Wat is jouw elektrische range met de NX450h+?

  • Onderwerp starter Onderwerp starter er!k
  • Startdatum Startdatum
  • Lexusforum jaarmeeting 2025

    Graag willen wij u allen uitnodigen voor de jaarmeeting van 2025 van Lexusforum.
    Deze meeting is gratis toegankelijk voor iedereen die Lexus een warm hart toedraagt en ons forum bezoekt.

    Meer informatie over de meeting is in dit topic te vinden.

Ik snap er niets van, op dit moment een Leen NX 450h+ gekregen. (m'n Aygo heeft onderhoud)
De accu was zo'n beetje vol bij vertrek, en zojuist nog zo'n 20% over. En dat over 35km bij 105 km/h op ACC zonder files.
Hoe kom je aan 130km? Van een Héééle hoge berg afgereden? Of kan ik niet rijden?
 
35 km lijkt me wat laag, Zo te lezen halen de meeste forumleden toch de opgegeven 70km.

Ik ben zelf ook erg benieuwd, zelf zie ik voordelen voor de korte stukken zoals bijvoorbeeld woon werk verkeer.

Hub1957 geeft aan bijna volledig elektrisch gereden te hebben, dus niet volledig als ik het goed begrijp. Ik ben dan wel benieuwd naar het daadwerkelijke verbruik over die 130 km.
 
130 km/u kan maar 130km bereik echt niet, zelfs niet bergaf met met wind in de rug. ;) Dat zou neerkomen op 7 km/kWh en dat lukt zelfs de beste EV's amper. Ik haal nu zo'n 70-75 km bereik met heel veel file en start-stop verkeer (4.8 km/kWh).

Jarno
 
  • Leuk
Waarderingen: Johno en Higgie
35 km lijkt me wat laag, Zo te lezen halen de meeste forumleden toch de opgegeven 70km.

Ik ben zelf ook erg benieuwd, zelf zie ik voordelen voor de korte stukken zoals bijvoorbeeld woon werk verkeer.

Hub1957 geeft aan bijna volledig elektrisch gereden te hebben, dus niet volledig als ik het goed begrijp. Ik ben dan wel benieuwd naar het daadwerkelijke verbruik over die 130 km.
Klopt helemaal. Ik merk dat met deze zomerse temperaturen en in de ECO stand mijn NX errug zuinig omgaat met zowel stroom alsook brandstof.
Ik weet nog niet zo goed alle informatie in het multimedia systeem te vinden. Maar dat komt nog wel.
Een ding is zeker: wat een geweldige auto is deze NX.
 
Ik heb nu eens de getallen voor de afgelopen maand in een Excel sheet gezet om te kijken hoe efficiënt mijn NX 450 nu echt is als EV, en dat vertaald naar "benzineverbruik". Allereerst wat details over hoe ik mijn auto heb gebruikt. Ik heb het EV bereik meestal niet helemaal opgereden maar had nog zo'n 4-10 km over als ik ging laden. Dat was geen bewuste keuze maar zo pakte het in de praktijk gewoon uit. Ik heb in de "normal" stand gereden met de airco op automatisch en een temperatuur van 22°C. In totaal heb ik bijna precies 500km elektrisch gereden, waarvan 60% snelweg met een snelheid van 100 km/u. Dit leverde voor mij de volgende resultaten op:

Het bereik op een acculading is zo'n 70-75km en het gemiddelde energie verbruik kwam uit op 187.9 Wh/100km. Volgens EV-database komt dat ongeveer overeen met een Hyundai IONIQ 5, Ford Mach-E, VW ID.4 of een Porsche Taycan Sport Turismo. Helemaal niet slecht dus voor een auto die niet van de grond af als een EV is ontworpen.

De kosten vallen hierdoor ook gunstig uit. Ik laad meestal bij Equans omdat die geen starttarief rekenen en geen kleefboete, gewoon €0.48/kWh en ze gebruiken nog groene stroom ook. Mijn kosten kwamen uit op €0.091 / km wat op zich niet zoveel zegt. Als ik dat ga omrekenen naar benzineverbruik bij een prijs van €1.896 per liter ( gemiddelde landelijke prijs voor E10 in de afgelopen maand volgen chatGPT) kom ik effectief op 4.8 l / 100km. Dat vind ik ronduit indrukwekkend voor een toch wel grote en zware SUV en ik heb nog niet eens mijn best gedaan om zuinig te rijden. Af en toe als er een petjesfiguur in een Golfje of Audi naast me stond heb ik hem best wel eens op zijn staart getrapt. Het zou dus nog een beetje zuiniger kunnen maar af en toe moet je de petjes eventjes hun plaats leren. :trollface:

Jarno