Grofweg klopt het wel wat je zegt. JE zou dit wel kunnen aannemen dat bij maximaal koppel ook vaak het zuinigst is, maar tegenwoordig heb je veel motoren die bv over een groter bereik hetzelfde koppel heeft, dus tja dan is het wel moeilijk
Er zijn wat meer ingewikkelde formules voor om het punt te bereiken wat het zuinigst is.
Bij acceleren is het niet perse zo dat je gelijk tot 3600 wil acceleren, maar het ligt aan de vermogenskromme van de auto. En het zou kunnen dat het max toerental niet heel veel inzakt na het punt van maximaal vermogen, dus je komt niet per definitie vermogens tekort. Want stel je voor dat je overschakelt en dan in een bereik kom van de motor wat zwakker is... dit heeft als gevolg dat je dan nog meer acceleratie mist. Indien je doortrekt in de vorige versnelling en later pas overschakelt, dan val je bij het opschakelen weer in een iets betere sterkere toerental waardoor je wel weer sneller kan DOORacceleren.
Tenzij je vermogen antuurlijk na 3600 gelijk als een baksteen naar beneden zakt (hoewel het bij diesel motoren wel iets meer is dan bij benzine)
Ik denk dat lexus brussel meer bedoel dat de turbo bij 2500 echt volledig wakker is tussen 2000 en 2500 werkt die ook wel, maar dan is die nog niet helemaal lekker/effcient etc. dus ik denk niet dat 2500 zuiniger zal zijn dan 2000rpm. Maar ook hier geldt: afhankelijk van vermogens/koppel kromme.