Verbruik IS220d

blue-eyes

Stamgast
31 dec 2010
2.975
5
0
Ok, maar dat is met name de eerste 20 kilometer. Een rit naar Maastricht is voor mij 230 KM, als ik bij Almere ben is de wagen inmiddels goed warm.

Dan mag je toch verwachten dat het verbruik naar beneden gaat?


Bij mijn S60 D5 had ik dit ook, zomers 1:17, in de winter naar 1:15.
 

Alan

Stamgast
14 jun 2009
5.626
63
48
Na goed, de eerste 20km is ook gelijk 10% van je rit waar je gewoon heel veel meer verbruikt. Dus dat je aan het einde van je rit ook +/-10% lager verbruik hebt is dan natuurlijk ook niet vreemd. Daarnaast is het ook zo dat het verbruik gewoon in de eerste km's misschien wel paar keer meer verbruikt dan een warme auto. Wat ook nog een oorzaak kan zijn is dat wanneer het zo koud is dat je versnellingsbak en Differentieel continue te 'koud' is waardoor er net iets meer weerstand is dan normaal.

Een ander klein puntje is ook dat je vaak in de winter meerdere elektrische verbruikers aan hebt staan dan in de zomer. Denk aan verlichting voor/achter/binnen, achteruitrijverwarming, stoelverwarming, voorruitverwarming spiegel verwarming, dit allemaal bij elkaar verbruikt ook al gauw wat extra vermogen, dus belasting op je dynamo, dus ook wat meer belasting voor je motor, dus uiteindelijk weer meer brandstof.

Dit is allemaal ook relatief natuurlijk, maar dit is wat ik alleen weet en kan verklaren, misschien dat er nog iemand anders is die er meer over kan vertellen? Want ik vind dit namelijk ook een zeer intresssant onderwerp :) Mijn verbruik in deze dagen is namelijk ook met +/-10% hoger dan in de zomer (180km perdag)
 

blue-eyes

Stamgast
31 dec 2010
2.975
5
0
Ik doe nu 700 km op een tank, dan begint het lampje te branden.

Kan dus niet 2 maal op een neer naar Maastricht (samen een dikke 900 km) op 1 tank.



Ik tank dus voor elke rit naar Maastricht, in Lelystad een goedkope Shell pomp, scheelt 9 ct met de snelweg.




Ik ben ook benieuwd naar andere reacties. Je opmerkingen mbt lampen, etc. zijn juist volgens mij.
De katalysator "verbruikt" ook meer?
 

Hube

Oprichter Lexusforum
2 mei 2008
7.266
67
0
Volgens mij zit het ook in de lucht, koudere lucht wordt verwarmt voor het bij de injectors komt (loopt langs een warmere motor en gaat bij de IS diesels door een tubro) waardoor het relatief droog is. Deze lucht is ook "dikker" (omdat het bog steeds kouder is) waardoor er meer benzine nodig is om de optimale mix te verkrijgen. Hoe hoger de luchtdruk, hoe rijker de auto loopt. natuurlijk staat daar tegenover dat de performance ook beter is. Nadeel daarvan is dat men dat beetje extra ook graag gebruikt. Anyway, correct me if I am wrong.

Ook neemt de rolweerstand toe i.v.m. koudere/winter banden.
 

Coordinator

Actief
1 nov 2009
437
0
0
Als je zuinig wilt rijden moet je een VW bluemotion kopen (die halen bij lange na het opgegeven verbruik niet!) wil je lekker rijden koop je een Lexus. Ik heb net 120 euro in mijn LS 400 gedaan, doet zeer maar al wegrijdend ben ik het weer vergeten. Als ik blut en levensmoe ben kan ik altijd nog een kansloze Aygo kopen. (wiens belastingvrije status ik al een heel eind betaald heb met mijn betaalde wegenbelasting. Wat een beleid in dit land.) :D
 

blue-eyes

Stamgast
31 dec 2010
2.975
5
0
Het gaat me niet om het zuinig rijden, dat weet je van te voren. Geen discussie wat mij betreft.

Wat me wel verbaasd is het grote verschil tussen wat Lexus opgeeft (6.3) tov het daadwerkelijk hoog gebruik.
Nu weet ik dat de testen je altijd iets anders moet benaderen, maar er zit zo maar 10% (zomer) - 20% (winter) verschil tussen, en dat is fors!

Verder ben ik gewoon nieuwsgierig waarom in de winter het verbruik toeneemt.
 

