Welke zomerbanden ?

IS-F kuiken

Actief
15 apr 2021
161
134
43
Hallo allemaal,

Ik wil zeer binnenkort mijn banden vervangen want er zitten nu nog winterbanden op mijn Lexus IS-F , dat is ook weer niet de bedoeling.
Ben benieuwd wat jullie mij aanraden m.b.t. zomerbanden , bandenmaat is 255/35R/19 en 25/40R/19 . Ben er zelf geen expert in dus vandaar de vraag.
Had al gegoogled maar daar kom ik ook niet echt wijs uit.

Bij voorbaat dank !
 
  • Leuk
Waarderingen: Xqlusiv

D43m0n

Heel actief
10 apr 2013
827
1
424
63
TL;DR: Michelin Pilot Sport 4 (of de 4S).

op een forum vind je over banden uiteenlopende meningen. Op de volgende site vind je verzamelingen van bandentesten uitgevoerd door diverse organisaties en van verschillende jaartallen. Wil je meer “feiten”: kijk hier maar eens: https://www.tyrereviews.com/

Maar om kort te gaan: Michelin Pilot Sport 4 is erg goed, of in jouw geval misschien de 4S variant daarvan. De Goodyear Eagle F1 Asymmetric 5 is iets goedkoper, maar vergelijkbaar met de Michelin Pilot Sport 4. De 4S tegenhanger van de Goodyear weet ik zo even niet uit mijn hoofd.
 

Romke

Heel actief
27 mrt 2019
692
617
93
Het vinden van het optimale type is ook niet echt eenvoudig. Bovendien leveren niet alle bandenfabrikanten mogelijk de door jou gewenste twee maten (25/40R/19 zal neem ik aan 250/40R/19 moeten zijn).

Ruwweg komen in allerlei tests de volgende merken bovendrijven: Michelin, Pirelli, Goodyear, Continental en nog enkele andere. De meetbare verschillen zijn daarbij niet echt groot - of je met 79,7 of 79,9 kh/u een bepaalde bocht door kunt is niet overdreven belangrijk. Groter zijn vaak de verschillen in remafstand - bij een noodstop vanaf 80 km/u tot stilstand kan die toch behoorlijk varieren en een meter meer of minder kan daar zeker van belang zijn.

De diverse tests onderscheiden meestal een 5 tal toptypen, een tiental zeer bruikbare typen en soms ook een aantal minder aan te bevelen typen. De laatste vermijdt je beter - die paar tientjes die ze per band goedkoper zijn zijn het risico niet waard.

Ruwweg heb je zomerbanden in twee soorten: banden voor iemand die comfortabel en veilig wil rijden en banden voor gebruikers die daarnaast extra aandacht hebben voor optimale stuurprecisie en een grotere veiligheidsmarge onder kritische omstandigheden. Qua comfort is het eerste type meestal beter, de tweede groep kan iets stugger zijn en door de andere loopvlakmaterialen slijten ze doorgaans ook iets sneller.

Relatief nieuw is de Bridgestone Potenza Sport band - in de weinige tests die er tot nu toe van zijn verschenen laten ze meestal de uit vorige jaren bekende winnaars (Michelin, Continental, Goodyear) achter zich. Het lijkt er op dat de nieuwe technische ontwikkelingen bij Bridgestone die ze vorig jaar met hun nieuwe winterband aan de top van diverse tests bracht, zich ook gaan doorzetten bij de dit voorjaar geintroduceerde sportieve zomerbanden.

De bovenste alinea lijkt op een STER spot. Ik heb echter geen enkel belang bij het aanprijzen van een bepaalde band - de opmerking komt voort uit recent gepubliceerde testresultaten.

Gezien de aard van de auto lijkt me in dit geval een wat sportief type band het meest voor de hand liggend.
 
  • Leuk
Waarderingen: IS-F kuiken

Higgie

Moderator
Forumleiding
25 nov 2012
1.117
4
826
113
Je vergeet erbij te vragen wat je wilt, Goed in nat weer zoals de laatste maanden? Goed in de bocht om illegaal te straatracen? Maximaal comfort? Stil? Duurzaam? Alles samen bestaat niet.

