vreemd schakel moment automaat

lexusluukie

Hoort erbij
11 mrt 2021
78
30
18
Ik hoop dat er iemand in de wijde wereld is die me kan helpen bij het volgende fenomeen:

Wanneer ik het gaspedaal stabiel houd en optrek bij 2000 rpm, dan schakelt de automaat prima van de 1 tot de 4.
Vanaf de 4 voel ik een héél licht inhouden en `n (zeer) lichte trilling, vervolgens schakelt `ie ietwat 'paniekerig' naar de 5 om daar dan vervolgens te twijfelen of `ie moet locken of slippen.
Dus de toeren gaan van 2000 naar 1500 dan weer naar 2500 om vervolgens terug te keren naar 2000. dan schakelt `ie keurig over naar de 6.

Als ik minder gas geef (zeg bij 1500 toeren) schakelt hij prima door alle versnellingen, geef ik fors (of vol) gas, dan ook schakelt hij prima!
Het is puur en alleen bij 2000 toeren waar hij vreemd gedrag vertoont in de 4e en 5e versnelling.

De monteur (geen Lexusdealer) heeft meegereden en kreeg/zag geen meldingen op z`n uitleesapparatuur.

wellicht een wat vreemde omschrijving, maar beter kan ik het niet verwoorden.

Dank aan allen die mee willen denken...
 

Lexpeter

Actief
14 aug 2018
410
148
43
hmm, is de motor dan nog koud of al warm? alles word geregeld door een computer en sensoren. Misschien even een reset.
 

lexusluukie

Hoort erbij
11 mrt 2021
78
30
18
hmm, is de motor dan nog koud of al warm? alles word geregeld door een computer en sensoren. Misschien even een reset.
Dank voor het meedenken Lexpeter!

Dát had ik er nog bij moeten vermelden; Een reset heb ik gedaan, maar dit maakte geen verchil.
Goed dat je het zegt, als de motor koud is schakelt `ie als een droom. wanneer de temperatuur omhoog gaat, begint het gesodemieter...

De verkoper vertelde me bij de verkoop wel nog dat hij de bougies (en luchtfilter) had vervangen. Ik zag op de verpakking dat het NGK bougies betrof.
Nu heb ik wel e.e.a. gelezen over het feit dat Denso`s beter geschikt zijn?
Maar het lijkt me dan ook wel weer wat vaag dat dit eigenlijk alleen van de 4 naar de 5 gebeurd....

Sensors, tja...Dan zou je toch verwachten dat de auto en/of de uitleesapparatuur een melding zou geven.
 

Henri27

Heel actief
1 jul 2020
565
253
63
Je zou ook eens kunnen kijken of hetzelfde euvel aan de hand is als je de snow/etc/power stand 1 voor 1 uitprobeerd of dat nog verschil maakt bij het probleem...

ik heb ook wel een paar keer gedacht wat wil die automaat nu eigenlijk? maar ik zie toch dat het eigenlijk altijd verband houdt met de omstandigheden.
(wel of geen aanhanger, wel of geen koude motor, wel of niet veel wind, wel of geen helling op) als die auto denkt: nou, tijd om te schakelen, en vervolgens denkt niet snel genoeg te kunnen reageren op het signaal van het gaspedaal, schakelt hij meteen weer terug.
dat leidt dan wel eens tot een kortstondige naaldendans, die er idd ietwat paniekerig uit kan zien.

Maar...... zoals gezegd, houd dat wel altijd verband met de omstandigheden, en is dat bij mij géén standaardsituatie.
(de automaat schijnt ook jou rijgedrag te leren kennen en daarop in te leren, dus kans dat het later beter wordt..)
 

Henri27

Heel actief
1 jul 2020
565
253
63
Dank voor het meedenken Lexpeter!

Dát had ik er nog bij moeten vermelden; Een reset heb ik gedaan, maar dit maakte geen verchil.
Goed dat je het zegt, als de motor koud is schakelt `ie als een droom. wanneer de temperatuur omhoog gaat, begint het gesodemieter...

