Wat is jullie km-stand en welke issues hebben jullie gehad?

Mgslisser

Hoort erbij
10 nov 2016
36
3
8
Ik lees op Amerikaanse fora dat toch wel veel mensen problemen hebben ondervonden met de koppakking van hun CT bij 80 tot 160K miles(google op head gasket issue). Dit met uiteenlopende reparatiekosten van 2 tot 5K dollars. Ook bij de Prius3. Ik lees er in NL nooit wat over, is dit een minder voorkomend probleem in NL vanwege onze relatief korte afstanden en dus lage km-standen?? Wat is jullie kijk hier op?

Zelf zit ik op 135K km en enige afwijkende is een uitlaaophangbeugeltje dat geroest was en gelast moest worden. (2012 CT200h business Line, in bezit sinds 2016)
 
Laatst bewerkt:
Die van mij 261.xxx (waarvan de laatste 60.000 op lpg) ook nog nooit een probleem gehad buiten regulier onderhoud, alleen last van cuppende achterbanden. Volgende week komen er 4 nieuwe banden op en een grote beurt met nieuwe versnellingsbak olie.
 
  • Leuk
Waarderingen: TommyCT200H
Sinds aanschaf 2 jaar geleden 37k gereden, normaal onderhoud bij Toyota, nul problemen/storingen of wat dan ook, tellerstand nu 132k 👌
 
Mooi om te lezen dat de CT200H zonder al te veel problemen "oud" kan worden. Als tweede auto (voor mijn vrouw) rijden we nog steeds een IS200 uit 2000, 11,5 jaar in bezit, 288k op de klok waarvan 112k zelf gereden. Vorige week de eerste keer in al die tijd pechhulp moeten raadplegen ivm een gescheurde radiator (was nog de originele). Ze staat nu thuis, wachtende op een nieuwe radiator. Ik ben bang dat ik er moeilijk afstand van kan doen, maar af en toe kijk ik nog wel eens voor een CT voor mijn vrouw, maar voor die 4-6k km per jaar nauwelijks lonend om opnieuw in te investeren. Verbruik met al die korte stukjes valt ook nog mee, lager dan 1: 9,5 krijgen we het niet.
 
Ik heb mijn LEXUS ct200h nu ruim 5 jaar.
Km stand bijna 230.000 km.

Wat is er gedaan aan onderhoud ? Nou, heel simpel.
- APK keuringen, kleine dingentjes o.a. ruitenwissers en lampjes vervangen.
- Aluminium schild om de uitlaat zat los, deze heb ik vastgezet met nieuwe ringen en boutjes.
- Olie verversen en oliefilter wissel.
- Set nieuwe bougies
- Set van 4 nieuwe banden.
- Ruitensproeier vloerstof bijvullen.
- Regelmatig bandenspanning controle en lucht bijvullen.
- Auto wassen en stofzuigen.

Verder : HELEMAAL niets !!!
Brandstof verbruik : exact als 5 jaar eerder. dat is 4,85 l/100 km
Wat ga ik binnenkort doen ? remvloeistof verversen en remblokken vervangen.
 
Laatst bewerkt:
  • Leuk
Waarderingen: NX F-Sport Driver
Afgezien van een losgekomen hitteschild (welke makkelijk opnieuw/beter vast te zetten was) heb ik ook van 198.000 (aanschaf) tot aan 279.000 (nu) probleemloos gereden (los van onderhoud uiteraard).

Helaas is nu de koppakking recent stuk gegaan. Het komt dus zeker voor.
 
De CT van mijn vrouw heeft alleen een lege accu gehad en die moest worden vervangen na 8 jaar. Auto nieuw gekocht bij Peterman Enschede en inmiddels 10 jaar oud en 100k gelopen en buiten de accu geen enkel storing of ongemak. Ik verwacht van de komende 10 jaar waarschijnlijk hetzelfde. Beste auto die je kunt kopen. Punt.
 
Ook bij ons gaf de blower van de verwarming / airco de geest. Wij hebben er een uit 2011 met inmiddels 280k op de teller. Reparatie kostte 680 euro bij de Toyota-dealer.
 
Wij hadden onze Lexus CT200H F-Sport 2013 in maart 2020 gekocht met bijna 200K Km op de teller. Kilometerstand is op dit moment 340K KM.
Tank bijna altijd Vpower 98 (of BP Ultimate 98) en als het kan in Duitsland Vpower racing 100 of Aral Ultimate 102.

Normaal jaarlijks onderhoud:
- Olie verversen met Toyota 0W20 AFE Extra (1 a 2 keer per jaar)
- Toevoeging Red line SI-1 Fuel System Cleaner
- Bougies (2x)
- luchtfilter en interieurfilter

Bij ongeveer 330K Km:
- EGR pijp, EGR Koeler,EGR Klep, Inlaatspruitstuk en gasklephuis schoongemaakt.
- PCV Valve vervangen


Bij 338K Km:
- Olie 0w20+ Filter vervangen + BG EPR toevoeging
- vervangen de voorste remschijven (waren nog de oorspronkelijke) en voorste en achterste remblokken.
- rem geleide pinnen smeren
- Remvloeistof vervangen
- Automaat olie vervangen
- Koelvloeistof van zowel motor als inverter vervangen
- weer EGR pijp, EGR Koeler,EGR Klep, Inlaatspruitstuk en gasklephuis schoongemaakt.
- Oil Catch Can geinstalleerd
- motor van waterpomp vervangen
- thermostaat vervangen
- ECT sensor vervangen


