De zoektocht naar een eerste Lexus: "Hij zei nog, doe het niet!"

In jouw geval?
Afgaande wat je neer hebt gepend ging ik voorlopig voor een RX, een LS is natuurlijk hartstikke leuk maar is en blijft een V8 met alle gevolgen van dien voor onderhoud en gebruik.
Hangt er helemaal vanaf hoever je budget is en blijft en wat je uitbesteed en zelf kan doen (het eerst verdient overigens, het hoeft niet altijd origineel qua onderdelen te zijn).
Kilometerstand zegt niet veel bij een Lexus, eerder hoe de vorige eigenaar ermee is omgegaan. Dat is misschien wel het belangrijkste.

Welkom en voor de kilometers dat jij op jaar basis gaat rijden zou ik een LS kopen. Hobby's en af en toe lachen kosten helaas geld.

• Leuk
Waarderingen: Goozr
Thanks voor alle reacties.
Zakelijk rijden heb ik ook overwogen, maar dat is helaas per volgend jaar einde verhaal. Optie is nu zakelijk kopen, e.e.a. vervangen waar nodig zodat de grootste kosten op de zaak staan en dan over naar prive.

Verstand begint het langzaam aan wat over te nemen. Ben bang dat wanneer ik een LS aanschaf iedere auto daarna gaat tegenvallen haha.

En ben niet beroerd om wat geld aan een auto uit te geven, het is ook wel een hobby, maar het moet ook niet de spuigaten uitlopen.

Ik ben ook wel benieuwd wat de markt doet richting aan van het jaar qua aanbod ivm aflopen youngtimer regeling. Wellicht is er dan een stuk meer aanbod...

Maar ik ga nog even rustig rond neuzen en wat verdiepen her en der. Voorlopig geen haast.

• Leuk
Waarderingen: HondaFan en Mwi
Ben bang dat wanneer ik een LS aanschaf iedere auto daarna gaat tegenvallen haha
Hier heb ik ook last van 😁 .

Ik heb ooit in m’n jongere jaren een veel te dure en totaal onnodige 3.0L V6 TDI gekocht van 4 jaar oud met amper 70.000km en dealer onderhouden. Ik was toen en jaren nadat ik ‘m niet meer had blij dat ik het gedaan had. Maar rationeel gezien was dat m’n duurste ooit. Niet alleen in aanschaf en afschrijving, maar ook in gedoe. Ik had er een 2e jaar garantie bijgekocht en dat was maar goed ook.

Leuk is leuk, maar goed is goed genoeg. Sindsdien maak ik altijd rekensommetjes van de totale kosten (eenmalig, periodiek en verwachte afschrijving). M’n vorige IS was fors goedkoper dan die A4 en m’n huidige is weer een stukje goedkoper. Maar wat je misschien niet verwacht, maar veruit de grootste kostenpost bij een jonge auto van een paar jaar oud is de afschrijving. Bij een oudere auto heb je daar minder last van, maar zijn de onderhoudskosten vaak hoger (ouderdom…) en meestal zijn die ook minder zuinig dan een jongere auto.

Kortom; onder de streep kost het gewoon geld. Doe een inschatting hoe lang je de auto zou willen gebruiken en ga dan rekenen. Een LS of een RX van die leeftijd zal niet veel meer afschrijven. Qua onderhoud lees ik van collega’s hiero dat ze niet ver uit elkaar zitten. Maar qua verzekering en wegenbelasting waarschijnlijk wel wat meer 😇

• Leuk
Waarderingen: HondaFan en Higgie
Een LS is een klasse apart. Maar ook wel qua verzorging en onderhoud. De LS onderdelen zijn prijzig. De techniek is een stuk gecompliceerder. Plat gezegd: er kan nog weleens wat stuk gaan aan zo'n LS.

Een RX is zoals andere leden aan geven, een echte allemansvriend. Veel ruimte, betaalbaar onderhoud, zuinig verbruik, simpele techniek. En op de luchtvering die wat zwakker is, zijn er eigenlijk GEEN zwakke punten aan te wijzen.

Ik weet trouwens dat ze gratis garantie geven op de hybride techniek, bij Withuis. Maar ik denk dat Used Lexus je ook zeker niet direct in de kou laat staan. Dus in dat opzicht zit het op het begin wel goed.

Veel plezier met de voorpret en we horen het wel.

Welkom!

Het is ook leuk wat je dilemma aan inzichten van collegas genereert.

Mijn idee bij een auto is dat het een gebruiksvoorwerp is. Dikke bakken vind ik leuk, maar niet altijd even handig. De RX is zoals een collega benoemde meer een allermans vriend. Veel ruimte om te zitten en spullen mee te nemen.

De RX is ook een compacte lichte auto in vergelijking met het slagschip dat een LS is. (classificeren van de RX als licht en compact kan mogelijk worden betwist )

De LS is zeker wel gaaf, met veel vermogen en comfort. Met het kosten plaatje, risicos (hoge onderhoudskosten), en bruikbaarheid zou ik toch erg naar een RX neigen.

Overigens ben ik bevoordeeld, want ik rij nu mijn tweede RX.