Werkt mijn alarm wel?

john165

Hoort erbij
17 aug 2021
76
36
18
Stomme vraag misschien, maar ik vraag me soms af of het alarm in mijn IS300h wel werkt.

Ik heb mijn IS nu bijna 1,5 jaar en nog geen enkele keer heb ik ook maar een piepje van het alarm gehoord.
Wat ik gewend ben van autoalarmen is dat die toch met enige regelmaat onterecht afgaan. Enkele jaren terug had ik een IS220d waarbij het alarm te pas en onpas afging. Als die geparkeerd stond en er reed een bus langs ging die af. Zelfs tijdens het rijden ging dat alarm een keer af :LOL:.
Vaak hoor je bij het vergrendelen van de auto een kort piepje, ten teken dat het alarm actief is, maar dat hoor ik ook niet.
Er is wel dat rode lampje dat enkele seconden na het vergrendelen gaat knipperen, en er is dat knopje in de dak-console om het alarm uit te zetten, en dat uitschakelen wordt dan ook gemeld in het dashboard, dus het zou allemaal wel moeten werken.
Maar ja... om nou een ruitje in te slaan, om zekerheid te hebben dat het alarm naar behoren werkt, dat is ook weer nogal wat...
 

Higgie

Moderator
Forumleiding
25 nov 2012
1.087
4
789
113
Open de deur maar eens met de noodsleutel in je afstandsbediening. Zorg er wel voor dat de afstandsbediening minstens een meter of vijf van je auto vandaan is als je keyless hebt. Gegarandeerd dat het afgaat. Overigen heb ik nog nooit mijn alarm horen afgaan behalve toen mijn aftermarket motorkapschakelaar haperde.
 

Metalfreak

Heel actief
23 nov 2011
691
133
43
De enige keer dat mijn alarm afgegaan is, is ook toen de accu leeg was en ik via de noodsleutel naar binnen ging. Vervolgens zorgt het aansluiten van de acculader voor het afgaan van het alarm, maar het onterecht afgaan van het alarm heb ik met de IS gen. 2 nog nooit gehad. Met de IS200 wel met regelmaat, vooral bij mijn vorige werkplek, ik vermoedde daar een stoorzender op dezelfde frequentie.
 

Frank2b

Heel actief
12 jul 2017
787
444
63
Of ga in de auto zitten, doe m met de keyfob op slot en maak dan een beweging, open een deur, doe de lichten aan.... Kermis!
 
Laatst bewerkt:
  • Leuk
Waarderingen: Lexpeter

john165

Hoort erbij
17 aug 2021
76
36
18
Vervolgens zorgt het aansluiten van de acculader voor het afgaan van het alarm
Dat is ook wel handig. Ik mag hopen dat het ontgrendelen van de auto het alarm dan wel doet stoppen.
Maar het is normaal dat het controle-piepje bij het vergrendelen van de auto, dat ik nog ken van mijn IS220d, niet bij een IS300h te horen is?
 

Higgie

Moderator
Forumleiding
25 nov 2012
1.087
4
789
113
Dat is ook wel handig. Ik mag hopen dat het ontgrendelen van de auto het alarm dan wel doet stoppen.
Maar het is normaal dat het controle-piepje bij het vergrendelen van de auto, dat ik nog ken van mijn IS220d, niet bij een IS300h te horen is?
Geen enkele van mijn -oude- lexi piepte, je ziet alleen de richtingaanwijzers één maal knipperen.
Overigens kan ik de mijne niet op slot doen met de fob als ik IN de auto zit. mijn vorige dacht ik ook niet.
 

willemSeles

Actief
10 nov 2020
109
56
28
Bij mij piept ie ook niet bij sluiten portieren of openen. Met raampje open deuren sluiten met afst.bediening, halve minuut vertraging afwachten en dan je vrouw haar arm naar binnen laten steken. Heb ik een videootje van, helaas een mp4 bestand. Dat knopje in de hemel is als er beweging in het interieur is ,als een kind of hond nog in de auto blijft zitten ofzo dan indrukken en staat er Theft sensor off op display. Overigens hoeft een wagen met nieuwwaarde tot E60k enkel alarmklasse 1 te hebben voor allrisk of wa plus.
Wilde mijn alarm jaarlijks laten keuren, maar hoefde niet.
Kentekencheck - Kiwa SCM alarm
Ook heb ik double lock stickers op de ramen. Bij inslaan van ramen kun je de deuren niet van binnenuit openen.

