vreemd schakel moment automaat

lexusluukie

Hoort erbij
11 mrt 2021
78
30
18
Ik hoop dat er iemand in de wijde wereld is die me kan helpen bij het volgende fenomeen:

Wanneer ik het gaspedaal stabiel houd en optrek bij 2000 rpm, dan schakelt de automaat prima van de 1 tot de 4.
Vanaf de 4 voel ik een héél licht inhouden en `n (zeer) lichte trilling, vervolgens schakelt `ie ietwat 'paniekerig' naar de 5 om daar dan vervolgens te twijfelen of `ie moet locken of slippen.
Dus de toeren gaan van 2000 naar 1500 dan weer naar 2500 om vervolgens terug te keren naar 2000. dan schakelt `ie keurig over naar de 6.

Als ik minder gas geef (zeg bij 1500 toeren) schakelt hij prima door alle versnellingen, geef ik fors (of vol) gas, dan ook schakelt hij prima!
Het is puur en alleen bij 2000 toeren waar hij vreemd gedrag vertoont in de 4e en 5e versnelling.

De monteur (geen Lexusdealer) heeft meegereden en kreeg/zag geen meldingen op z`n uitleesapparatuur.

wellicht een wat vreemde omschrijving, maar beter kan ik het niet verwoorden.

Dank aan allen die mee willen denken...
 

LexusUser

Hoort erbij
22 dec 2020
69
31
18
Het euvel klinkt gelijk aan wat ik had met mijn IS250.
bij mij stopte dit gedrag na de automaatbak olie te verversen.
3 x deel verversing ( Niet spoelen )
Daarna was dit weg.
De IS250 heeft echt een 6 versnellingen automaat. Geen CVT
 
  • Leuk
Waarderingen: Bassj en D43m0n

Brinkybunch

Hoort erbij
13 sep 2016
98
34
18
Ik ken de èchte CVT automaten ook wel, dat is van 0 naar 100 met een jankende 5500 toeren .. maar wat ik bedoel is, dat je meestal ziet dat de toeren wel met de snelheid meeklimmen, zoals dat ook met een handgeschakelde is,

Maar ik heb het ook wel eens, dat de auto accelereert, met een toerental wat niet mee omhoog gaat. (Zoals de CVT dat doet)

Topic starter zegt ook dat die z'n gaspedaal op 2000 toeren houdt.

En ik begrijp niet hoe dat kan als een bak vaste verzetten heeft. Zou de koppeling hier dan een grote rol in spelen?
Jazeker, afhankelijk van het vermogen en koppel wat geleverd wordt, kan de vloeistofkoppeling met koppelomvormer eenvoudig de auto laten versnellen zonder dat het toerental oploopt. Ik maak er zelfs een sport van om het toerental op ongeveer 2.500 o/min te houden terwijl de IS rustig op koppel accelereert. Dit kan totdat e.a. "lockt". Lukt me ook bij de auto van mijn vrouw (V6 2,7 ltr) , maar die mag hier niet meedoen.
 

Henri27

Heel actief
1 jul 2020
565
253
63
Jazeker, afhankelijk van het vermogen en koppel wat geleverd wordt, kan de vloeistofkoppeling met koppelomvormer eenvoudig de auto laten versnellen zonder dat het toerental oploopt. Ik maak er zelfs een sport van om het toerental op ongeveer 2.500 o/min te houden terwijl de IS rustig op koppel accelereert. Dit kan totdat e.a. "lockt". Lukt me ook bij de auto van mijn vrouw (V6 2,7 ltr) , maar die mag hier niet meedoen.
Ja dit bedoel ik dus.. het lijkt afhankelijk van je rechtervoet. We hebben dus geen CVT, maar een CVC (continu variabele clutch) :p

Hoe beïnvloed je dat dan?
 

lexusluukie

Hoort erbij
11 mrt 2021
78
30
18
Het euvel klinkt gelijk aan wat ik had met mijn IS250.
bij mij stopte dit gedrag na de automaatbak olie te verversen.
3 x deel verversing ( Niet spoelen )
Daarna was dit weg.
De IS250 heeft echt een 6 versnellingen automaat. Geen CVT
kijk! Dat geeft de burger moed!
een verversing (géén flush) heb ik al op het programma staan.
Nog 2500km en de vloeistoffen worden ververst.
Ik ben heel benieuwd en zal het tzt hier melden of het geholpen heeft of niet!
 

