'blue-eyes zei:Voor de statistieken, 3 maal getankt:
Datum KM stand KM's Liters Prijs / ltr Totaal KM/lt
1-jan-11 143.581 616 46,70 1,219 ? 56,93 13,19
2-jan-11 143.981 400 30,33 1,219 ? 36,97 13,19
9-jan-11 144.723 742 54,45 1,239 ? 67,46 13,63
Het gemiddelde is nu 7,5 op 100 km.
Zojuist getankt, morgen naar Maastrischt op en neer. Dat zou een zuinige rit moeten zijn. De vorige tank ook naar Maastrischt, maar ook nog 100 km in de stad, dat drukt het gemiddelde fors.
Alan zei:JA snap ik maar opzich ook wel leuk om het bij te houden toch
Waarschijnlijk zal je auto pas echt echt warm zijn na zoveel km's Ik bedoel hiermee gehele aandrijflijn etc.
Dank voor mijn vermoedens te bevestigen. Ik begrijp dat ik vaker over de A2 moet rijden, is goed voor mijn gemiddeld verbruikAlan zei:Het soort asfalt kan zeker je verbruik beinvloeden, want uiteindelijk is het de rolweerstand die je banden met het wegdek heeft. Bij anders soortwegdek kan het natuurlijk net iets anders zijn, en dat kleine beetje ga je zeker terug zien in je verbruik.
1.Een voorbeeld is bv je bandenspanning, dit doet ook wat op het verbruik.
2.Verschillende soorten band/merk/model doet het onderlng ook anders.
3.Breedte van de banden.
4. Winter of zomerband
Alan zei:Opzich is een berekening van je situatie natuurlijk leuk, maar is het niet verstandig om deze gegevens voor jezelf te bewaren? Je zou gewoon een fictief voorbeeld kunnen nemen, want het gaat om het idee natuurlijk.
Ik snap je berekening en constructie wel want ik heb dat namelijk ook een beetje.
Alan zei:Maar volgnes mij wil je het verbruik zolaag mogelijk hebben he
Wat voor banden heb je eigenlijk?
Er zijn natuurlijk nog allemaal kleine dingen die uiteindelijk in het verbruik terug te zien zijn.
Van wat ik weet:
-Lage rolweerstandsbanden het liefst nog voor de 16inch banden die neit zo breed zijn. (minder rolweerstand)
-Allemaal olie verversen voor motor/versnellingsbak/differentieel (minder interne weerstand)
-verlagen van de auto ( lager frontaal oppervlakte)
-je auto binnen de garage te zetten ipv oprit (sneller op werk temperatuur)
-ander brandstof (V-Power van Shell) er zit meer energie per liter in het brandstof, waardoor je bij normaal gebruik minder van nodig hebt en bij zware belasting net iets meer vermogen eruit haalt.
Dit zijn allemaal dingen die een minimale impact hebben, maar bij elkaar doet het toch wel wat. wellicht 0,5 tot zelfs 1 liter /100km