooit ergens gelezen (wellicht in dit forum, I don't know) dat ze met een computer de motor weer kunnen optimaliseren dat hij weer exact goed afgesteld staat of zo? Nogmaals, ik ben een n00b dus enige backup van een kenner zou welkom zijn. 8)
 

Alan

Stamgast
14 jun 2009
5.626
63
48
Ik ben geen kenner, maar ik heb ook niet echt iets gelezen over waar jullie het over hebben. Maar het resetten van je ECU etc kan soms helpen om de computer opnieuw in te laten leren.
 

Alan

Stamgast
14 jun 2009
5.626
63
48
Ik hoop dat je mijn uitleg kan volgen :winke:[/quote]
hartelijk dank voor deze zeer uitgebreide maar wel duidelijke uitleg. Ik zal mijn sponsje maar bewaren voor andere activiteiten en eens op zoek gaan naar een microvezel doek....en dan de 2-emmer-methode toepassen! :D[/quote]

Ik gebruik deze:

http://carclean.nl/product/Mothers_Wax/Genuine_Lambswool_Wash_Mitt_24x28cm_156300_100581.aspx

Heel erg goed en zacht! :)

Die van mequiars vind ik matig, die gebruik ik voor me velgen :)

Mocht je meer willen weten over auto wassen etc.. please let me know :)
 

Esteban

Heel actief
5 okt 2010
611
0
0
boudi zei:
Duidelijk. Maar doe jij de airco nooit uit? Ook niet als je de motor afzet? Want er blijft zo wel vocht achter.

Ik mijn airco van mijn vorige wagen (Accord) in 10 jaar nooit uitgezet. Nooit problemen mee gehad. Bij mijn daily van hetzelfde.
Water wordt automatisch afgelaten of loopt gewoon weg.
Als ik de motor afzet (om bv ergens te wachten), zet ik deze op accessoire stand, dan valt de airco uit voor deze rede.
 

Brenner

Hoort erbij
22 okt 2010
48
0
0
Alan zei:
Ik hoop dat je mijn uitleg kan volgen :winke:
hartelijk dank voor deze zeer uitgebreide maar wel duidelijke uitleg. Ik zal mijn sponsje maar bewaren voor andere activiteiten en eens op zoek gaan naar een microvezel doek....en dan de 2-emmer-methode toepassen! :D[/quote]

Ik gebruik deze:

http://carclean.nl/product/Mothers_Wax/Genuine_Lambswool_Wash_Mitt_24x28cm_156300_100581.aspx

Heel erg goed en zacht! :)

Die van mequiars vind ik matig, die gebruik ik voor me velgen :)

Mocht je meer willen weten over auto wassen etc.. please let me know :)[/quote]

thanks man!! heb net 2 stuks besteld op je aangegeven site :D vd week een jerrycan autoshampoo van mij pa meegekregen (besteld ergens in Rotterdam) . Ik heb wel een goede zeem (is dat correct nederlands of praat ik nu onbewust limburgs?) . nog tips voor het in de was zetten v/d auto :)

grtz!

ps: voor de velgen heb ik nog wel een sponsje liggen.
 

Ludovic

Hoort erbij
22 jun 2010
45
0
0
Alan zei:
Ik ben geen kenner, maar ik heb ook niet echt iets gelezen over waar jullie het over hebben. Maar het resetten van je ECU etc kan soms helpen om de computer opnieuw in te laten leren.

ECU resetten helpt inderdaad, naar mijn ervaring zeker de moeite als de auto van eigenaar veranderd is!

Maar echt resetten van de ECU gaat bij Lexus naar 't schijnt niet (of bij mijn IS 220d toch niet), tenzij je alles reset door de batterij te ontkoppelen, maar dan ben je alle settings (radiozenders, etc.) ook kwijt. De betere oplossing is je ECU te laten upgraden naar de laatste versie, dan moet die opnieuw vanaf 0 leren, maar ben je wel je settings niet kwijt.
 

