vreemd schakel moment automaat

lexusluukie

Hoort erbij
11 mrt 2021
78
30
18
Ik hoop dat er iemand in de wijde wereld is die me kan helpen bij het volgende fenomeen:

Wanneer ik het gaspedaal stabiel houd en optrek bij 2000 rpm, dan schakelt de automaat prima van de 1 tot de 4.
Vanaf de 4 voel ik een héél licht inhouden en `n (zeer) lichte trilling, vervolgens schakelt `ie ietwat 'paniekerig' naar de 5 om daar dan vervolgens te twijfelen of `ie moet locken of slippen.
Dus de toeren gaan van 2000 naar 1500 dan weer naar 2500 om vervolgens terug te keren naar 2000. dan schakelt `ie keurig over naar de 6.

Als ik minder gas geef (zeg bij 1500 toeren) schakelt hij prima door alle versnellingen, geef ik fors (of vol) gas, dan ook schakelt hij prima!
Het is puur en alleen bij 2000 toeren waar hij vreemd gedrag vertoont in de 4e en 5e versnelling.

De monteur (geen Lexusdealer) heeft meegereden en kreeg/zag geen meldingen op z`n uitleesapparatuur.

wellicht een wat vreemde omschrijving, maar beter kan ik het niet verwoorden.

Dank aan allen die mee willen denken...
 

lexusluukie

Hoort erbij
11 mrt 2021
78
30
18
Hier nog updates over?

Die van mij doet dit ook! Heb altijd het idee dat mijn bak niet weet wat hij moet doen met gaspedaal in stand X. Gaan we slippen, locken of terugschakelen? Dan gaat de motor te weinig toeren draaien en schakelt hij (na het opschakelen) alsnog even terug. Die van mij heeft hier alleen koud last van en heb dit nooit gezien als iets om zorgen over te maken. (inmiddels zo'n 265k op de klok, ik zie het wel).

Die van mijn pa (2 jaar nieuwer, 103k gelopen) doet dit niet, maar heeft sowieso wat softwarematige aanpassingen (flippers kunnen gebruiken in D).

Anyway, die van mij doet dit al sinds ik hem heb, en verder nooit tegen problemen aangelopen.
De update die ik kan geven is dat ik nog geen update heb:)
De monteur (tevens vriend) doet dit wanneer 'ie tijd (én zin) heeft.
Ik denk dat het volgende maand `n keer wordt.

Wat 'grappig' dat er nog iemand rondrijdt met dit schakel gedrag.
Ik heb inderdaad precies wat jij beschrijft;
twijfel bij schakelen (van de 4 naar 5) dan schakelen, te laag in toeren, weer terug schakelen etc.
Dan kijk ik tijdens dat schakelmoment naar de toerenteller en denk ik;" jongen toch, wat maak je het jezelf moeilijk" :)

Bij mij is het juist andersom; met koude motor niks aan de hand, met warme motor begint het.

Ik heb ook niet echt het idee dat het iets is wat erg kwaad kan of iets is wat erger wordt.
Ik kan het euvel ook makkelijk omzeilen door, óf juist heel weinig gas te geven en de toeren rustig op te laten bouwen,
óf zorgen dat de motor boven de 2000rpm blijft. Ook dán doet het zich niet voor...

Ik had eerder al beloofd dat ik het hier zou plaatsen wanneer de bakolie vervangen is.
Dit ga ik ook écht doen, maar ik ben in deze dus een beetje afhankelijk van de monteur...

In ieder geval bedankt voor het delen van jou ervaring.
Tóch prettig om te weten dat jou automobiel, ondanks dit ietwat vage gedrag, zich nog steeds goed houdt.

Wordt vervolgd
 

lexusluukie

Hoort erbij
11 mrt 2021
78
30
18
Update:

Afgelopen Zaterdag de automaatbakolie vervangen.
Om maar met de deur in huis te vallen;
Het heeft het (kleine) euvel niet opgelost...

Erg? nee
jammer? ja, `n beetje

Tóch ben ik héél blij dat dit gedaan is, want wat er uit kwam na 199.000km, mag je geen olie meer noemen.
Zwart stinkend slootwater komt meer in de buurt.
Jeetje, wat had 'ie dit verdient zeg...:)

Na het 3x aflaten en weer opnieuw vullen van de automaat ook de adaptiewaarden gereset.
Toen wederom een stuk gaan rijden (15 minuten stadsverkeer zei de computer) en het schakelen ging zoals het hoorde.
100% in orde!

Hoe meer de computer van de Lexus zich weer ging inleren hoe meer het oude/ ietwat vreemde schakelgedrag terugkeerde.
Misschien heeft het uiteindelijk meer met software te maken dan met de bak zelf.
Ik ben inmiddels gewend aan het minieme duwtje dat je krijgt van de 4 naar de 5, dat ik me er niet verder in ga verdiepen.
4 maanden en 15.000km verder een nog steeds en tevreden man...
 