De verkoper vertelde me bij de verkoop wel nog dat hij de bougies (en luchtfilter) had vervangen. Ik zag op de verpakking dat het NGK bougies betrof.
Nu heb ik wel e.e.a. gelezen over het feit dat Denso`s beter geschikt zijn?
Maar het lijkt me dan ook wel weer wat vaag dat dit eigenlijk alleen van de 4 naar de 5 gebeurd....

Sensors, tja...Dan zou je toch verwachten dat de auto en/of de uitleesapparatuur een melding zou geven.
NGK bougies is niks mis mee, ik geloof nooit dat het vervangen naar denso bougies dat probleem gaat oplossen.
daarnaast,... niet álles valt uit te lezen. vroeger kwam de computer pas als de monteur niks kon bedenken, nu beginnen ze eerst met uitlezen, en dan weten ze het niet als de computer niks uitleest... #vroegerwasallesbeter.
 

lexusluukie

Hoort erbij
11 mrt 2021
78
30
18
Je zou ook eens kunnen kijken of hetzelfde euvel aan de hand is als je de snow/etc/power stand 1 voor 1 uitprobeerd of dat nog verschil maakt bij het probleem...

ik heb ook wel een paar keer gedacht wat wil die automaat nu eigenlijk? maar ik zie toch dat het eigenlijk altijd verband houdt met de omstandigheden.
(wel of geen aanhanger, wel of geen koude motor, wel of niet veel wind, wel of geen helling op) als die auto denkt: nou, tijd om te schakelen, en vervolgens denkt niet snel genoeg te kunnen reageren op het signaal van het gaspedaal, schakelt hij meteen weer terug.
dat leidt dan wel eens tot een kortstondige naaldendans, die er idd ietwat paniekerig uit kan zien.

Maar...... zoals gezegd, houd dat wel altijd verband met de omstandigheden, en is dat bij mij géén standaardsituatie.
(de automaat schijnt ook jou rijgedrag te leren kennen en daarop in te leren, dus kans dat het later beter wordt..)

Dank voor het meedenken Henri.

De 'Snow' stand heb ik niet geprobeerd (zal ik vanavond meteen doen) de power en etc stand reageren hetzelfde wat betreft het euvel.
Wat je beschrijft qua gedrag herken ik in grote mate, echter gebeurd bovengenoemde bij juist als ik het gaspedaal in een bepaalde stand (2000 toeren) houd.
Vanaf de 1e versnelling tot de 6e houd ik m`n voet op exact dezelfde plaats en juist dán reageert `ie verward/zenuwachtig op het schakelen van 4 naar 5.
 

lexusluukie

Hoort erbij
11 mrt 2021
78
30
18
NGK bougies is niks mis mee, ik geloof nooit dat het vervangen naar denso bougies dat probleem gaat oplossen.
daarnaast,... niet álles valt uit te lezen. vroeger kwam de computer pas als de monteur niks kon bedenken, nu beginnen ze eerst met uitlezen, en dan weten ze het niet als de computer niks uitleest... #vroegerwasallesbeter.
Nee, ik denk ook niet dat dit de oplossing is, maar ik dacht "gooi alle info maar op tafel, misschien dat de kenner er wat aan heeft":)
De monteur die meereed voelde en zag wat ik bedoelde en hij zei dat het leek alsof ik met die gaspedaalstand precies het punt had gevonden waarop de bak twijfelt wat ik wil.
Maar het blijft mijn inziens raar dat `ie dan alléén in de 4 twijfelt. En dat terwijl ik dus niks verander aan de positie van het gaspedaal.
 

Henri27

Heel actief
1 jul 2020
565
253
63
Nee, ik denk ook niet dat dit de oplossing is, maar ik dacht "gooi alle info maar op tafel, misschien dat de kenner er wat aan heeft":)
De monteur die meereed voelde en zag wat ik bedoelde en hij zei dat het leek alsof ik met die gaspedaalstand precies het punt had gevonden waarop de bak twijfelt wat ik wil.
Maar het blijft mijn inziens raar dat `ie dan alléén in de 4 twijfelt. En dat terwijl ik dus niks verander aan de positie van het gaspedaal.
Ik vind dat toch niet zo'n heel gek idee van de monteur.