Ik zou vergelijkings sites bezoeken en zoeken naar de band die het meeste bij jou persoonlijk past en niet bij de auto. Heb ik ook gedaan, ik zocht comfort, 99.9% van de tijd rijd ik rechtdoor dus dan boeit de wegligging me totaal niet.

Kijk ook eens naar Aziatische merken, een tijd geleden waren ze nog crap maar tegenwoordig kunnen ze prima met de grote jongens concurreren, Plus de prijs is vaak een stuk lager.
 
  • Leuk
Waarderingen: IS-F kuiken
13 jun 2019
179
54
28
Denk ook aan afrol geluid. Bij de specs lees je alleen het geluid buiten de auto, maar het lijkt me dat dat ook iets zegt over het geluid in de auto . En natuurlijk ook rolweerstand. Bij een zuipschuitje als jouw bolide is dat misschien ook een punt. Dit zijn natuurlijk critaria die aan de andere kant staan dan stuurprecisie en rem eigenschappen. Maar je moet natuurlijk zelf zien of je graag op de limiet rijdt/ of daar gelegenheid voor is.
 
  • Leuk
Waarderingen: IS-F kuiken

IS-F kuiken

Actief
15 apr 2021
161
134
43
Je vergeet erbij te vragen wat je wilt, Goed in nat weer zoals de laatste maanden? Goed in de bocht om illegaal te straatracen? Maximaal comfort? Stil? Duurzaam? Alles samen bestaat niet.

Ik zou vergelijkings sites bezoeken en zoeken naar de band die het meeste bij jou persoonlijk past en niet bij de auto. Heb ik ook gedaan, ik zocht comfort, 99.9% van de tijd rijd ik rechtdoor dus dan boeit de wegligging me totaal niet.

Kijk ook eens naar Aziatische merken, een tijd geleden waren ze nog crap maar tegenwoordig kunnen ze prima met de grote jongens concurreren, Plus de prijs is vaak een stuk lager.
Het eerste wat me opkomt is duurzaam en stil . Straatracen ben ik niet zo'n type voor , wel soms om een petje op zijn plek te zetten.
Maar dat komt zeer zelden voor.Ben ook een type wat graag snel door een bocht wil.

Het is inderdaad erg moeilijk.Ik heb bruikbare reacties gehad in het forum maar blijf me nog orienteren .
Heb ook contact gehad met de dealer en die had het over Yokohama dat het huismerk is maar of dat wat is, ik kan er niet veel over vionden behalver dat deze standaard onder Mercedes AMG en Audi A6/S7 . Liefste heb ik banden voor heel het jaar zoals een 4 seizoenenband maar volgens mij is dat vloeken in de kerk ;-)
Ik neem je suggestie zeker mee om naar Aziatische meren te kijken.
 

Henri27

Heel actief
1 jul 2020
565
253
63
Het eerste wat me opkomt is duurzaam en stil . Straatracen ben ik niet zo'n type voor , wel soms om een petje op zijn plek te zetten.
Maar dat komt zeer zelden voor.Ben ook een type wat graag snel door een bocht wil.

Het is inderdaad erg moeilijk.Ik heb bruikbare reacties gehad in het forum maar blijf me nog orienteren .
Heb ook contact gehad met de dealer en die had het over Yokohama dat het huismerk is maar of dat wat is, ik kan er niet veel over vionden behalver dat deze standaard onder Mercedes AMG en Audi A6/S7 . Liefste heb ik banden voor heel het jaar zoals een 4 seizoenenband maar volgens mij is dat vloeken in de kerk ;-)
Ik neem je suggestie zeker mee om naar Aziatische meren te kijken.
het heeft weinig zin om 1 van de reeds genoemde a merken nogmaals aan te prijzen. want het gaat idd om wat je zelf het belangrijkste vindt.

Wel zou ik je adviseren om de door de dealer aangeprezen Yokohama lekker te laten liggen.
Elke auto die ik ooit bij een Toyota (Lexus) dealer kocht, stond op die verrekte Yokohama's.. en iedere keer dat ik nieuwe banden nam, of het nu Bridgestone, Michelin, Vredestein of Goodyear was, het prestatie verschil was zo overduidelijk merkbaar, dat dat niet alleen geweten kon worden aan het feit dat de banden slechts wat nieuwer waren. Want ik heb ook wel eens nieuwe Yokohama's gehad, maar daarmee gleed ik net zo snel van de rotonde af als met de oude.

