Het zijn wel twee hele verschillende auto's naar mijn mening. Een LS zit dichter tegen een GS/ES aan, een RX is gewoon een compleet andere auto.
Als je het wilt en je hebt geen of weinig kofferbakruimte nodig, dan zou ik gewoon de LS kiezen. Echter, heb je daadwerkelijk kofferbakruimte nodig en/of een hoge instap, dan is de enige keuze de RX.
Mochten onderhoudskosten je nog wat schelen, een RX is goedkoper in onderhoud dan een LS. Ben je financieel niet in staat om bij een tegenvaller 5-8k in onderhoud te betalen, koop dan nooit een topmodel zoals een LS. Ja, ze zijn goedkoper in onderhoud dan de Duitse concurrenten, maar luchtvering, onderstel, rubbers, slangen en andere zaken gaan gewoon kapot na verloop van tijd en/of gebruik bij welk merk dan ook. Deze kosten zijn hoger bij een LS dan minder luxe modellen van Lexus. Je kunt voor inzage hier een lijstje van maken en eens navragen bij een garage wat het kost. Ook kun je even kijken of het een en ander al vervangen is bij degene die jij op het oog hebt.
Ik heb een 10 jaar oude GS gekocht met een ton op de teller. Ik heb kennis opgedaan en weet van tevoren wat voor dingen ik in het slechtste geval kan verwachten. Dit heb ik meegenomen in het onderhoudskostenbudget en ben ik ook bereid om te betalen om de auto op de mate van gebruiksgemak en comfort te houden. Ik had ook gewoon een nieuwere Toyota Corolla station kunnen kopen als ik alleen naar mijn verstand had geluisterd, maar dat is qua comfort, rust en beleving geen vergelijking met de GS die ik nu heb. Ik heb na mijn zoektocht dus gekozen voor comfort, dat is mij meer waard dan een grotere kofferbak.
Als je loopt te twijfelen tussen een LS en een RX, waarom overweeg je dan ook geen goed uitgeruste GS of ES? De GS/ES komt dichter in de buurt van de LS qua auto, maar ligt qua kosten bij de RX.
Kortom, als het past in gebruik qua onderhoudskosten en ruimte, koop gewoon de LS. Mocht het later niet passen, verkoop je hem gewoon weer. Heb je aan het einde wel een ervaring met een LS gehad, wat ook voor plezier zorgt wat je deels wel en deels niet in geld kan uitdrukken.
Offtopic: Heeft de LS zwarte lak en een licht interieur? Zonder twijfel kopen