Romke

Heel actief
27 mrt 2019
674
594
93
Deze bak zit onder de IS250:
Dank voor het pdf document. Na aandachtig bestuderen kun je er waarschijnlijk uit halen welke sensors, koppelingen. hydrauliekventielen en rembanden een bijdrage leveren aan de storing :) Daar zit ook precies het probleem voor de garage: niet iedere monteur zal de tijd nemen om de exacte werking te bestuderen. Het vergt bovendien kennis die niet breed overal aanwezig is. Het maakt wel heel duidelijk hoe gecompliceerd een moderne automaat met koppelomvormer is en waarom farikanten tegenwoordig zo blij zijn met de veel simpeler te besturen versnellingsbakken met dubbele schakelkoppeling.
 
  • Leuk
Waarderingen: Bassj

Romke

Heel actief
27 mrt 2019
674
594
93
En ik begrijp niet hoe dat kan als een bak vaste verzetten heeft. Zou de koppeling hier dan een grote rol in spelen?
Een klassieke automaat combineert een aantal vaste verzetten ("discrete overbrengingen") met een koppelomvormer. Die koppelomvormer is een variabele overbrenging - die er voor zorgt dat bij wegrijden een tijdelijke trekkrachtvergroting optreedt zodat je soepeler kunt wegrijden vanuit stilstand. Dat heeft zijn prijs: de door de constructie veroorzaakte hoge mate van slip tijdens die trekkreachtvergroting gaat gepaard met een hoger brandstofverbruik - als je veel in de stad rijdt kun je dat goed merken omdat de koppelomvormer veel actief is in het omvormerbereik. Om het extra verbruik te beperken zijn moderne koppelomvormers voorzien van een lockup - in feite een gewone platenkoppeling die wanneer die trekkrachtvergroting niet nodig is de koppelomvormer overbrugd en daarmee de daarin optredende verliezen voorkomt. In de meeste gevallen werkt de koppelomvormer alleen in de eerste en tweede versnelling (en de achteruit), daarboven werkt vaak alleen de plaatkoppeling.
 
  • Leuk
Waarderingen: Bassj, Henri27 en D43m0n

Lexpeter

Actief
14 aug 2018
403
144
43
(wat ook zo bijzonder is, is dat je op de snelweg een bepaalde cruisesnelheid rijdt (zeg eens 120) vervolgens moet je remmen (naar zeg eens 100)
als je dan weer door kunt, geef je de cruise controle het commando ''RES'' om weer verder te gaan op de ingestelde snelheid,
gaat ie keurig netjes naar de 115, om vervolgens terug te schakelen en volgas met 208pk nog even door de trekken naar 120, mijn vrouw kijkt dan altijd steevast even op vanaf haar tablet omdat ze denkt dat ik weer eens een wedstrijdje ga doen :ROFLMAO: )
 

Lexpeter

Actief
14 aug 2018
403
144
43
Hahaha dit ken ik ook nog van mijn is250. dacht eerst dat ie op hol sloeg. gaat zo 2 of 3 versnellingen terug om dan als een raket ervan door te gaan naar de ingestelde snelheid. Heb dat nu niet meer met gs300h met cvt. deze doet het ook best vlot maar niet zoals de is
 

