Vervangen transmissie olie

rene1305nl

Actief
18 jun 2022
144
69
28
Ok, voor de,duidelijk lijkt mij dat frictie onderdelen..die dus op werking van wrijving werken niet compleet in de olie hangen...dit kan namelijk niet dan slipt alles. De plaat zal hooguit gekoeld worden door olie..meestal komt dit alleen voor bij motoren..die een zeer hoog koppel hebben..je rijd wel lexus jongens...kijk naar de motorolie..deze zit er al wel meer dan 10.000k in en het is nog steeds helder..hebben jullie dit wel eens geprobeerd bij jullie vorige niet lexus auto's...ik wel en mijn auto's waren niet afgeretrapt...deze auto is met veel zorg gemaakt dat zie je en hoor je en merk je in de portemonnee bij de beurten.dus dat scheelt...de versnellingsbak is een gesloten systeem en staat niet bloot aan invloeden van buiten dus veroudering en zo valt zeker mee...slijtage zit overal in maar bij deze auto's is dat minimaal..daarom hoor je de motor ook bijna niet..dus wees goed voor je auto dan is hij ook goed voor jou...groetjes Rene
 

rene1305nl

Actief
18 jun 2022
144
69
28
Toch maar even een correctie op de droge en natre koppeling...Een natte koppeling is gedompeld in smeerolie door het dompelen blijft de koppeling schoon en koel. Als gevolg van de koeling en schone koppeling gaat deze langer mee, waardoor de prestaties verbeteren. Zo gaat een motorvoertuig met een natte koppeling in theorie een stuk langer mee, dan een droge koppeling....sry boys and girls🤣🤣🤣🤣
 

Romke

Heel actief
27 mrt 2019
692
617
93
In automatische versnellingsbakken en CVT's worden meervoudige platenkoppelingen gebruikt die via electronische/hydraulische bekrachtiging er voor zorgen dat een bepaalde overbrengingsverhouding tot stand komt. Die platen draaien volledig in de olie en de normale toestand is dus dat ze "nat" zijn en dat ze bij het bekrachtigen (schakelen) de zich tussen de platen bevindende vloeistof wegdrukken. De olie tussen de koppelingsplaten heeft een aantal taken: bij niet ingeschakeld zijn de wrijving tussen draaiende en stilstaande platen zo laag mogelijk houden, bij inschakelen koelen, voorkomen van brandplekken en vooral het verzorgen van een zeer specifiek wrijvingsverloop tijdens de schakelhandeling. Nadat de betreffende overbrenging is ingeschakeld is er geen olie meer tussen de platen die door een hydraulisch bekrachtige zuiger tegen elkaar worden gedrukt. Tijdens de schakelhandeling kan tijdelijk de temperatuur behoorlijk oplopen; olie en het op de platen aanwezige groevenpatroon zorgen ervoor dat er een zekere mate van doorstroming is om de temperatuur te beheersen. De olie bevat een zogenaamde "friction modifier" die ervoor zorgt dat er soepel wordt geschakeld zonder dat de koppeling "hapt". Dergelijke koppelingen kom je tegen in automatische versnellingsbakken, maar in bijvoorbeeld viertakt motorfietsen, grondverzet en in tractoren. In alle gevallen geldt: de olie dient een bepaald wrijvingsgedrag te vertonen bij het inschakelen van de koppeling - een eigenschap die normale versnellingsbakolie of motorolie doorgaans niet heeft.

De warmteontwikkeling kan tijdens het schakelen kortstondig aanzienlijk zijn, maar zal uiteindelijk de olie in zijn geheel niet sterk in temperatuur laten oplopen. De olietemperatuur gaat vooral sterk omhoog bij klassieke automaten met een koppelomvormer die onder bepaalde omstandigheden een hoge mate van slip vertonen. Bij personenauto's kan de temperatuur dan oplopen tot ca. 160 graden en daardoor verouderen wat je merkt aan het van kleur veranderen (van rood naar zwart) en aan de "verbrande" geur. Bij een CVT loopt de temperatuur veel minder op en daarom blijft die er min of meer "als nieuw" uitzien.

De slijtage aan de koppelingsplaten valt bij auto's doorgaans wel mee - op het moment van schakelen gaat bij moderne auto's tegenwoordig deze even kortstondig "van het gas af" om het schakelen soepel te laten verlopen - het hoge koppel wordt tijdelijk tijdens de schakelhandeling even teruggebracht.
 

