Wij hadden onze Lexus CT200H F-Sport 2013 in maart 2020 gekocht met bijna 200K Km op de teller. Kilometerstand is op dit moment 340K KM.
Tank bijna altijd Vpower 98 (of BP Ultimate 98) en als het kan in Duitsland Vpower racing 100 of Aral Ultimate 102.
Normaal jaarlijks onderhoud:
- Olie verversen met Toyota 0W20 AFE Extra (1 a 2 keer per jaar)
- Toevoeging Red line SI-1 Fuel System Cleaner
- Bougies (2x)
- luchtfilter en interieurfilter
Bij ongeveer 330K Km:
- EGR pijp, EGR Koeler,EGR Klep, Inlaatspruitstuk en gasklephuis schoongemaakt.
- PCV Valve vervangen
Bij 338K Km:
- Olie 0w20+ Filter vervangen + BG EPR toevoeging
- vervangen de voorste remschijven (waren nog de oorspronkelijke) en voorste en achterste remblokken.
- rem geleide pinnen smeren
- Remvloeistof vervangen
- Automaat olie vervangen
- Koelvloeistof van zowel motor als inverter vervangen
- weer EGR pijp, EGR Koeler,EGR Klep, Inlaatspruitstuk en gasklephuis schoongemaakt.
- Oil Catch Can geinstalleerd
- motor van waterpomp vervangen
- thermostaat vervangen
- ECT sensor vervangen
Bij het vervangen van de koelvloeistof voor de motor viel op dat de oude koelstof wat lager stond bij L streep. Na het vervangen van de koelvloeistof en de auto stationair draaien in Maintenance Mode zag ik niveau op het koel vloeistof reservoir hoog stijgen. Motortje van waterpomp, thermostaat en ECT sensor vervangen, maar de hoge druk bleef in reservoir. Ik heb zo'n kabeltje met software aangeschaft en de auto gemonitord. Geen foutcodes en temperatuur bleef onder de 95 graden. Na het afstruinen op allerlei fora (lexus, prius etc) en youtube filmpjes naar informatie, dacht ik het is of een verstopte radiator of een lekke koppakking. Ik had op de lexusforum en de toyotahybrideforum een aantal verwijzigingen gezien naar Albert van Toyotakoppakking, die alleen koppakkingen doet van de Prius, Auris en CT200h. Contact met Albert opgenomen, en na een uitgebreid gesprek van mijn bevindingen (plasje vloeistof in inlaatspruitstuk, koelstofverlies en hoge druk in koelstofreservoir), en wat ik aan de auto had vervangen , vermoedt Albert een lekkende koppaking in beginnende fase. Ik heb een afspraak gemaakt en heb reeds de auto daarheen gebracht.
Bij zijn werkplaats liet hij zo'n gereviseerde kop zien, de nieuwe materialen pakkingen, koppakking, kopbouten etc wat hij gebruikt. Gekeken onder de gasklephuis en daar was weer klein plasje vloeistof te zien. Ook even met camera door de bougie gaten in de cylinder gekeken.
Hij gaat vandaag, maandag aan de slag en zou mij op de hoogte houden en wat videotjes sturen. En hopelijk kan ik de auto morgen in de middag ophalen.
Het schijnt bij die motorblokken van de Prius, Auris en CT200h van voor 2014 dat de koppakking vaak/ meestal bij kilometerstanden tussen 250K - 350K KM gaan lekken.