Vervangen transmissie olie

rene1305nl

Actief
18 jun 2022
144
69
28
Hallo Mede Lexus Rijders,

Ik heb een vraag...
Dit is nu de 2de keer dat ik een afspraak maak bij lexus louwman voor de vervanging van mijn atf olie van mijn lexus gs300 2008. En dit is ook de 2de keer dat ze mij bellen met het advies dit NIET te vervangen mits er een probleem is met schakelen...ik zei tegen hem de viscositeit gaat toch van de olie..maar hij blijft volhouden dit niet te vervangen..
Wat kan ik nu het beste doen mijn auto heeft nu 230k gedraaid.
 

RoelVB

Beheerder
Forumleiding
8 jul 2011
1.727
467
83
Deze vraag komt regelmatig terug op het forum. Het advies is inderdaad om dit niet te doen. Verhalen over kapotte versnellingsbakken kan ik me niet herinneren.
Als er niks mis mee is zou ik de olie niet laten verversen.

Je kan even het forum doorzoeken naar meer info. Als je op de gebruiker Romke zoekt vindt je boekwerken aan informatie over oliën.
 

Sam_IS300h

Actief
8 sep 2022
291
167
43
Mwa, dat is een beetje kort door de bocht.

Niets doen omdat er geen problemen zijn.. Dan kunnen we iedere beurt de motorolie ook wel laten zitten. De motor start immers toch nog?

Een automaat en voornamelijk een conventionele heeft ook gewoon z'n onderhoud nodig, de olie verouderd en vervuild over de tijd en kilometers. Er gaan nog steeds meer bakken stuk van geen onderhoud dan van wel onderhouden (het heilige riedeltje filled for life). Als de bak problemen gaat geven, ben je in feite al te laat.
 

rene1305nl

Actief
18 jun 2022
144
69
28
Hallo Sammie,

De beheerder hier zegt..niet vervangen
Lexus zegt ook niet vervangen...ik denk ook dat de viscositeit van de olie eraf gaat en je moet het gewoon vervangen
Sta in 2 strijd...zal lexus Nederland nog bellen.
Tnx
 

rene1305nl

Actief
18 jun 2022
144
69
28
Hallo

Louwman & parqui net gebeld importeur dus die mailt mij van de week het beslissende antwoord
 
V

Verwijderd lid 3623

Guest
Ik zou zeggen: Wel vervangen. Maar niet spoelen.
wat staat er in je onderhoudsboekje? Is die atf olie een vervangingsvloeistof?
 

RoelVB

Beheerder
Forumleiding
8 jul 2011
1.727
467
83
Hallo Sammie,

De beheerder hier zegt..niet vervangen
Lexus zegt ook niet vervangen...ik denk ook dat de viscositeit van de olie eraf gaat en je moet het gewoon vervangen
Sta in 2 strijd...zal lexus Nederland nog bellen.
Tnx
Belangrijke kanttekening is dat ik verre van een expert ben op dit gebied en mij baseer op wat ik hoor en lees. Ik zat in mijn hoofd met "spoelen", maar begrijp van @BlackSwamp30 dat dit niet hetzelfde is als vervangen.
Had je dit onderwerp toevallig ook gezien over het spoelen van de bak? Daar staat een hoop info in.
 
  • Leuk
Waarderingen: Verwijderd lid 3623

Romke

Heel actief
27 mrt 2019
696
620
93
Het standpunt van de autofabrikant laat zich tegenwoordig samenvatten met "als het merendeel van de versnellingsbakken ca. 300.000 km op voor de gebruiker tevreden stellende wijze blijft functioneren" kan verversen prima achter wege blijven. Daardoor wordt het onderhoud voor de gebruiker goedkoper (niet echt veel natuurlijk).