Maar het is slechts een advies ;-)

uiteraard zal de dealer zijn huismerk aanprijzen... Toyota, Lexus, absoluut in geloven... maar Yokohama.... in mijn optiek.... niet doen!

En ja, zomer/winter/ 4 seizoen... je hebt felle voor en tegen standers.
en hoe goed ze inmiddels ook mogen zijn.. Het is en blijft een compromis band.
 
  • Leuk
Waarderingen: IS-F kuiken

Higgie

Moderator
Forumleiding
25 nov 2012
1.117
4
826
113
Yokohama maakt 19!! verschillende zomerbanden voor personenauto's, van superzuinig voor de Prius tot superklevers voor op het circuit. Welke gebruikt de dealer? Ik vermoed bij de hybride modellen de banden met de minste rolweerstand.
 
  • Leuk
Waarderingen: IS-F kuiken

D43m0n

Heel actief
10 apr 2013
827
1
424
63
Zie: ☝️ uiteenlopende meningen😁

een tip qua prijs: ga niet naar een dealer of universele garage, maar ga naar een bandenspecialist. Daar liggen de prijzen vaak aanmerkelijk lager, inclusief montage! Kan je maar zo 30% tot 50% schelen in totaalprijs.
 
  • Leuk
Waarderingen: IS-F kuiken

Romke

Heel actief
27 mrt 2019
692
617
93
uiteraard zal de dealer zijn huismerk aanprijzen... Toyota, Lexus, absoluut in geloven... maar Yokohama.... in mijn optiek.... niet doen!
Het advies zal mogelijk mede zijn ingegeven doordat Louwman als importeur van Toyota, Lexus, Suzuki etc. wel enige aanwijzingen zal hebben gegeven aan dealers die onder het "gezag" van Louwman staan en Louwman ook al vele jaren importeur is van Yokohama. Dat behoeft een objectieve aanbeveling niet in de weg te staan, maar doet toch een beetje denken aan "de slager die zijn eigen vlees keurt"

De keuze van een autofabrikant voor bepaalde banden betekent meestal dat de banden ten minste voldoen aan de minimumeisen om de auto "verkoopbaar" aan te kunnen bieden en daarnaast dat de gekozen bandenleverancier een aantrekkelijker prijs vroeg dan zijn concurrenten. Voor een autofabrikant is een band een pure kostenpost en een Euro per band meer of minder kan bij behoefte aan vele tienduizenden banden aardig oplopen.

Op mijn Lexus GS 450h uit 2016 zitten Bridgestone Turanza ER 33 banden - volgens de fabrikant speciaal ontworpen voor een aantal Japanse auto's met hoge comforteisen. Dat mag dan zo zijn: de oudste bandentest die ik kon vinden voor deze banden dateert uit 2001. Met name in de afgelopen 5 jaar zijn banden echter spectaculair verbeterd en het lijkt me zeer onwaarschiujnlijk dat een ontwerp van 20 jaar geleden nog de huidige stand der techniek weerspiegeld. Zowel qua rijgedrag en veiligheid en als comfort (afrolgeluid, geluid binnen in de auto, soepelheid) is er inmiddels wel het een en ander verbeterd.

Ik zal dus bij toekomstige vervanging mijn keuze beperken tot die typen die 5 jaar of korter op de markt zijn.
 

Lexpeter

Actief
14 aug 2018
412
148
43
Ook importeur VAG audi enz heeft zijn eigen import, Continental. In de volksmond "pontinental". Ook goed maar gaan lawaai maken na een paar duizend kilometer
 

R3D

Actief
7 sep 2020
115
59
28
Het eerste wat me opkomt is duurzaam en stil . Straatracen ben ik niet zo'n type voor , wel soms om een petje op zijn plek te zetten.
Maar dat komt zeer zelden voor.Ben ook een type wat graag snel door een bocht wil.
De IS-F verdient een goed setje banden. Bij een auto met zo'n prestatie potentieel horen gewoon goede banden uit de categorie Ultra High Performance (UHP). Je hoeft echt niet altijd te scheuren om van goede banden profijt te hebben, maar als je het vermogen van die auto aanspreekt wil je wel dat het goed op de weg blijft en vooral dat je controle en vertrouwen houdt. Je kunt nog zulke fantastische tractioncontrol systemen hebben: het zijn uiteindelijk die vier stukjes rubber die je op de weg houden.

