Vervangen transmissie olie

Nivek

Actief
Sponsor
16 jun 2013
381
118
43
Misschien lichtelijk off-topic. Ik lees dat de LS600h een cvt heeft, heeft de LS460 dat ook of is dat een conventionele automaat? 8 versnellingen, dat zag ik wel vlug achtig voorbij komen.

Misschien moet de LS460 maar mijn opvolger worden:trollface:
 

Bobusa

Actief
12 okt 2008
233
135
43
Er is ook alleen controle voorgeschreven. Geen vervanging. Vervanging is pas als de klant dit verzoekt, de dealer er zelf nut van inziet en dit i.o.m. klant gaat vervangen of als de olie bij controle afgekeurd wordt.

"Sealed for life"
Dank je Sammie. Ik heb inmiddels aan de dealer gevraag het allemaal tev gaan vervangen. "Sealed for life" geloof ikzelf niet in, wordt vervolgd
 
  • Leuk
Waarderingen: Sam_IS300h

Bobusa

Actief
12 okt 2008
233
135
43
Misschien lichtelijk off-topic. Ik lees dat de LS600h een cvt heeft, heeft de LS460 dat ook of is dat een conventionele automaat? 8 versnellingen, dat zag ik wel vlug achtig voorbij komen.

Misschien moet de LS460 maar mijn opvolger worden:trollface:
De LS 460 heeft een conventionele automaat. Wel allebei proefrijden want de 600 is een heel andere auto dan de 460 in mijn optiek. De CVT met een planetair tandwiel stelsel is een fantastische automaat. Ik heb alle variaties gehad en deze is de beste. Wat een auto, ik geniet er elke dag van.
 
  • Leuk
Waarderingen: D43m0n en Higgie

Nivek

Actief
Sponsor
16 jun 2013
381
118
43
De LS 460 heeft een conventionele automaat. Wel allebei proefrijden want de 600 is een heel andere auto dan de 460 in mijn optiek. De CVT met een planetair tandwiel stelsel is een fantastische automaat. Ik heb alle variaties gehad en deze is de beste. Wat een auto, ik geniet er elke dag van.
hmm, door deze uitspraak heb ik even een hele snelle google search gedaan, maar het is geen echte CVT? Niet wat ik zie aan de cut-away foto's. Bij een CVT denk ik aan een heavy-duty variant van een scooter aandrijving. In het geval van audi is dat een ketting van een paar cm breed. Dacht ik, is 10 jaar geleden dat ik die open gezien heb.

Anyway, ik heb de 600 al weggestreept. Om te begin ben ik niet perse fan van hybride (laat staan electrisch), en 400kg extra gewicht is mij het kleine voordeel niet waard.
 

Bobusa

Actief
12 okt 2008
233
135
43
Je kunt oordelen zonder een proefrit en niet luisteren naar eigenaren die jaren ervaring hebben, dat is je eigen keuze.

Er is genoeg op dit forum te lezen hoe de e-CVT van Lexus werkt. Dat ga ik niet nog een keer uitleggen. Ik zie wel uit ervaring dat als iemand eenmaal een Lexus hybride heeft gekocht (ze hebben allemaal de e-CVT) dat men meestal geen andere aandrijving meer wil. Jouw keuze is wellicht omdat je een sportieve rijstijl hebt, dan kan ik me een conventionele automaat ook voorstellen. De automaat die ik in de IS-F had was voor dat type auto een geweldige transmissie.

Succes met je zoektocht.
 

Nivek

Actief
Sponsor
16 jun 2013
381
118
43
Ik begrijp je reactie niet. Alsof je op je tenen getrapt bent terwijl ik niks geks gezegd heb. Er is niks in mijn vorige reactie die een discussie aan gaat met wat beter is / beter rijdt. Enkel dat ik een persoonlijke voorkeur heb.
 