Mvg,
 
Laatst bewerkt:

Bassj

Actief
25 jan 2020
217
129
43
Bij mij is met oud en nieuw diverse keren het alarm af gegaan. Doffe knallen en hij begint meteen te loeien.
Ik vroeg mij ook altijd af of het alarm het wel deed.
 

Johno

Actief
23 jan 2022
438
188
43
Bij mij ook nog nooit ongewenst afgegaan maar hij doet het wel degelijk. Onnodig afgaan is ook niet fijn wat dat betreft.
 

Metalfreak

Heel actief
23 nov 2011
691
133
43
Dat is ook wel handig. Ik mag hopen dat het ontgrendelen van de auto het alarm dan wel doet stoppen.
Maar het is normaal dat het controle-piepje bij het vergrendelen van de auto, dat ik nog ken van mijn IS220d, niet bij een IS300h te horen is?
Eigenlijk geen idee, ik heb sowieso een USDM Lexus, die moet volgens mij verplicht piepen als je het alarm activeert.

En ja, als je ontgrendelt stopt het alarm wel, maar als je net je acculader aan het aansluiten bent hang je ongeveer met je oren boven de hoorn van het alarm... Ik heb al eens gehoorbescherming opgezet voor ik het ging doen 😅
 

john165

Hoort erbij
17 aug 2021
76
36
18
Bij het aansluiten van de accu hang je boven de hoorn van het alarm? Hebben we het dan wel over een IS300h? De 12V accu zit daar toch in de kofferbak? De hoorn van het alarm dan ook? Heb die eigenlijk nog nooit gezien, dus zou zomaar kunnen. Als je op het idee komt om de 12V accu in de kofferbak te positioneren, dus waarom het alarm dan ook niet :p
 

RoelVB

Beheerder
Forumleiding
8 jul 2011
1.719
458
83
Bij het aansluiten van de accu hang je boven de hoorn van het alarm? Hebben we het dan wel over een IS300h? De 12V accu zit daar toch in de kofferbak? De hoorn van het alarm dan ook? Heb die eigenlijk nog nooit gezien, dus zou zomaar kunnen. Als je op het idee komt om de 12V accu in de kofferbak te positioneren, dus waarom het alarm dan ook niet :p
Wat ik mij kan herinneren ging bij mijn IS200 inderdaad het alarm af bij het aansluiten van de accu.
Bij de GS450h (gen3) en SC430 gebeurt dit dan weer niet. (vwb de IS250 kan ik het me niet herinneren)
 

Metalfreak

Heel actief
23 nov 2011
691
133
43
Bij het aansluiten van de accu hang je boven de hoorn van het alarm? Hebben we het dan wel over een IS300h? De 12V accu zit daar toch in de kofferbak? De hoorn van het alarm dan ook? Heb die eigenlijk nog nooit gezien, dus zou zomaar kunnen. Als je op het idee komt om de 12V accu in de kofferbak te positioneren, dus waarom het alarm dan ook niet :p
Ow nee hoor, het ging bij mij om een IS van de 2e generatie 😉
 

Dietrich

Actief
16 mrt 2018
256
89
28
Bij onze vorige NX hebben we een keer het alarm af horen gaan, dat was tijdens een korte lunch ergens, we hadden de moonroof open en er was vast een insect naar binnen gevlogen.

Bij de huidige was het een tijdje geleden in de avond ook raak, alle toeters en bellen gingen af. Ik ben nog even langs de auto afgelopen maar leek niets aan de hand. Tot de volgende ochtend het alarm weer afging, ook dit keer weer een insect in de auto.
Die heeft het niet na kunnen vertellen.

Overigens moet bij onze NX wel 2 keer de vergrendelingsknop worden ingedrukt om het alarm te activeren, 1 keer indrukken is gewoon op slot, 2 keer is op slot en in alarm modus.
 

