Welke zomerbanden ?

IS-F kuiken

Actief
15 apr 2021
155
128
43
Hallo allemaal,

Ik wil zeer binnenkort mijn banden vervangen want er zitten nu nog winterbanden op mijn Lexus IS-F , dat is ook weer niet de bedoeling.
Ben benieuwd wat jullie mij aanraden m.b.t. zomerbanden , bandenmaat is 255/35R/19 en 25/40R/19 . Ben er zelf geen expert in dus vandaar de vraag.
Had al gegoogled maar daar kom ik ook niet echt wijs uit.

Bij voorbaat dank !
 
  • Leuk
Waarderingen: Xqlusiv

Metalfreak

Heel actief
23 nov 2011
691
133
43
Sinds mijn vorige auto (Mercedes diesel met 600nm) rij ik al op Goodyear Eagle F1's, en voor mij niets anders meer. Reed daarvoor lang op Michelin's, maar werd het banden vervangen zat (zachter rubber?) en had het idee dat de vrij snel lawaai gingen maken. Nu op beide IS'en (IS 250 en IS-C 250) weer Eagle F1's en bevallen mij prima.
Hier hetzelfde, sinds ik bij die Goodyear Eagle F1's terecht ben gekomen vanaf mijn vorige IS200, wil ik niets anders meer. Echt duizend maal beter dan die ellendige Vredesteins die bij aankoop van mijn huidige IS350 onder de auto lagen. Onder mijn vorige IS200 ook altijd erg tevreden geweest over Goodyear. Onderstuur herken ik in het geval van de IS helemaal niet overigens.
 
  • Leuk
Waarderingen: IS-F kuiken

IS-F kuiken

Actief
15 apr 2021
155
128
43
Hi All,

We hebben de Michelin Sport 4 erom liggen, ben benieuwd ! Mocht dat een leveringsprobleem zou gaan geven , dan was ik naar Eagle F1 gegaan.
In ieder geval bedankt voor de adviezen !
 
  • Leuk
Waarderingen: D43m0n

j2jedi

Stamgast
28 okt 2011
1.092
10
38
Yokohama heb ik een paar sets sportstraatbanden gehad, maar daarmee had ik last van aquaplaning op een afrit (waterstroompjes).
Goede verhalen gehoord over Uniroyal Rainsport.

Ik rij nu al sinds 2008 op Falken en die bevallen mij erg goed. Op straat, een enkele verdwaalde trackday en ook in de regen en dwarsstroompjes.
Heb gehad: ZIEX ZE-912 en 914 (all season), FK453 en FK510 (UHP).
Ze doen het leuk op een circuit voor een straatband, comfortabel, goed en direct stuurgevoel IMHO.
 
  • Leuk
Waarderingen: IS-F kuiken

tvkip

Hoort erbij
2 jul 2019
77
35
18
Ik heb een tijdje met Goodyear Eagle F1 gereden onder mijn GS450h. Deze banden pasten niet bij mijn sportieve rijstijl. Bij nat weer had ik bijvoorbeeld af en toe onderstuur in bochten. Snel weer overgestapt naar Pirelli P Zero. Nooit meer onderstuur ervaren.
Vreemd! Dit herken ik niet onder mijn IS.
Pirelli P Zero is inderdaad ook een fijne band, maar naar mijn mening het zelfde probleem als de Michelin's: Zacht rubber, dus bij hoog koppel snel door de achterbanden heen. Zo heb ik met een 535d (800nm koppel) een setje achterbanden in 3 maanden weggereden, dure hobby haha
 

RoelVB

Beheerder
Forumleiding
8 jul 2011
1.719
458
83
Vreemd! Dit herken ik niet onder mijn IS.
Pirelli P Zero is inderdaad ook een fijne band, maar naar mijn mening het zelfde probleem als de Michelin's: Zacht rubber, dus bij hoog koppel snel door de achterbanden heen. Zo heb ik met een 535d (800nm koppel) een setje achterbanden in 3 maanden weggereden, dure hobby haha
De GS heeft wel even een tikkeltje hogere koppel dan de IS.
IS: ca. 250 Nm bij 4800 toeren
GS: 600+ Nm bij 2400 toeren (De GS laat zich niet dyno'en, dus exacte gegeven zijn onbekend. Bron). Daarnaast heeft de GS geen schakelmoment, dus houdt de koppel veel langer vast.

-edit-
Ik herinner me opeens dat ik diezelfde banden eerst op mijn IS had. En dat was inderdaad geen probleem.
 
Laatst bewerkt:

Romke

Heel actief
27 mrt 2019
674
594
93
De GS heeft wel even een tikkeltje hogere koppel dan de IS.
IS: ca. 250 Nm bij 4800 toeren
GS: 600+ Nm bij 2400 toeren (De GS laat zich niet dyno'en, dus exacte gegeven zijn onbekend. Bron). Daarnaast heeft de GS geen schakelmoment, dus houdt de koppel veel langer vast.
Even off-topic...

Die gegevens zijn er wel. In mijn uit 2013 daterende franstalige brochure wordt voor de GS 450h benzinemotor 292 pk/6000 tpm en 352 Nm bij 4500 tpm opgegeven en voor de electromotor 200 pk en 275 Nm (uiteraard zonder specifiek toerental)

Samen zou dat maximaal 492 pk kunnen opleveren en een koppel van 627 Nm, wat nogal afwijkt van het opgegeven systeemvermogen van 345 pk.

Er wordt echter ook nog vermeldt dat het accupakket slechts 53 pk kan leveren. Als je die 53 en 292 pk samen optelt kom je precies uit op het opgegeven systeemvermogen van 345 pk....

Het lijkt er op dat men bewust terwille van de batterijlevensduur en het aantal minuten dat de batterij vermogen kan leveren bewust heeft beperkt - en dat mogelijk ook heeft gedaan ter bescherming van de onderdelen van de aandrijflijn. De keuze die men maakt zit vervolgens in de besturingselectronica "ingebakken" - en dat heeft waarschijnlijk grote invloed op wat je meet op een rollenbank - lang voordat het theoretisch leverbare vermogen beschikbaar is, wordt er al ingegrepen - op een manier waar de rollenbank waarschijnlijk niet goed weg mee weet.

Mogelijk dat je met wat onvoorziene aanpassingen afzonderlijk de electromotor en de benzinemotor zou kunnen meten, maar de Toyota software is waarschijnlijk behoorlijk afgeschermd juist om dat soort zaken te voorkomen.

Overigens zie je bij alle hybrides dat het systeemvermogen altijd minder is dan benzinemotor en electromotor opgeteld - de mate daarvan verschilt per autotype afhankelijk van wat de autofabrikant als beste compromis ziet.
 

tvkip

Hoort erbij
2 jul 2019
77
35
18
Even off-topic...

Overigens zie je bij alle hybrides dat het systeemvermogen altijd minder is dan benzinemotor en electromotor opgeteld - de mate daarvan verschilt per autotype afhankelijk van wat de autofabrikant als beste compromis ziet.

Heeft volgens mij met de overbrenging van dit vermogen te maken
 

Blesser

Hoort erbij
24 mrt 2021
43
46
18
Beetje laat, maar ook hier PS4S. Goede testresultaten en ook in de praktijk super fijn. Veel grip maar niet zo kleverig dat je alle kiezels meeneemt (als bij de Cups).