Romke

Heel actief
27 mrt 2019
693
618
93
Bij een CVT denk ik aan een heavy-duty variant van een scooter aandrijving. In het geval van audi is dat een ketting van een paar cm breed. Dacht ik, is 10 jaar geleden dat ik die open gezien heb.
"CVT" is een verzamelnaam voor zeer uiteenlopende overbrengingen. De naam "continu variabele transmissie" betekent slechts dat de transmissie in principe een "oneindig" aantal overbrengingsverhoudingen kent (tussen een minimum en een maximum overbrengingsverhouding). Er zijn langzamerhand heel veel uitvoeringen van. Bij auto's waren de oorspronkelijke Dafjes de eerste, met een rubber snaar die over twee poelies liep met variabele diameter. Dat lijkt sterk op wat je nu vaak op scooters ziet

Later ontstond de VST duwband, die nog veel wordt gebruikt in kleinere Japanse auto's. Audi heeft inderdaad een tijdje een getrokken ketting gebruikt - in feite een "automotive" uitvoering van de oorspronkelijk in Engeland bedachte PIV-aandrijving met een ketting met variabele schalmlengte.

Ook een koppelomvormer op zich is in feite een CVT - zij het met een zodanig klein bereik dat er achter een aparte versnellingsbak is gemonteerd met 2 tot tegenwoordig 8 of meer (automatisch) schakelbare overbrengingsverhoudingen. Omdat de koppelomvormer op zich een erg klein bereik heeft, werden in het verleden door Voith in Duitsland voor de aandrijving van goederenlokomotieven soms wel 4 of 5 koppelomvormers gecombineerd om vanaf stilstand toch voldoende trekkracht ter beschikking te hebben.

Voor auto's kenden de verschillende CVT's maar een beperkt succes. Niet iedere chauffeur vond het prettig dat motortoerental en snelheid in een variabele verhouding worden gecombineerd. Om die reden zijn ze inmiddels nagenoeg uitgestorven.

De Toyota e-CVT's in hybrides kennen wel veel verbreiding en ook waardering. De reden daarvoor staat volkomen los van het CVT gebeuren. De waardering komt voort uit het gegeven dat er gelijktijdig twee vormen van vermogen beschikbaar zijn (EV en fossiel) waarvan de onderlinge verhouding electronisch wordt geregeld op basis van de gevraagde trekkracht en de gewenste snelheid.

Dergelijke aandrijvingen worden nu ook steedss meer op andere voertuigen toegepast (graafmachines, laadschoppen, tractoren) - waar het soms om hybrides gaat zoals we die van Lexus kennen, maar ook om aandrijvingen met een hydrostatische en mechanische vermogensinput.

Door die onderlinge verhouding automatisch aan te passen wordt de aandrijving een stuk eenvoudiger te bedienen voor de berijder omdat niet steeds behoeft te worden geschakeld (wat in het terrein erg lastig is, zodra je een koppeling intrapt , staat de machine stil. Het wordt ook eenvoudiger: bij eem mechanisch aangedreven tractor het je drie verschillende versnellingsgroepen nodig (voor een snelheid van 1 tot 5 km per uur op een akker, tussen 4 en 9 km per uur voor werkzaamheden op grasland en voor transport over verharde wegen tussen 10 en 45+ km/u).
 

Nivek

Actief
Sponsor
16 jun 2013
381
118
43
Niet iedere chauffeur vond het prettig dat motortoerental en snelheid in een variabele verhouding worden gecombineerd. Om die reden zijn ze inmiddels nagenoeg uitgestorven.

Dit is waarom ik er oorspronkelijk naar vroeg. Zoals ik een CVT ken, de "variomatic" of "duuwband" zoals je noemde. Eerlijk gezegd vind ik dat ook de enige CVT / de echte CVT omdat die echt variabel zijn. Ik kan zien waarom sommige bakken CVT genoemd worden maar het is niet wat ik in m'n hoofd had, of heb.