Henri27

Heel actief
1 jul 2020
565
253
63
Een klassieke automaat combineert een aantal vaste verzetten ("discrete overbrengingen") met een koppelomvormer. Die koppelomvormer is een variabele overbrenging - die er voor zorgt dat bij wegrijden een tijdelijke trekkrachtvergroting optreedt zodat je soepeler kunt wegrijden vanuit stilstand. Dat heeft zijn prijs: de door de constructie veroorzaakte hoge mate van slip tijdens die trekkreachtvergroting gaat gepaard met een hoger brandstofverbruik - als je veel in de stad rijdt kun je dat goed merken omdat de koppelomvormer veel actief is in het omvormerbereik. Om het extra verbruik te beperken zijn moderne koppelomvormers voorzien van een lockup - in feite een gewone platenkoppeling die wanneer die trekkrachtvergroting niet nodig is de koppelomvormer overbrugd en daarmee de daarin optredende verliezen voorkomt. In de meeste gevallen werkt de koppelomvormer alleen in de eerste en tweede versnelling (en de achteruit), daarboven werkt vaak alleen de plaatkoppeling.
Bedankt!

Ik heb door dit topic weer het e.e.a. geleerd.

Ik begrijp nu waar het "variabele" deel zit, en dat is dus niet in de bak zelf ... Helder!

Ik hoop dat TS uiteindelijk ook kan melden dat het allemaal meeviel
 
  • Leuk
Waarderingen: Bassj

lexusluukie

Hoort erbij
11 mrt 2021
78
30
18
Bedankt!

Ik heb door dit topic weer het e.e.a. geleerd.

Ik begrijp nu waar het "variabele" deel zit, en dat is dus niet in de bak zelf ... Helder!

Ik hoop dat TS uiteindelijk ook kan melden dat het allemaal meeviel
Inderdaad dank voor alle input en ook ik heb dit met interesse gelezen.
Ik kom m`n belofte echt na en zal het hier melden als de automaatbakolie (en het filter) zijn vervangen.
Al is het maar om een ander lid met min of meer dezelfde klachten op weg te kunnen helpen.
 
  • Leuk
Waarderingen: Henri27

Bassj

Actief
25 jan 2020
217
129
43
Inderdaad dank voor alle input en ook ik heb dit met interesse gelezen.
Ik kom m`n belofte echt na en zal het hier melden als de automaatbakolie (en het filter) zijn vervangen.
Al is het maar om een ander lid met min of meer dezelfde klachten op weg te kunnen helpen.
Ik ben zelf ook misschien van plan om de bak te laten spoelen of misschien alleen een deelverversing te laten doen dus ik ben zeer benieuwd of je verschil merkt.
Ik heb verder zelf geen "klachten" over mijn bak bij 250.000km. dus ik twijfel nog of het nodig is maar ben benieuwd naar de uitkomst en evt. kosten. Ik hoor verschillende bedragen voorbijkomen die nogal variëren...
 

lexusluukie

Hoort erbij
11 mrt 2021
78
30
18
Ik ben zelf ook misschien van plan om de bak te laten spoelen of misschien alleen een deelverversing te laten doen dus ik ben zeer benieuwd of je verschil merkt.
Ik heb verder zelf geen "klachten" over mijn bak bij 250.000km. dus ik twijfel nog of het nodig is maar ben benieuwd naar de uitkomst en evt. kosten. Ik hoor verschillende bedragen voorbijkomen die nogal variëren...
Het zal mij ook benieuwen.
In mijn (Volvo) verleden heb ik de automaatbakolie bij elke auto laten verversen en ik voelde altijd wel verschil in positieve zin.
Vaak werd er door de monteur ook wel gelachen wanneer de oude olie eruit liep. "slootwater" riep 'ie dan :)
Persoonlijk zou ik het bij de door jou genoemde kilometerstand zéker laten doen/overwegen.

Over de kosten kan ik je tzt niet veel vertellen aangezien de monteur een goede vriend is.
De oliewissel zal hoogstwaarschijnlijk op een Zaterdagmorgen plaatsvinden buiten de werkuren en openingstijden van het garagebedrijf.