Coordinator

Actief
1 nov 2009
437
0
0
Lees alle testen er maar op na tot 40 % hoger is vaak normaal. De testcyclus in Europa is compleet overbodig en ver naast de waarheid. Ik reed in de jaren 90 1 op 24 met een Fiat Croma 1.9 Tdid. Net 100000 km afgelegd met een 2.0 TDI VW Passat, ik ben met normaal rijden niet zuiniger geweest dan 1 op 16. En dan zijn we 20 jaar verder met de techniek ik snap dat ook al jaren niet meer. Maar een IS 220 is niet een erg zuinige auto maar dat is een Avensis ook niet. En het brandstofverbruik van een benzineauto gaat in de winter ook omhoog. Vaak kortere stukken, alle elektra aan enz. Plus de lucht is veel vochtiger. En het steeds omhoog gaande gewicht van moderne auto's helpt niet mee. EEn Opel Insignia 1.6 diesel weegt al een dikke 1750 kg! Net zoveel als mijn LS 400 en dat moet bewegen met een 120 pk dieseltorretje. Logisch dat dit zuipt. :D
 

Alan

Stamgast
14 jun 2009
5.626
63
48
700km voordat je lampje brandt? hmm dat doet mijn is250 ook als ik gewoon alleen maar snelweg km maak... zo zie je maar weer dat een diesel ook niet echt zuiniger is dan de benzine uitvoering.. echter is het wel zo dat een liter benzine duurder is :( Dat de is220d geen zuinige is, wisten we al.

En dat dit in de winter meer verbruikt is denk ik wel aardig duidelijk... veel meer kan ik eigenlijk ook niet meer bedenken.

Het verschil in fabrieksopgave en werkelijk verbruik ligt geheel aan de autofabrikant(land) waar de testen zijn uitgevoerd. Maar een verschil van 10-20% is eigenlijk niet eens zo heel veel, want er zijn zelfs fabrikanten die inderdaad 40% afwijken van fabrieksopgave.
 

blue-eyes

Stamgast
31 dec 2010
2.975
5
0
Voor de statistieken, 3 maal getankt:

Datum KM stand KM's Liters Prijs / ltr Totaal KM/lt
1-jan-11 143.581 616 46,70 1,219 ? 56,93 13,19
2-jan-11 143.981 400 30,33 1,219 ? 36,97 13,19
9-jan-11 144.723 742 54,45 1,239 ? 67,46 13,63

Het gemiddelde is nu 7,5 op 100 km.


Zojuist getankt, morgen naar Maastrischt op en neer. Dat zou een zuinige rit moeten zijn. De vorige tank ook naar Maastrischt, maar ook nog 100 km in de stad, dat drukt het gemiddelde fors.
 

blue-eyes

Stamgast
31 dec 2010
2.975
5
0
blue-eyes zei:
Voor de statistieken, 3 maal getankt:

Datum KM stand KM's Liters Prijs / ltr Totaal KM/lt
1-jan-11 143.581 616 46,70 1,219 ? 56,93 13,19
2-jan-11 143.981 400 30,33 1,219 ? 36,97 13,19
9-jan-11 144.723 742 54,45 1,239 ? 67,46 13,63

Het gemiddelde is nu 7,5 op 100 km.


Zojuist getankt, morgen naar Maastrischt op en neer. Dat zou een zuinige rit moeten zijn. De vorige tank ook naar Maastrischt, maar ook nog 100 km in de stad, dat drukt het gemiddelde fors.
'

460 km gereden, Maastricht op en neer.
7,0 . Voor Utrecht zelfs naar 6,9 maar het afzetten van een collega in het centrum van Utrecht weerhield dat ;)
Heen en terug op cruisecontrol, weinig verkeer, snelheid conform verkeersborden.
Dus met ERG veel inhouden vermogen gereden :D . Nog maar net de 7,0 aangeraakt.
 

blue-eyes

Stamgast
31 dec 2010
2.975
5
0
Gisteren weer naar Maastricht, en nu op de cruisecontrol in de 6 ipv de 5. In zijn 5 is het stiller, en minder trillingen.
Toen ik thuis kwam, stond er 6,8 op te teller. Vandaag nog een paar maal naar de stad gereden (dus fors onzuinig) maar de teller bleef op 6,8 staan.
Ik denk dat als ik nog 100 km had doorgereden ik redelijk naar de 6,6 was gegaan.....

In mijn excel sheet stond de 6,8 van de Lexus als 6,73 genoteerd. De tankaverage teller lijkt meer dan behoorlijk te kloppen!
Bij de Volvo had de teller een afwijking van 1.0 ! (5,3 teller, 6,3 in Excel, over 60.000km).