Ik neem aan dat de ietwat bejaarde GS300 een conventionele automatische versnellingsbak heeft - dus met koppelomvormer. In die koppelomvormer wordt de olie af en toe zeer warm (in tegenstelling tot bij een CVT) en dat werkt veroudering in de hand. Dat betekent enerzijds enige indikking en waarschijnlijk tegelijkertijd ook enige viscositeitsafname door afbraak van bepaalde bestanddelen in de versnellingsbakolie. Daarnaast kan het zijn dat het schakelen wat minder soepel en snel verloopt als destijds, omdat ook de wrijvingseigenschappen van de olie door gebruik worden aangetast wat invloed heeft op het functioneren van de lamellenkoppelingen en ook wellicht op de snelheid van de schakelhydrauliek. Ik zelf zou dus de olie, mits dat eenvoudig kan, iedere 100000 km verversen. Het probleem met het verversen is dat je niet alle olie kunt aftappen - het grootste deel van de oude olie blijft achter in de koppelomvormer. Ik deed het destijds zo: aftappen (ca. 2 liter destijds in mijn automaatauto), 50 km rijden en opnieuw aftappen en aanvullen en dan na 50 km nog eens. Dat leverde meestal uiteindelijk een aanzienlijk vlotter schakelende bak op.

Van (duur) spoelen zou ik af zien, tenzij de versnellingsbak op dit moment echt "kuren" vertoont. Zorg er wel voor dat de juiste Toyota ATF WS wordt bijgevuld - die is wat dunner dan de ATF gebruikt door andere merken.
 

rene1305nl

Actief
18 jun 2022
144
69
28
Hello,

Fijn dat jullie allemaal meedenken.
Heb de vraag uitstaan bij de importeur en heb 12 december de olieverversing nog staan bij lexus groningen ...dus ik denk gewoon gaan olie vervangen en we zien wel...de bak geeft geen problemen en ik heb gehoord dat het een gesloten systeem is dat is anders dan bij de gewone motorolie....dus deze olie kan veel langer zitten..maar moet een keer vervangen worden denk ik...deze week hoor ik van de importeur dus wacht het even af..bedankt allen.
 

Romke

Heel actief
27 mrt 2019
696
620
93
Heb de vraag uitstaan bij de importeur en heb 12 december de olieverversing nog staan bij lexus groningen ...dus ik denk gewoon gaan olie vervangen en we zien wel...de bak geeft geen problemen en ik heb gehoord dat het een gesloten systeem is dat is anders dan bij de gewone motorolie....dus deze olie kan veel langer zitten..maar moet een keer vervangen worden denk ik...deze week hoor ik van de importeur dus wacht het even af..bedankt allen.


De verversingstermijn van olie voor de versnellingsbak of de aangedreven as(sen) is inderdaad veel langer dan van motorolie. Traditioneel was de verversingstermijn meestal drie keer zo lang als bij de motorolie en in veel gevallen kan, bij personenauto's, verversen helemaal achterwege blijven. De reden voor de relatief korte verversingstermijn bij motorolie is het contact met uitlaatgassen. Omdat de zuigers door de zuigerveren nooit 100% dicht zijn (de zuigers moet immers op en neer kunnen bewegen) komt de olie in contact met ca 1 tot 2% van de uitlaatgassen. het gevolg daarvan is dat de motorolie wordt vervuild met uitlaatgasbestanddelen van zeer hoge temperatuur die mogelijk nog niet helemaal verbrand zijn. De olie is in staat die producten op te nemen en in zweving te houden zodat ze bij verversing worden afgevoerd. Dat vuilopnamevermogen is echter beperkt - voordat afbraakproducten gaan uitzakken en allerlei problemen veroorzaken dient te worden ververst. Hoe snel die vervuiling oploopt, hangt ook sterk samen met de brandstofsamenstelling. Bij een diesel kan er roet meekomen met de uitlaatgassen wat tot indikken van de olie zorgt - en daarom is de verversingstermijn bij diesels vaak korter dan bij benzinemotoren.

Daarnaast komt de olie in aanraking met onderdelen met zeer hoge temperatuur, wat betekent dat er meer kans op oxidatie is. Dat verbinden met zuurstof uit de lucht gaat bij hogere temperatuur exponentieel sneller en kan ook aanleiding zijn tot afbraakproducten in de vorm van lak- of koolafzetting, en in combinatie met vocht tot drab (sludge).