Het is inderdaad erg moeilijk.Ik heb bruikbare reacties gehad in het forum maar blijf me nog orienteren .
Heb ook contact gehad met de dealer en die had het over Yokohama dat het huismerk is maar of dat wat is, ik kan er niet veel over vionden behalver dat deze standaard onder Mercedes AMG en Audi A6/S7 .
Ik zie in bandentests (in dit soort grote maten) bijna nooit Yokohama in de top 5 staan - die zou ik dus lekker overslaan.

Liefste heb ik banden voor heel het jaar zoals een 4 seizoenenband maar volgens mij is dat vloeken in de kerk ;-)
All-Season banden zijn an-sich helemaal niet verkeerd, maar natuurlijk wel een compromis tussen en zomer- en winterband. Ook hier geldt weer: op een IS-F waar het stuurgedrag en wegligging ertoe doet, heb je de beste beleving en prestaties (grip, remweg, geluid, duurzaamheid) met zomerbanden. Als je in harte winter de auto niet kunt laten staan, dan kun je in de winter op all-season banden rijden (die passen beter bij Nederlandse winters dan winterbanden). Het Duitse blad Sport Auto schreef 'De geteste all-season- en nog meer winterbanden staan ver af van de prestaties van sportieve zomerbanden' en dat was een test met 'slechts een BMW 330i'.

Ik neem je suggestie zeker mee om naar Aziatische meren te kijken.
Ik zou het puur baseren op hoe goed ze scoren - niet zozeer waar ze vandaan komen. Falken is bijvoorbeeld een prima Japans merk en ook Hankook scoort vaak prima, maar ze halen het niet bij Michelin, Continental, Goodyear en Bridgestone. Wie zich een IS-F kan veroorloven hoeft ook niet een paar tientjes te besparen op banden.

Als je tegen de prijs aanhikt dan zou ik zelfs een goed merk tweedehands banden aanraden boven een nieuwe band van een budgetmerk. Booij Banden in Culemborg is een prima net bedrijf dat tweedehands banden verkoopt - dan heb je voor de helt van de prijs geen 8mm (nieuw) maar 7mm profiel op je banden.

TL;DR: Michelin Pilot Sport 4 (of de 4S).

op een forum vind je over banden uiteenlopende meningen. Op de volgende site vind je verzamelingen van bandentesten uitgevoerd door diverse organisaties en van verschillende jaartallen. Wil je meer “feiten”: kijk hier maar eens: https://www.tyrereviews.com/

Maar om kort te gaan: Michelin Pilot Sport 4 is erg goed, of in jouw geval misschien de 4S variant daarvan. De Goodyear Eagle F1 Asymmetric 5 is iets goedkoper, maar vergelijkbaar met de Michelin Pilot Sport 4. De 4S tegenhanger van de Goodyear weet ik zo even niet uit mijn hoofd.
Precies wat @D43m0n zegt! Ik zou ook voor een setje Michelin Pilot Sport 4S, Continental Sportcontact 6 of Goodyear Eagle F1 Asymmetric 5 kiezen. Dat zijn banden die steevast in de top 5 staan bij de verschillende zomerbanden tests (in de maten 18/19/20 inch).
 