het verschil tussen 4 en 5 zou best groot zijn heb ik wel eens begrepen

het lijkt erop dat de bak bij een koude motor nog voor de veilige keuze zal gaan en in de 4 blijft, (en evt. later opschakelt)
en zodra de motor warm is zal hij sneller gaan schakelen, waar hij dan vervolgens zelf spijt van krijgt, en weer terug wil.

wat ik overigens nog niet helemaal duidelijk uit je verhaal naar boven krijg,... gebeurt dit bij een constante snelheid? dus als je bijvoorbeeld 80 wilt rijden? en dat je dan bij 80 krijgt dat hij gaat pendelen? of is het als je gewoon constant blijft door accelereren (op 2000 toeren van 0 naar 130) dat hij dan opeens vaag gaat doen tussen de 4 en de 5?
want dat moet zichzelf dan toch oplossen zodra je snelheid hoger komt te liggen..

mocht het met constante snelheid zijn, probeer dan ook eens cruise controle op die bewuste snelheid, kijken wat hij dan doet.

zoals je het uitlegt komt het op mij niet heel erg problematisch over, maar misschien zou je eens een filmpje kunnen maken.


n.b. ik ben geen expert, hooguit een ervarings'deskundige' met dezelfde auto.
maar ik weet wel dat we een auto hebben met een hele intelligente ''versnellingsbak'' / ''continue variabele transmissie'' of hoe je het ook wilt noemen.

de ene keer geef je gas, en blijven de toeren op 1 toerental hangen ( typische CVT )
de andere keer geef je gas en gaat ie in stappen/trappen accelereren. ( typische versnellingsbak )
en dan vraag ik me af of hetgeen wat je op de toerenteller ziet ook daadwerkelijk hetgeen is wat er in de bak gebeurt


(wat ook zo bijzonder is, is dat je op de snelweg een bepaalde cruisesnelheid rijdt (zeg eens 120) vervolgens moet je remmen (naar zeg eens 100)
als je dan weer door kunt, geef je de cruise controle het commando ''RES'' om weer verder te gaan op de ingestelde snelheid,
gaat ie keurig netjes naar de 115, om vervolgens terug te schakelen en volgas met 208pk nog even door de trekken naar 120, mijn vrouw kijkt dan altijd steevast even op vanaf haar tablet omdat ze denkt dat ik weer eens een wedstrijdje ga doen :ROFLMAO: )

kortom, wat mij betreft een bijzonder stukje techniek met veel mogelijkheden waar ik ook even van opkeek maar wat zo bijzonder fijn rijdt dat het alleen maar goed kan zijn.
 

Bassj

Actief
25 jan 2020
217
130
43
De bak van een is250 betreft geen CVT.
Het is een normale automaat die gewoon schakelmomenten heeft.
Bij mij duurt het bij koude motor langer dat hij van 5 naar 6 schakelt. Dit gebeurt pas bij een hogere koelvloeistof temperatuur op de meter. Volgens mij ergens rond het 5de streepje.
Het pendelen komt van tussen 4 en 5 komt mij niet bekend voor. Wel is van 4 naar 5 een langere versnelling lijkt het. Als je rustig rijdt zakt hij best ver terug in toeren van 4 naar 5. Wat dat is weet ik niet maar het lijkt dan net of hij in ondertoeren komt en als je dan gas geeft schakelt hij wel snel terug.
Wat soms wèl lijkt is dat hij terugschakelt als je heel zacht het pedaal beroerd. Toerental schiet dan wel wat omhoog maar op de een of andere manier is dit geen terugschakelen want hij blijft in hetzelfde verzet. Wat dit is weet ik niet maar ik heb het in meerdere Lexi is250 ervaren.
Beetje lastige omschrijving misschien maar ik kan het zo snel niet anders uitleggen...
 

