Sorry maar dat klopt niet. Producten zoals Monello non-ferro of Gyen Q2M iron zijn pH-neutraal en dus beslist niet corrosief. Vroeger zat er idd zoutzuur in maar dat mag allang niet meer. Je kunt het zelfs gewoon op je lak gebruiken, sterker nog: daar is in elk geval non-ferro eigenlijk voor ontwikkeld.Mag ik een algemene tip geven over velgenreiniger? Hou je geld in je zak. Heeft wat mij betreft alleen maar nadelen omdat het zeer corrosief is
Bedankt voor de aanvulling, dat is wellicht zo maar is niet altijd duidelijk. Ik neem het risico in ieder geval niet. Het heeft dan minimaal een licht corrosief effect.Sorry maar dat klopt niet. Producten zoals Monello non-ferro of Gyen Q2M iron zijn pH-neutraal en dus beslist niet corrosief. Vroeger zat er idd zoutzuur in maar dat mag allang niet meer. Je kunt het zelfs gewoon op je lak gebruiken, sterker nog: daar is in elk geval non-ferro eigenlijk voor ontwikkeld.
Jarno
Jep, en ik heb de non-ferro dus gebruikt op de gehele lak van mijn auto. Voor die tijd bleef mijn Monello droogdoek stil liggen en ging ie zelfs pluizen. Na non-ferro gleed de droogdoek al heel wat soepeler over de lak zonder te pluizen. Daarna kleien en polijsten en dan moet ik de droogdoek vasthouden ander glijd ie te ver door.Sorry maar dat klopt niet. Producten zoals Monello non-ferro of Gyen Q2M iron zijn pH-neutraal en dus beslist niet corrosief. Vroeger zat er idd zoutzuur in maar dat mag allang niet meer. Je kunt het zelfs gewoon op je lak gebruiken, sterker nog: daar is in elk geval non-ferro eigenlijk voor ontwikkeld.
Jarno
Ik dacht, ik zet dat linkje maar in het onderschrift, dan kunnen jullie me in de gaten houden .@Paniekje 1,711 lekker man, neem de volgende x effe een jerrycan van 60 L voor me mee, stuur ik je een tikkie
Heb je misschien ook een foto vanaf de achterkant bij een achterwiel? Meestal vind ik dit er een beetje 'truttig' uit zien, ben benieuwd hoe dit bij de NX is. En eerlijk is eerlijk, onze NX is ook wel een beetje een truttenschudder, ik denk dat er weinig jongeren zijn die onder de indruk zijn van onze auto...Om de ergste verkeersdrukte te vermijden rijd ik regelmatig over de binnenwegen, waar ook veel (land)bouwverkeer komt. De bermen worden regelmatig helemaal aan flarden gereden zodat de weg vol met modder zit - en daardoor ook mijn auto. Vandaag dus een set spatlappen geïnstalleerd maar wel origineel Lexus, geen Chinese aangepaste deurmat. Goedkoop zijn ze niet (€ 271) maar de kwaliteit is ook wel zoals we van Lexus gewend zijn: meer dan een beetje over-engineered. Je kunt natuurlijk niet gewoon schroeven in kunststof draaien, nee daar moet eerst een metalen beugeltje overheen. En ook de spatlap zelf is niet zo simpel als het lijkt, er zit een soort vangbakje onderaan zodat water er niet meteen weer afspat maar eerst wordt opgevangen en er dan netjes uitloopt:
Bekijk bijlage 182496
Tegen de tijd dat ik klaar was werd het al te donker om foto's van de auto te maken dus die volgen nog. Wel even een testrit gaan maken om te controleren of er niets rammelde (uiteraard niet ) en de effectiviteit te testen. Achter werken ze uitstekend maar voor valt de werking een beetje tegen. Maar goed, ze kunnen ook weer niet te ver uitsteken om de stroomlijn niet te verstoren, en alle beetjes helpen.
[Edit] Hier is zoals beloofd een foto van de auto mét spatlappen:
Bekijk bijlage 182501
Zoals te zien sluiten ze heel goed aan. De spatlappen aan de voorkant slagen er niet echt in om de zijkant schoon te houden maar volgens mij blijft er wel minder aan de achterkant hangen.
Jarno
Nee die heb ik (nog) niet maar kan ik morgen denk ik wel even maken.Heb je misschien ook een foto vanaf de achterkant bij een achterwiel?
thx, @Dirk_S heeft al een foto gepost van zijn auto dus ik weet al genoeg. Ik denk dat ik mijn auto op dit punt origineel laatIk heb (nog
Nee die heb ik (nog) niet maar kan ik morgen denk ik wel even maken.
Jarno
Altijd lekker4 nieuwe banden onder de IS.
Ze zijn zwart en rond, en dat is erg belanrijk !!!