Wat heb jij vandaag gedaan aan jouw Lexus

Oh, en ik weet niet hoe zo'n Renault gemaakt wordt maar die spatschermen zijn van plastic en de bumper natuurlijk ook. Dat scherm was in stukken, de moddervanger lag op het wiel samen met het ruitensproeierreservoir, de koplamp was aan gruzelementen, de voorbumper was kapot en omdat die omhoog was gekomen achter op mijn auto had die ook een beste knik in de motorkap gemaakt, zag er allemaal niet uit :eek: Franse troep....
Iedere auto die achterop een andere rijdt zit vooraan veel meer in elkaar dan de auto waar achterop gereden is.
Constructie voorzijde is het kreukelgedeelte .
Foto’s van dikke auto’s achterop een klein autootje ........ dan denk ik vaak “die kleine heeft met minder schade gewonnen”.
Wanneer jij met je ‘solide’ Lexus achterop de Capture gereden was , zag het er andersom ook heel beroerd uit.
 
Diezelfde avond belde ze en hebben we samen online een schadeformulier ingevuld en verstuurd.
Daar zou ik dus echt never nooit mee wachten tot 's avonds, altijd gelijk ter plaatse invullen. Zo niet dan heb je kans dat mensen zich details opeens niet of anders herinneren, dat er mogelijk onjuiste aannames gedaan worden, of zelfs dingen ronduit verdraaid of verzwegen. Ik heb door ervaring wat dat betreft bijzonder weinig vertrouwen in de goedheid en eerlijkheid van mensen.

Jarno
 
Eens, maar dit was zó duidelijk en bovendien liegen de beelden van mijn achter-dashcam er niet om. Op de beelden is duidelijk te zien wat ze doet en lijdt de schuldvraag nul twijfel, dus ik kon redelijk safe naar huis vertrekken zonder dat formulier ingevuld te hebben ;)
 
  • Leuk
Waarderingen: Bassj en D43m0n
Misschien niet het goede topic want ik heb niets gedaan AAN mijn Lexus maar het gaat er hier om WAT ik er mee heb gedaan.

Ik heb mijn Lexus IS250 afgelopen week ingeruild. Als liefhebber van Lexus weer een andere gekocht, deze keer bij van Enckevort.
Het betreft een hele mooi GS250!
Zeldzamer dan een Ferrari of Lamborghini. Er rijden er slechts 11 in Nederland en hier ook nooit geleverd.
Hybride of EV is het niet voor me met <10.000km per jaar en CVT kan me ook niet bekoren. Een GS450h is daarnaast ook te duur.
Nu dezelfde aandrijflijn als de IS, een 2,5 v6 met 6-traps automaat.
Echt in nieuwstaat en heb een inruilprijs teruggekregen die boven verwachting was voor mijn IS250 die 300.000km had gereden. 6 jaar gehad en slechts €3000,- afgeschreven en al die tijd geen noemenswaardige kosten aan gehad. Perfecte auto was het.
Ik ga nu dus nog even enkele jaren genieten van een uiterst comfortabele en onverwoestbare auto met 6 cilinder (wat echt een vereiste was) en daarna kijk ik wel weer verder en mogelijk is dan een hybride interessant voor me.
Wat een grote stap voorwaarts is zo'n GS t.o.v. de IS. Geweldig comfortabele auto. Geen strepentrekker maar dat boeit me ook helemaal niets. Heerlijk soepel en ook nog relatief zuinig.
Ik ben wel benieuwd naar “relatief zuinig”; het blok is hetzelfde als die in de IS en het gewicht is toegenomen. Ik merk dat mijn 3GS300 ook best zuinig is maar dat vooral ook doordat hij flink geknepen is in normale rij-modus (bijna loom te noemen). De sport-modus maakt de auto anders aanvoelen
 
Ik ben wel benieuwd naar “relatief zuinig”; het blok is hetzelfde als die in de IS en het gewicht is toegenomen. Ik merk dat mijn 3GS300 ook best zuinig is maar dat vooral ook doordat hij flink geknepen is in normale rij-modus (bijna loom te noemen). De sport-modus maakt de auto anders aanvoelen
De GS is 80kg zwaarder dan de IS.
Ik rij gemiddeld 1 op 12,5. Heb nog geen lang stuk op de snelweg gereden.
Vind ik niet verkeerd. De IS was wat dat betreft wat dorstiger. Die reed ongeveer 1 op 11
De automaat van de GS schakelt anders dan in de IS. Draait ook iets minder toeren dan de IS deed bij bepaalde snelheden en is veel beter bij de les en schakelt een stuk sneller. Zal wel een software-dingetje zijn.
Ik ben sowieso een rustige rijder.
 