Romke

Heel actief
27 mrt 2019
689
615
93
De bak schakelt op basis van allerlei informatie van sensoren. Het lijkt er op dat onder bepaalde rijomstandigheden de informatie daarvan zodanig is, dat het "brein" het niet meer snapt, desondanks een keuze maakt en er vervolgens achter komt dat hij heeft misgegokt en dan de situatie ijlings herstelt. Dat zou kunnen betekenen dat een van die sensoren niet geheel perfect werkt. Er kan echter ook een andere reden zijn. Op basis van de sensorinformatie beslist het "brein" tot een bepaalde handeling uit te voeren door actuators, zoals het uitschakelen van een bepaalde overbrenging en het inschakelen van de volgende. Dat kan aanleiding zijn tot trillingen, bijvoorbeeld omdat de daartoe nodige schakeldruk bij een bepaalde toerental/koppel situatie te laag is waardoor een koppelingspakket langer slipt . Als de versnellingsbak al langer in gebruik is kan lakafzetting op koppelingslamellen of op een hydrauliekventiel dat de aanlegdruk van een te bekrachtigen koppeling aanstuurt aanleiding zijn tot onregelmatigheden.

Veel moderne automaten met koppelomvormer behoeven tegenwoordig geen oliewissel meer. De bak overleeft daarmee prima de garantietermijn, maar het gaat in veel gevallen op de langere termijn ten koste van de schakelprecisie door het zich afzetten van lakachtigeen kleverige olieafbraakproducten op bedieningselementen. Er zijn inmiddels vele bedrijven die zich bezig houden met het "spoelen" van automaten - en die schijnen volop werk te hebben. Wellicht is het zinvol om met een dergelijk bedrijf contact op te nemen. De meeste garages staan bij dit soort verschijnselen met de handen in het haar en weten er geen raad mee.
 
  • Leuk
Waarderingen: Xenon, D43m0n en Bassj

lexusluukie

Hoort erbij
11 mrt 2021
78
30
18
Ik vind dat toch niet zo'n heel gek idee van de monteur.

het verschil tussen 4 en 5 zou best groot zijn heb ik wel eens begrepen

het lijkt erop dat de bak bij een koude motor nog voor de veilige keuze zal gaan en in de 4 blijft, (en evt. later opschakelt)
en zodra de motor warm is zal hij sneller gaan schakelen, waar hij dan vervolgens zelf spijt van krijgt, en weer terug wil.

wat ik overigens nog niet helemaal duidelijk uit je verhaal naar boven krijg,... gebeurt dit bij een constante snelheid? dus als je bijvoorbeeld 80 wilt rijden? en dat je dan bij 80 krijgt dat hij gaat pendelen? of is het als je gewoon constant blijft door accelereren (op 2000 toeren van 0 naar 130) dat hij dan opeens vaag gaat doen tussen de 4 en de 5?
want dat moet zichzelf dan toch oplossen zodra je snelheid hoger komt te liggen..

mocht het met constante snelheid zijn, probeer dan ook eens cruise controle op die bewuste snelheid, kijken wat hij dan doet.

zoals je het uitlegt komt het op mij niet heel erg problematisch over, maar misschien zou je eens een filmpje kunnen maken.


n.b. ik ben geen expert, hooguit een ervarings'deskundige' met dezelfde auto.
maar ik weet wel dat we een auto hebben met een hele intelligente ''versnellingsbak'' / ''continue variabele transmissie'' of hoe je het ook wilt noemen.

de ene keer geef je gas, en blijven de toeren op 1 toerental hangen ( typische CVT )
de andere keer geef je gas en gaat ie in stappen/trappen accelereren. ( typische versnellingsbak )
en dan vraag ik me af of hetgeen wat je op de toerenteller ziet ook daadwerkelijk hetgeen is wat er in de bak gebeurt


(wat ook zo bijzonder is, is dat je op de snelweg een bepaalde cruisesnelheid rijdt (zeg eens 120) vervolgens moet je remmen (naar zeg eens 100)
als je dan weer door kunt, geef je de cruise controle het commando ''RES'' om weer verder te gaan op de ingestelde snelheid,
gaat ie keurig netjes naar de 115, om vervolgens terug te schakelen en volgas met 208pk nog even door de trekken naar 120, mijn vrouw kijkt dan altijd steevast even op vanaf haar tablet omdat ze denkt dat ik weer eens een wedstrijdje ga doen :ROFLMAO: )

kortom, wat mij betreft een bijzonder stukje techniek met veel mogelijkheden waar ik ook even van opkeek maar wat zo bijzonder fijn rijdt dat het alleen maar goed kan zijn.
Het is ook niet problematisch.
Ik heb al meerdere bijrijders gehad die tijdens het schakelen gewoon hun verhaal vertellen zonder op te kijken en denken 'wat gebeurd daar nou?!' Ik daarentegen heb het verhaal niet meegekregen omdat ik me zit te ergeren aan het schakelmoment:)

