Wat heb jij vandaag gedaan aan jouw Lexus

Ik zal ‘m wat regelmatiger wassen, anders zijn de velgen echt een hele klus .......
Ook bij meest remmen op generator toch zwart van remstof en aangekoekte plattelandsrotzooi.
 
Mag ik een algemene tip geven over velgenreiniger? Hou je geld in je zak. Heeft wat mij betreft alleen maar nadelen omdat het zeer corrosief is
Sorry maar dat klopt niet. Producten zoals Monello non-ferro of Gyen Q2M iron zijn pH-neutraal en dus beslist niet corrosief. Vroeger zat er idd zoutzuur in maar dat mag allang niet meer. Je kunt het zelfs gewoon op je lak gebruiken, sterker nog: daar is in elk geval non-ferro eigenlijk voor ontwikkeld.

Jarno
 
  • Leuk
Waarderingen: Raine, D43m0n en Bobusa
Sorry maar dat klopt niet. Producten zoals Monello non-ferro of Gyen Q2M iron zijn pH-neutraal en dus beslist niet corrosief. Vroeger zat er idd zoutzuur in maar dat mag allang niet meer. Je kunt het zelfs gewoon op je lak gebruiken, sterker nog: daar is in elk geval non-ferro eigenlijk voor ontwikkeld.

Jarno
Bedankt voor de aanvulling, dat is wellicht zo maar is niet altijd duidelijk. Ik neem het risico in ieder geval niet. Het heeft dan minimaal een licht corrosief effect.
 
Sorry maar dat klopt niet. Producten zoals Monello non-ferro of Gyen Q2M iron zijn pH-neutraal en dus beslist niet corrosief. Vroeger zat er idd zoutzuur in maar dat mag allang niet meer. Je kunt het zelfs gewoon op je lak gebruiken, sterker nog: daar is in elk geval non-ferro eigenlijk voor ontwikkeld.

Jarno
Jep, en ik heb de non-ferro dus gebruikt op de gehele lak van mijn auto. Voor die tijd bleef mijn Monello droogdoek stil liggen en ging ie zelfs pluizen. Na non-ferro gleed de droogdoek al heel wat soepeler over de lak zonder te pluizen. Daarna kleien en polijsten en dan moet ik de droogdoek vasthouden ander glijd ie te ver door.
 
Gisteren en vandaag weer lekker bezig geweest. Mijn dashcam wilde niet werken en bleef continu opnieuw opstarten. Ik dacht in eerste instantie dat de USB poort waar hij op zit aangesloten niet voldoende vermogen gaf, maar toen ik de cam met een andere kabel aansloot werkte hij meteen. Wel, sh#t. Waarschijnlijk is de kabel beschadigd geraakt tijdens de installatie. Nieuwe (en sterkere) USB kabel gekocht, een stuk of zes interieurpanelen losgehaald, de tie-wraps waarmee ik de kabel had vastgezet doorgeknipt en de oude kabel eruit getrokken. Altijd leuk als de binnenkant van je auto er zo uitziet:
20241218_155101.jpg
Daarna de nieuwe kabel erin gelegd want die had ik bewust niet aan de oude kabel vastgemaakt, ik wilde hem toch iets anders laten lopen. Ondanks of eigenlijk juist doordat de nieuwe kabel dikker is dan de oude had ik hem er in een uurtje in zitten, en nu heb ik een werkende dashcam. Gisteravond gelijk een proefrit gaan maken om de beeldkwaliteit te testen. Ik moet duidelijk nog wat prutsen met de instellingen want ik krijg nog niet helemaal de beeldkwaliteit die ik verwacht had maar hij is wel duidelijk gevoeliger dan de Viofo A129 die ik eerst had.

Tijdens de proefrit merkte ik dat de ruitenwissers een licht waasje achterlieten met een soort van gevlekt patroon, wat pas na een paar seconden weer wegtrok. Er ontstond daardoor een halo rond felle lampen en als de ruitenwissers wat sneller gingen, had dat waasje geen tijd meer om weg te trekken. Ik heb een extreem lage tolerantie voor slecht zicht dus zodra het vandaag droog werd meteen alle ruiten schoongemaakt met Glaco glass compound, een sterke combinatie van schoonmaakmiddel en licht polijstmiddel. Daarna de hele auto in de wasbox een snelle schoonmaakbeurt gegeven en het water rolt nu weer mooi overal vanaf, inclusief het glas. Ik denk dat ik voor deze week nu wel even klaar ben. :)

Jarno
 
Als je dat zijpaneel eraf gehaald hebt, zijn er dan nieuwe bevestigingsklipjes nodig? Of is het een kwestie van gewoon terug klikken.
 
