Wat heb jij vandaag gedaan aan jouw Lexus

Vanmorgen bij 't starten even intern gevloekt; TPMS-melding ging aan. Nou hoop ik dat 't enkel door de kou komt dat de spanning net te laag is geworden. Ik had geen tijd om even de OBD2-stekker erbij te pakken en uit te gaan lezen want ik was al wat tijd kwijt aan ruiten krabben. Ik heb alsnog een rondje om de auto gelopen om te kijken of er iets te zien was aan een zachte/lege band maar helemaal niets.

Of een batterij heeft de geest gegeven, of de kou heeft ervoor gezorgd dat de spanning net onder het drempelniveau aan afwijking komt. Straks maar even langs een bandenpomp rijden.

Weet iemand toevallig wat de afwijking kan zijn waarop het TPMS-systeem een melding geeft? 10% verschil met de initieel geresette waarde?
Ik had vanmorgen ook een melding, maar ik heb het geluk dat ik de spanning per band kan zien in de boordcomputer.
Ging om beide voorbanden, na zo'n 10 minuten rijden was het weg.

Ik denk dat het zo'n 15% verschil is waarop de melding komt. Volgens mij gaf mijne vanmorgen 2,2 bar aan op de voorbanden en ik denk dat die is gereset op 2,5 of 2,6 bar.
 
  • Leuk
Waarderingen: D43m0n
Ik had vanmorgen ook een melding, maar ik heb het geluk dat ik de spanning per band kan zien in de boordcomputer.
Ging om beide voorbanden, na zo'n 10 minuten rijden was het weg.

Ik denk dat het zo'n 15% verschil is waarop de melding komt. Volgens mij gaf mijne vanmorgen 2,2 bar aan op de voorbanden en ik denk dat die is gereset op 2,5 of 2,6 bar.
Fijn dat ik niet de enige ben met zo'n melding 😇. Ik kan het niet direct per band in zien, dat kan alleen met m'n OBD2 stekker en Carista bijvoorbeeld. Ik heb een half uur gereden, maar de melding bleef. Door drukte op de weg maar kort 80km/h kunnen rijden en veel uit laten rollen waarbij ik denk dat er ook maar weinig wrijving is. Ik heb een screenshot van Carista bewaard met een bandenspanning van 2,42 gemiddeld en dat was volgens mij op een redelijk warme dag in oktober. Dat zou maar zo richting de 2,1 kunnen gaan dan?

Ik meen 20% afwijking onder de ingestelde waarde
Ik dacht dit ergens een keer gelezen te hebben in een Lexus-handleiding maar kon het vanochtend niet vinden in een PDF. Ik vond wel een stuk tekst in de handleiding die daar wat over zegt:

■ Het waarschuwingslampje lage bandenspanning gaat mogelijk branden door een natuurlijke oorzaak
Het waarschuwingslampje lage bandenspanning gaat mogelijk branden door een natuurlijke oorzaak, zoals het onvermijdelijke spanningsverlies dat op den duur optreedt of een veranderde bandenspanning die veroorzaakt wordt door temperatuurverande- ringen. In dat geval zal het waarschuwingslampje na een paar minuten uitgaan als de banden weer op de juiste spanning gebracht zijn.


Ik ga 'm zo aanslingeren en al vrij snel is er een tankstation waar ik de bandenspanning kan controleren. Ik ben wel van de original polizei qua uiterlijk en op zich ook wel qua onderdelen maar tegen de €1000 voor vier nieuwe sensoren is iets vroeger dan verwacht :cautious:
 
Ik vermoed dat je je op dit moment geen zorgen over de sensoren zelf hoeft te maken. Denk eerder dat de bandenspanning van één of meerdere banden, onder de drempelwaarde is gekomen: Koud weer, natuurlijk drukverlies.. Volgens mij gaat het lampje namelijk bij een echte storing, of slecht(e) (wordende) sensor knipperen/knipperen voordat hij vast brandt.
 
  • Leuk
Waarderingen: Citrofiel1975 en D43m0n
Ik heb de Carista screenshot van 26 oktober bewaard en toen gaven ze 2,43 tot 2,48 bar aan. Zojuist bij de pomp was de laagste 2,1 bar. Van één band kon ik niet tegelijkertijd op het display van de bandenpomp kijken. Bij thuiskomst heb ik met Carista even gekeken, ik zie vier TPMS-ID’s en de waarden zitten tussen 2,55 en 2,58 bar.

Eigenlijk had ik moeten wachten met het resetten van het TPMS systeem maar uit automatisme had ik de knop al ingedrukt. Het lampje ging uit en is daarna niet meer aan gegaan.
 
Vandaag wat interieur led lampjes gedaan...