Na 3000km zit staat de teller op 7,2 (spreadsheet). Als ik onder de 7,0 blijf in de winter op de lange ritten, doe ik het ervoor ;)

Lt. / 100 km
Datum KM stand KM's Liters Prijs / ltr Totaal KM/lt verbruik
1-jan-11 143.581 616 46,70 1,219 ? 56,93 13,19 7,58
2-jan-11 143.981 400 30,33 1,219 ? 36,97 13,19 7,58
9-jan-11 144.723 742 54,45 1,239 ? 67,46 13,63 7,34
13-jan-11 145.434 711 49,40 1,249 ? 61,70 14,39 6,95
15-jan-11 145.901 467 31,43 1,259 ? 39,57 14,86 6,73
 

Alan

Stamgast
14 jun 2009
5.626
63
48
Toch wel intressant om te zien :)

Ik moet zeggen dat ik dit ook eens een keer heb gedaan met mijn auto, weliswaar rond hersft/lente temperaturen. Het ging dan telkens om een enkele reis van circa 85 90km snelweg, Ik heb dan voornamelijk de maximale snelheid gereden (120 max) paar kleine stukken waren voor (100 max)

Bij mij kwam ik ook op een gemiddelde van 6,5l/100km, maar dit is dan wel met een IS250, dus geen diesel. Daarnaast heb ik de 18inch velgen en banden. Op zich vrij netjes vind ik dan :)
 

blue-eyes

Stamgast
31 dec 2010
2.975
5
0
Wat ik wel merk, dat de eerste 100KM ik niet echt een daling zie, blijft zo hangen bij de 7,8 - 8,0. na Utrecht gaat de teller naar beneden. In Maastricht is het dan 7,2 , op de terugweg, in de polder ruim onder de 7,0.

Raar. Bij 4 ritten, telkens dit geconstateerd.




Ik houd dit intensief bij, de wagen financier ik volledig door zakelijk KM vergoeding, ik houd precies bij of ik beter kan gaan leasen dan wel prive rijden.
En dan is deze KM administratie maar een paar parameters extra ;)
 

Alan

Stamgast
14 jun 2009
5.626
63
48
JA snap ik :) maar opzich ook wel leuk om het bij te houden toch :)

Waarschijnlijk zal je auto pas echt echt warm zijn na zoveel km's Ik bedoel hiermee gehele aandrijflijn etc.
 

blue-eyes

Stamgast
31 dec 2010
2.975
5
0
Alan zei:
JA snap ik :) maar opzich ook wel leuk om het bij te houden toch :)

Waarschijnlijk zal je auto pas echt echt warm zijn na zoveel km's Ik bedoel hiermee gehele aandrijflijn etc.


Dat zal best kloppen, dat is dan pas na 60, 70 km!
Het is ook precies het stuk dat ik terug moet van 120 naar 100, dan wordt ie uiteraard ook zuiniger. Maar zodra ik de A2 oprij blijft de dalende lijn zichtbaar!
Nu is de A2 op dit moment, van Utrecht naar Eindhoven, wellicht wel het beste stukje weg van Nederland. Rijdt ook erg fijn, weinig lawaai en zuinig verbruik.

Ik dacht met de Volvo ook al te bemerken. Kan het soort asfalt je verbruik be?nvloeden?




Ik zal eens een eigen topic aanmaken met de uitleg van financiering, en de uitgaven die ik daadwerkelijk maak, en de inkomsten die ik daadwerkelijk krijg.

Kosten is een ander verhaal. Ik reken geen afschrijving (fin. verhaal klopt, is nagerekend door boekhouder) maar is voor een ander topic dan deze ;)
 

Alan

Stamgast
14 jun 2009
5.626
63
48
Het soort asfalt kan zeker je verbruik beinvloeden, want uiteindelijk is het de rolweerstand die je banden met het wegdek heeft. Bij anders soortwegdek kan het natuurlijk net iets anders zijn, en dat kleine beetje ga je zeker terug zien in je verbruik.

1.Een voorbeeld is bv je bandenspanning, dit doet ook wat op het verbruik.
2.Verschillende soorten band/merk/model doet het onderlng ook anders.
3.Breedte van de banden.
4. Winter of zomerband

Opzich is een berekening van je situatie natuurlijk leuk, maar is het niet verstandig om deze gegevens voor jezelf te bewaren? Je zou gewoon een fictief voorbeeld kunnen nemen, want het gaat om het idee natuurlijk.

Ik snap je berekening en constructie wel :) want ik heb dat namelijk ook een beetje.
 

blue-eyes

Stamgast
31 dec 2010
2.975
5
0
Alan zei:
Het soort asfalt kan zeker je verbruik beinvloeden, want uiteindelijk is het de rolweerstand die je banden met het wegdek heeft. Bij anders soortwegdek kan het natuurlijk net iets anders zijn, en dat kleine beetje ga je zeker terug zien in je verbruik.

1.Een voorbeeld is bv je bandenspanning, dit doet ook wat op het verbruik.
2.Verschillende soorten band/merk/model doet het onderlng ook anders.
3.Breedte van de banden.
4. Winter of zomerband
Dank voor mijn vermoedens te bevestigen. Ik begrijp dat ik vaker over de A2 moet rijden, is goed voor mijn gemiddeld verbruik :D


Alan zei:
Opzich is een berekening van je situatie natuurlijk leuk, maar is het niet verstandig om deze gegevens voor jezelf te bewaren? Je zou gewoon een fictief voorbeeld kunnen nemen, want het gaat om het idee natuurlijk.