Het gebeurd inderdaad alleen tijdens door accelereren en niet bij een constante snelheid.

Wat jij omschrijft met de cruise controle herken ik (gelukkig) niet:)
Bij redelijk doorrijden kijkt mijn vrouw juist op de tablet en herhaalt dan heel vaak "ik ben er niet, ik ben er niet" lol
 

lexusluukie

Hoort erbij
11 mrt 2021
78
30
18
De bak van een is250 betreft geen CVT.
Het is een normale automaat die gewoon schakelmomenten heeft.
Bij mij duurt het bij koude motor langer dat hij van 5 naar 6 schakelt. Dit gebeurt pas bij een hogere koelvloeistof temperatuur op de meter. Volgens mij ergens rond het 5de streepje.
Het pendelen komt van tussen 4 en 5 komt mij niet bekend voor. Wel is van 4 naar 5 een langere versnelling lijkt het. Als je rustig rijdt zakt hij best ver terug in toeren van 4 naar 5. Wat dat is weet ik niet maar het lijkt dan net of hij in ondertoeren komt en als je dan gas geeft schakelt hij wel snel terug.
Wat soms wèl lijkt is dat hij terugschakelt als je heel zacht het pedaal beroerd. Toerental schiet dan wel wat omhoog maar op de een of andere manier is dit geen terugschakelen want hij blijft in hetzelfde verzet. Wat dit is weet ik niet maar ik heb het in meerdere Lexi is250 ervaren.
Beetje lastige omschrijving misschien maar ik kan het zo snel niet anders uitleggen...
Dat later opschakelen bij koude motor is me bekend en is ook niet het probleem.
Het is inderdaad precies wat jij daarna beschrijft.
Hij zakt met overschakelen dusdanig ver weg dat `ie meteen daarna denkt 'dat was te ver' springt dan weer terug, hoger in de toeren.
Dit zou ik beter begrijpen wanneer ik het de auto 'moeilijk maak' en met het gas blijf spelen. Echter, zoals reeds gezegd, houd ik het gaspedaal op één en dezelfde plaats. Hij maakt het zichzelf dus eigenlijk moeilijk zou je kunnen zeggen...
 
  • Leuk
Waarderingen: Bassj

lexusluukie

Hoort erbij
11 mrt 2021
78
30
18
De bak schakelt op basis van allerlei informatie van sensoren. Het lijkt er op dat onder bepaalde rijomstandigheden de informatie daarvan zodanig is, dat het "brein" het niet meer snapt, desondanks een keuze maakt en er vervolgens achter komt dat hij heeft misgegokt en dan de situatie ijlings herstelt. Dat zou kunnen betekenen dat een van die sensoren niet geheel perfect werkt. Er kan echter ook een andere reden zijn. Op basis van de sensorinformatie beslist het "brein" tot een bepaalde handeling uit te voeren door actuators, zoals het uitschakelen van een bepaalde overbrenging en het inschakelen van de volgende. Dat kan aanleiding zijn tot trillingen, bijvoorbeeld omdat de daartoe nodige schakeldruk bij een bepaalde toerental/koppel situatie te laag is waardoor een koppelingspakket langer slipt . Als de versnellingsbak al langer in gebruik is kan lakafzetting op koppelingslamellen of op een hydrauliekventiel dat de aanlegdruk van een te bekrachtigen koppeling aanstuurt aanleiding zijn tot onregelmatigheden.

