De zoektocht naar een eerste Lexus: "Hij zei nog, doe het niet!"

In jouw geval?
Afgaande wat je neer hebt gepend ging ik voorlopig voor een RX, een LS is natuurlijk hartstikke leuk maar is en blijft een V8 met alle gevolgen van dien voor onderhoud en gebruik.
Hangt er helemaal vanaf hoever je budget is en blijft en wat je uitbesteed en zelf kan doen (het eerst verdient overigens, het hoeft niet altijd origineel qua onderdelen te zijn).
Kilometerstand zegt niet veel bij een Lexus, eerder hoe de vorige eigenaar ermee is omgegaan. Dat is misschien wel het belangrijkste.

Welkom en voor de kilometers dat jij op jaar basis gaat rijden zou ik een LS kopen. Hobby's en af en toe lachen kosten helaas geld.

• Leuk
Waarderingen: Goozr
Thanks voor alle reacties.
Zakelijk rijden heb ik ook overwogen, maar dat is helaas per volgend jaar einde verhaal. Optie is nu zakelijk kopen, e.e.a. vervangen waar nodig zodat de grootste kosten op de zaak staan en dan over naar prive.

Verstand begint het langzaam aan wat over te nemen. Ben bang dat wanneer ik een LS aanschaf iedere auto daarna gaat tegenvallen haha.

En ben niet beroerd om wat geld aan een auto uit te geven, het is ook wel een hobby, maar het moet ook niet de spuigaten uitlopen.

Ik ben ook wel benieuwd wat de markt doet richting aan van het jaar qua aanbod ivm aflopen youngtimer regeling. Wellicht is er dan een stuk meer aanbod...

Maar ik ga nog even rustig rond neuzen en wat verdiepen her en der. Voorlopig geen haast.

• Leuk
Waarderingen: HondaFan en Mwi
Ben bang dat wanneer ik een LS aanschaf iedere auto daarna gaat tegenvallen haha
Hier heb ik ook last van 😁 .

Ik heb ooit in m’n jongere jaren een veel te dure en totaal onnodige 3.0L V6 TDI gekocht van 4 jaar oud met amper 70.000km en dealer onderhouden. Ik was toen en jaren nadat ik ‘m niet meer had blij dat ik het gedaan had. Maar rationeel gezien was dat m’n duurste ooit. Niet alleen in aanschaf en afschrijving, maar ook in gedoe. Ik had er een 2e jaar garantie bijgekocht en dat was maar goed ook.

Leuk is leuk, maar goed is goed genoeg. Sindsdien maak ik altijd rekensommetjes van de totale kosten (eenmalig, periodiek en verwachte afschrijving). M’n vorige IS was fors goedkoper dan die A4 en m’n huidige is weer een stukje goedkoper. Maar wat je misschien niet verwacht, maar veruit de grootste kostenpost bij een jonge auto van een paar jaar oud is de afschrijving. Bij een oudere auto heb je daar minder last van, maar zijn de onderhoudskosten vaak hoger (ouderdom…) en meestal zijn die ook minder zuinig dan een jongere auto.

Kortom; onder de streep kost het gewoon geld. Doe een inschatting hoe lang je de auto zou willen gebruiken en ga dan rekenen. Een LS of een RX van die leeftijd zal niet veel meer afschrijven. Qua onderhoud lees ik van collega’s hiero dat ze niet ver uit elkaar zitten. Maar qua verzekering en wegenbelasting waarschijnlijk wel wat meer 😇

• Leuk
Waarderingen: HondaFan en Higgie
Een LS is een klasse apart. Maar ook wel qua verzorging en onderhoud. De LS onderdelen zijn prijzig. De techniek is een stuk gecompliceerder. Plat gezegd: er kan nog weleens wat stuk gaan aan zo'n LS.

Een RX is zoals andere leden aan geven, een echte allemansvriend. Veel ruimte, betaalbaar onderhoud, zuinig verbruik, simpele techniek. En op de luchtvering die wat zwakker is, zijn er eigenlijk GEEN zwakke punten aan te wijzen.

Ik weet trouwens dat ze gratis garantie geven op de hybride techniek, bij Withuis. Maar ik denk dat Used Lexus je ook zeker niet direct in de kou laat staan. Dus in dat opzicht zit het op het begin wel goed.

Veel plezier met de voorpret en we horen het wel.

Welkom!

Het is ook leuk wat je dilemma aan inzichten van collegas genereert.

Mijn idee bij een auto is dat het een gebruiksvoorwerp is. Dikke bakken vind ik leuk, maar niet altijd even handig. De RX is zoals een collega benoemde meer een allermans vriend. Veel ruimte om te zitten en spullen mee te nemen.

De RX is ook een compacte lichte auto in vergelijking met het slagschip dat een LS is. (classificeren van de RX als licht en compact kan mogelijk worden betwist )

De LS is zeker wel gaaf, met veel vermogen en comfort. Met het kosten plaatje, risicos (hoge onderhoudskosten), en bruikbaarheid zou ik toch erg naar een RX neigen.

