Lege start accu

  • Lexusforum jaarmeeting 2025

    Graag willen wij u allen uitnodigen voor de jaarmeeting van 2025 van Lexusforum.
    Deze meeting is gratis toegankelijk voor iedereen die Lexus een warm hart toedraagt en ons forum bezoekt.

    Meer informatie over de meeting is in dit topic te vinden.

Er staat 28mA, niet mAh. als je dat verschil al niet weet vraag ik me af of je wel weet waar je op reageert.
28 mAh betekent milli Ampère per uur, --dat iets gemiddeld 28 mA per uur verbruikt--, je hebt piekjes en dalen, bijvoorbeeld als het apparaat kortstondig verbinding maakt met de server (GSM-netwerk)
Na een uur gebruik ben je 0.028A kwijt van een 60A accu. Theoretisch zou een autoaccu het apparaat 2142 uur oftewel 89 dagen van stroom kunnen voorzien.
 
Ik heb een Lojack (basis) erop zitten. Kreeg ik zomaar van de dealer gratis incl abo, bij de aanschaf van de auto.
Deze zal ook wel wat mAmp verbruiken.
 
De Intact GL10 Battery guard is zo gek nog niet. Hij gebruik maar 0,53 mA in rust en gaat automatisch aan als je telefoon binnen 10 meter komt. Dat ziet er verrekte handig uit. Zeker voor een Hybride waar de 12 volt accu veel belangrijker is dan een conventionele auto.

1753816035668.png

Zit ook een erg handige app bij die van alles monitort en je waarschuwt bij onderste grenswaarden.
 
Laatst bewerkt:
Als niet-technisch persoon even een vraag: wat voor soort accu zit er in een hybride?
Dit vanwege de aanduiding bij metertjes “Geschikt voor……”.
 
Laatst bewerkt:
28 mAh betekent milli Ampère per uur, --dat iets gemiddeld 28 mA per uur verbruikt--, je hebt piekjes en dalen, bijvoorbeeld als het apparaat kortstondig verbinding maakt met de server (GSM-netwerk)
Na een uur gebruik ben je 0.028A kwijt van een 60A accu. Theoretisch zou een autoaccu het apparaat 2142 uur oftewel 89 dagen van stroom kunnen voorzien.
Ik snap je redenering wel en uiteindelijk komt het op hetzelfde neer maar hoe je het zegt klopt niet.

Als het milli Ampère per uur zou zijn dan zou het mA/h zijn, maar het is mAh.
Na een uur gebruik ben je 0,028Ah kwijt, je kunt geen Ampere's kwijt raken. Ah staat voor de capaciteit van de Accu, A is de stroomsterkte eenheid. Als je stroom verbruikt (A) dan daalt de (rest)capaciteit (Ah).
Het is weliswaar lang geleden maar dit heb ik vroeger op de MTS (electronica) geleerd.
 
Als niet-technisch persoon even een vraag: wat voor soort accu zit er in een hybride?
Dit vanwege de aanduiding bij metertjes “Geschikt voor……”.
Dan zul je de zogenaamde startaccu van 12V bedoelen
Dat is in het algemeen een loodaccu
Dat geschikt voor zegt niet zoveel, spanning is spanning egaal waaraan je het meet

In de app kan het type accu aangegeven worden
De diverse types loodaccu hebben iets andere spanningen en voor de capaciteitsmeting is dat van belang
In de app wordt keurig de rest capaciteit aangegeven, maar die is afgeleid van de spanning en er wordt rekening gehouden met de temperatuur
 
  • Leuk
Waarderingen: Bobusa en Lexus4me
De accu in mijn auto is in de vakantie een aantal weken diep ontladen geweest en heeft daar wel weer een tik van meegekregen
Momenteel is het capaciteitsverlies ongeveer 10% per dag (volgens de nieuwe meter dan)

Er is nog iets waar ik geen hoogte van kan krijgen
De ver ontladen accu heb ik proberen te laden, met 2 verschillende laders
Lukte niet, de leds daarop gingen compleet uit, alsof er een kortsluiting was
Toch maar een paar uur aan laten staan, maar niets
Toen gestart met accu en startkabels
Nadat de accu weer voor een deel geladen was, was het gedrag van de laders weer normaal
 
Zo'n bluetooth metertje is leuke gadget, maar wat schiet je er in de praktijk mee op met een leeg lopende accu.. dan kan je zien dat 'ie leeg loopt ..
Bovendien moet je binnen 6-10 meter zijn, dus dan ben je er al zowat bij..

