Velgen vraag

Bassj

Actief
25 jan 2020
283
180
43
Even een eigen topic aangemaakt om de andere banden en velgen topics niet te vervuilen.

Weet iemand misschien of velgen met maat 8J 18", ET: 50, 5x114.3
op een GS250 van 2013 passen??

Ik ben hier helemaal niet in thuis maar weet dat ze standaard ET45 hebben en heb gelezen dat je meestal zonder problemen+5 of -5 kunt afwijken.

Echter bij ET50 komen ze juist toch verder naar binnen te liggen of heb ik dat mis?
Dan zou ik met spoorverbreders moeten werken.
Maar welke heb je dan nodig? Ik vind het mooier als de velgen wat verder naar buiten staan dan standaard.

Heb op mijn gs300h f-sport 2014 voorzijde 8j ;235/40/19en achter 9j; 265/35/19, Dit is bij de f-sport uitvoering standaard, banden zijn hierdoor wel behoorlijk prijzig vooral die achterom liggen. ET waarde zou ik zo niet weten, word ook niet in handleiding vermeld.

• Leuk
Waarderingen: Bassj
Heb op mijn gs300h f-sport 2014 voorzijde 8j ;235/40/19en achter 9j; 265/35/19, Dit is bij de f-sport uitvoering standaard, banden zijn hierdoor wel behoorlijk prijzig vooral die achterom liggen. ET waarde zou ik zo niet weten, word ook niet in handleiding vermeld.
Ik heb mooie wielen gezien echter ET50 ipv ET45.
De 4 wielen zijn even breed (8j) en zijn voorzien van banden in de maat 235/45/18.
De standaard maat voor de gewone GS.

@Bassj als alles (zowel velgen als bandenmaat) hetzelfde blijft en alleen de ET waarde wijkt 5 + / - af, dan heb je gelijk als je van 45 naar 50 ET gaat, dan gaan de nieuwe velgen meer naar binnen.
Maarrrr: als je naar bredere velgen gaat (stel van 6J naar 8J) en de ETwaarde blijft gelijk, dan gaan je 8J-velgen in vegelijking met de oude velgen, meer naar buiten staan.
Het kan dus zo zijn dat jouw nieuwe velgen (van 45 naar 50ET ) meer naar buiten steekt dan de oude situatie, puur omdat je nieuwe velgen breder zijn dan de oude.
Vul maar eens de maten in van de link @Arbitrator, daarnaast zie je ook meteen of het binnen de marge blijft i.v.m. afrolomtrek/ kilometerafwijking!

• Leuk
@Bassj als alles (zowel velgen als bandenmaat) hetzelfde blijft en alleen de ET waarde wijkt 5 + / - af, dan heb je gelijk als je van 45 naar 50 ET gaat, dan gaan de nieuwe velgen meer naar binnen.
Maarrrr: als je naar bredere velgen gaat (stel van 6J naar 8J) en de ETwaarde blijft gelijk, dan gaan je 8J-velgen in vegelijking met de oude velgen, meer naar buiten staan.
Het kan dus zo zijn dat jouw nieuwe velgen (van 45 naar 50ET ) meer naar buiten steekt dan de oude situatie, puur omdat je nieuwe velgen breder zijn dan de oude.
Vul maar eens de maten in van de link @Arbitrator, daarnaast zie je ook meteen of het binnen de marge blijft i.v.m. afrolomtrek/ kilometerafwijking!
Heb het ingevuld en het zou mogelijk moeten zijn.
Het is enkel de ET waarde die gaat veranderen. De rest is identiek.
Om ze dan wat meer naar buiten te krijgen heb ik spacers nodig van 10mm, sowieso achter om het daar wat meer "gevuld" te krijgen. Ben er nog niet uit of ik dat wenselijk vindt, die spacers.
De velg uit de bijlage heb ik op het oog. Een Suzuki velg want ik wil het low budget houden.
Liefst heb ik Lexus President velgen van de GS. Stonden laatst op Marktplaats maar was nèt te laat.
Mocht iemand ze hebben liggen of weten te liggen; let me know

Bijlagen

• IMG_20250223_193026.jpg
    IMG_20250223_193026.jpg
    70,1 KB · Weergaven: 17
Laatst bewerkt:
  • Leuk
Waarderingen: Johnny Le
Mijn plan gaat vooralsnog niet slagen.
Ik heb de velgenboer gesproken en die raadt af met spoorverbreders te werken en adviseert beter te gaan zoeken naar wielen met ET40 om ze wat verder naar buiten te krijgen.
Antwoord van hen (voor degenen die dit ook overwegen):
"Ik zou op die auto altijd iets zoeken met ET35-ET40, en niet naar een ET50 gaan en met spacers werken. Dat laatste is ook lastig aangezien de auto wielmoeren heeft, en dus tapeinden. Je moet dan speciale en erg dikke spacers gebruiken die ook weer tapeindes hebben, anders kom je natuurlijk draad tekort voor de wielmoeren. Je kan dan niet met langere wielbouten werken, want er zijn wielmoeren nodig"