Bijlagen

  • 20210522_101207.jpg
    20210522_101207.jpg
    236,4 KB · Weergaven: 54
  • 20210522_101211.jpg
    20210522_101211.jpg
    272,3 KB · Weergaven: 50
  • 20210522_103707.jpg
    20210522_103707.jpg
    240,9 KB · Weergaven: 50
  • 20210522_112731.jpg
    20210522_112731.jpg
    275,7 KB · Weergaven: 56
  • 20210522_113823.jpg
    20210522_113823.jpg
    264,3 KB · Weergaven: 60
Laatst bewerkt:

Romke

Heel actief
27 mrt 2019
674
594
93
Zo te zien was die olieverversing alleszins op zijn plaats - zodra de "frisse rode verse kleur" is verdwenen en het verandert in roestbruin of zwart is het beste er wel af. Ook de stinkende brandlucht is een indicatie dat het er eigenlijk te lang in zat.
Hoe meer de computer van de Lexus zich weer ging inleren hoe meer het oude/ ietwat vreemde schakelgedrag terugkeerde.
Misschien heeft het uiteindelijk meer met software te maken dan met de bak zelf.
Ik ben inmiddels gewend aan het minieme duwtje dat je krijgt van de 4 naar de 5, dat ik me er niet verder in ga verdiepen.
4 maanden en 15.000km verder een nog steeds en tevreden man...

Het opnieuw optredende "schichtige" gedrag na 15000 km doet toch denken aan een onvolkomenheid. Dat zal denk ik niet de software zijn - die is waarschijnlijk niet veranderbaar. De software beslist en "leert" echter op basis van de aangeleverde data - en die informatie wordt via sensoren aan het "brein" toegevoerd (toerental, rijsnelheid, motorbelasting, vermogensvraag etc.). Vervolgens zal daar mogelijk een schakelhandeling uit resulteren - en tijdens die schakelhandeling lijkt het of de daarbij vrijkomende informatie tot een soort paniekreactie leidt. Er zou dus toch iets mis kunnen zijn bij die schakelmomenten. Een van de dingen waar ik aan denk is de communicatie tussen versnellingsbak en motor. In principe is het zo dat een motor bij een moderne automaat bij het schakelen even heel kort "van het gas gaat" om het schakelen zo soepel mogelijk te laten verlopen. Kennelijk werkt dat in dit geval wel goed bij zeer beschaafd gas geven of bij bruut "trappen", zodra het om nuance gaat gaat het kennelijk soms mis. Als je daar mee kunt leven kun je het zo laten, om het werkelijk te kunnen meten zul je waarschijnlijk meer informatie nodig hebben dan de fabrikant aan gebruikers en onderhoudspersoneel beschikbaar wil stellen....
 
Laatst bewerkt:
  • Leuk
Waarderingen: lexusluukie

lexusluukie

Hoort erbij
11 mrt 2021
78
30
18
Zo te zien was die olieverversing alleszins op zijn plaats - zodra de "frisse rode verse kleur" is verdwenen en het verandert in roestbruin of zwart is het beste er wel af. Ook de stinkende brandlucht is een indicatie dat het er eigenlijk te lang in zat.


Het opnieuw optredende "schichtige" gedrag na 15000 km doet toch denken aan een onvolkomenheid. Dat zal denk ik niet de software zijn - die is waarschijnlijk niet veranderbaar. De software beslist en "leert" echter op basis van de aangeleverde data - en die informatie wordt via sensoren aan het "brein" toegevoerd (toerental, rijsnelheid, motorbelasting, vermogensvraag etc.). Vervolgens zal daar mogelijk een schakelhandeling uit resulteren - en tijdens die schakelhandeling lijkt het of de daarbij vrijkomende informatie tot een soort paniekreactie leidt. Er zou dus toch iets mis kunnen zijn bij die schakelmomenten. Een van de dingen waar ik aan denk is de communicatie tussen versnellingsbak en motor. In principe is het zo dat een motor bij een moderne automaat bij het schakelen even heel kort "van het gas gaat" om het schakelen zo soepel mogelijk te laten verlopen. Kennelijk werkt dat in dit geval wel goed bij zeer beschaafd gas geven of bij bruut "trappen", zodra het om nuance gaat gaat het kennelijk soms mis. Als je daar mee kunt leven kun je het zo laten, om het werkelijk te kunnen meten zul je waarschijnlijk meer informatie nodig hebben dan de febrikant aan gebruikers en onderhoudspersoneel beschikbaar wil stellen....
Je hebt er duidelijk meer verstand van dan ondergetekende...

Ik kan niet genoeg benadrukken hoe minimaal het is.
Tot nu toe niemand in de auto gehad die het opmerkte.
Vandaar dat ik ook goed met het huidige rijgedrag zou kunnen leven.