Bij tandwieloverbrengingen speelt dat niet zo en daarom zijn de verversingstermijnen veel langer. De optimale verversingstermijn is het moment dat de olie nog net in staat is zijn taak naar behoren te vervullen en dat binnenkort niet meer zal zijn. Wanneer dat is hangt sterk samen met de rijomstandigheden. Om die reden wordt bij steeds meer auto's de verversingstermijn bepaald door allerlei sensoren die bijvoorbeeld de ritlengte, de temperatuur meten en het aantal koude starts meten.
 

wiku

Nieuw hier
19 feb 2019
18
5
3
Het standpunt van de autofabrikant laat zich tegenwoordig samenvatten met "als het merendeel van de versnellingsbakken ca. 300.000 km op voor de gebruiker tevreden stellende wijze blijft functioneren" kan verversen prima achter wege blijven. Daardoor wordt het onderhoud voor de gebruiker goedkoper (niet echt veel natuurlijk).

Ik neem aan dat de ietwat bejaarde GS300 een conventionele automatische versnellingsbak heeft - dus met koppelomvormer. In die koppelomvormer wordt de olie af en toe zeer warm (in tegenstelling tot bij een CVT) en dat werkt veroudering in de hand. Dat betekent enerzijds enige indikking en waarschijnlijk tegelijkertijd ook enige viscositeitsafname door afbraak van bepaalde bestanddelen in de versnellingsbakolie. Daarnaast kan het zijn dat het schakelen wat minder soepel en snel verloopt als destijds, omdat ook de wrijvingseigenschappen van de olie door gebruik worden aangetast wat invloed heeft op het functioneren van de lamellenkoppelingen en ook wellicht op de snelheid van de schakelhydrauliek. Ik zelf zou dus de olie, mits dat eenvoudig kan, iedere 100000 km verversen. Het probleem met het verversen is dat je niet alle olie kunt aftappen - het grootste deel van de oude olie blijft achter in de koppelomvormer. Ik deed het destijds zo: aftappen (ca. 2 liter destijds in mijn automaatauto), 50 km rijden en opnieuw aftappen en aanvullen en dan na 50 km nog eens. Dat leverde meestal uiteindelijk een aanzienlijk vlotter schakelende bak op.

Van (duur) spoelen zou ik af zien, tenzij de versnellingsbak op dit moment echt "kuren" vertoont. Zorg er wel voor dat de juiste Toyota ATF WS wordt bijgevuld - die is wat dunner dan de ATF gebruikt door andere merken.
Ik liet bij mn Citroen C6 jaarlijks bij de grote beurt ook de automaat-olie vervangen. in de praktijk was dat dan elke keer 1/3 deel nieuwe olie.
In vijf jaren tijd probleemloos en zijdezacht schakelend 100k km gereden (van 200k naar 300k) met originele automaat.
 

lexusluukie

Hoort erbij
11 mrt 2021
78
30
18
Drain & fill is in een hoop situaties afdoende. (en soms zelfs beter) :)
Zo heb ik het ook (reeds 2x) gedaan.
Ik heb óók gezien wat eruit kwam, stinkend zwart water, had niks meer met olie te maken...
Ik zeg: doen:)

(De auto schakelde overigens nog prima)
 
  • Leuk
Waarderingen: Sam_IS300h

rene1305nl

Actief
18 jun 2022
144
69
28
Hallo Allemaal,

Op aanraden van de monteur van de lexus dealer...deze man is al 35 jaar hier monteur ( uit betrouwbare bron ). Niet vervangen...ja kan je meer ellende op de hals halen..terwijl de bak geen probleem geeft. Hij heeft nu 230k gelopen zonder problemen en hij zegt we hebben eigenlijk geen bak problemen met deze auto's .gewoon doorrijden...

