Voorruitverwarming?

Metalfreak

Heel actief
23 nov 2011
703
140
43
Enkele weken geleden viel tijdens het poetsen van de auto mij pas op dat in mijn IS200 uit 1999 in de voorruit een aantal lijnen zaten aan de onderkant en aan de beide zijkanten. Het leek wel op voorruitverwarming, maar ik heb nog nooit iets gemerkt van voorruitverwarming eigenlijk en wist niet dat ze dat in 1999 al toepasten. Wel zit er sinds begin dit jaar een nieuwe voorruit in de auto en toen ik de afspraak maakte bij Carglass en ze belden voor de bevestiging van de bestelling van de ruit, wist de medewerker al te melden "ow, ik zie dat er voorruitverwarming in zit, handig, hoef je in de winter niet te krabben". Misschien dat deze voorruit dat dan wel heeft en de vorige niet?

Zit voorruitverwarming standaard in de IS200? En zo ja, hoe werkt het? Zo nee, hoe krijg je het werkend? Ik heb in de handleiding nog nooit iets zien staan van voorruitverwarming. Of dienen die lijnen ergens anders voor?
 

RoelVB

Beheerder
Forumleiding
8 jul 2011
1.724
466
83
De 2002 modellen hebben de spiegelverwarming ook geschakeld via de achterruit verwarming. Die modellen hebben op de knop voor de achterruitverwarming ook een logo voor de spiegel naar de achterruit.

Voor wat betreft de voorruit, het is idd alleen de verwarming voor de ruitenwissers.
Aah, zoals die linkse had ik ze nog nooit gezien.
 

Martijn

Actief
5 apr 2015
196
11
0
Sorry voor het terughalen van dit gesprek maar mijn is heeft wel gewoon vooruit verwarming.
Als ik mijn ventilator op vooruit zet komt er bijna direct warme lucht uit.
De ruit is binnen 2 minuten helemaal schoon
Werkt alleen als het vriest.

Hebben jullie dit ook ?
 

Juanenrique

Nieuw hier
2 mrt 2020
4
0
1
Mijn vorige wagen, een IS250 uit 2008 had inderdaad voorruitverwarming voor de ruitenwissers. Hier zat linksonder het stuur een knopje voor om deze speciaal aan te zetten. (Luxury uitvoering! )
Bij mijn huidige NX president ontbreekt dat helaas. Daarentegen zit er wel voorruitverwarming rond mijn achteruitkijkspiegel en camera (voor de Automatic high beam verlichting in/uitschalen voor tegenliggers, werkt overigen perfect) in de voorruit.
 
Laatst bewerkt:

robtp09

Heel actief
4 mei 2020
576
1
375
63
Ik had in de Avensis en ook in de RAV elektrische voorruitverwarming (door middel van draden) voor de wissers. Als die dan vast zaten door vorst/ijs kon ik dat aanzetten waardoor het ontdooide. Mijn IS 300h heeft die draden ook in de voorruit maar ik kan nergens een schakelaar ontdekken waarmee ik dat activeer. Dan zijn het wellicht geen verwarmingsdraden maar antenne voor de DAB+.......denk ik.
 

Higgie

Moderator
Forumleiding
25 nov 2012
1.117
4
824
113
Mijn IS 300h heeft die draden ook in de voorruit maar ik kan nergens een schakelaar ontdekken waarmee ik dat activeer. Dan zijn het wellicht geen verwarmingsdraden maar antenne voor de DAB+.......denk ik.
Ik moet de voorruit verwarming aanzetten in het menu van de klimaatregeling, ik heb ook geen normale knop daarvoor.
 

robtp09

Heel actief
4 mei 2020
576
1
375
63
Ow, ik zal daar de handleiding eens op naslaan en in het menu duiken, kan me tot dusver niet herinneren ooit die optie gezien te hebben in het menu.
 

covko

Actief
9 mrt 2011
296
39
28
Werkt bij meeste gewoon mee met achterruit/spiegelverwarming.
Bij Ford is de gehele ruit verwarmd in meeste gevallen. Was al sinds de mondeo 2. Andere heb ik geen idee van. Bij de RX werkt het samen met knop achterruitverwarming.
 

robtp09

Heel actief
4 mei 2020
576
1
375
63
De antenne zit in de achterruit, en voor de draden in de voorruit zit er inderdaad een schakelaar links van het stuur, die heb ik al die tijd aangezien voor iets te maken hebbende met de koplampsproeiers 😇😃

De buitenspiegels en de achterruitverwarming hebben samen één knop in het middenconsole.

RTFM......zal dat boek eens fatsoenlijk doorakkeren.