Ik zou het uiteraard het liefst opgelost zien, maar juist omdat het zó minimaal is, ben ik niet van plan om (bijvoorbeeld) van Dealer naar Dealer te rijden en koste wat kost uit te zoeken óf en wat er eventueel aan gedaan kan worden etc.

Mochten er hier op het forum liefhebbers actief zijn die zonder al teveel problemen dieper deze materie in kunnen/willen duiken, dan houd ik mij zeker aanbevolen.
 

Xenon

Heel actief
19 mrt 2013
730
1
297
63
Ondanks dat er al een laagje stof op dit topic ligt, sluit ik me aan bij Romke en Henri: er is niets aan de hand, behalve dat je de automaat met je condities net in een krappe weak spot hebt gedwongen. Ikzelf herken het vooral tijdens rijden met caravan. Met 90Km/h twijfelt de bak tussen 5 en 6 (+slip). Onder de 90Km/h gaat ie 'vast' terug in 5, bij 95Km/h gaat ie 'vast' (dus zonder slip) in 6. Tot op bepaalde hoogte natuurlijk, want de weak spot ligt dichtbij. Beetje meer tegenwind of helling op en het bakgedrag is dan vergelijkbaar als bij 90 op vlakke weg. Dan vindt de bak de 6 net te hoog gegrepen, maar de 5 gaat oneconomische toerentallen opleveren, dus heft de bak de lockup op en gaat slip toestaan in 6 (zo'n beetje het best slechtste scenario vanuit milieu oogpunt uit gezien, maar ronduit het meest slechte scenario vanuit de techniek gezien). Ikzelf voorkom zoveel mogelijk dat de bak uit lockup gaat, want slip betekent altijd onnodige warmteontwikkeling. Maar deze weak spots zijn ook onder normale rijomstandigheden op te zoeken, dus ook zonder caravan aan de haak.

Hoe kan je hier nu mee omgaan? Hoe voorkom je het gependel/geslip?
1. Door de snelheid aan te passen. 5Km/h meer of minder op de klok en de bak is je dankbaar. Is dat geen optie, dan...
2. de bak in PWR-mode te zetten. Zeer waarschijnlijk gaat de bak dan de lagere versnelling opzoeken. Of je kiest om...
3. de bak in S te zetten om de hoogst mogelijke versnelling zonder slip af te dwingen.

Ook m'n GS vertoont in dit soort gevallen een vergelijkbaar gedrag als de IS, alleen bij andere toerentallen, snelheden en belastingen.

(Nu hebben we de caravan verkocht, dus dit verschijnsel doet zich bij ons nog maar amper voor... Hoewel...
We hebben nu een camper... met automaat... Raad eens...? :sneaky: )
 
  • Leuk
Waarderingen: lexusluukie

Lexpeter

Actief
14 aug 2018
403
144
43
Volgens mij word ook geadviseerd om manueel te schakelen bij trekken van zware last en dan ook NIET in de hoogste versnelling rijden. Dit staat volgens mij ook in instructieboek van de auto
 

lexusluukie

Hoort erbij
11 mrt 2021
78
30
18
Ondanks dat er al een laagje stof op dit topic ligt, sluit ik me aan bij Romke en Henri: er is niets aan de hand, behalve dat je de automaat met je condities net in een krappe weak spot hebt gedwongen. Ikzelf herken het vooral tijdens rijden met caravan. Met 90Km/h twijfelt de bak tussen 5 en 6 (+slip). Onder de 90Km/h gaat ie 'vast' terug in 5, bij 95Km/h gaat ie 'vast' (dus zonder slip) in 6. Tot op bepaalde hoogte natuurlijk, want de weak spot ligt dichtbij. Beetje meer tegenwind of helling op en het bakgedrag is dan vergelijkbaar als bij 90 op vlakke weg. Dan vindt de bak de 6 net te hoog gegrepen, maar de 5 gaat oneconomische toerentallen opleveren, dus heft de bak de lockup op en gaat slip toestaan in 6 (zo'n beetje het best slechtste scenario vanuit milieu oogpunt uit gezien, maar ronduit het meest slechte scenario vanuit de techniek gezien). Ikzelf voorkom zoveel mogelijk dat de bak uit lockup gaat, want slip betekent altijd onnodige warmteontwikkeling. Maar deze weak spots zijn ook onder normale rijomstandigheden op te zoeken, dus ook zonder caravan aan de haak.

Hoe kan je hier nu mee omgaan? Hoe voorkom je het gependel/geslip?
1. Door de snelheid aan te passen. 5Km/h meer of minder op de klok en de bak is je dankbaar. Is dat geen optie, dan...
2. de bak in PWR-mode te zetten. Zeer waarschijnlijk gaat de bak dan de lagere versnelling opzoeken. Of je kiest om...
3. de bak in S te zetten om de hoogst mogelijke versnelling zonder slip af te dwingen.

