Zijwindgevoeligheid GS450h

GS4502011

Nieuw hier
17 nov 2022
11
5
3
Laatst viel me op dat mijn GS450h (2011) behoorlijk gevoelig is voor zijwind. Volgend informatie op internet stond er een wind van ongeveer 35km/h. Ik had het idee dat ik - rijdend op de snelweg met 120/130 -“continu” moest bijsturen.

De auto is recent (3D) uitgelijnd en rijdt op nieuwe Hankook winterbanden. Tijdens de
Duitse invoerkeuring en/of beurt bij Lexus is er niets opgemerkt omtrent mankementen aan schokdempers o.i.d.

Zijn er meer mensen die hun 3Gen GS erg zijwindgevoelig vinden?
Tips en trucs?
 

Romke

Heel actief
27 mrt 2019
689
615
93
Bij mijn GS4 gen 4 ken ik ook het probleem van gevoeligheid voor spoorvorming. Met name bij de Bridgestone Turanza ER 33 zomerbanden. De Bridgestone Blizzak LM 005 winterbanden zijn veel minder gevoelig voor spoorvorming en zorgen ook voor een stabieler gedrag onder andere omstandigheden.

Mijn ervaring is dat de auto zich afhankelijk van de gemonteerde banden duidelijk verschillend gedraagt en dat ook de bandenspanning duidelijk invloed heeft.
 
  • Leuk
Waarderingen: GS4502011

ThinlaneT

Heel actief
21 sep 2010
593
48
28
Ivm een schroef in mijn zomerset heb ik voor het eerst mijn winterset moeten installeren op mijn GS300. Het viel mij op dat deze Yokohama's een veel stuggere wang hebben dan de Goodyear F1 Asym 5 en daardoor met wind van de afgelopen dagen een stuk minder gevoelig is. Bij m'n IS200 heb ik het zelfde ervaren met juist Goodyear F1 Asym 3 vs Fulda Sportcontrol, deze laatste waren ook enorm zacht, zowel qua compound als wang. Leuk voor het stuur gedrag op lage snelheid maar met flinke zijwind dwijlde dat ding over de weg. Nu is mijn IS200 al aardig oud en hebben de draagarmrubbers inmiddels ook hun beste tijd gehad en heb ik nu wat meer camber dan de uitlijner heeft ingesteld. Dat zorgt bij zijwind voor wat extra stabiliteit...

De GS450h zou door z'n gewicht misschien iets koersvaster moeten zijn tov een GS300 (scheelt toch al 250kg). Achter heeft mijn GS wel een stuk meer camber dan voor.
 
  • Leuk
Waarderingen: GS4502011

GS4502011

Nieuw hier
17 nov 2022
11
5
3
Bedankt voor de reacties.
Spoorvorming kan het niet zijn geweest aangezien het op een traject van vele tientallen kilometers voorkwam.
De banden zijn zoals gezegd nieuw, Hankook Winter I Cept Evo 3, die in 2021 als testwinnaar uit een Duitse test kwamen.
De bandenspanning was/is ook in orde.

Te weinig camber zou kunnen maar ik ga er eigenlijk vanuit dat bij het uitlijnen rekening is gehouden met de af-fabriek voorgeschreven gegevens.

Gevoelsmatig blijft over draagarmrubbers of andere zaken die de ophanging of stuurinrichting teveel speling geven, waaronder ook de schokdempers. Maar dan zou ik het ook moeten ervaren bij omstandigheden met weinig wind🤔

Vooralsnog blijft het een raadsel.
 

Frank2b

Heel actief
12 jul 2017
787
444
63
Ik heb vandaag weer lekker een eindje gereden en wat extra op de zijwindgevoeligheid gelet. Er stond flinke dwarswind, dus dat was mooi.
De wagen rijdt op een set verse all-seasons van Vredestein.

Weggedrag was prima, wel lichtjes moeten bijsturen maar met deze harde wind was dat niet meer, eerder minder, dan in andere wagens die ik wel heb gereden. Ik heb redelijk nieuwe schokdempers, de vervanging destijds heeft een enorm verschil gemaakt in wegligging herinner ik mij.

Maar veel is uiteraard vooral mijn subjectieve beleving, ben ik mij bewust! :)
 
  • Leuk
Waarderingen: GS4502011

Darkmatter

Actief
18 nov 2017
310
251
63
Ik vond mijn GS 450h juist enorm stabiel op de weg, zelfs met windkracht 8 was het gemakkelijk om de auto op het goede spoor te houden. Ik had Michelin CrossClimate banden eronder maar ik heb geen idee of die stug waren of niet.

Jarno
 
  • Leuk
Waarderingen: GS4502011 en Arbitrator

robtp09

Heel actief
4 mei 2020
573
1
374
63
Michelin en stug gaan volgens mij niet samen. Mijn IS300h staat rondom op Michelin CrossClimate+ en ik vind ze allesbehalve stug. Maar zoals Frank aangeeft, subjectieve beleving speelt hier een grote rol.....;)
 
  • Leuk
Waarderingen: GS4502011

Frank2b

Heel actief
12 jul 2017
787
444
63
Ik heb diverse wagens gereden vóór deze Lexus. De GS vind ik zeer stabiel rijden in vergelijking met de meeste anderen.
Voor deze GS reed ik 12 jaar in een Prius II. Die wagen hadden ze gewoon geleverd zonder wegligging. Je zat met dit weer met witte knokkeltjes aan het stuurwiel te hangen. Verder een heerlijke probleemloze wagen overigens, stil, zuinig, betrouwbaar, maar mán, wat had die versie van de Prius een (gebrek aan) wegligging.
 