Veel moderne automaten met koppelomvormer behoeven tegenwoordig geen oliewissel meer. De bak overleeft daarmee prima de garantietermijn, maar het gaat in veel gevallen op de langere termijn ten koste van de schakelprecisie door het zich afzetten van lakachtigeen kleverige olieafbraakproducten op bedieningselementen. Er zijn inmiddels vele bedrijven die zich bezig houden met het "spoelen" van automaten - en die schijnen volop werk te hebben. Wellicht is het zinvol om met een dergelijk bedrijf contact op te nemen. De meeste garages staan bij dit soort verschijnselen met de handen in het haar en weten er geen raad mee.
Het lijkt inderdaad op wat je beschrijft. Dat het brein het even niet meer snapt en de situatie vervolgens herstelt (met de nodige paniek zichtbaar aan de toerenteller).

Je uitleg daarna heb ik 3x moeten lezen omdat je daar (voor mij althans) nogal de diepte in gaat.
Die uitleg klinkt in ieder geval alsof daar niet veel aan te doen is (rigoureuze maatregelen daargelaten)

Ik ken de bedrijven inderdaad uit onze Volvo tijd en de Geartronic (lees: gier tronic, vreselijke bakken). spoelen, flushen, verversen etc.
Ik denk dat een oliewissel van de automaat een goed begin zal zijn en sowieso geen kwaad kan bij deze kilometerstand.
 

Henri27

Heel actief
1 jul 2020
565
253
63
De bak van een is250 betreft geen CVT.
Het is een normale automaat die gewoon schakelmomenten heeft.
Bij mij duurt het bij koude motor langer dat hij van 5 naar 6 schakelt. Dit gebeurt pas bij een hogere koelvloeistof temperatuur op de meter. Volgens mij ergens rond het 5de streepje.
Het pendelen komt van tussen 4 en 5 komt mij niet bekend voor. Wel is van 4 naar 5 een langere versnelling lijkt het. Als je rustig rijdt zakt hij best ver terug in toeren van 4 naar 5. Wat dat is weet ik niet maar het lijkt dan net of hij in ondertoeren komt en als je dan gas geeft schakelt hij wel snel terug.
Wat soms wèl lijkt is dat hij terugschakelt als je heel zacht het pedaal beroerd. Toerental schiet dan wel wat omhoog maar op de een of andere manier is dit geen terugschakelen want hij blijft in hetzelfde verzet. Wat dit is weet ik niet maar ik heb het in meerdere Lexi is250 ervaren.
Beetje lastige omschrijving misschien maar ik kan het zo snel niet anders uitleggen...
zoals gezegd ben ik geen expert, maar bij een normale automaat moet bij acceleratie de toerenteller tussen het schakelen door meeklimmen met de snelheid.
bij een cvt is dat niet perse het geval.

zolang bij mij de toerenteller op 1 plaats blijft staan terwijl de snelheid klimt is er óf sprake van een continue variabele transmissie eigenschap, of weet de koppeling op een dusdanige manier te slippen dat het toerental constant weet te blijven bij een oplopende snelheid.

maar zoals gezegd is het afhankelijk van de omstandigheden, en reageert bij mij de ene keer anders dan de andere keer.

voor wat het waard is een stukje uit autoweek:

''De automatische versnellingsbak is een technisch meesterwerkje. De bak is in de basis een CVT, maar zonder de irritante eigenschappen van een CVT. De bak is geprogrameerd om reguliere versnellingen door te lopen. De auto klimt dus natuurlijk in toeren zoals een handbak zou doen en blijft niet op een toerental hangen zoals een conventionele CVT. Wel heeft de bak de mogelijk om de overbrenging van deze 6 versnellingen te veranderen. Bij flinke acceleratie maakt de bak zijn versnellingen korter, op constante snelheid juist langer. De bak schakelt onmerkbaar en trekt ook ontzettend mooi weg vanuit stilstand (in tegenstelling tot bijvoorbeeld sommige DSG's).''
 