Bijlagen

  • Koppeling.pdf
    746,1 KB · Weergaven: 78
  • Leuk
Waarderingen: D43m0n

Nivek

Actief
Sponsor
16 jun 2013
381
118
43
Nope, een conventionele automaat maakt gebruik van een koppelomvormer en een "lock" op eventueel 4e en 5e versnelling. Geen slijtage van koppelingsplaten en (zolang je geen volgas geeft met de rem er vol op) geen kans op "verbrande" olie. Dus de olie "vervuilt " niet, doch veroudert wel.
Koppelomvormer is enkel de overbrenging tussen motor en bak. Een conventionele automaat heeft deze, alsmede koppelingspakketten om verschillende overbrengingen te realiseren. En koppelingspakketten slippen bij inschakelen, net als het slippen van een koppeling bij een handbak.

"lock-up" converter is optioneel. Word toegepast af-fabriek of aftermarket, afhankelijk van de situatie

parts-of-automatic-transmission.png
 

Bassj

Actief
25 jan 2020
217
130
43
Voor wie er interesse in heeft; ik heb vorig jaar mijn bakolie vernieuwd en heb destijds het document uit de bijlage gevonden.
Misschien interessant voor de techneuten om te lezen. Hoogstwaarschijnlijk is deze al gedeeld (ik heb niet het hele topic doorgelezen....) en dan meteen mijn welgemeende excuses.
Het betreft de automatische versnellingsbak A960E die toegepast wordt in de auto's met de 4GR-FSE motorisering.
"Hoofdstuk" CH-57" beschrijft een (deel)verversing.
 

Bijlagen

  • Versnellingsbak.pdf
    510,1 KB · Weergaven: 91
Laatst bewerkt:

rene1305nl

Actief
18 jun 2022
144
69
28
Hallo allemaal, ter update. Na lang wikken en wegen is het voor mij toch vervangen van de transmissie olie geworden en laat hem niet spoelen. Ik heb net bij een beurt 3ltr olie vervangen, ik vind dat hij beter shift. Hij is iets zuiniger geworden..hij schakelt zachter..dus bij deze..hij heeft nu 233000km gelopen en ben erg zuinig op hem dus hij verdient dit wel...dus dan kan hij eerst weer vele km mee..heb er lang met de monteur over gepraat. Hij zegt kan zowiezo geen kwaad en het is een soort "piece off mind"..breng hem volgende week heen..
Denk laat het even weten..
 

Bobusa

Actief
12 okt 2008
233
135
43
Ik weet dat dit topic veel besproken is maar vul toch mijn vraag in deze topic, ik kan namelijk geen duidelijk antwoord vinden.

Mijn LS 600h uit 2011 staat gepland voor een onderhoudsbeurt. Hij heeft 145.000 km gelopen en heeft een CVT-transmissie. Nu zegt de Lexus monteur dat het vervangen van de CVT-transmissie olie niet nodig is en voor het "leven" van de auto gebruikt kan worden. Ik lees ook de info van Romke die mij logisch lijkt, dat een CVT onder lagere temperaturen opereert dan een conventionele automaat en dus waarschijnlijk langer goed blijft.

Toch zit ik met dezelfde vraag als Rene. Vervangen zou me Peace of Mind geven. Wellicht wachten tot 200k? Ik kan er ook niets in de handleiding over vinden. En ik vraag me af of Lexus het niveau wel controleert. Iemand een goed advies voor de CVT-automaat van de LS 600h? Wat hebben andere leden met een CVT-hybride gedaan?
 

Bobusa

Actief
12 okt 2008
233
135
43
AMD to the rescue in een filmpje met uitleg.
Bedankt voor de tip. Dus wel degelijk vervangen tussen de 100 - 145k kms en max 9 jaar volgens de Care Care Nut, en hij weet waar hij het over heeft. Dat betekent dat het tijd is.
Echter heeft de LS 600h een complexere CVT transmissie waarbij ook een Fluid circulation procedure uitgevoerd moet worden met Techstream (Bron: TIS system van Lexus/Toyota). Ik hoop dat er ervaring is bij de monteur in Enschede. Maar dat ga ik navragen. Als ik meer info heb zal ik het hier posten.
 