Overigens ben ik bevoordeeld, want ik rij nu mijn tweede RX.

Ik moet bekennen dat de RX ook wel een hele interessante optie blijft en sowieso een mega upgrade is tov wat ik nu heb.

Dus wat dat betreft is dat ook zeker nog steeds een mogelijkheid.

• Leuk
Waarderingen: quattrootje
Het zijn wel twee hele verschillende auto's naar mijn mening. Een LS zit dichter tegen een GS/ES aan, een RX is gewoon een compleet andere auto.
Als je het wilt en je hebt geen of weinig kofferbakruimte nodig, dan zou ik gewoon de LS kiezen. Echter, heb je daadwerkelijk kofferbakruimte nodig en/of een hoge instap, dan is de enige keuze de RX.

Mochten onderhoudskosten je nog wat schelen, een RX is goedkoper in onderhoud dan een LS. Ben je financieel niet in staat om bij een tegenvaller 5-8k in onderhoud te betalen, koop dan nooit een topmodel zoals een LS. Ja, ze zijn goedkoper in onderhoud dan de Duitse concurrenten, maar luchtvering, onderstel, rubbers, slangen en andere zaken gaan gewoon kapot na verloop van tijd en/of gebruik bij welk merk dan ook. Deze kosten zijn hoger bij een LS dan minder luxe modellen van Lexus. Je kunt voor inzage hier een lijstje van maken en eens navragen bij een garage wat het kost. Ook kun je even kijken of het een en ander al vervangen is bij degene die jij op het oog hebt.
Ik heb een 10 jaar oude GS gekocht met een ton op de teller. Ik heb kennis opgedaan en weet van tevoren wat voor dingen ik in het slechtste geval kan verwachten. Dit heb ik meegenomen in het onderhoudskostenbudget en ben ik ook bereid om te betalen om de auto op de mate van gebruiksgemak en comfort te houden. Ik had ook gewoon een nieuwere Toyota Corolla station kunnen kopen als ik alleen naar mijn verstand had geluisterd, maar dat is qua comfort, rust en beleving geen vergelijking met de GS die ik nu heb. Ik heb na mijn zoektocht dus gekozen voor comfort, dat is mij meer waard dan een grotere kofferbak.

Als je loopt te twijfelen tussen een LS en een RX, waarom overweeg je dan ook geen goed uitgeruste GS of ES? De GS/ES komt dichter in de buurt van de LS qua auto, maar ligt qua kosten bij de RX.

Kortom, als het past in gebruik qua onderhoudskosten en ruimte, koop gewoon de LS. Mocht het later niet passen, verkoop je hem gewoon weer. Heb je aan het einde wel een ervaring met een LS gehad, wat ook voor plezier zorgt wat je deels wel en deels niet in geld kan uitdrukken.

Offtopic: Heeft de LS zwarte lak en een licht interieur? Zonder twijfel kopen :cool:

• Leuk
Waarderingen: Bobusa
Het zijn wel twee hele verschillende auto's naar mijn mening. Een LS zit dichter tegen een GS/ES aan, een RX is gewoon een compleet andere auto.
Als je het wilt en je hebt geen of weinig kofferbakruimte nodig, dan zou ik gewoon de LS kiezen. Echter, heb je daadwerkelijk kofferbakruimte nodig en/of een hoge instap, dan is de enige keuze de RX.

Mochten onderhoudskosten je nog wat schelen, een RX is goedkoper in onderhoud dan een LS. Ben je financieel niet in staat om bij een tegenvaller 5-8k in onderhoud te betalen, koop dan nooit een topmodel zoals een LS. Ja, ze zijn goedkoper in onderhoud dan de Duitse concurrenten, maar luchtvering, onderstel, rubbers, slangen en andere zaken gaan gewoon kapot na verloop van tijd en/of gebruik bij welk merk dan ook. Deze kosten zijn hoger bij een LS dan minder luxe modellen van Lexus. Je kunt voor inzage hier een lijstje van maken en eens navragen bij een garage wat het kost. Ook kun je even kijken of het een en ander al vervangen is bij degene die jij op het oog hebt.
Ik heb een 10 jaar oude GS gekocht met een ton op de teller. Ik heb kennis opgedaan en weet van tevoren wat voor dingen ik in het slechtste geval kan verwachten. Dit heb ik meegenomen in het onderhoudskostenbudget en ben ik ook bereid om te betalen om de auto op de mate van gebruiksgemak en comfort te houden. Ik had ook gewoon een nieuwere Toyota Corolla station kunnen kopen als ik alleen naar mijn verstand had geluisterd, maar dat is qua comfort, rust en beleving geen vergelijking met de GS die ik nu heb. Ik heb na mijn zoektocht dus gekozen voor comfort, dat is mij meer waard dan een grotere kofferbak.