Bij onze vorige auto (Volvo S80) koste het inclusief (dure) olie 280,-.
Dit was destijds mét rekening.
Dat vond ik toen alleszins meevallen...
 

D43m0n

Heel actief
10 apr 2013
813
1
410
63
Een paar jaar geleden hadden we een LF-meeting bij de dealer in Arnhem. Daar werd toen een demonstratie gegeven van het verversen van de transmissie olie in de automaat van een IS250. Dat deden ze met een apparaat van Fortron. De slangen waren doorzichtig, je kon het kleurverschil tussen de oude transmissie olie (bruinrood/bruin) en de nieuwe (rood) goed zien. De monteur zei dat ze dit doen op verzoek, of bij klachten in overleg met de klant. Het is niet zo dat elke automaat dit vanaf een bepaalde kilometerstand nodig heeft. Maar, zo vertelde de monteur, het gros van wat we doen, begint bij 175.000 km. De meest voorkomende klachten zijn dan o.a. dat het schakelen niet soepel verloopt. Maar ze hebben daar ook auto’s in onderhoud met meer kilometers zonder klachten. Rijstijl en korte ritjes zullen van invloed zijn.
 
  • Leuk
Waarderingen: lexusluukie

Romke

Heel actief
27 mrt 2019
674
594
93
Een paar jaar geleden hadden we een LF-meeting bij de dealer in Arnhem. Daar werd toen een demonstratie gegeven van het verversen van de transmissie olie in de automaat van een IS250. Dat deden ze met een apparaat van Fortron. De slangen waren doorzichtig, je kon het kleurverschil tussen de oude transmissie olie (bruinrood/bruin) en de nieuwe (rood) goed zien. De monteur zei dat ze dit doen op verzoek, of bij klachten in overleg met de klant. Het is niet zo dat elke automaat dit vanaf een bepaalde kilometerstand nodig heeft. Maar, zo vertelde de monteur, het gros van wat we doen, begint bij 175.000 km. De meest voorkomende klachten zijn dan o.a. dat het schakelen niet soepel verloopt. Maar ze hebben daar ook auto’s in onderhoud met meer kilometers zonder klachten. Rijstijl en korte ritjes zullen van invloed zijn.
Het "verversen" in de vorm van simpel leeg laten lopen en dan opnieuw vullen werkt inderdaad niet omdat de koppelomvormer (waar ongeveer 70% van de olie in zit) daarbij niet wordt geleegd. Door op de juiste plaats een toevoerslang en een afvoerslang aan te brengen kun je bereiken dat de toegevoerde verse olie via de koppelomvormer wordt toegevoerd en gebruikte olie elders wordt weggezogen. In principe ga je daar net zo lang mee door tot de kleur van de afgetapte en toegevoerde olie niet meer verschilt - en het aantal liters dat daar voor nodig is zal van geval tot geval verschillen, afhankelijk van de mate van mate van vervuiling en eventueel los te weken afzetting van afbraakproducten. Het vraagt dus meer olie dan bij enkel volledig afvullen nodig zou zijn.

Of je het ooit nodig hebt hangt vooral samen met de rijomstandigheden. Het in een file op een bergweg omhoog zeulen van een zware caravan of rijden met een paardentrailer zal veroudering sterk bespoedigen omdat dan de olietemperatuur sterk kan oplopen, net als bijvoorbeeld bij een taxi die nagenoeg alleen in de stad rondhobbelt. Ook de oliesamenstelling speelt een rol - maar je mag aannemen dat dat wat bij de bouwer van de versnellingsbak daarvoor wordt gebruikt aan de gestelde eisen voldoet. Als je het spoelen zou laten uitvoeren bij een niet Toyota/Lexus dealer loop je denk ik een grote kans dat er "zomaar" een ATF in wordt gedaan. Toyota gebruikt een ATF die afwijkt van alle andere fabrikanten in die zin dat deze op bedrijfstemperatuur iets dunner is en bij lagere temperatuur merkbaar minder indikt. Als je dan een meer "normale" ATF gebruikt zul je mogelijk bij zeer lage temperatuur enig verschil kunnen merken bij het schakelen, dat bij op temperatuur komen van de olie verdwijnt. Of je het verschil bij de in Nederland gebruikelijke temperatuur merkt betwijfel ik, na een zeer koude nacht in Scandinavie waarschijnlijk wel.
 

