Beste Albert,
Misschien een wat rare vraag van mij, maar hebben de nu gemonteerde banden op één as dezelfde profieldiepte? Dus LV = RV en LA = RA?
Waarom ik dat vraag, is dat ik weet dat VSC storingen de kop op kunnen steken als de vier afzonderlijke wheelspeed sensoren (die afhankelijk zijn van de omtrek van een band, dus profieldiepte van de band) informatie afgeven die in werkelijkheid niet kan bestaan. Voorbeeld: als één achterwiel sneller draait dan het andere, kan je theoretisch niet rechtuit rijden.
Is de auto toevallig (ook) uitgelijnd geworden, waarbij het stuur misschien naar de middenstand gecorrigeerd is geworden? Zo ja, dan ziet de stuurwielsensor dat 'rechte' stuur nu ietwat uit het midden staan en gaat de ECU ervan uit dat je een bocht maakt terwijl je wel degelijk rechtuit rijdt.
In beide gevallen kan dat een aanleiding zijn dat de ECU van mening is dat de situatie die sensoren 'm voorschotelen, niet kan bestaan. De ECU kan dan niet op de aangeleverde signalen vertrouwen en kan daardoor in een eventueel grensgeval ook niet bepalen hoe/in welke mate hij moet ingrijpen om te corrigeren. De ECU schakelt dan rijhulpsystemen (gedeeltelijk) uit. Als de afwijkingen serieus genoeg zijn, krijg je dan naast een VSC-melding ook nog een TRC en/of ABS-lampje erbij kado.
Een VSC-storing laat zich (is mijn ervaring) niet altijd resetten door de accu te ontkoppelen. Je zou het natuurlijk kunnen proberen zoals Zjelko al omschreef. Blijft na de reset en starten van de motor de VSC-melding achterwege, dan zou je kunnen proberen door meteen enkele km's op een lange rechte weg te rijden, zoveel mogelijk rechtuit dus, zodat de ECU de nieuwe rechtuitstand van het stuur 'inleert'. Doemt de melding na de start meteen weer op, dan ben je helaas afhankelijk van iemand met een tool om de VSC-melding voor je te resetten (waarna je toch weer die rechte weg moet gaan opzoeken om de rechtuitstand opnieuw in te leren). Dat je eerst een paar bochtjes moet rijden is niet erg, maar hoe eerder dat rechte stuk (ca 5km volstaat), hoe beter.
Heeft de dealer geen reset uitgevoerd voor die 70 euro? Voor die kostbare 'pay & no-cure' actie van de dealer zouden ze gerust nog een keertje opnieuw de boel voor je mogen resetten en vind ik het ondermaats dat ze je op deze wijze laten zwemmen...

.Het gaat hier niet om een leeg ruitesproeiertankje ofzo...
Succes. Ik ben benieuwd of het je er iets mee kunt...