Als je loopt te twijfelen tussen een LS en een RX, waarom overweeg je dan ook geen goed uitgeruste GS of ES? De GS/ES komt dichter in de buurt van de LS qua auto, maar ligt qua kosten bij de RX.

Kortom, als het past in gebruik qua onderhoudskosten en ruimte, koop gewoon de LS. Mocht het later niet passen, verkoop je hem gewoon weer. Heb je aan het einde wel een ervaring met een LS gehad, wat ook voor plezier zorgt wat je deels wel en deels niet in geld kan uitdrukken.

Offtopic: Heeft de LS zwarte lak en een licht interieur? Zonder twijfel kopen :cool:

Mijn zoektocht begon naar een suv, maar voornamelijk vanuit praktisch oogpunt. Budget ongeveer 10k aanschaf. Toen belande ik bij de rx400h. Eerste rij ervaring met Lexus. Was top, compleet verbaasd in positieve zin voor zn oude auto.
Toen bij een ander exemplaar gaan kijken maar toen voelde ik het toch niet meer zo. Voelt jezelf iets te hoog of op de bok, weet niet precies wat het hem deed.

Ritje in de RX450h had ik t gevoel veel minder hoewel die ook hoog op de poten staat. Dus toch mn budget wat ophogen aangezien de Rx400h toch afviel. De nieuwere voelt net wat meer auto, iets moderner ofzo.

Ook de GS300 (non-hybrid) overwogen omdat de hybrid variant nog net een kratje boodschappen kan meenemen en dat is het dan wel, en ik heb wel wat ruimte nodig. Niet dagelijks maar wel af en toe.

De nieuwere GS en ES vallen gewoon buiten budget. Tja en toen zo stom geweest om een ritje met de LS te maken. Stond niet op mn lijstje, wist ook niet dat het haalbaar zou zijn, maarja dan is het toch ineens wel erg interessant als t wel zo blijkt te zijn. En die kofferbak is niet mega, maar kan prima voor een vakantie (beetje slim inpakken).

Zodoende zit ik nu een beetje in het dilemma. Maar eerlijk is eerlijk. Ik kom niet veel LSen tegen voor rond mijn budget hoor.

Maar hoezo zwarte lak en licht interieur... Ken je hem of gewoon een mooie combinatie?

• Leuk
Waarderingen: AutoMetWielen
Mijn zoektocht begon naar een suv, maar voornamelijk vanuit praktisch oogpunt. Budget ongeveer 10k aanschaf. Toen belande ik bij de rx400h. Eerste rij ervaring met Lexus. Was top, compleet verbaasd in positieve zin voor zn oude auto.
Toen bij een ander exemplaar gaan kijken maar toen voelde ik het toch niet meer zo. Voelt jezelf iets te hoog of op de bok, weet niet precies wat het hem deed.

Ritje in de RX450h had ik t gevoel veel minder hoewel die ook hoog op de poten staat. Dus toch mn budget wat ophogen aangezien de Rx400h toch afviel. De nieuwere voelt net wat meer auto, iets moderner ofzo.

Ook de GS300 (non-hybrid) overwogen omdat de hybrid variant nog net een kratje boodschappen kan meenemen en dat is het dan wel, en ik heb wel wat ruimte nodig. Niet dagelijks maar wel af en toe.

De nieuwere GS en ES vallen gewoon buiten budget. Tja en toen zo stom geweest om een ritje met de LS te maken. Stond niet op mn lijstje, wist ook niet dat het haalbaar zou zijn, maarja dan is het toch ineens wel erg interessant als t wel zo blijkt te zijn. En die kofferbak is niet mega, maar kan prima voor een vakantie (beetje slim inpakken).

Zodoende zit ik nu een beetje in het dilemma. Maar eerlijk is eerlijk. Ik kom niet veel LSen tegen voor rond mijn budget hoor.

Maar hoezo zwarte lak en licht interieur... Ken je hem of gewoon een mooie combinatie?

Duidelijk, geeft nu net wat meer inzicht. Als ik jou reactie nu zo lees, zou ik in dit geval dan niet voor de LS kiezen. De aanwezige twijfel tussen deze twee zeer verschillende type auto's zegt namelijk ook wat.

Een LS voor rond de 10K kom je inderdaad niet vaak tegen. De LS is natuurlijk ook veel minder geleverd dan de goedkopere varianten. Echter, de 10K is wel logisch gezien de ouderdom, kilometerstand, verbruik en onderhoudskosten. Dus, rationeel gezien een normale prijs voor die auto.

Mocht je een duidelijk lijstje hebben voor jezelf, qua eisen, kosten etc. en voldoen beide auto's hieraan? Dan is het simpel en kan je de uiteindelijke keuze met gevoel gaan maken en wordt het voor jouw qua gevoel de LS.

Heb zelf de voorkeur voor die combinatie, zo heb ik mijn GS ook gekozen XD

• Leuk
Waarderingen: Goozr