6 LED-lichtbundels
- muziekgevoelig
- verlichting bij de voeten
- zij-dorpels (beide kanten)
- middenconsole

HAPPY NEW YEAR 🎆🔥🎇🧨
 
  • Leuk
  • Haha
Waarderingen: D43m0n en Dirk_S
Ik vermoed dat je je op dit moment geen zorgen over de sensoren zelf hoeft te maken. Denk eerder dat de bandenspanning van één of meerdere banden, onder de drempelwaarde is gekomen: Koud weer, natuurlijk drukverlies.. Volgens mij gaat het lampje namelijk bij een echte storing, of slecht(e) (wordende) sensor knipperen/knipperen voordat hij vast brandt.
Hier hetzelfde, sinds dat de temperatuur onder de +-10 graden is gedoken een vrijwel permanent TPMS lampje. Tijdens een lange (snelle) rit gaat deze weer uit.
 
Vandaag de auto gewassen, en de zijkanten met klei gedaan en in de was gezet (Collinite Liquid Insulator Wax 845). De rest van de auto volgt hopelijk volgend weekend, maar voor nu staat hij er weer mooi bij:
DSC_0875.jpg
"Glimt als een hondel*l in de maneschijn", zoals we in Rotterdam zeggen. :cool: De foto is gemaakt onder de straatverlichting want vreemd genoeg zie je in het donker het parelmoer effect het beste.

Jarno
 
Vandaag de auto gewassen, en de zijkanten met klei gedaan en in de was gezet (Collinite Liquid Insulator Wax 845). De rest van de auto volgt hopelijk volgend weekend, maar voor nu staat hij er weer mooi bij:
Bekijk bijlage 182614
"Glimt als een hondel*l in de maneschijn", zoals we in Rotterdam zeggen. :cool: De foto is gemaakt onder de straatverlichting want vreemd genoeg zie je in het donker het parelmoer effect het beste.

Jarno

Potjedikke, die foto lijkt wel een AI rendered image.
Netjes hoor.
 
Misschien niet het goede topic want ik heb niets gedaan AAN mijn Lexus maar het gaat er hier om WAT ik er mee heb gedaan.

Ik heb mijn Lexus IS250 afgelopen week ingeruild. Als liefhebber van Lexus weer een andere gekocht, deze keer bij van Enckevort.
Het betreft een hele mooi GS250!
Zeldzamer dan een Ferrari of Lamborghini😉. Er rijden er slechts 11 in Nederland en hier ook nooit geleverd.
Hybride of EV is het niet voor me met <10.000km per jaar en CVT kan me ook niet bekoren. Een GS450h is daarnaast ook te duur.
Nu dezelfde aandrijflijn als de IS, een 2,5 v6 met 6-traps automaat.
Echt in nieuwstaat en heb een inruilprijs teruggekregen die boven verwachting was voor mijn IS250 die 300.000km had gereden. 6 jaar gehad en slechts €3000,- afgeschreven en al die tijd geen noemenswaardige kosten aan gehad. Perfecte auto was het.
Ik ga nu dus nog even enkele jaren genieten van een uiterst comfortabele en onverwoestbare auto met 6 cilinder (wat echt een vereiste was) en daarna kijk ik wel weer verder en mogelijk is dan een hybride interessant voor me.
Wat een grote stap voorwaarts is zo'n GS t.o.v. de IS. Geweldig comfortabele auto. Geen strepentrekker maar dat boeit me ook helemaal niets. Heerlijk soepel en ook nog relatief zuinig.
 

Bijlagen

  • lexus-gs-250-2-5-v6-2012-nieuwstaat (16).webp
    lexus-gs-250-2-5-v6-2012-nieuwstaat (16).webp
    39,9 KB · Weergaven: 44
  • lexus-gs-250-2-5-v6-2012-nieuwstaat (14).webp
    lexus-gs-250-2-5-v6-2012-nieuwstaat (14).webp
    37 KB · Weergaven: 40
  • lexus-gs-250-2-5-v6-2012-nieuwstaat (13).webp
    lexus-gs-250-2-5-v6-2012-nieuwstaat (13).webp
    36 KB · Weergaven: 40
  • lexus-gs-250-2-5-v6-2012-nieuwstaat (12).webp
    lexus-gs-250-2-5-v6-2012-nieuwstaat (12).webp
    53,8 KB · Weergaven: 41
  • lexus-gs-250-2-5-v6-2012-nieuwstaat (11).webp
    lexus-gs-250-2-5-v6-2012-nieuwstaat (11).webp
    40,9 KB · Weergaven: 41
  • lexus-gs-250-2-5-v6-2012-nieuwstaat (9).webp
    lexus-gs-250-2-5-v6-2012-nieuwstaat (9).webp
    57,3 KB · Weergaven: 42
  • lexus-gs-250-2-5-v6-2012-nieuwstaat (7).webp
    lexus-gs-250-2-5-v6-2012-nieuwstaat (7).webp
    64,3 KB · Weergaven: 42
  • lexus-gs-250-2-5-v6-2012-nieuwstaat (4).webp
    lexus-gs-250-2-5-v6-2012-nieuwstaat (4).webp
    30,9 KB · Weergaven: 43
  • lexus-gs-250-2-5-v6-2012-nieuwstaat (2).webp
    lexus-gs-250-2-5-v6-2012-nieuwstaat (2).webp
    44,1 KB · Weergaven: 44
Laatst bewerkt:
Dat ziet er goed uit! Gefeliciteerd met deze prachtige auto met inderdaad onverwoestbare techniek. Mooie kleuren combi ook! Hoeveel km?
Heb je nog plannen of is ie al perfect ;)
 