Als ik dan de foto's zie van de 600h versnellingsbak, dan ziet dat er uit als een conventionele automaat, maar met uitbreiding van EV. Dus dat zal ook anders rijden dan hoe, wat ik vind, een "echte" CVT rijdt.

Ik zag overigens vlugachtig ook foto's voorbij komen van een duuwband "CVT" van toyota / lexus (waaronder de UX)
 
  • Leuk
Waarderingen: Bobusa

Bobusa

Actief
12 okt 2008
233
135
43
Interessante informatie geplukt van Club Lexus voor de automatische transmissie van de LS600h. Ook hierin staat "Maintenance free type" except Australia en New Zealand, download: L110F. pdf

Dus in een extreem klimaat wel vervangen. En dus niet sealed for life.
Ik overweeg nog steeds te vervangen.
 

Romke

Heel actief
27 mrt 2019
693
618
93
Dank voor de link - zeer interessant en niet simpel leesvoer. Zeker in Australie kun je buiten de steden zeer extreme rijomstandigheden tegenkomen (zeer hoge temperatuur, zand en stof). De transmissie is uiteraard niet volledig "sealed" - door het varieren van de olietemperatuur zal er "ademen" van de transmissie optreden en dat zal binnendringen van vuil uit externe bron en condens dus in principe mogelijk maken. Eventuele condens zul je waarschijnlijk bij rijden met hogere olietemperatuur wel weer uitdampen, maar zand en stof niet - en het aanwezige magneetfilter zal het evenmin "vangen". Onder die omstandigheden kan ik me het advies om onder omstandigheden toch te verversen wel voorstellen. Ik vraag me af of daarbij dan ook alle aanwijzingen hoe verversing uit te voeren door de monteur strikt worden opgevolgd. Het is nogal een gedoe.
 

Bobusa

Actief
12 okt 2008
233
135
43
Dat is precies wat ik bedoel, de ervaring met het vervangen van ATF zal vooral bij de GS en LS hybride gering zijn. Moeilijk lijkt het niet, het lastigste (voor als men het zelf wil doen) is zorgen dat na het vullen er zicht op de transmissie temperatuur is via Techstream en dan het niveau controleren door de overflow bout los te draaien, en als er geen ATF uitkomt bijvullen via de bovenste oliekoeler slang.

Maar zoals je al zei Romke, de L110F transmissie heeft niet veel te leiden en vervangen geeft in ieder geval wel een goed gevoel. Wordt vervolgd.
 

Bobusa

Actief
12 okt 2008
233
135
43
Ik heb gisteren een uitgebreide toelichting gekregen van de chef werkplaats en Lexus monteur van Peterman Enschede (topservice overigens!). Besloten om de ATF (Automatic Transmission Fluid) niet te vervangen van de Hybride versnellingsbak L110F. Hij adviseert om het niet te doen omdat:
  • Bij vervanging kan niet worden aangetoond of een daarna ontstaan probleem de oorzaak is van het vervangen of van de automaat.
  • Er is simpelweg geen ervaring met het vervangen van de ATF bij Peterman en de monteur schat in ook niet bij andere Lexus dealers.
  • Toyota/Lexus Hybride versnellingsbakken vertonen nagenoeg geen problemen, ook niet na 1 miljoen km die sommige Priussen hebben gelopen.
  • De L110F is relatief een stuk eenvoudige en robuuster dan de bak van de LS460, waarvan de monteur aangeeft die wel te verversen volgens onderhoudsschema.
Al me al laat ik het zo. De bak loop prachtig en zonder een enkele schok en super vloeiend. Besluit staat nu vast.

Wat ik wel bijzonder vind is dat bij de standaard 150.000km beurt het achter differentieel wel wordt voorzien van nieuwe olie maar voor en tussenbak niet. Volgens de monteur is dat omdat in de achter diff geen longlife olie zit en de rest wel. Ook dat laten we zo.

Dus als je een goede Lexus garage zoekt is Peterman echt een aanrader.