Morene

Hoort erbij
22 jul 2023
30
51
18
Hi,

Een beetje off topic; ik heb sinds vorige week een UX en deze staan er qua beveiliging slecht op. Ik heb al een Faraday sleutelhoesje (die had ik al voor m'n CT200h, werkt goed), maar ik vraag me af of dit afdoende is. Ik ben voornemens er een Bear Lock op te laten zetten, heeft iemand anders hier ervaring mee? Een collega van mij heeft dat op zijn RAV laten zetten en er is wel degelijk een poging gedaan deze te stelen, maar door de Bear Lock is dit niet gelukt. Ik hoor graag van jullie, bedankt alvast!
 

Citrofiel1975

Hoort erbij
8 nov 2022
87
52
18
Bear Lock vind ik lelijk en gruwelijk onhandig - met als risico dat je 'm niet gebruikt en de auto weer net zo onveilig is als voor de visuele mishandeling.

Ik zou eerder de keyless entry uit (laten) zetten. Ben tegenwoordig gewoon blij dat mijn GS300h dat niet heeft. I.c.m. alarm zou ik dan hopen dat ze altijd een eenvoudiger te hacken exemplaar uitzoeken (en voor de katalysatoren: liever een Prius pakken zonder hellingshoekalarm).
 
  • Leuk
Waarderingen: Morene

Romke

Heel actief
27 mrt 2019
674
594
93
Hi,

Een beetje off topic; ik heb sinds vorige week een UX en deze staan er qua beveiliging slecht op. Ik heb al een Faraday sleutelhoesje (die had ik al voor m'n CT200h, werkt goed), maar ik vraag me af of dit afdoende is. Ik ben voornemens er een Bear Lock op te laten zetten, heeft iemand anders hier ervaring mee? Een collega van mij heeft dat op zijn RAV laten zetten en er is wel degelijk een poging gedaan deze te stelen, maar door de Bear Lock is dit niet gelukt. Ik hoor graag van jullie, bedankt alvast!
Een extra mechanische vergrendeling tegen wegrijden zal je aanvullende bescherming bieden tegen een bepaald type criminelen. Het opvangen van een electronisch signaal maakt het een dief mogelijk om de auto snel zonder beschadiging te openen en er mee weg te rijden. Wanneer je daarnaast een Bearlock hebt en die ook consequent inschakeld, zal dat wegrijden niet lukken en zal de auto blijven waar hij is, tenzij de potentiele dief een aanhanger met een lier of een kraan bij de hand heeft. Een Bearlock helpt je niet extra wanneer de dief uit is op onderdelen waarvoor in zijn klantenkring belangstelling bestaat (wielen, motordelen, katalysator, airbags etc.). Het zal dus zeker iets helpen, maar het is waarschijnlijk niet volledig afschrikkend voor dieven die niet de hele auto maar slechts eenvoudig te verpatsen onderdelen zoeken.
 
  • Leuk
Waarderingen: Morene en Citrofiel1975

D43m0n

Heel actief
10 apr 2013
813
1
410
63
Ik heb al een Faraday sleutelhoesje (die had ik al voor m'n CT200h, werkt goed), maar ik vraag me af of dit afdoende is. Ik ben voornemens er een Bear Lock op te laten zetten,
Wat anderen zeggen over keyless entry uitzetten is ook een optie, een dealer kan dat voor je regelen. Ik heb zelf geen ervaring met een Bear Lock, heb het wel een keer gezien in een Audi RS5. Maar die eigenaar had die auto en dat systeem nog niet zo lang. Vooralsnog was ie er wel strikt en trouw in met gebruiken van de Bear Lock. We hebben zelf nog een VW Polo van het model dat regelmatig gestolen worden. Daarvoor hebben we zo’n groot lelijk stuurslot gekocht. Dat gebruiken we al een jaar of 4 strikt en trouw. Het is een automatisme geworden om dat ding te gebruiken. Een voordeel van zo’n lelijk, onhandig ding is dat ie goed zichtbaar is als je er casual voorbij loopt. Ik weet niet of je een Bear Lock makkelijk van buitenaf kunt zien. Misschien is een ruitje dan al ingetikt of andere schade toegebracht voordat ze zien dat er een Bear Lock op zit.