Alan

Stamgast
14 jun 2009
5.626
63
48
ECU resetten hoeft niet perse door je accu los te koppelen. Er zijn 2 zekeringen die je eruit kan trekken 1 voor je ECU en de andere was ook voor een computer (ECU) Hierna zal je auto ook alles opnieuw inleren.
 

Alan

Stamgast
14 jun 2009
5.626
63
48
Inleren van je rijgedrag, brandstof verhouding, luchtomgeving etc. dat doen de meeste auto's wel. Dus vaak haal je daar iets beter verbruik mee.
 

Ludovic

Hoort erbij
22 jun 2010
45
0
0
Alan zei:
ECU resetten hoeft niet perse door je accu los te koppelen. Er zijn 2 zekeringen die je eruit kan trekken 1 voor je ECU en de andere was ook voor een computer (ECU) Hierna zal je auto ook alles opnieuw inleren.
Dus toch. Dat dacht ik ook eerst, maar Lexus Brussels zei dat dat niet 't geval was. Misschien kan jij hen wat bijscholing gaan geven? :twisted:
 

Alan

Stamgast
14 jun 2009
5.626
63
48
Bij de is220d weet ik niet zeker, maar bij mijn is250/is200 is het wel het geval. En gezien het feit dat de meeste motoren dat wel hebben, lijkt het me sterk dat deze het niet heeft. Het is namelijk heel normaal dat een ECU zich (inleert/wennen aan/zichzelf aanpast) alle omstandigheden (heb het hier over alle inputs van sensoren).

Een klein voorbeeld:

De huidige auto's passen zichzelf aan obv het octaangehalte in je brandstof.
 

Alan

Stamgast
14 jun 2009
5.626
63
48
thanks man!! heb net 2 stuks besteld op je aangegeven site :D vd week een jerrycan autoshampoo van mij pa meegekregen (besteld ergens in Rotterdam) . Ik heb wel een goede zeem (is dat correct nederlands of praat ik nu onbewust limburgs?) . nog tips voor het in de was zetten v/d auto :)

grtz!

ps: voor de velgen heb ik nog wel een sponsje liggen.

Brenner,

Je kan het beste geen Zeem gebruiken, want mocht je net toevallig een zandkorrel in je zeem hebben, dan maak je gelijk krassen. Op de aangegeven site kan je bv een droogdoek halen, deze zijn veel zachter en voorkomen ook dat je krassen krijgt bij het drogen.

Een zeem werkt goed totdat je na paar keer goed bekijkt dat je weer lichte krassen hebt gekregen :(
 

Brenner

Hoort erbij
22 okt 2010
48
0
0
Alan zei:
Bij de is220d weet ik niet zeker, maar bij mijn is250/is200 is het wel het geval. En gezien het feit dat de meeste motoren dat wel hebben, lijkt het me sterk dat deze het niet heeft. Het is namelijk heel normaal dat een ECU zich (inleert/wennen aan/zichzelf aanpast) alle omstandigheden (heb het hier over alle inputs van sensoren).

Een klein voorbeeld:

De huidige auto's passen zichzelf aan obv het octaangehalte in je brandstof.

dus met 2 zekeringen resetten reset je de ECU en er gaan geen andere gekke dingen gebeuren?? :D :D

trouwens, vanochtend viel me op dat mijn SportCross stationair op 1200/1300 toeren draait, dat lijkt me toch veel te veel. ik denk erover om hem bij een lexus garage te laten uitlezen en analyseren zodat ik ermee terug kan naar de garage van aankoop......

toerental zou stationair toch net onder de 1000 moeten komen (800) bij n 6cylinder????
grtz!
 

