- 11 mrt 2021
- 78
- 30
- 18
Ik hoop dat er iemand in de wijde wereld is die me kan helpen bij het volgende fenomeen:
Wanneer ik het gaspedaal stabiel houd en optrek bij 2000 rpm, dan schakelt de automaat prima van de 1 tot de 4.
Vanaf de 4 voel ik een héél licht inhouden en `n (zeer) lichte trilling, vervolgens schakelt `ie ietwat 'paniekerig' naar de 5 om daar dan vervolgens te twijfelen of `ie moet locken of slippen.
Dus de toeren gaan van 2000 naar 1500 dan weer naar 2500 om vervolgens terug te keren naar 2000. dan schakelt `ie keurig over naar de 6.
Als ik minder gas geef (zeg bij 1500 toeren) schakelt hij prima door alle versnellingen, geef ik fors (of vol) gas, dan ook schakelt hij prima!
Het is puur en alleen bij 2000 toeren waar hij vreemd gedrag vertoont in de 4e en 5e versnelling.
De monteur (geen Lexusdealer) heeft meegereden en kreeg/zag geen meldingen op z`n uitleesapparatuur.
wellicht een wat vreemde omschrijving, maar beter kan ik het niet verwoorden.
Dank aan allen die mee willen denken...
Wanneer ik het gaspedaal stabiel houd en optrek bij 2000 rpm, dan schakelt de automaat prima van de 1 tot de 4.
Vanaf de 4 voel ik een héél licht inhouden en `n (zeer) lichte trilling, vervolgens schakelt `ie ietwat 'paniekerig' naar de 5 om daar dan vervolgens te twijfelen of `ie moet locken of slippen.
Dus de toeren gaan van 2000 naar 1500 dan weer naar 2500 om vervolgens terug te keren naar 2000. dan schakelt `ie keurig over naar de 6.
Als ik minder gas geef (zeg bij 1500 toeren) schakelt hij prima door alle versnellingen, geef ik fors (of vol) gas, dan ook schakelt hij prima!
Het is puur en alleen bij 2000 toeren waar hij vreemd gedrag vertoont in de 4e en 5e versnelling.
De monteur (geen Lexusdealer) heeft meegereden en kreeg/zag geen meldingen op z`n uitleesapparatuur.
wellicht een wat vreemde omschrijving, maar beter kan ik het niet verwoorden.
Dank aan allen die mee willen denken...


Daar zit ook precies het probleem voor de garage: niet iedere monteur zal de tijd nemen om de exacte werking te bestuderen. Het vergt bovendien kennis die niet breed overal aanwezig is. Het maakt wel heel duidelijk hoe gecompliceerd een moderne automaat met koppelomvormer is en waarom farikanten tegenwoordig zo blij zijn met de veel simpeler te besturen versnellingsbakken met dubbele schakelkoppeling.
)