Nee geen nieuwe clips nodig hoor. Er zitten aan de zijkanten twee lipjes en als je die iets optilt (bv met twee schroevendraaiers) springt de hele clip bijna vanzelf uit het metaal. Bij het terugzetten van het paneel gaan ze net zo makkelijk weer terug, je moet alleen even zorgen dat de s-vormige strips weer op de juiste manier het paneel in schuiven. Het ging echt heel vlot, in 30 seconden zat hij weer.

Jarno
 
Gisteren onze 'nieuwe' dashcam door een inbouwspecialist netjes laten inbouwen.
Ze krijgt nu haar stroon via een zog. 'hardwire'.
Omdat we nog een 10 maanden garantie hebben e.e.a. via onze VETOS specialist geregeld.
 
  • Leuk
Waarderingen: Lexy, D43m0n en Dirk_S
Om de ergste verkeersdrukte te vermijden rijd ik regelmatig over de binnenwegen, waar ook veel (land)bouwverkeer komt. De bermen worden regelmatig helemaal aan flarden gereden zodat de weg vol met modder zit - en daardoor ook mijn auto. :mad: Vandaag dus een set spatlappen geïnstalleerd maar wel origineel Lexus, geen Chinese aangepaste deurmat. Goedkoop zijn ze niet (€ 271) maar de kwaliteit is ook wel zoals we van Lexus gewend zijn: meer dan een beetje over-engineered. Je kunt natuurlijk niet gewoon schroeven in kunststof draaien, nee daar moet eerst een metalen beugeltje overheen. En ook de spatlap zelf is niet zo simpel als het lijkt, er zit een soort vangbakje onderaan zodat water er niet meteen weer afspat maar eerst wordt opgevangen en er dan netjes uitloopt:
Bekijk bijlage 182496
Tegen de tijd dat ik klaar was werd het al te donker om foto's van de auto te maken dus die volgen nog. Wel even een testrit gaan maken om te controleren of er niets rammelde (uiteraard niet ) en de effectiviteit te testen. Achter werken ze uitstekend maar voor valt de werking een beetje tegen. Maar goed, ze kunnen ook weer niet te ver uitsteken om de stroomlijn niet te verstoren, en alle beetjes helpen.

[Edit] Hier is zoals beloofd een foto van de auto mét spatlappen:
Bekijk bijlage 182501
Zoals te zien sluiten ze heel goed aan. De spatlappen aan de voorkant slagen er niet echt in om de zijkant schoon te houden maar volgens mij blijft er wel minder aan de achterkant hangen.

Jarno
Heb je misschien ook een foto vanaf de achterkant bij een achterwiel? Meestal vind ik dit er een beetje 'truttig' uit zien, ben benieuwd hoe dit bij de NX is. En eerlijk is eerlijk, onze NX is ook wel een beetje een truttenschudder, ik denk dat er weinig jongeren zijn die onder de indruk zijn van onze auto...
 
Ik heb (nog

Nee die heb ik (nog) niet maar kan ik morgen denk ik wel even maken.

Jarno
thx, @Dirk_S heeft al een foto gepost van zijn auto dus ik weet al genoeg. Ik denk dat ik mijn auto op dit punt origineel laat ;)
Vroegah was het wel leuk om een auto te pimpen maar bij Lexus vind ik het allemaal al stijlvol genoeg en vind ik een aanpassing een beetje afbreuk doen aan het onderscheidende imago van de auto. Zal wel de leeftijd zijn :)
 
Wat ik vandaag gedaan heb aan de Lexus? Handleidingen lezen en dan weer in de auto gaan zitten om eventuele veranderingen uit te voeren. Hebben sinds 10 januari een RX450h uit 2018, GS450h ingeruild, dus lekker alles aan het ontdekken.
 
Vanmorgen bij 't starten even intern gevloekt; TPMS-melding ging aan. Nou hoop ik dat 't enkel door de kou komt dat de spanning net te laag is geworden. Ik had geen tijd om even de OBD2-stekker erbij te pakken en uit te gaan lezen want ik was al wat tijd kwijt aan ruiten krabben. Ik heb alsnog een rondje om de auto gelopen om te kijken of er iets te zien was aan een zachte/lege band maar helemaal niets.

Of een batterij heeft de geest gegeven, of de kou heeft ervoor gezorgd dat de spanning net onder het drempelniveau aan afwijking komt. Straks maar even langs een bandenpomp rijden.

Weet iemand toevallig wat de afwijking kan zijn waarop het TPMS-systeem een melding geeft? 10% verschil met de initieel geresette waarde?