Er bestaan ook apparaatjes die wanneer de accu lading beneden een bepaald minimum komt, de accu afkoppelen, zodat er dan nog voldoende lading in blijft om te kunnen starten, dat is dan veel zinvoller denk ik.

Alleen is dan wel de auto spanningsloos geweest en kan je net als wanneer de accu helemaal leeg was, veel dingen weer opnieuw in leren, maar je voorkomt dan diep ontladen en dus minder schade aan de accu EN je kan dan toch nog starten
 
Laatst bewerkt:
De accu in mijn auto is in de vakantie een aantal weken diep ontladen geweest en heeft daar wel weer een tik van meegekregen
Momenteel is het capaciteitsverlies ongeveer 10% per dag (volgens de nieuwe meter dan)

Er is nog iets waar ik geen hoogte van kan krijgen
De ver ontladen accu heb ik proberen te laden, met 2 verschillende laders
Lukte niet, de leds daarop gingen compleet uit, alsof er een kortsluiting was
Toch maar een paar uur aan laten staan, maar niets
Toen gestart met accu en startkabels
Nadat de accu weer voor een deel geladen was, was het gedrag van de laders weer normaal
Wanneer een accu echt diep ontladen is, dan kan het gebeuren dat die geen lading meer accepteert, is dan echt dood.
Soms lukt het dan toch nog om weer te activeren wanneer je een er andere accu op aansluit en dan gaat laden, dan krijgt de dode accu een reanimatie hulp en gaat dan soms toch weer laden.
Dat is wat je eigenlijk gedaan hebt door met startkabels en andere accu te starten
 
Zo'n bluetooth metertje is leuke gadget, maar wat schiet je er in de praktijk mee op met een leeg lopende accu.. dan kan je zien dat 'ie leeg loopt ..
Bovendien moet je binnen 6-10 meter zijn, dus dan ben je er al zowat bij..

Er bestaan ook apparaatjes die wanneer de accu lading beneden een bepaald minimum komt, de accu afkoppelen, zodat er dan nog voldoende lading in blijft om te kunnen starten, dat is dan veel zinvoller denk ik.

Alleen is dan wel de auto spanningsloos geweest en kan je net als wanneer de accu helemaal leeg was, veel dingen weer opnieuw in leren, maar je voorkomt dan diep ontladen en dus minder schade aan de accu
Nee, afkoppelen is geen optie. Ik wil graag elke week weten wat de staat van de accu is. Dan hang ik 'm aan de druppellader als het nodig is. Erg handig wat mij betreft. Maar ga het eerst wel even ervaren. Ik laat hier weten hoe het bevalt.
Ik snap echt niet waarom Lexus hiervoor geen waarschuwing systeem op het dashboard heeft! Het is zo'n essentieel onderdeel van het hybride systeem.
 
  • Leuk
Waarderingen: Lexy en Lexus4me
Nee, afkoppelen is geen optie. Ik wil graag elke week weten wat de staat van de accu is. Dan hang ik 'm aan de druppellader als het nodig is. Erg handig wat mij betreft. Maar ga het eerst wel even ervaren. Ik laat hier weten hoe het bevalt.
Ik snap echt niet waarom Lexus hiervoor geen waarschuwing systeem op het dashboard heeft! Het is zo'n essentieel onderdeel van het hybride systeem.
Waarom hang je hem dan niet standaard aan de druppel lader, is veel beter voor de accu tov elke keer pas doen wanneer die bijna leeg is.
Wanneer je vaste druppellader aansluiting ergens maakt, is dat 1 min werk.
Sommige auto's hebben ook een "live" sigaretten, accessoires aansluiting (dus buiten contact om) binnen, je hebt sigaretten aansluiting plug bij sommige merken druppel laders, stop je de plug er in, klaar, hoef je niets in of om te bouwen
Ik heb meerdere auto's en weet nooit van te voren wanneer ik met sommige rijd, kan een week zijn maar ook 1-2 maanden.
Die gaan bij stil zetten sowieso gelijk aan de druppel lader, zijn ze altijd vol geladen en gaan de accu's veel langer mee
 
