Wat heb jij vandaag gedaan aan jouw Lexus

Vanmorgen bij 't starten even intern gevloekt; TPMS-melding ging aan. Nou hoop ik dat 't enkel door de kou komt dat de spanning net te laag is geworden. Ik had geen tijd om even de OBD2-stekker erbij te pakken en uit te gaan lezen want ik was al wat tijd kwijt aan ruiten krabben. Ik heb alsnog een rondje om de auto gelopen om te kijken of er iets te zien was aan een zachte/lege band maar helemaal niets.

Of een batterij heeft de geest gegeven, of de kou heeft ervoor gezorgd dat de spanning net onder het drempelniveau aan afwijking komt. Straks maar even langs een bandenpomp rijden.

Weet iemand toevallig wat de afwijking kan zijn waarop het TPMS-systeem een melding geeft? 10% verschil met de initieel geresette waarde?
Ik had vanmorgen ook een melding, maar ik heb het geluk dat ik de spanning per band kan zien in de boordcomputer.
Ging om beide voorbanden, na zo'n 10 minuten rijden was het weg.

Ik denk dat het zo'n 15% verschil is waarop de melding komt. Volgens mij gaf mijne vanmorgen 2,2 bar aan op de voorbanden en ik denk dat die is gereset op 2,5 of 2,6 bar.

• Leuk
Waarderingen: D43m0n
Ik had vanmorgen ook een melding, maar ik heb het geluk dat ik de spanning per band kan zien in de boordcomputer.
Ging om beide voorbanden, na zo'n 10 minuten rijden was het weg.

Ik denk dat het zo'n 15% verschil is waarop de melding komt. Volgens mij gaf mijne vanmorgen 2,2 bar aan op de voorbanden en ik denk dat die is gereset op 2,5 of 2,6 bar.
Fijn dat ik niet de enige ben met zo'n melding 😇. Ik kan het niet direct per band in zien, dat kan alleen met m'n OBD2 stekker en Carista bijvoorbeeld. Ik heb een half uur gereden, maar de melding bleef. Door drukte op de weg maar kort 80km/h kunnen rijden en veel uit laten rollen waarbij ik denk dat er ook maar weinig wrijving is. Ik heb een screenshot van Carista bewaard met een bandenspanning van 2,42 gemiddeld en dat was volgens mij op een redelijk warme dag in oktober. Dat zou maar zo richting de 2,1 kunnen gaan dan?

Ik meen 20% afwijking onder de ingestelde waarde
Ik dacht dit ergens een keer gelezen te hebben in een Lexus-handleiding maar kon het vanochtend niet vinden in een PDF. Ik vond wel een stuk tekst in de handleiding die daar wat over zegt:

â–  Het waarschuwingslampje lage bandenspanning gaat mogelijk branden door een natuurlijke oorzaak
Het waarschuwingslampje lage bandenspanning gaat mogelijk branden door een natuurlijke oorzaak, zoals het onvermijdelijke spanningsverlies dat op den duur optreedt of een veranderde bandenspanning die veroorzaakt wordt door temperatuurverande- ringen. In dat geval zal het waarschuwingslampje na een paar minuten uitgaan als de banden weer op de juiste spanning gebracht zijn.

Ik ga 'm zo aanslingeren en al vrij snel is er een tankstation waar ik de bandenspanning kan controleren. Ik ben wel van de original polizei qua uiterlijk en op zich ook wel qua onderdelen maar tegen de €1000 voor vier nieuwe sensoren is iets vroeger dan verwacht :cautious:

Ik vermoed dat je je op dit moment geen zorgen over de sensoren zelf hoeft te maken. Denk eerder dat de bandenspanning van één of meerdere banden, onder de drempelwaarde is gekomen: Koud weer, natuurlijk drukverlies.. Volgens mij gaat het lampje namelijk bij een echte storing, of slecht(e) (wordende) sensor knipperen/knipperen voordat hij vast brandt.

• Leuk
Waarderingen: D43m0n
Ik heb de Carista screenshot van 26 oktober bewaard en toen gaven ze 2,43 tot 2,48 bar aan. Zojuist bij de pomp was de laagste 2,1 bar. Van één band kon ik niet tegelijkertijd op het display van de bandenpomp kijken. Bij thuiskomst heb ik met Carista even gekeken, ik zie vier TPMS-ID’s en de waarden zitten tussen 2,55 en 2,58 bar.

Eigenlijk had ik moeten wachten met het resetten van het TPMS systeem maar uit automatisme had ik de knop al ingedrukt. Het lampje ging uit en is daarna niet meer aan gegaan.