  • Leuk
Waarderingen: IS-F kuiken

Higgie

Moderator
Forumleiding
25 nov 2012
1.117
4
826
113
Je zou het ook precies andersom kunnen doen, voor een paar goede banden en achter een paar goedkope harde banden. Kun je lekker donuts en burnouts maken zonder dat je meteen €600.-- aan banden aan gort rijdt...:cool:
 
  • Leuk
  • Haha
Waarderingen: IS-F kuiken en D43m0n

tvkip

Hoort erbij
2 jul 2019
77
35
18
Sinds mijn vorige auto (Mercedes diesel met 600nm) rij ik al op Goodyear Eagle F1's, en voor mij niets anders meer. Reed daarvoor lang op Michelin's, maar werd het banden vervangen zat (zachter rubber?) en had het idee dat de vrij snel lawaai gingen maken. Nu op beide IS'en (IS 250 en IS-C 250) weer Eagle F1's en bevallen mij prima.
 

Brinkybunch

Hoort erbij
13 sep 2016
98
34
18
Wij rijden nu al ruim 50.000 km op Pirelli P-Zero. Fijne band, veel grip ook bij nat weer. Ik had persoonlijk niet gedacht dat (zeker de achter) banden het zo lang zouden uithouden, want we genieten (daar waar het kan) echt wel van de 3ltr 6 in lijn. Maar eerlijk is eerlijk (en het is ze vergeven) de banden beginnen nu echt wel te cuppen. en wat herrie te maken. Wellicht hierna de Goodyear Eagle Asymmetric eens laten monteren.
 
  • Leuk
Waarderingen: IS-F kuiken

RoelVB

Beheerder
Forumleiding
8 jul 2011
1.726
467
83
Wij rijden nu al ruim 50.000 km op Pirelli P-Zero. Fijne band, veel grip ook bij nat weer. Ik had persoonlijk niet gedacht dat (zeker de achter) banden het zo lang zouden uithouden, want we genieten (daar waar het kan) echt wel van de 3ltr 6 in lijn. Maar eerlijk is eerlijk (en het is ze vergeven) de banden beginnen nu echt wel te cuppen. en wat herrie te maken. Wellicht hierna de Goodyear Eagle Asymmetric eens laten monteren.
Ik heb een tijdje met Goodyear Eagle F1 gereden onder mijn GS450h. Deze banden pasten niet bij mijn sportieve rijstijl. Bij nat weer had ik bijvoorbeeld af en toe onderstuur in bochten. Snel weer overgestapt naar Pirelli P Zero. Nooit meer onderstuur ervaren.
 
  • Leuk
Waarderingen: IS-F kuiken

Brinkybunch

Hoort erbij
13 sep 2016
98
34
18
Ik heb een tijdje met Goodyear Eagle F1 gereden onder mijn GS450h. Deze banden pasten niet bij mijn sportieve rijstijl. Bij nat weer had ik bijvoorbeeld af en toe onderstuur in bochten. Snel weer overgestapt naar Pirelli P Zero. Nooit meer onderstuur ervaren.
Oeps, dat is iets om rekening mee te houden. Wellicht toch maar weer P-Zero dan. Wij rijden geregeld, best sportief, Heb geen zin in een anders reagerende IS.
 

Romke

Heel actief
27 mrt 2019
692
617
93
Ik heb een tijdje met Goodyear Eagle F1 gereden onder mijn GS450h. Deze banden pasten niet bij mijn sportieve rijstijl. Bij nat weer had ik bijvoorbeeld af en toe onderstuur in bochten. Snel weer overgestapt naar Pirelli P Zero. Nooit meer onderstuur ervaren.

Ik heb dezelfde ervaring met de van origine aanwezige Bridgestone banden op mijn GS 450h van 2013. Het is denk ik een beetje ook de karakteristiek van de GS. Bij enthousiast insturen wordt er erg veel belasting van het binnenste voorwiel gehaald omdat de auto een beetje rolt en het buitenste voorwiel schuift dan min of meer de bocht uit en de velg "schuift over de band heen". Wat helpt is net voor de bocht een aantal versnellingen terugflipperen en vervolgens zodra je de bocht instuurt gedoseerd wat gas bijgeven. Dan stuurt de auto probleemloos de bocht in, het onderstuur verandert in overstuur . Op nat wegdek uiteraard daarbij wel voorzichtig zijn, anders kom je er achterstevoren uit. In principe kun je op deze manier driftend door autoafritten of rond rotondes :cool:
 
  • Haha
  • Leuk
Waarderingen: IS-F kuiken en RoelVB