Allemaal nogmaals bedankt voor het meedenken

Groeten uit Groningen

Rene
 
  • Leuk
Waarderingen: IS-F kuiken en RoelVB

rene1305nl

Actief
18 jun 2022
144
69
28
Screenshot_20221209-121519_Outlook.jpg
 
Laatst bewerkt door een moderator:

Nivek

Actief
Sponsor
16 jun 2013
381
118
43
Tenzij ik er overheen gelezen heb, een conventionele automaat maakt gebruik van meerdere koppelingspakketten. Dit zijn "natte" koppelingen waarvan elk pakket meerdere frictieplaten heeft. Wanneer frictieplaten slijten, komt hier net als met een droge koppeling of met remmen "fijnstof" vanaf. En je raad het al, dit komt in de olie te zitten aangezien het een "natte" koppeling is.

Met andere woorden, de olie in een conventionele automaat raakt op den duur vervuilt en ben ik van mening dat het wel een keer ververst mag worden. Ik denk, dat met 2ton op de teller, er wel een keer nieuwe olie en een filter in mag. Ik heb dit bij mijn LS ook gedaan (ververst, niet gespoeld).

De kwaliteit van ATF gaat denk ik vooral achteruit als deze verbrand. Als dit gebeurd is er wel iets mis.

Maar je kunt het pijlstok er uit trekken en kijken hoe de olie er uit ziet en of ruikt en van daaruit een beslissing nemen.
 
  • Leuk
Waarderingen: Sam_IS300h

rene1305nl

Actief
18 jun 2022
144
69
28
Hallo Nivek,

Voor 2 mnd terug dit laten controleren en de monteur heeft ook nog in de auto gereden....en hij zei toen ook...niet doen..maar ik ook moet je luisteren het is en blijft olie..volgens mij toen ik hem in het begin kreeg dit is in maart, heb ik de geschiedenis laten checken en volgens mij was de olie 1 x ververst....de monteur zei..deze bakken gaan niet snel stuk..hij werkt al 35 jaar alleen aan de lexus. Dus ga hier vanuit dat dat goed zit. Ik heb zelf ook altijd een menig over dit maar ik hou het bij hem...hij doet al 20 jaar het onderhoud van een bekende van mij met een LS..

Mvg rene
..
 

Brinkybunch

Hoort erbij
13 sep 2016
98
34
18
Tenzij ik er overheen gelezen heb, een conventionele automaat maakt gebruik van meerdere koppelingspakketten. Dit zijn "natte" koppelingen waarvan elk pakket meerdere frictieplaten heeft. Wanneer frictieplaten slijten, komt hier net als met een droge koppeling of met remmen "fijnstof" vanaf. En je raad het al, dit komt in de olie te zitten aangezien het een "natte" koppeling is.

Met andere woorden, de olie in een conventionele automaat raakt op den duur vervuilt en ben ik van mening dat het wel een keer ververst mag worden. Ik denk, dat met 2ton op de teller, er wel een keer nieuwe olie en een filter in mag. Ik heb dit bij mijn LS ook gedaan (ververst, niet gespoeld).

De kwaliteit van ATF gaat denk ik vooral achteruit als deze verbrand. Als dit gebeurd is er wel iets mis.

Maar je kunt het pijlstok er uit trekken en kijken hoe de olie er uit ziet en of ruikt en van daaruit een beslissing nemen.
Nope, een conventionele automaat maakt gebruik van een koppelomvormer en een "lock" op eventueel 4e en 5e versnelling. Geen slijtage van koppelingsplaten en (zolang je geen volgas geeft met de rem er vol op) geen kans op "verbrande" olie. Dus de olie "vervuilt " niet, doch veroudert wel.
 

Sam_IS300h

Actief
8 sep 2022
291
167
43
ATF degradeert over de tijd en kilometers. Vervuiling vindt weldegelijk plaats. Een bak slijt inwendig (frictiemateriaal/slijpsel). Dit vuil bindt aan de ATF, het is vaak te klein om in het filter achter te blijven. Verbranding heb je ook geen volgas met de rem erop voor nodig.