Fraaie en enorm bijzondere wagen! Ik ben blij met mijn NX maar denk nog wel eens met weemoed terug aan mijn GS.....
 
  • Leuk
Waarderingen: Bassj
Niet zozeer vandaag en al helemaal niet wat ík gedaan heb maar wel een medeweggebruiker.... afgelopen dinsdag werd ik van achteren aangereden door een persoon die dácht dat ik naar rechts af zou gaan slaan en door zou rijden. En vervolgens - almaar naar links kijkend - het gas erop zette en mij nogal hardhandig linksachter aanreed.....🤯

Met het volgende resultaat;
 

Bijlagen

  • IMG_8378.jpg
    IMG_8378.jpg
    1,6 MB · Weergaven: 38
  • IMG_8379.jpg
    IMG_8379.jpg
    897,6 KB · Weergaven: 38
Ik had mijn vrouw bij me en we waren allebei wel geschrokken, de dame die me aanreed nog meer want die had niet gezien wat ze ging doen, ik zag haar aankomen en dacht nog, wtf gaat ze doen????
Gisteren met de auto bij Lexus Amsterdam geweest voor een schade intake en de 10e februari gaat 'ie weer die kant op voor reparatie.

De tegenpartij reed in een Renault Captur, die zijn voornamelijk van plastic gemaakt want die voorkant was compleet ingestort tot een onrijdbare schade. Ze heeft een berger moeten laten komen om de auto af te laten voeren. Blij dat ik Lexus rij ;)
 
  • Haha
  • Wow
Waarderingen: Leen en Darkmatter
Balen, de dader is bekend en word schadehersteller, nieuwe bumper en hopen dat eronder niks krom is, sensoren misschien stuk. Word je niet blij van en kost weer tijd, er moet weer vanalles geregeld worden.
 
  • Leuk
Waarderingen: robtp09
Verschrikkelijk om zoiets mee te maken. Het belangrijkste is altijd dat er geen lichamelijk letsel is. Mentaal doet zoiets ook wel wat met je, zowel bij het slachtoffer maar ook bij de veroorzaker want het was vast niet de bedoeling om dit te doen… Zo te zien kun jij je NX wel houden maar op basis van wat je beschrijft denk ik dat de tegenpartij op zoek kan naar een andere auto.

Wel fijn dat je al op 10 februari terecht kunt!
 
We mankeren allebei helemaal niks gelukkig. Ook de dame die het veroorzaakt was oké. Ze was zó geschrokken dat ze moest huilen en natuurlijk doet iemand zoiets niet met opzet. We hebben haar vriendelijk en kalm gerustgesteld en gegevens uitgewisseld. Ik heb nog voorgesteld met haar te wachten tot de berger er was maar dat vond ze niet nodig. Ze had een collega gebeld die vlakbij woonde en die was onderweg. Dus zijn wij naar huis gereden. Diezelfde avond belde ze en hebben we samen online een schadeformulier ingevuld en verstuurd. En dat was de volgende ochtend ook al binnen en direct in behandeling bij mijn verzekeraar. Waarna ik dus maar meteen ctct heb opgenomen met Lexus Amsterdam, en zo vlot kunnen dingen gaan..... 👌

Ja heel blij mee dat 'ie zo snel gemaakt wordt want ik kijk me er scheel op.......:(

Oh, en ik weet niet hoe zo'n Renault gemaakt wordt maar die spatschermen zijn van plastic en de bumper natuurlijk ook. Dat scherm was in stukken, de moddervanger lag op het wiel samen met het ruitensproeierreservoir, de koplamp was aan gruzelementen, de voorbumper was kapot en omdat die omhoog was gekomen achter op mijn auto had die ook een beste knik in de motorkap gemaakt, zag er allemaal niet uit :eek: Franse troep....