Ook m'n GS vertoont in dit soort gevallen een vergelijkbaar gedrag als de IS, alleen bij andere toerentallen, snelheden en belastingen.

(Nu hebben we de caravan verkocht, dus dit verschijnsel doet zich bij ons nog maar amper voor... Hoewel...
We hebben nu een camper... met automaat... Raad eens...? :sneaky: )
Ja, klinkt als een herkenbaar verhaal...

Van de door jou 3 gegeven tips, pas ik de eerste 2 inderdaad toe.
Het kost geen moeite om de toeren rond de 2500 te houden en wanneer ik dit doe, is er helemaal niks aan de hand.
Ook de PWR-Mode gebruik ik standaard omdat ik de auto dan net iets 'frisser' vind (terug) schakelen.
'even' snel inhalen is er in de ECT stand niet bij.
Voor m`n gevoel moet ik het gaspedaal veel te diep indrukken voordat er daadwerkelijk iets gebeurd.

We rijden gewoon lekker zo verder en genieten van de stilte en het comfort dat deze auto nog steeds biedt:)
 

zjelko

Actief
9 aug 2020
217
147
43
Weet je zeker dat je de versnellingsbak gereset hebt?
De enige manier om het te resetten zonder de computer, is door de batterijpolen 30 minuten of langer te verwijderen dan ze terug te plaatsen en het zou terug moeten gaan naar de fabrieksinstellingen

Je kan ook nog de olie eruit laten lopen (geen flush want dat is echt slecht voor elke bak met 100K of meer kilometers) en wat er dan uitkomt aan hoeveelheid
er weer in doen met schone olie.
 
  • Leuk
Waarderingen: lexusluukie

Bassj

Actief
25 jan 2020
217
129
43
Ik heb onlangs ook de olie van de bak ververst. Wel de pan er af gehad en ook het filter vernieuwd.
Toch alles bij elkaar 4,5 liter schone olie kunnen vullen en de bak schakelt in elk geval veel sneller terug.
Voor de rest merk ik niet heel veel verschil maar mijn olie was ook zeer aan vervanging toe bij 250.000km, dus ik ben blij dat het gedaan heb.
De Lexus automaat schakelt al boterzacht maar het is nu nóg iets zachter.
Flushen is mij inderdaad bij deze km.stand ook zeer afgeraden.
Ik heb mijn bak niet gereset.
 
  • Leuk
Waarderingen: lexusluukie

lexusluukie

Hoort erbij
11 mrt 2021
78
30
18
Weet je zeker dat je de versnellingsbak gereset hebt?
De enige manier om het te resetten zonder de computer, is door de batterijpolen 30 minuten of langer te verwijderen dan ze terug te plaatsen en het zou terug moeten gaan naar de fabrieksinstellingen

Je kan ook nog de olie eruit laten lopen (geen flush want dat is echt slecht voor elke bak met 100K of meer kilometers) en wat er dan uitkomt aan hoeveelheid
er weer in doen met schone olie.
Dank voor de tips Zjelko.
Excuses voor m`n ietwat late reactie...

Ik vermoed dat je de laatste update gemist hebt.
Precies dat hebben we namelijk gedaan;
géén flush en via de computer (uitleesapparatuur) een reset gedaan...
 

lexusluukie

Hoort erbij
11 mrt 2021
78
30
18
Oei, als ik die foto's zie... Ben ik al bang wat er bij mij na 165k miles uit komt haha
Ja, inderdaad:)

Ik heb veel gelezen over automaatbakolie verversen of niet, en de meningen verschillen nogal.
Tóch ben ik nu heel blij dat ik met verse olie rondrijd, wetende wat eruit kwam...
 

zjelko

Actief
9 aug 2020
217
147
43
Dank voor de tips Zjelko.
Excuses voor m`n ietwat late reactie...

Ik vermoed dat je de laatste update gemist hebt.
Precies dat hebben we namelijk gedaan;
géén flush en via de computer (uitleesapparatuur) een reset gedaan...
Goeie morgen Luukie, maar dat is geen reset wat je gedaan hebt, dat is alleen de foutcodes wissen. Voor een reset volg de instructies die ik gestuurd heb
in het vorige bericht. Met het wissen van de codes (uitlees apparatuur) bereik je echt niks en je zal dan ook geen enkel verschil gemerkt hebben. Dit is ECHT anders als je mijn tip/ instructies volgt, dan ga je de bak namelijk opnieuw inleren en die zal zich vervolgens setten naar jou rijgedrag ook qua schakel moment.
Dat je wat laat bent met reageren maakt niks uit hoor , hoop dat het opgelost word dat is het belangrijkst. Vriendelijke groet.