  • Leuk
Waarderingen: ThinlaneT
De GS is 80kg zwaarder dan de IS.
Ik rij gemiddeld 1 op 12,5. Heb nog geen lang stuk op de snelweg gereden.
Vind ik niet verkeerd. De IS was wat dat betreft wat dorstiger. Die reed ongeveer 1 op 11
De automaat van de GS schakelt anders dan in de IS. Draait ook iets minder toeren dan de IS deed bij bepaalde snelheden en is veel beter bij de les en schakelt een stuk sneller. Zal wel een software-dingetje zijn.
Ik ben sowieso een rustige rijder.
Dat zijn nette cijfers, en op de snelweg zal je dan wel richting de 1:15 gaan.
 
  • Leuk
Waarderingen: Bassj
Mijn IS250 van 2006 slaat het dashboard steeds verder(wit) uit, ziet er dus niet uit zo. Ik heb dit schoongemaakt, maar het lijkt alleen maar erger te worden. Nu lees ik online dat WD40 een goed middel is om dit weer netjes te krijgen, maar WD40....op je dashboard???? Wie heeft er een beter idee? Of is WD40 zo gek nog niet?
 

Bijlagen

  • IMG_20250208_094256919_HDR.jpg
    IMG_20250208_094256919_HDR.jpg
    2,1 MB · Weergaven: 57
  • IMG_20250208_094254425_HDR.jpg
    IMG_20250208_094254425_HDR.jpg
    1,8 MB · Weergaven: 53
  • Wow
Waarderingen: D43m0n en Bassj
Mijn IS250 van 2006 slaat het dashboard steeds verder(wit) uit, ziet er dus niet uit zo. Ik heb dit schoongemaakt, maar het lijkt alleen maar erger te worden. Nu lees ik online dat WD40 een goed middel is om dit weer netjes te krijgen, maar WD40....op je dashboard???? Wie heeft er een beter idee? Of is WD40 zo gek nog niet?
Het lijkt me geen goed idee. Wellicht dat WD40 door de samenstelling (CO2 als drijfgas gemengd met dunne minerale olie) enigszins reinigend zou kunnen werken, maar het kan er mogelijk ook voor zorgen dat door de aanwezige olie het dashboard week wordt en chemisch aangetast.

Zie: https://sichdatonline.chemical-check.de/Dokumente/3275/EUF-0002_0012_27-02-2024_NL.pdf

Mogelijk dat een gespecialiseerd bedrijf in reinigingsproducten een beter advies kan geven.

Of je daarmee de oorspronkelijke kleur terug krijgt, is onzeker. Gezien de foto's is er (waarschijnlijk onder invloed van fel zonlicht in combinatie met hoge temperatuur) een chemische reactie opgetreden waarbij de oorspronkelijk in het dasgboard aanwezige weekmaker grotendeels is verdampt en het dashboardmateriaal bros is geworden.
 
  • Leuk
Waarderingen: D43m0n
Druk bezig geweest met mijn NX.. Al tijden had ik last van een licht gerammel ergens uit de hoek van de achterklep. Wat kon het zijn? Van alles geprobeerd. Met wat tape om de vergrendelhaak de vergrendelingsspeling verminderd - hielp niet. Hoedenplank weg, alle losse spullen weg, hoofdsteunen weg: rammel bleef. Het leek bij het rechterachterwiel vandaan te komen. Dat onderzocht: de kunststof binnenbekleding van de wielkuip zat los. Eenvoudig op te lossen: de plug waarmee de hele boel aan de carrosserie bevestigd is weer in de carrosserieuitsparing drukken.
Problem solved....
 
Dat geeft altijd (althans bij mij) veel voldoening als je het zelf op kan lossen!
Een rammel is soms heel hardnekkig en meestal niet alleen te achterhalen. Ook kan deze uit een heel onverwachte plek komen. Bij mijn vorige IS 300h werd ik gek van een rammel RA. Er zat wat los, althans zo klonk het. Bleek heel wat anders te zijn, de deurrubbers! Schoongemaakt en ingevet en de auto is daarna nog nooit zo stil geweest. Vaak worden de deurrubbers als bron van bijgeluid over het hoofd gezien. Zo zie js dus maar weer. Sindsdien behandel ik elke 2 jaar alle rubber met Honda SHIN-ETSU siliconen vet. Raad ik iedereen aan. Dun laagje aanbrengen.
 
  • Leuk
Waarderingen: Lexus4me en Frank2b
Mijn IS250 van 2006 slaat het dashboard steeds verder(wit) uit, ziet er dus niet uit zo. Ik heb dit schoongemaakt, maar het lijkt alleen maar erger te worden. Nu lees ik online dat WD40 een goed middel is om dit weer netjes te krijgen, maar WD40....op je dashboard???? Wie heeft er een beter idee? Of is WD40 zo gek nog niet?
Plakt 't dashboard ook? Kan zijn dat je met en "Sticky Dash" te maken hebt? Daar zijn wel wat middelen voor. Mocht het dashboard niet plakkerig zijn dan lijkt het erop dat er te veel "onderhoud" middelen zijn gebruikt. Zoals zoiets als "Armorall" Na verloop van tijd ontstaat een melkachtig oppervlak en moet je die rommel blijven gebruiken, daarna geen weg meer terug. Ik denk dat een goede reiniging met warm water en een microvezel doek al een verbetering zou kunnen geven. Het ziet er droog uit. En het lijkt alsof er een of ander goedje ingewreven zit. Blijf ver weg van allerlei dashboard middeltjes. Doen meer kwaad dan goed. Ook zorgen ze vaak voor gevaarlijke weerkaatsingen in de voorruit. Maar goed daar heb je nu geen last van. Op ClubLexus staan nog veel meer tips.
Misschien voorzichtig stoom reinigen? Succes!
 
