Ik zou een vierde duit in het zakje kunnen doen, maar mocht je alsnog andere velgen overwegen en daarbij 'op safe' willen gaan, dan zou je eens een duitse bandensite kunnen bezoeken. Bij voorkeur eentje met een 'configurator'. Dan kan je velgen naar keuze onder een afbeelding van je auto 'monteren' en zien hoe het staat (of juist niet). En waarom dan duits? Omdat duitse firma's enkel mogen (!) leveren wat onder een bepaald type auto (moet je exact opgeven) ook daadwerkelijk is toegestaan (o.a. met het oog op behoud van de rijeigenschappen). Vooral als je wil gaan afwijken van de standaard maat velg, ga je ook afwijken van de standaard breedte van de velg, daarmee ook met de E-maat. Je komt dan ook terecht bij andere bandenmaten. De keuze is reuze. Met alle respect voor de NL-firma's, die ik beslist niet allemaal over één kam wil scheren: de meesten daarvan verkopen gewoon alles wat zich op een naaf laat vastschroeven en er vet uitziet...totdat je eens volledig ingestuurd of ingeveerd je banden langs je wielkuipen hoort schuren... of langs de demper, of de bandenwang snijsporen van het spatbord gaat vertonen, of de auto bij spoorvorming zich onprettig zenuwachtig gaat gedragen, enz... Kortom: het oog wil wat, maar de geometrie achter een wielophanging wordt makkelijk om zeep geholpen door toegeven aan emoties. Heb je een bepaalde keuze gemaakt, dan kan je altijd nog aankloppen bij een NL-leverancier en precies pinpointen wat je wil hebben. Dan ben je er vrij zeker van dat je straks niet tegen onprettige bijverschijnselen aanloopt.
Namen van sites zal ik hier maar niet noemen. No worries: Google is your friend...
Mocht je verlegen zitten om HSN/TSN, dan stuur me maar een PB'tje

.
Of... je laat je originele velgen gewoon mooi poedercoaten