lexusluukie

Hoort erbij
11 mrt 2021
78
30
18
Het "verversen" in de vorm van simpel leeg laten lopen en dan opnieuw vullen werkt inderdaad niet omdat de koppelomvormer (waar ongeveer 70% van de olie in zit) daarbij niet wordt geleegd. Door op de juiste plaats een toevoerslang en een afvoerslang aan te brengen kun je bereiken dat de toegevoerde verse olie via de koppelomvormer wordt toegevoerd en gebruikte olie elders wordt weggezogen. In principe ga je daar net zo lang mee door tot de kleur van de afgetapte en toegevoerde olie niet meer verschilt - en het aantal liters dat daar voor nodig is zal van geval tot geval verschillen, afhankelijk van de mate van mate van vervuiling en eventueel los te weken afzetting van afbraakproducten. Het vraagt dus meer olie dan bij enkel volledig afvullen nodig zou zijn.

Of je het ooit nodig hebt hangt vooral samen met de rijomstandigheden. Het in een file op een bergweg omhoog zeulen van een zware caravan of rijden met een paardentrailer zal veroudering sterk bespoedigen omdat dan de olietemperatuur sterk kan oplopen, net als bijvoorbeeld bij een taxi die nagenoeg alleen in de stad rondhobbelt. Ook de oliesamenstelling speelt een rol - maar je mag aannemen dat dat wat bij de bouwer van de versnellingsbak daarvoor wordt gebruikt aan de gestelde eisen voldoet. Als je het spoelen zou laten uitvoeren bij een niet Toyota/Lexus dealer loop je denk ik een grote kans dat er "zomaar" een ATF in wordt gedaan. Toyota gebruikt een ATF die afwijkt van alle andere fabrikanten in die zin dat deze op bedrijfstemperatuur iets dunner is en bij lagere temperatuur merkbaar minder indikt. Als je dan een meer "normale" ATF gebruikt zul je mogelijk bij zeer lage temperatuur enig verschil kunnen merken bij het schakelen, dat bij op temperatuur komen van de olie verdwijnt. Of je het verschil bij de in Nederland gebruikelijke temperatuur merkt betwijfel ik, na een zeer koude nacht in Scandinavie waarschijnlijk wel.
Dank voor deze toevoeging Romke.

De ATF (en het filter) worden bij de Lexusdealer aangeschaft (Toyota ATF WS).
Bij onze Volvo C70 t5 moest er Dextron III in, en bij de S80 ging er wéér een andere in; JWS 3309.
Ik probeer bij elke auto de juiste olie te gebruiken en dus geen universele (áls dat al bestaat)
 
Laatst bewerkt:

tvkip

Hoort erbij
2 jul 2019
77
35
18
Hier nog updates over?

Die van mij doet dit ook! Heb altijd het idee dat mijn bak niet weet wat hij moet doen met gaspedaal in stand X. Gaan we slippen, locken of terugschakelen? Dan gaat de motor te weinig toeren draaien en schakelt hij (na het opschakelen) alsnog even terug. Die van mij heeft hier alleen koud last van en heb dit nooit gezien als iets om zorgen over te maken. (inmiddels zo'n 265k op de klok, ik zie het wel).

Die van mijn pa (2 jaar nieuwer, 103k gelopen) doet dit niet, maar heeft sowieso wat softwarematige aanpassingen (flippers kunnen gebruiken in D).

Anyway, die van mij doet dit al sinds ik hem heb, en verder nooit tegen problemen aangelopen.