Brenner

Hoort erbij
22 okt 2010
48
0
0
Alan zei:
thanks man!! heb net 2 stuks besteld op je aangegeven site :D vd week een jerrycan autoshampoo van mij pa meegekregen (besteld ergens in Rotterdam) . Ik heb wel een goede zeem (is dat correct nederlands of praat ik nu onbewust limburgs?) . nog tips voor het in de was zetten v/d auto :)

grtz!

ps: voor de velgen heb ik nog wel een sponsje liggen.

Brenner,

Je kan het beste geen Zeem gebruiken, want mocht je net toevallig een zandkorrel in je zeem hebben, dan maak je gelijk krassen. Op de aangegeven site kan je bv een droogdoek halen, deze zijn veel zachter en voorkomen ook dat je krassen krijgt bij het drogen.

Een zeem werkt goed totdat je na paar keer goed bekijkt dat je weer lichte krassen hebt gekregen :(

bedoel je een van deze doeken: http://carclean.nl/producten/Accessoire ... oeken.aspx :D
 

Esteban

Heel actief
5 okt 2010
611
0
0
Brenner zei:
Alan zei:
thanks man!! heb net 2 stuks besteld op je aangegeven site :D vd week een jerrycan autoshampoo van mij pa meegekregen (besteld ergens in Rotterdam) . Ik heb wel een goede zeem (is dat correct nederlands of praat ik nu onbewust limburgs?) . nog tips voor het in de was zetten v/d auto :)

grtz!

ps: voor de velgen heb ik nog wel een sponsje liggen.

Brenner,

Je kan het beste geen Zeem gebruiken, want mocht je net toevallig een zandkorrel in je zeem hebben, dan maak je gelijk krassen. Op de aangegeven site kan je bv een droogdoek halen, deze zijn veel zachter en voorkomen ook dat je krassen krijgt bij het drogen.

Een zeem werkt goed totdat je na paar keer goed bekijkt dat je weer lichte krassen hebt gekregen :(




bedoel je een van deze doeken: http://carclean.nl/producten/Accessoire ... oeken.aspx :D



Bv ja, ik gebruik zelf ook een zeemvel, wordt regelmatig uitgespoeld en achteraf ga ik er met een droogdoek nog eens over om de laatste achtergebleven strepen, druppels,.... weg te halen.

Hetgeen Alan schrijft van die beruchte zandkorrel is ook waar, maar er hangt veel af hoe je met je materiaal omspringd.

Als je de droogdoek in bv 8 vlakken mooi kan opvouwen zodat je verschillende droge kanten hebt kom je er een heel eind mee om je wagen te drogen. Zeker niet in een bolleke of helemaal open vouwen, eens deze verzadigd zijn moet je een andere nemen, je kan ze niet uitwringen en terug gebruiken.
 

Alan

Stamgast
14 jun 2009
5.626
63
48
Brenner

Over het resetten:

Klopt ik weet nu even niet meer uit me hoofd welke zekeringen ik eruit heb gehaald. Het zit in de motor ruimte. EFI zekering ofzo.

Hierna zal je auto de eerste paar keren met een wat hoger stationair toerental draaien, hierna zal deze zichzelf na een paar keer na 'inleren' weer normaal stationair draaien. Dit heb ik vaker gedaan voor bv andere benzine/andere luchtfilter/etc. Stationair toerental was bij mijn is200 dacht ik 600-700 tpm zijn. 1300rpm is alleen tijdens opwarm fase.

Droogdoek:

ik gebruik oa deze: http://www.carclean.nl/product/Chemical_Guys/Miracle_Dryer_MIC_292_02_100804.aspx


Wat esteban zegt klopt ook :) het gaat erom hoe je met de spullen omgaat. Want als je een droogdoek laat vallen dan zou ik hem ook niet meer gebruiken :)

Ik gebruik meestal een voordroogdoek:

http://www.carclean.nl/product/Poorboys_World/Waffle_Weave_Drying_Towel_60x90cm_PB-WW_100907.aspx

en daarna loop ik hem na met die gele.

De ramen gebruik ik weer een raamdoek voor :) en de velgen heeft ook zijn eigen doekje :)