Bij het vervangen van de koelvloeistof voor de motor viel op dat de oude koelstof wat lager stond bij L streep. Na het vervangen van de koelvloeistof en de auto stationair draaien in Maintenance Mode zag ik niveau op het koel vloeistof reservoir hoog stijgen. Motortje van waterpomp, thermostaat en ECT sensor vervangen, maar de hoge druk bleef in reservoir. Ik heb zo'n kabeltje met software aangeschaft en de auto gemonitord. Geen foutcodes en temperatuur bleef onder de 95 graden. Na het afstruinen op allerlei fora (lexus, prius etc) en youtube filmpjes naar informatie, dacht ik het is of een verstopte radiator of een lekke koppakking. Ik had op de lexusforum en de toyotahybrideforum een aantal verwijzigingen gezien naar Albert van Toyotakoppakking, die alleen koppakkingen doet van de Prius, Auris en CT200h. Contact met Albert opgenomen, en na een uitgebreid gesprek van mijn bevindingen (plasje vloeistof in inlaatspruitstuk, koelstofverlies en hoge druk in koelstofreservoir), en wat ik aan de auto had vervangen , vermoedt Albert een lekkende koppaking in beginnende fase. Ik heb een afspraak gemaakt en heb reeds de auto daarheen gebracht.
Bij zijn werkplaats liet hij zo'n gereviseerde kop zien, de nieuwe materialen pakkingen, koppakking, kopbouten etc wat hij gebruikt. Gekeken onder de gasklephuis en daar was weer klein plasje vloeistof te zien. Ook even met camera door de bougie gaten in de cylinder gekeken.
Hij gaat vandaag, maandag aan de slag en zou mij op de hoogte houden en wat videotjes sturen. En hopelijk kan ik de auto morgen in de middag ophalen.
Het schijnt bij die motorblokken van de Prius, Auris en CT200h van voor 2014 dat de koppakking vaak/ meestal bij kilometerstanden tussen 250K - 350K KM gaan lekken.
 
  • Leuk
Waarderingen: Timo_87
Hoe kom ik in maintenance-mode ?
Neefje van me wil een Auris aankopen, misschien is dit dan een vrij eenvoudig uit te voeren check
 
Heb je hier iets aan?

Overigens is een lekke koppakking iets wat je gewoon in moet calculeren bij de vroege Auris, Prius en CT wagens (2011-2013). Ze komen vroeg of laat allemaal een keertje aan de beurt.
Als je een Auris uit 2013 koopt (het tweede model zeg maar) heb je al de betere pakking, feitelijk MY14.
 
  • Leuk
Waarderingen: Timo_87 en Paniekje
Hoe kom ik in maintenance-mode ?
Neefje van me wil een Auris aankopen, misschien is dit dan een vrij eenvoudig uit te voeren check
Zonder rempedaal in te drukken,
2x start knop indrukken,
2x gaspedaal indrukken,
rempedaal indrukken en dan schakelen naar N,
2x gaspedaal indrukken,
rempedaal indrukken schakelen naar P,
daarna 2x gaspedaal indrukken, (Display geeft Maintenance Mode aan)
rempedaal indrukken en start drukken , dan draait motor stationair in Maintenance Mode.

Ik heb Maintenance Mode gebruikt om motor stationair te laten draaien, voor het ontluchten na verversen koelvloeistof, gebruik van BG EPR olie additief en bij het flushen van de motorolie.
 
  • Leuk
Waarderingen: Timo_87 en Paniekje
Heb je hier iets aan?

Overigens is een lekke koppakking iets wat je gewoon in moet calculeren bij de vroege Auris, Prius en CT wagens (2011-2013). Ze komen vroeg of laat allemaal een keertje aan de beurt.
Als je een Auris uit 2013 koopt (het tweede model zeg maar) heb je al de betere pakking, feitelijk MY14.
Hij zoekt een Touring Sport, die zijn er alleen maar in de tweede generatie toch ?
Is het pakkingprobleem daar nvt ?

Maar dan snap ik niet waar voor de CT exact de knip ligt, die heeft dezelfde 1.8
 
  • Leuk
Waarderingen: Timo_87
2011-2013 is 'berucht', dus een CT vanaf 2014 is beter qua koppakking (sowieso is er met die facelift veel verbeterd). Een auris touring sport is inderdaad de tweede generatie.
 
2011-2013 is 'berucht', dus een CT vanaf 2014 is beter qua koppakking (sowieso is er met die facelift veel verbeterd). Een auris touring sport is inderdaad de tweede generatie.
Auris TS kan ook van 2013 zijn, hebben de eerste types dat probleem dan ook ?
Kan ik ergens de overgang van type A pakking naar type B herkennen ?
Bijvoorbeeld vanaf serienummer… xxxxx
 
Nee, de Auris II (TS) moet je beschouwen als MY2014.
Adhv. chassisnummer kun je dacht ik wel achterhalen wat voor pakking er geplaatst is. Maar je kunt er vanuit gaan dat Toyota wel zo slim is, dat ze eenzelfde type bouwserie auto's van dezelfde koppakking voorzien.
 
Lexus van 2011, ik heb hem gekocht in 2015. Eerste eigenaar (leasemaatschappij) heeft alleen de 12V accu moeten vervangen, verder niks (nouja, af en toe bandjes). Ik heb de 12V accu recent ook vervangen voor een Yellowtop, en de airco-radiator is vervangen (was lek). Remschijven en blokken voor het eerst bij 150k vervangen. Er staat nu ruim 200k op.

Hij krijgt elk jaar een beurt, tegelijk met de APK en ik tank alleen benzine zonder ethanol (dus 98 octaan).

Beste auto die ik ooit gehad heb.