Ik snap je berekening en constructie wel :) want ik heb dat namelijk ook een beetje.


Ik zal niet het achterste van mijn tong laten zien, maar bijv. mijn inkomen zonder lease of prive vergoeding op 0 euro zetten. Leasen geeft dan een inkomen van -411 euro (de A3 die ik wilde). Prive rijden geeft dan ook een inkomen tov het "normaal" inkomen.

En, ik heb er geen problemen mee dat andere zien dat ik 400 euro heb uitgegeven aan diesel, etc.
DIe getallen zijn niet spannend. Als iemand weet dat ik 10.000 zou lenen, kan iedereen ook nagaan dat dit zo ongeveer 250 aan rente en aflossing kost.
 

Alan

Stamgast
14 jun 2009
5.626
63
48
HAha ok :) maar goed dat was maar even voor de zekerheid :)

Maar volgnes mij wil je het verbruik zolaag mogelijk hebben he :D

Wat voor banden heb je eigenlijk?

Er zijn natuurlijk nog allemaal kleine dingen die uiteindelijk in het verbruik terug te zien zijn.

Van wat ik weet:

-Lage rolweerstandsbanden het liefst nog voor de 16inch banden die neit zo breed zijn. (minder rolweerstand)
-Allemaal olie verversen voor motor/versnellingsbak/differentieel (minder interne weerstand)
-verlagen van de auto ( lager frontaal oppervlakte)
-je auto binnen de garage te zetten ipv oprit (sneller op werk temperatuur)
-ander brandstof (V-Power van Shell) er zit meer energie per liter in het brandstof, waardoor je bij normaal gebruik minder van nodig hebt en bij zware belasting net iets meer vermogen eruit haalt.

Dit zijn allemaal dingen die een minimale impact hebben, maar bij elkaar doet het toch wel wat. wellicht 0,5 tot zelfs 1 liter /100km
 

blue-eyes

Stamgast
31 dec 2010
2.975
5
0
Alan zei:
Maar volgnes mij wil je het verbruik zolaag mogelijk hebben he :D

Wat voor banden heb je eigenlijk?

Er zijn natuurlijk nog allemaal kleine dingen die uiteindelijk in het verbruik terug te zien zijn.

Van wat ik weet:

-Lage rolweerstandsbanden het liefst nog voor de 16inch banden die neit zo breed zijn. (minder rolweerstand)
-Allemaal olie verversen voor motor/versnellingsbak/differentieel (minder interne weerstand)
-verlagen van de auto ( lager frontaal oppervlakte)
-je auto binnen de garage te zetten ipv oprit (sneller op werk temperatuur)
-ander brandstof (V-Power van Shell) er zit meer energie per liter in het brandstof, waardoor je bij normaal gebruik minder van nodig hebt en bij zware belasting net iets meer vermogen eruit haalt.

Dit zijn allemaal dingen die een minimale impact hebben, maar bij elkaar doet het toch wel wat. wellicht 0,5 tot zelfs 1 liter /100km


Mbt V-power: Ik heb dat getest (vorige wagens). De wagen werd inderdaad zuiniger. Maar niet dermate zuiniger dan het uit kon kwa prijs.
De meerprijs van V-power woog in mijn situatie niet op tegen het mindere gebruik.

Je maakt consessies. Mijn ultieme doel is niet zo zuinig mogelijk rijden, maar we zo zuinig mogelijk met wat ik wil met de wagen. Ik wil bijv. brede 18 of 19" banden onder de wagen, dus ja, acceptatie van meer verbruik ;)
Met de Volvo ging het verbruik fors omhoog toen ik de 16-205 verving door 17-225 banden.


Volgens mij heb ik de Dunlop sport, 17-45-245 achter, 17-45-225 voor (standaard op de Lexus volgens mij?).

p.s. Net als met LED spaarlampen (hoeveel normale lampen + plus verbruik ik wel niet van 1 led lamp kan kopen
:D )
 

Hube

Oprichter Lexusforum
2 mei 2008
7.266
67
0
Ik doe spoms een beetje v-power soms een beetje gewoon :)

Over LED lampen gesproken, die beginnen ook steeds goedkoper te worden. Ik heb net alle UG10 spots vervangen door LED's. Waar ik niet op gerekend heb is dat de restspanning op mijn electriciteitsnetwerk voldoende is om de LEDs zwak te laten branden wanneer deze uit staan :) Is wel gaaf, net een sterrenhemel 's nachts...

Goed maar het ging over verbruik...