Idd best huiverig voor WD40, is tenslotte olie-achtig spul, dus wat doet het ná behandeling.... Het oppervlak plakt niet en als ik het dash schoonmaak met gewoon water is het super netjes, maar zodra het weer opdroogt komt de "witte" look weer tevoorschijn. Gisteren met water en microvezeldoek schoongemaakt en is iets beter opgedroogd dan voorheen. Ik ga dit een aantal malen herhalen en hopelijk weer helemaal strak na wat poets/schoonmaak beurten. Dank voor jullie reacties.
 
  • Leuk
Waarderingen: Bobusa
Idd best huiverig voor WD40, is tenslotte olie-achtig spul, dus wat doet het ná behandeling.... Het oppervlak plakt niet en als ik het dash schoonmaak met gewoon water is het super netjes, maar zodra het weer opdroogt komt de "witte" look weer tevoorschijn. Gisteren met water en microvezeldoek schoongemaakt en is iets beter opgedroogd dan voorheen. Ik ga dit een aantal malen herhalen en hopelijk weer helemaal strak na wat poets/schoonmaak beurten. Dank voor jullie reacties.
Als ie niet plakt is de kans groot dat het overblijfselen zijn van een of ander onderhoudsmiddel. Ik zou het inderdaad pasief blijven benaderen. Wellicht wordt het bij elke schoonmaakbeurt met microvezeldoek en warm water steeds beter.
 
Idd best huiverig voor WD40, is tenslotte olie-achtig spul, dus wat doet het ná behandeling.... Het oppervlak plakt niet en als ik het dash schoonmaak met gewoon water is het super netjes, maar zodra het weer opdroogt komt de "witte" look weer tevoorschijn. Gisteren met water en microvezeldoek schoongemaakt en is iets beter opgedroogd dan voorheen. Ik ga dit een aantal malen herhalen en hopelijk weer helemaal strak na wat poets/schoonmaak beurten. Dank voor jullie reacties.
Betreft het kunstleer of kunstof? In m'n GS heb ik het dashboard wel eens behandeld met een matte interior cleaner. Vrij aggressief spul, wat opzich alle vettigheid/olien uit het dashboard dient te halen (voor mij was het voornamelijk om de irritante glinstering en weerkaatsing in de ruit) te reduceren. Dat hielp wel degelijk. Echter op de delen van het stuur (wat glad en glimmend wordt door je handen) merkte je je daar staat van "fabrieksnieuw" moeilijk kan benaderen. Het wordt eerder smoezelig. Heeft een vorige eigenaar mogelijk iets van polijst/turtle wax gebruikt wat zich nu in de porien heeft genesteld.
 
  • Leuk
Waarderingen: Bobusa
Mijn IS250 van 2006 slaat het dashboard steeds verder(wit) uit, ziet er dus niet uit zo. Ik heb dit schoongemaakt, maar het lijkt alleen maar erger te worden. Nu lees ik online dat WD40 een goed middel is om dit weer netjes te krijgen, maar WD40....op je dashboard???? Wie heeft er een beter idee? Of is WD40 zo gek nog niet?
Hier zijn wat resultaten, ook met suggesties wat je beter niet kunt doen. Geon Preserve wordt een aantal keren aangeraden. Een klein flesje van 250ML kost €12,99. Je kunt eerst nog wat zoeken en lezen of je meer te weten komt. Je kunt dit spul altijd nog kopen en op een kleine plek proberen dat niet in het zicht zit.
 
Mijn IS250 van 2006 slaat het dashboard steeds verder(wit) uit, ziet er dus niet uit zo. Ik heb dit schoongemaakt, maar het lijkt alleen maar erger te worden. Nu lees ik online dat WD40 een goed middel is om dit weer netjes te krijgen, maar WD40....op je dashboard???? Wie heeft er een beter idee? Of is WD40 zo gek nog niet?
Misschien groene zeep oplossen in lauw/warm water, borstelen en daarna goed agnemen met schoon water en dan drogen, zorg wel dat je het telllerhuis en middenconsole ff afdekt ivm spetteren.
 
@Stamgast. Thanx, er was dus al een soort van topic over omdat dit een "bekend" issue is vd IS250 bouwjaar 2006-2008. Jullie andere tips neem ik zeker mee in mijn dashboard benadering. Voorlopig zeer regelmatig met warm water(kalkvrij) en microvezel doek behandelen.
 
  • Leuk
Waarderingen: D43m0n en Bobusa