Vocht

Tinus 1957

Nieuw hier
28 dec 2025
3
9
3
Hallo,

Ik heb last van vocht in onze LBX. Dat kan aan het weer liggen, of aan de auto. Heeft iemand deze ervaring ook ?

Grtz, Tinus.

Op dit moment luchtvochtigheid van 92%. Luchtvochtigheid in de auto hoort ruwweg in dezelfde bandbreedte te zitten als binnenshuis: zo rond de 40–60% is comfortabel en geeft weinig problemen met condens en schimmel. In de praktijk zit je in een stilstaande auto in herfst/winter al snel (veel) hoger, waardoor ruiten beslaan en het interieur klam aanvoelt.

Gebruik je de airco wel? In de winter is dat juist heel nuttig tegen beslagen ramen en het brengt de luchtvochtigheid in de auto naar beneden. Als je wel de airco gebruikt kan het ontwerp in de LBX mogelijk matig zijn. Maar ik zou 'm op auto zetten zodat de luchtstroming optimaal blijft.

Ik heb geen LBX, maar wel hebben we twee keer de LBX als leen auto mee gehad. (december en januari). Ik had even ruzie met de climate control, en het duurde even voordat ik door had dat hij niet op AUTO stond. Met het binnenklimaat had ik beide auto geen vocht ervaren.

Gebruik je de airco wel? In de winter is dat juist heel nuttig tegen beslagen ramen en het brengt de luchtvochtigheid in de auto naar beneden. Als je wel de airco gebruikt kan het ontwerp in de LBX mogelijk matig zijn. Maar ik zou 'm op auto zetten zodat de luchtstroming optimaal blijft.
En de ventilatiegaten open zetten 🙄, want die zie ik bij menig auto ook nogal vaak dicht staan.

• Leuk
Waarderingen: Bobusa
Hallo,

Ik heb last van vocht in onze LBX. Dat kan aan het weer liggen, of aan de auto. Heeft iemand deze ervaring ook ?

Grtz, Tinus.

Vervelend. Op welke manier heb je er last van? HD. Heb iets meer details?

Post terug staat bijvoorbeeld ook een issue met een losse dakatenne waar vocht in kan komen.

Sinds ik auto’s heb met climate control en die altijd op stand “AUTO” heb staan, heb ik eigenlijk geen problemen meer met vocht in de auto. Natuurlijk wel in die donkere koude maanden als het dicht bij het vriespunt ligt. Of er stappen passagiers in met natte kleding. Maar verder niet.

De bediening van de airco kan bij Lexus wel eens verwarrend zijn. Maar in principe zou het met deze instelling moeten werken:

- Uitstroomopeningen naar de ruiten zodanig richten dat de uitstromende lucht langs de ruiten strijkt en niet direct in je gezicht blaast - je hoort eigenlijk geen tocht te voelen.

- "Ventilator" en Airco beide op "auto" - het gehele jaar door. Dat sluit niet uit dat na langere stilstand er condens kan optreden in de auto, maar het systeem zou dit moeten onderkennen en zich aanpassen (meer of minder ventilatie en/of tijdelijk meer lucht extra naar de voorruit).

Als je eenmaal de juiste afstelling van de ventilatieroosters hebt gevonden, daarna nooit meer verstellen :cool:

Onder bijzondere omstandigheden (instappen met een kleddernatte jas) of wanneer op de een of andere manier toch via allerlei afdichtingen vocht van buiten naar binnen kan dringen) kan het tijdelijk voor klamheid en condens zorgen. In het laatste geval zou je eens kunnen nagaan of bij gebruik van een wasstraat er vocht in de auto binnen dringt. Als dat onverhoopt het geval is, is het zaak de lekkage op te sporen en te verhelpen. Dat kan soms erg lastig zijn.

In principe zou condens echter niet moeten voorkomen. De enige omstandigheid waarbij je tijdelijk beter de stand "auto" niet gebruikt is bij het rijden tijdens een sneeuwbui bij temperaturen onder het vriespunt. Als je onder die omstandigheid te veel warmte naar de voorruit leidt zal de sneeuw smelten en het ontstane water vervolgens bevriezen waarbij op de de voorruit aan de binnenkant condens ontstaat.