Vcs en vcs off lampje branden

Albert Middelveld

Nieuw hier
6 mei 2021
3
2
3
Bij mijn lexus sc 430 uit 2002 (usa uitvoering) branden nadat de niet-originele velgen en banden door de originele velgen en banden zijn vervangen de lampjes vsc en vsc off.
Een bezoek van een uur aan een lexus dealer leverde afgezien van een nota van 70 euro geen resultaat op.
Ik kan de niet-originele velgen en banden terugzetten, maar dat doe ik pas als het echt niet anders kan.
Kent iemand dit probleem en nog mooier, weet iemand een oplossing?
Terzijde. Ik zoek nog een navigatie voor Europa, want aan plattegronden van NY EN LA heb ik hier niet zo veel.
Groet Albert
 

RoelVB

Beheerder
Forumleiding
8 jul 2011
1.723
464
83
Enige wat me logisch lijkt is dat het een TPMS melding is. Brand dit lampje ook in het dashboard?
1620308523633.png

In dat geval zijn er een aantal oplossing:
  1. TPMS sensoren overzetten
  2. TPMS sensoren programmeren/inleren
  3. TPMS module stekker eruit halen (Toevallig kan je bij de SC zonder problemen de TPMS module loskoppelen, andere modellen komen dan met nieuwe foutmeldingen)

Vwb de navigatie. Ik meen dat je niet zomaar Europese kaarten kan inladen op het US systeem, maar misschien kan iemand dat bevestigen.
 

Frank2b

Heel actief
12 jul 2017
787
444
63
Of mogelijk een wielrotatiesensor beschadigd?

Merkwaardig dat de Lexus-dealers er niet uit kwamen. Nou ja, merkwaardig..... Ik heb soms meer affiniteit met de monteurs in een 'gewone' merkloze vakgarage dan met de Toyota/Lexus monteurs. Het lijkt er op dat de eerste categorie beter in staat is een oorzaak bij een probleem te vinden, terwijl de tweede soort vaak in de 'toyota-of-lexus-gaat-niet-stuk-u-zeurt'-stand lijkt te staan.

Enfin, ik heb geleerd om bij een probleem de juiste garage te zoeken inmiddels. Standaard volgens-het-boekje onderhoud? Lexus dealer. Malheur? De vakgarage.
 

UsedLexus

Actief
Sponsor
25 jan 2014
335
1
178
43
moet zo uit te lezen zijn wat er loos is, meestal een gebroken abs ring, roel heeft gelijk er moet een andere europeese navigatie ecu in
 

zjelko

Actief
9 aug 2020
217
147
43
Bij mijn lexus sc 430 uit 2002 (usa uitvoering) branden nadat de niet-originele velgen en banden door de originele velgen en banden zijn vervangen de lampjes vsc en vsc off.
Een bezoek van een uur aan een lexus dealer leverde afgezien van een nota van 70 euro geen resultaat op.
Ik kan de niet-originele velgen en banden terugzetten, maar dat doe ik pas als het echt niet anders kan.
Kent iemand dit probleem en nog mooier, weet iemand een oplossing?
Terzijde. Ik zoek nog een navigatie voor Europa, want aan plattegronden van NY EN LA heb ik hier niet zo veel.
Groet Albert
Goeie morgen , heeft u wel al geprobeerd een reset te doen? Het kan wat drastisch zijn vanwege instellingen van stoelen en radio zenders maar
zet de verlichting van de auto aan, dan koppel de minpool van de accu af en wacht 30 minuten. Het is voor mij in het verleden weleens DE remedie geweest
om een soortgelijke vage storing op te lossen. Suc6
 

Xenon

Heel actief
19 mrt 2013
730
1
297
63
Beste Albert,

Misschien een wat rare vraag van mij, maar hebben de nu gemonteerde banden op één as dezelfde profieldiepte? Dus LV = RV en LA = RA?
Waarom ik dat vraag, is dat ik weet dat VSC storingen de kop op kunnen steken als de vier afzonderlijke wheelspeed sensoren (die afhankelijk zijn van de omtrek van een band, dus profieldiepte van de band) informatie afgeven die in werkelijkheid niet kan bestaan. Voorbeeld: als één achterwiel sneller draait dan het andere, kan je theoretisch niet rechtuit rijden.
Is de auto toevallig (ook) uitgelijnd geworden, waarbij het stuur misschien naar de middenstand gecorrigeerd is geworden? Zo ja, dan ziet de stuurwielsensor dat 'rechte' stuur nu ietwat uit het midden staan en gaat de ECU ervan uit dat je een bocht maakt terwijl je wel degelijk rechtuit rijdt.
In beide gevallen kan dat een aanleiding zijn dat de ECU van mening is dat de situatie die sensoren 'm voorschotelen, niet kan bestaan. De ECU kan dan niet op de aangeleverde signalen vertrouwen en kan daardoor in een eventueel grensgeval ook niet bepalen hoe/in welke mate hij moet ingrijpen om te corrigeren. De ECU schakelt dan rijhulpsystemen (gedeeltelijk) uit. Als de afwijkingen serieus genoeg zijn, krijg je dan naast een VSC-melding ook nog een TRC en/of ABS-lampje erbij kado.
Een VSC-storing laat zich (is mijn ervaring) niet altijd resetten door de accu te ontkoppelen. Je zou het natuurlijk kunnen proberen zoals Zjelko al omschreef. Blijft na de reset en starten van de motor de VSC-melding achterwege, dan zou je kunnen proberen door meteen enkele km's op een lange rechte weg te rijden, zoveel mogelijk rechtuit dus, zodat de ECU de nieuwe rechtuitstand van het stuur 'inleert'. Doemt de melding na de start meteen weer op, dan ben je helaas afhankelijk van iemand met een tool om de VSC-melding voor je te resetten (waarna je toch weer die rechte weg moet gaan opzoeken om de rechtuitstand opnieuw in te leren). Dat je eerst een paar bochtjes moet rijden is niet erg, maar hoe eerder dat rechte stuk (ca 5km volstaat), hoe beter.