• Leuk
Waarderingen: D43m0n
Mijn plan gaat vooralsnog niet slagen.
Ik heb de velgenboer gesproken en die raadt af met spoorverbreders te werken en adviseert beter te gaan zoeken naar wielen met ET40 om ze wat verder naar buiten te krijgen.
Antwoord van hen (voor degenen die dit ook overwegen):
"Ik zou op die auto altijd iets zoeken met ET35-ET40, en niet naar een ET50 gaan en met spacers werken. Dat laatste is ook lastig aangezien de auto wielmoeren heeft, en dus tapeinden. Je moet dan speciale en erg dikke spacers gebruiken die ook weer tapeindes hebben, anders kom je natuurlijk draad tekort voor de wielmoeren. Je kan dan niet met langere wielbouten werken, want er zijn wielmoeren nodig"
Ik heb vóór 10mm spacers en de Lexuswielbouten (die jij vermoedelijk ook hebt) paste precies.
De heren van Carrec Technocenter Soesterberg hebben mij toen ter tijd geholpen met het aanmeten van de GS F velgen inclusief banden en ook al was het even passen en meten hebben ze me goed weten te helpen.

• Leuk
Ik heb net als @Arbitrator (in de zomer) 10mm spacers voorop met de standaard bouten.
Dat was nodig omdat ISF velgen anders net de remklauwen raken. Maar zijn wel gewoon 8J ET45

Eigenlijk wil ik 5mm, maar die heb ik heel lang enkel kunnen vinden zonder naaf/centreerring (deze winter toch gevonden mét naaf).

Top @Arbitrator en @RoelVB!!
Dat geeft hoop.
Altijd fijn om de mening van ervaringsdeskundigen te horen.
@Arbitrator; zijn jouw GSF-velgen ook ET50?
In mijn eerdere post met de maten, dat is van mijn GS-F velgen.

Waar ik met name op moest letten:
1. zijn de velgen groot genoeg t.o.v. de remklauwen?
2. ivm de flink andere ET en J maten, past het wiel inclusief band goed in de wielkast?
2.1 raakt het wiel/de band de ophanging aan de binnenkant? (ja, de voorbanden raken de ophanging, dus vandaar de 10mm spacer)
3. welke bandenmaat ivm tellerafwijking?

Mijn referentie wielen zijn de OEM 18" 235/45 R18 8J 45ET
Willtheyfit voor: https://www.willtheyfit.com/index.p...ct2=35&wheel_size=19&wheel_width=9&offset2=50
Willtheyfit achter: https://www.willtheyfit.com/index.p...t2=35&wheel_size=19&wheel_width=10&offset2=41

Met die waarden moet je eigenlijk een beetje gaan meten of het uitkomt. Maar het helpt als je de velgen al hebt en een garage wil helpen met passen en meten.
Helemaal als je verwacht een spacer nodig te hebben.

• Leuk
Waarderingen: Lexpeter en Bassj
Nu ben ik het helemaal kwijt.
ET50 met 10mm spacers zou enkel passen door de tapeinden uit de naaf te persen en er vervolgens weer langere tapeinden in te persen.
Dit volgens het laatste bericht van de velgenboer.
Dit terwijl hierboven staat beschreven dat het gewoon mogelijk moet zijn....
Schiet mij maar lek.

• Verdrietig
Waarderingen: Arbitrator
Nu ben ik het helemaal kwijt.
ET50 met 10mm spacers zou enkel passen door de tapeinden uit de naaf te persen en er vervolgens weer langere tapeinden in te persen.
Dit volgens het laatste bericht van de velgenboer.
Dit terwijl hierboven staat beschreven dat het gewoon mogelijk moet zijn....
Schiet mij maar lek.
Het advies om er een langer draadeind in te zetten is natuurlijk het beste, maar onze ervaring is dus dat ze standaard lang genoeg zijn voor een 10mm spacer.
Als je er een langer draadeind in zet zou het ook zomaar kunnen dat je geen velgen meer kan monteren zonder de 10mm spacer. (draad te lang, moeren draaien er niet ver genoeg op)

• Leuk
Waarderingen: ThinlaneT en Bassj
Het advies om er een langer draadeind in te zetten is natuurlijk het beste, maar onze ervaring is dus dat ze standaard lang genoeg zijn voor een 10mm spacer.
Als je er een langer draadeind in zet zou het ook zomaar kunnen dat je geen velgen meer kan monteren zonder de 10mm spacer. (draad te lang, moeren draaien er niet ver genoeg op)
Welk merk spacer heb je?
Die van Eibach zijn niet meer leverbaar.
De langere tapeinden zouden in combinatie zijn met een 10mm spacer van het merk SCC, met de beschrijving uit de bijlage.

Bijlagen

• IMG_20250226_182832.jpg
    IMG_20250226_182832.jpg
    62,5 KB · Weergaven: 12
Welk merk spacer heb je?
Die van Eibach zijn niet meer leverbaar.
De langere tapeinden zouden in combinatie zijn met een 10mm spacer van het merk SCC, met de beschrijving uit de bijlage.
Ik heb H&R

Waarom niet gewoon deze spoorverbreders, weet je zeker dat je draadeind niet te kort is en het zit wel een stuk deugdelijker gemonteerd.

Zijn best aan de prijs wel wel goed en veilig.

Bijlagen

• Spoorverbreders.PNG
    Spoorverbreders.PNG
    446,6 KB · Weergaven: 10