  • Leuk
Waarderingen: Johno en GS4502011

ThinlaneT

Heel actief
21 sep 2010
593
48
28
Ik denk dat je het vooral moet zoeken aan de kant van draagarm, reactiearm of wangen van je banden gezien het bij zijwind een laterale/horizontale kracht op de auto werkt. Inderdaad de beleving verschilt van man tot man. Bij slechte/versleten veren/schokbrekers ligt je auto doorgaans wat dieper en werkt camber wat meer in de hand. Versleten veren schokbrekers zijn juist merkbaar door ongecontroleerde rebound (en overmatig doorveren bij drempels uiteraard).

Wat is de maat van je banden als ik mag vragen?
 
  • Leuk
Waarderingen: GS4502011

GS4502011

Nieuw hier
17 nov 2022
11
5
3
Wat is de maat van je banden als ik mag vragen?
De gebruikelijke 245/40/18.

Maar als ik je reactie zo lees dan moet ik de draag/reactiearmen maar eens goed na laten kijken.
Ik vind de auto zeker niet laag liggen en ongecontroleerd in/uitveren vind ik ‘m ook niet doen. Juist heel comfortabel.
 

Corjan

Nieuw hier
29 aug 2021
11
6
3
Hoi,

Ik heb onder mijn GS300 (2005) net all season Kumho solus gelegd. Dit zijn symmetrische banden. Heb nu echt veel minder last van de spoorvorming dan met mijn asymmetrische vredestein ultra satin banden

Zijwind heb ik weinig last van.

Succes met zoeken naar de oorzaak.
 

Romke

Heel actief
27 mrt 2019
689
615
93
De gebruikelijke 245/40/18.

Maar als ik je reactie zo lees dan moet ik de draag/reactiearmen maar eens goed na laten kijken.
Ik vind de auto zeker niet laag liggen en ongecontroleerd in/uitveren vind ik ‘m ook niet doen. Juist heel comfortabel.
Ik zou toch beginnen met wat experimenteren met de bandenspanning. De autofabrikant is verplicht de juiste bandenspanning aan te geven - op basis van de bandenmaat en niet op basis van de constructie van de band. Dus: voor iedere band in een bepaalde maat wordt dezelfde bandenspanning geadviseerd....De autofabrikant kiest dan dus voor een compromis op basis van het gewenste comfort en toch nog juist voldoende draagvermogen - aangevuld met een opmerking over het rijden met hogere snelheid en of belasting.

Voor 1980 was dat anders. De autofabrikant gaf zijn advies voor een bepaalde maat band en noemde daarbij een of meer bandenmerken en typen, die, hoewel gemonteerd op dezelfde auto, een verschillende bandenspanning kregen geadviseerd.

Inmiddels is die invloed van de bandenfabrikant terzijde geschoven - ter wille van de eenvoud en de overzichtelijkheid. Dat banden van verschillende fabrikanten afhankelijk van de constructie en de stijfheid van de wangen zich heel anders kunnen gedragen, wordt daarbij dus volledig genegeerd.

Ik heb bij mijn eigen GS gen 4 de bandenspanning zowel voor als achter stapsgewijze verhoogd - zonder dat de spanning daarbij hoger werd dan de maximum spanning die de bandenfabrikant doorgaans op de zijkant van de band aangeeft. Uiteindelijk leidde die stapsgewijze verhoging van 2.4 tot 2,8 bar - dus 0,1 atm hoger dan de voor snel rijden met volle belading aanbevolen spanning. Het resultaat daarvan was dat bij de gemonteerde banden de wangen een stuk stijver reageerden bij het rijden door bochten en bij rotondes - zonder daarbij het comfort op voor mij onacceptabele wijze aante tasten. Ook bij het rijden over verkeersdrempels blijven opdringeriche BMW's en Audi's nu opeens achter :) Het sturen werd een stuk beter en directer en de gevoeligheid voor sporen en zijwind nam duidelijk af.

Dus mijn advies: kijk eens of verandering/verhoging van de bandenspanning invloed heeft. Zolang je de spanning niet hoger kiest dan de band toestaat levert dat meestal geen probleem op - een betrekkelijk geringe verhoging van enkele tienden atm kan een wereld van verschil maken. Mijn ervaring tijdens die experimenten was dat aanvankelijk het verhogen van de spanning van de voorbanden het meeste invloed had, maar dat naarmate de spanning meer werd verhoogd ook de achterbanden beter reageerden. Hoever je daarmee moet gaan is ook een kwestie van smaak - al te hard rijdt natuurlijk niet prettig. Bij mij kwam ik uit op 2,8 bar ipv de geadviseerde 2,4 tot 2,7. Neem wel de tijd om te experimenteren - begin met een kleine verhoging en rij daar enkele dagen mee. Voer daarna de spanning in kleine stappen op totdat je het iedee hebt dat de laatste verhoging een stap te ver was (omdat het comfort werd aangetast of omdat door het mogelijk boller worden van het loopvlak dit niet meer volldedig het wegdek raakt).