Heeft de dealer geen reset uitgevoerd voor die 70 euro? Voor die kostbare 'pay & no-cure' actie van de dealer zouden ze gerust nog een keertje opnieuw de boel voor je mogen resetten en vind ik het ondermaats dat ze je op deze wijze laten zwemmen... :cautious:.Het gaat hier niet om een leeg ruitesproeiertankje ofzo...

Succes. Ik ben benieuwd of het je er iets mee kunt...
 
  • Leuk
Waarderingen: zjelko en D43m0n

Romke

Heel actief
27 mrt 2019
689
615
93
Bij mijn lexus sc 430 uit 2002 (usa uitvoering) branden nadat de niet-originele velgen en banden door de originele velgen en banden zijn vervangen de lampjes vsc en vsc off.
Een bezoek van een uur aan een lexus dealer leverde afgezien van een nota van 70 euro geen resultaat op.
Ik kan de niet-originele velgen en banden terugzetten, maar dat doe ik pas als het echt niet anders kan.
Kent iemand dit probleem en nog mooier, weet iemand een oplossing?
Terzijde. Ik zoek nog een navigatie voor Europa, want aan plattegronden van NY EN LA heb ik hier niet zo veel.
Groet Albert
Wanneer VSC en VSC Off beide branden lijkt me het meest voor de hand liggend dat ooit iemand dat welbewust heeft uitgeschakeld - mogelijk omdat de niet-originele velgen uit zuinigheid niet zijn uitgerust met TMPS ventielen. Op het moment dat je dan weer originele velgen monteert, staat het VSC nog steeds uit, maar worden mogelijk wel de TMPS ventielen gedetecteerd en dus volgt er een foutmelding. Het via het OBD systeem inschakelen van de VSC en vervolgens het "inleren" van de TMPS ventielen zou dat toch moeten verhelpen.

Het simpel vervangen van het originele navigatiesysteem door de europese variant is bij mijn weten niet mogelijk, zowel de hardware, software en de bestanden met kaartdata verschillen.
 

Xenon

Heel actief
19 mrt 2013
730
1
297
63
Ik moet bekennen dat ik geen insider ben met het oog op het SC-model. Maar ik heb nog nooit gezien dat je VSC 'hard' kunt (laten) uitschakelen. Je kunt het weliswaar tijdens een rit zelf uitschakelen (dan brandt alléén VSC OFF (icm TRC), maar zonder VSC), maar na de eerstvolgende start is VSC (en TRC) automatisch weer geactiveerd.

Het feit dat je een VSC-lampje krijgt, geeft aan dat VSC een probleem ervaart. Om te voorkomen dat VSC daarop mogelijk onzinnige/foutief/onterecht ingrijpt (dat wil je niet meemaken), deactiveert het zichzelf en attendeert de piloot daarop met VSC OFF.

Ik begrijp niet dat de dealer niet even hun IT2 eraan heeft gehangen en heeft gekeken welke waarden van de wheelspeedsensoren en stuuruitslagsensor afkomen. Daar heb je geen uur voor nodig! Geheid dat daar de oorzaak uit te herleiden valt. Natuurlijk kan een wheelspeedsensor afwijken agv een gebroken ABS-ring, maar dat gaat meestal gepaard met (ook) een ABS-lampje. Daarnaast is dan wel erg toevallig dat die ring of sensor uitgerekend sneuvelt op het moment dat de wielen gewisseld zijn geworden... Hoe dan ook: Meten = weten, anders blijft 't gokken.

Ook heb ik nog nooit een afhankelijkheid gezien van VSC met TPMS. Dat zijn twee gescheiden systemen. Een inactief TPMS (gebrek aan sensoren) heeft géén invloed op de beschikbaarheid van VSC. Maar goed, ik heb geen SC, dus als ik met deze bewering toch ernaast mocht zitten, dan hoor/lees ik 't graag.
 

Albert Middelveld

Nieuw hier
6 mei 2021
3
2
3
Beste mensen, dank voor de reacties, leuk dat er zo meegedacht wordt. Ik kan dit een volgende keer aan de dealer voorleggen, want voor mij geldt een beetje; still confused about the matter, but now on a much higher level.
Ik rij er desondanks met veel genoegen in en ben niet geneigd er zo in te rijden dat het vsc systeem mij moet helpen. Daar heb ik wel een andere auto voor.
Dank nogmaals en ik zal het forum blijven bezoeken.
Groet albert middelveld