Maar als je besluit niet met een Bear Lock of een groot lelijk stuurslot te gaan beveiligen, zorg dan dat je trouw doet wat je verzekering vraagt; dus zorg voor het juiste alarmsysteem, zorg voor de periodieke hercertificering van dat alarmsysteem (meestal willen ze een SCM certificaat) en check de voorwaarden heel goed op kleine lettertjes. Misschien heb je een nieuwwaarde regeling erbij zitten voor 3 jaar na aanschaf, check dat soort dingen. Onze buren hadden pas een prachtige, jong gebruikte Mercedes E-klasse gekocht en hadden de juiste verzekering (gelukkig). Een paar maanden later is die auto van hun eigen oprit gestolen. Aan alle voorwaarden van de verzekering hadden ze voldaan, ze kregen na een wachtperiode het volledige aankoopbedrag uitgekeerd. En zelfs iets meer omdat de occasionmarkt in het algemeen in prijs gestegen was.
 
  • Leuk
Waarderingen: Morene

Lexus4me

Hoort erbij
18 mei 2023
67
50
18
Mijn vorige Lexus had een Bear Lock-systeem.
De originele eigenaar had dat er in laten zetten. Wat ik begrepen heb is dat het weinig toevoegt aan de originele beveiliging, mits het signaal van de sleutel niet misbruikt wordt door onverlaten.
De versnellingsbak kun je niet uit "P" halen zonder signaal van de sleutel, dus de auto gaat nergens heen, is mij verteld.
Los van het feit dat de kermis aan gaat, mocht iemand de auto openbreken.

De sleutel had ik in zo'n speciaal hoesje en dat werkte goed (ik kreeg de deur niet open als ik de sleutel daar in had).
Voordeel is wel dat je er stickers bij krijgt, voor op het raam.
Lelijk, maar wellicht schrikt het af.
 
  • Leuk
Waarderingen: Morene

PeterA

Actief
25 jan 2012
173
75
28
Mijn ES300h uit 2020 beschikt over keyless entry, alarm en zgn "supervergrendeling", alles standaard af fabriek.
Die supervergrendeling voorkomt dat bij een ingeslagen ruit de auto van binnenuit kan worden geopend, en wordt bij mijn auto geactiveerd door na het afsluiten binnen 5 seconden nogmaals te sluiten.
Keyless entry is handig, maar ik ben me bewust van het bijkomende diefstalgevaar. Als ik thuiskom en ik heb de auto die dag niet meer nodig, zet ik de sleutel uit (2x "open" indrukken terwijl je "close" ingedrukt houdt). Bovendien leg ik deze in een metalen bakje. Misschien dubbel op, maar mij zullen ze niet hebben.
Als je een metalen bakje gebruikt om het sleutelsignaal tegen te houden, test dit dan uit door met de sleutel in het bakje naast de auto te gaan staan. Mijn ervaring is dat sommige bakjes (afhankelijk van de metaallegering) onvoldoende afschermen.
Het alarm werkt prima, al is het wel af en toe onbedoeld afgegaan. Hieronder enkele ervaringen:
- Insecten in de auto. Ik ben helaas al 3 keer 's nachts uit bed moeten stappen (waarvan 2x in één nacht) omdat Lex buiten stond te toeteren. Auto van buiten geïnspecteerd, niets te zien. De volgende ochtend zag ik bij het openen dat er een vlieg uit de auto vloog... Als je zo'n vals alarm vermoedt, kun je met een drukknop boven de voorruit de interieur- en hellinghoek sensor uitschakelen. Op een geschikt moment kun je dan de auto uitkammen, op zoek naar de boosdoener...
- Hand door raamopening. Als je (al dan niet bewust) een raam van de auto open laat staan bij het afsluiten, en iemand steekt zijn hand naar binnen, dan activeert dit het alarm.
- Interieurverwarming. Ik gebruik bij koude winterdagen een DEFA interieurkacheltje om de auto te ontdooien en voor te verwarmen. De warme luchtstroom in de zuto zorgt ervoor dat het alarm afgaat. Dit kan worden voorkomen door de interieursensoren met de hierboven genoemde knop uit te schakelen.
 
  • Leuk
Waarderingen: snoek1 en Morene