  • Leuk
Waarderingen: D43m0n

Romke

Heel actief
27 mrt 2019
692
617
93
Lexus is niet altijd even duidelijk in zijn onderhoudsinstructies en ik kan me zo voorstellen dat de gemiddelde dealer daardoor het ook niet altijd precies weet.

In een brochure over onderhoud en onderhoudstarieven van mijn Lexus GS gen 4 uit 2013 staat het als volgt:

EXTRA VERVANGINGEN*

Differentieelolie achter: Iedere 30.000 km of 4 jaar

EXTRA INSPECTIES**

V-bakolie Iedere 60.000 km of 4 jaar
Automatische transmissievloeistof Iedere 60.000 km of 4 jaar

*) extra vervangingen bij adviesprijs inbegrepen, **) extra inspecties bij adviesprijs inbegrepen, eventuele vervanging of reparatie niet

[unquote]

Er is dus bij mijn auto geen voorschrift om de versnellingsbakolie regelmatig te vervangen, wel dient er af en toe een inspectie plaats te vinden. Hoe je als monteur die inspectie van de olie zou moeten uitvoeren staat er niet bij, net zo min als hoe je op basis van die inspectie zou moeten besluiten tot vervanging of reparatie.

Of de bovenomschreven instructies ook steeds worden uitgevoerd conform het voorschrift, is mij niet duidelijk - aangezien ze in een standaard tarief zijn onder gebracht is dat op basis van onderhoudsrekeningen niet altijd na te gaan.

Ik zou daar wel eens een duidelijke uitleg over willen zien - en die zou per autotype en per bouwjaar duidelijk kunnen verschillen of in de loop van de tijd kunnen zijn aangepast. Tot nu toe is het allemaal vrij schimmig.
 

Bobusa

Actief
12 okt 2008
233
135
43
Dank voor je extra uitleg Romke, ik kom hetzelfde tegen. Het niet standaard vervangen van de versnellingsbakolie heeft wellicht als reden om de omderhoudskosten "laag", lees acceptabel, te houden. Echter vergeet men dan de liefhebbers die met hun auto het allerbeste voor hebben en (veel) langer in eigendom houden.

Dit is het enige wat in de handleiding staat:
1707582096384.png


"If replacement is necesarry" is lekker duidelijk.....

Wie kan hier duidelijkheid in verschaffen? heeft iemand een goed technisch contact bij Louman bv?
 

Sam_IS300h

Actief
8 sep 2022
283
162
43
Ik denk dat de insteek is dat men bij de beurten die om de 60k/4 jaar vallen een klein beetje olie aftapt en bekijkt wat de staat van de olie is. Geen afwijkingen= geen werkzaamheden verrichten. Wel afwijkingen= verversen.

Ik heb eerlijk gezegd nog maar weinig verhalen gehoord of gelezen dat het daadwerkelijk nodig was bij een e-CVT. Denk aan de vele Prius'n die als taxi rondrijden met soms wel 5 ton. Overigens is van mijn auto, de ATF bij 225k vervangen, door Louwman.
 

Bobusa

Actief
12 okt 2008
233
135
43
Nog wat ter verduidelijking, in de documentatie van de auto staat het volgende: Voor en achter dif. moet worden vervangen bij een grote beurt. Ik zie alleen de hybride versnellingsbak zelf niet staan, tenzij ze de tussenbakolie bedoelen? Dus blijft een vraag.

Onderhoudsschema LS600h.jpg
 
Laatst bewerkt:

Bobusa

Actief
12 okt 2008
233
135
43
Ik denk dat de insteek is dat men bij de beurten die om de 60k/4 jaar vallen een klein beetje olie aftapt en bekijkt wat de staat van de olie is. Geen afwijkingen= geen werkzaamheden verrichten. Wel afwijkingen= verversen.

Ik heb eerlijk gezegd nog maar weinig verhalen gehoord of gelezen dat het daadwerkelijk nodig was bij een e-CVT. Denk aan de vele Prius'n die als taxi rondrijden met soms wel 5 ton. Overigens is van mijn auto, de ATF bij 225k vervangen, door Louwman.
Welke type Lexus en bouwjaar?
 

Sam_IS300h

Actief
8 sep 2022
283
162
43
Er is ook alleen controle voorgeschreven. Geen vervanging. Vervanging is pas als de klant dit verzoekt, de dealer er zelf nut van inziet en dit i.o.m. klant gaat vervangen of als de olie bij controle afgekeurd wordt.

"Sealed for life"