  • Leuk
Waarderingen: Bassj

Henri27

Heel actief
1 jul 2020
565
253
63
De bak van een is250 betreft geen CVT.
Het is een normale automaat die gewoon schakelmomenten heeft.
..........
Wat soms wèl lijkt is dat hij terugschakelt als je heel zacht het pedaal beroerd. Toerental schiet dan wel wat omhoog maar op de een of andere manier is dit geen terugschakelen want hij blijft in hetzelfde verzet. Wat dit is weet ik niet maar ik heb het in meerdere Lexi is250 ervaren.
Beetje lastige omschrijving misschien maar ik kan het zo snel niet anders uitleggen...
Daarom denk ik dus dat het wel een 'soort' CVT is die middels een "GEAR" display en een toerenteller simuleert dat je een automaat hebt met vaste verzetten.
 

Bassj

Actief
25 jan 2020
217
130
43
Daarom denk ik dus dat het wel een 'soort' CVT is die middels een "GEAR" display en een toerenteller simuleert dat je een automaat hebt met vaste verzetten.
Het is echt een 6-traps automaat.
Hij schakelt echter zo soepel dat veel mensen denken dat het een cvt is. Op Engelse fora wordt hier ook over geschreven.
Ik heb een Yaris Hybride gehad en dat is wel een echte CVT. Eèn versnelling als het ware. Ik vond het helemaal niks, zo'n brommerig ding
Heeft mij nooit kunnen bekoren..
Ik weet eigenlijk niet of een gs450h of een is300h een CVT is. Volgens mij wel, maar Lexus kennende zal dat wel een formidabele transmissie zijn.
 

Henri27

Heel actief
1 jul 2020
565
253
63
Het is echt een 6-traps automaat.
Hij schakelt echter zo soepel dat veel mensen denken dat het een cvt is. Op Engelse fora wordt hier ook over geschreven.
Ik heb een Yaris Hybride gehad en dat is wel een echte CVT. Eèn versnelling als het ware. Ik vond het helemaal niks, zo'n brommerig ding
Heeft mij nooit kunnen bekoren..
Ik weet eigenlijk niet of een gs450h of een is300h een CVT is. Volgens mij wel, maar Lexus kennende zal dat wel een formidabele transmissie zijn.
Hoe verklaar je dan een constant toerental bij oplopende snelheid?
(Ik probeer hier nog wat te leren)
 

Bassj

Actief
25 jan 2020
217
130
43
Hoe verklaar je dan een constant toerental bij oplopende snelheid?
(Ik probeer hier nog wat te leren)
Hoe bedoel je dat?
Het toerental stijgt toch naar gelang de snelheid toeneemt?
Niet heel snel maar volgens mij zijn de IS verzetten vrij lang. En dan schakelt hij ook nog eens vrijwel onmerkbaar.
Hij schakelt ook heel vroeg op, misschien dat het daar ook iets mee te maken heeft.
Ik kan het niet zo goed uitleggen naar als je echte cvt hebt gereden merk je wel degelijk verschil.
Deze bak zit onder de IS250:
 

Bijlagen

  • A960E.pdf
    510,1 KB · Weergaven: 80
Laatst bewerkt:
  • Leuk
Waarderingen: D43m0n, Romke en Cobus

Henri27

Heel actief
1 jul 2020
565
253
63
Hoe bedoel je dat?
Het toerental stijgt toch naar gelang de snelheid toeneemt?
Niet heel snel maar volgens mij zijn de IS verzetten vrij lang. En dan schakelt hij ook nog eens vrijwel onmerkbaar.
Hij schakelt ook heel vroeg op, misschien dat het daar ook iets mee te maken heeft.
Ik kan het niet zo goed uitleggen naar als je echte cvt hebt gereden merk je wel degelijk verschil.
Ik ken de èchte CVT automaten ook wel, dat is van 0 naar 100 met een jankende 5500 toeren .. maar wat ik bedoel is, dat je meestal ziet dat de toeren wel met de snelheid meeklimmen, zoals dat ook met een handgeschakelde is,

Maar ik heb het ook wel eens, dat de auto accelereert, met een toerental wat niet mee omhoog gaat. (Zoals de CVT dat doet)

Topic starter zegt ook dat die z'n gaspedaal op 2000 toeren houdt.

En ik begrijp niet hoe dat kan als een bak vaste verzetten heeft. Zou de koppeling hier dan een grote rol in spelen?