Waarom hang je hem dan niet standaard aan de druppel lader, is veel beter voor de accu tov elke keer pas doen wanneer die bijna leeg is.
Ik heb meerdere auto's en weet nooit van te voren wanneer ik met sommige rijd, kan een week zijn maar ook 1-2 maanden.
Die gaan bij stil zetten sowieso gelijk aan de druppel lader, zijn ze altijd vol geladen en gaan de accu's veel langer mee
Ik wacht niet tot de accu leeg is. Meet zelf tussendoor, op dit moment om de week. Zit dan vaak op 11,8 volt, dus aan de ondergrens. Lastig om de auto continu aan de druppellader te hangen. Op deze manier (en voor 26 euro bij Amazon) kan ik 'm live monitoren wanneer ik dat wil en ook nog andere parameters zien zoals accuspanning, behuizingstemperatuur en rapporteert de kritieke laadstatus. Al met al lijkt me dat veel handiger en goedkoop. Maar nogmaals ik ga het eerst beoordelen en laat het hier dan weten.
 
  • Leuk
Waarderingen: D43m0n en Higgie
Maar nogmaals ik ga het eerst beoordelen en laat het hier dan weten.

Maar ik zal een een review plaatsen, vergeleken met echte meetapparatuur.
Dan zal ik dat met interesse volgen. In de winter tijdens de corona-periode met verplicht thuiswerken redde de startaccu van mijn IS250 het na een week ook niet meer. Die stond buiten. Wekelijks heb ik die aan de druppellader gehangen zodat ie wel zou starten als ik ‘m nodig had. En toen die ene keer dat ik ‘m eerder nodig had dan verwacht startte ie net niet… Met zo’n metertje had ik dat misschien kunnen voorkomen. En wellicht is er een variant met Bluetooth die ik aan Home Assistant kan koppelen zodat ik er een melding van kan krijgen ipv zelf periodiek kijken, want de afstand van de oprit tot m’n Home Assistant moet net lukken.
 
  • Leuk
Waarderingen: Bobusa
@Raine. Wat je zegt klopt helemaal denk ik Nu heb ik in mijn leven nogal eens met lege accu's te maken gehad. maar nog nooit zo dat ze geen lading meer accepteerden Er valt altijd nog wat bij te leren

Toen ik de auto 5 maanden had, kwam er een waarschuwing via de Lexus Link+ app, Laag laadniveau startaccu, Hoog Risico met het advies om te gaan rijden of laden
Dacht nog, aha eindelijk een goede actie, kom je niet meer met een lege accu te staan
Of ik het bericht gemist heb? Onlangs was die dus zo dood als een pier en niks melding

Het voornaamste doel van mijn metertje is om globaal de conditie van de accu te bepalen en daarna om te blijven monitoren
Het niveau is instelbaar en zodra ik in de buurt van de auto ben komt er een melding indien de capaciteit er onder zit, dat is dan voor de lange duur

Heb nu een idee hoe snel dat de originele ontlaadt
De nieuwe staat klaar en dan ga ik bekijken hoe die zich gedraagt
Super gemakkelijk, per datum de opgeslagen grafiek tevoorschijn halen en vergelijken
Ben toch wel benieuwd of de nieuwe accu de moeite loont, of dat ik die actie had kunnen besparen

Mijn druppellader geeft na 24u laden een indicatie van de accutoestand
Was niet zo best, volgens de leds maar ongeveer 50% er zou dus ruimte voor verbetering moeten zijn
 
Ik vind het allemaal wel byzonder, lege accu's, druppelladers, IS250 na week al leeg, of er is lekstroom maar ook vaak oude slechte accu's en bij de hybride versies vaak een bekend euvel, te korte ritjes naar buurtsuper/fam/bouwmarkt/bingoavond, enz.... De mijne was na aankoop van de auto direct al slecht en door lexus is er een nieuwe geplaatst, uiteraard garantie en die zit er nu al ruim 5 jaar in zonder problemen. Auto staat door de week van maandag t/m vrijdag stil ivm werk. Bij thuiskomst is het starten en rijden, geen centje pijn.