- 8 jul 2011
- 1.785
- 555
- 113
Ik had vanmorgen ook een melding, maar ik heb het geluk dat ik de spanning per band kan zien in de boordcomputer.Vanmorgen bij 't starten even intern gevloekt; TPMS-melding ging aan. Nou hoop ik dat 't enkel door de kou komt dat de spanning net te laag is geworden. Ik had geen tijd om even de OBD2-stekker erbij te pakken en uit te gaan lezen want ik was al wat tijd kwijt aan ruiten krabben. Ik heb alsnog een rondje om de auto gelopen om te kijken of er iets te zien was aan een zachte/lege band maar helemaal niets.
Of een batterij heeft de geest gegeven, of de kou heeft ervoor gezorgd dat de spanning net onder het drempelniveau aan afwijking komt. Straks maar even langs een bandenpomp rijden.
Weet iemand toevallig wat de afwijking kan zijn waarop het TPMS-systeem een melding geeft? 10% verschil met de initieel geresette waarde?
Ging om beide voorbanden, na zo'n 10 minuten rijden was het weg.
Ik denk dat het zo'n 15% verschil is waarop de melding komt. Volgens mij gaf mijne vanmorgen 2,2 bar aan op de voorbanden en ik denk dat die is gereset op 2,5 of 2,6 bar.