Wat heb jij vandaag gedaan aan jouw Lexus

Jaja, lach er maar om. Ik ben geen handige Harry, zo'n monsterklus kost mij vier vrije dagen :trollface:

Ook zouden mijn handen wat vies kunnen worden. OEF. Ik rij niet voor niks een Lexus, liever lui dan moe en weinig gezeur met de auto. En als backup een goede garage en daarachter altijd nog Bobusa.
 
Afgelopen weekend verlagingsveren (30 mm voor) samen met mijn neef gedaan (5 uur).
Viel vies tegen, bouten en moeren waren lastig los te draaien.
Komend weekend met de achterkant aan de slag. Zal dan ook foto’s plaatsen.
IS300.png
1e twee veren zitten erin.
 
Laatst bewerkt:
  • Leuk
Waarderingen: Bobusa en D43m0n
Ik ben vandaag bezig geweest om een dashcam in te bouwen in mijn nieuwe NX, en dat ging niet van een leien dakje. Allereerst moest ik een plek zien te vinden om de stroom vandaan te halen: vanuit de zekeringkast ging niet omdat ik geen bypass had voor mini steekzekeringen. Vanuit de aansteker ging niet omdat met de adapter erin het klepje met de draadloze lader dan niet meer dicht kan. Uiteindelijk dus maar gewoon vanuit de USB-C stekker en met een klein lusje gelijk achter het paneel langs maar eigenlijk vind ik dat niet de mooiste oplossing. Daarna de kabel overal achterlangs, heel zorgvuldig door de A-stijl om zeker te weten dat de airbag niet gehinderd kan worden, en dan naar het midden.

Volgende uitdaging, de kabel voor de achtercamera. Netjes achter het paneel van de achterklep langs, door het rubber slangetje met de andere bekabeling, over de hemel heen, langs het dakraam - en toen zat er vlak bij de voorruit een metalen rand waar ik geen enkele plek kon vinden om langs te komen. AAAAAARRRRRGH!!!!! 🤬 Goed, kabel er weer uit tot bij het achterportier, langs de C-stijl naar beneden, onderlangs helemaal naar voren, en dan weer via de A-stijl weer omhoog. Ten minste dat is het plan want tegen de tijd dat ik bij de A-stijl was werd het te donker om nog wat te kunnen zien.

Ergens halverwege was ik er ook nog eens achter gekomen dat de auto niet meer wilde starten, en hij heeft welgeteld 10 minuten op ACC gestaan. Blijkbaar is dat toch al voldoende om de accu leeg te trekken en de berichten dat de accu van de NX snel leeg raakt zijn dus beslist niet overdreven. Gelukkig heb ik een acculader dus terwijl ik met de kabels aan het worstelen was kon de accu op adem komen. Na twee uur laden startte de auto weer probleemloos en ben ik voor de zekerheid ook nog even een uurtje gaan rijden wat op zich ook geen straf is 😎. Na dat alles vond ik het wel weer genoeg voor één dag, morgen zien we wel weer verder...

Jarno
 
Laatst bewerkt:
Ik ben vandaag bezig geweest om een dashcam in te bouwen in mijn nieuwe NX, en dat ging niet van een leien dakje. Allereerst moest ik een plek zien te vinden om de stroom vandaan te halen: vanuit de zekeringkast ging niet omdat ik geen bypass had voor mini steekzekeringen. Vanuit de aansteker ging niet omdat met de adapter erin het klepje met de draadloze lader dan niet meer dicht kan. Uiteindelijk dus maar gewoon vanuit de USB-C stekker en met een klein lusje gelijk achter het paneel langs maar eigenlijk vind ik dat niet de mooiste oplossing. Daarna de kabel overal achterlangs, heel zorgvuldig door de A-stijl om zeker te weten dat de airbag niet gehinderd kan worden, en dan naar het midden.
Destijds heb ik dat via de achteruitkijkspiegel gedaan mbv pin jumper wires achterin de stekker. Werkt nog steeds probleemloos in de CT 200h, de IS 300h had ik ook op dezelfde manier gedaan. Ik ken de NX niet helemaal maar zal gelijkwaardig zijn.
Hoefde alleen maar de kaart lees lamp assy eruit te halen. Voor jou is deze tip te laat Jarno (of niet van toepassing) maar wellicht kunnen anderen er wat mee. Ik heb alle details nog bewaard en kan dus meer info geven mocht iemand dat willen.
 
Als je mij een beetje kent van de klusjes aan de auto... waarom makkelijk doen als het moeilijk kan?!?
Zo is een moer (waar de schokbreker mee wordt vastgemaakt onder de motorkap) gevallen en kon het niet meer terugvinden.
20241123_162641.jpg

Toen langs Lexus Peterman gegaan en een moer besteld.
3 raden hoeveel het gekost heeft
.
.
.
.
.
1 euro 77... HAHAHAHAH Als ik dat wist, had ik meteen 6 besteld (3 voor elke kant).
 
  • Leuk
Waarderingen: Bobusa en Dirk_S
Ik ben vandaag bezig geweest om een dashcam in te bouwen in mijn nieuwe NX, en dat ging niet van een leien dakje. Allereerst moest ik een plek zien te vinden om de stroom vandaan te halen: vanuit de zekeringkast ging niet omdat ik geen bypass had voor mini steekzekeringen. Vanuit de aansteker ging niet omdat met de adapter erin het klepje met de draadloze lader dan niet meer dicht kan. Uiteindelijk dus maar gewoon vanuit de USB-C stekker en met een klein lusje gelijk achter het paneel langs maar eigenlijk vind ik dat niet de mooiste oplossing. Daarna de kabel overal achterlangs, heel zorgvuldig door de A-stijl om zeker te weten dat de airbag niet gehinderd kan worden, en dan naar het midden.

Volgende uitdaging, de kabel voor de achtercamera. Netjes achter het paneel van de achterklep langs, door het rubber slangetje met de andere bekabeling, over de hemel heen, langs het dakraam - en toen zat er vlak bij de voorruit een metalen rand waar ik geen enkele plek kon vinden om langs te komen. AAAAAARRRRRGH!!!!! 🤬 Goed, kabel er weer uit tot bij het achterportier, langs de C-stijl naar beneden, onderlangs helemaal naar voren, en dan weer via de A-stijl weer omhoog. Ten minste dat is het plan want tegen de tijd dat ik bij de A-stijl was werd het te donker om nog wat te kunnen zien.

Ergens halverwege was ik er ook nog eens achter gekomen dat de auto niet meer wilde starten, en hij heeft welgeteld 10 minuten op ACC gestaan. Blijkbaar is dat toch al voldoende om de accu leeg te trekken en de berichten dat de accu van de NX snel leeg raakt zijn dus beslist niet overdreven. Gelukkig heb ik een acculader dus terwijl ik met de kabels aan het worstelen was kon de accu op adem komen. Na twee uur laden startte de auto weer probleemloos en ben ik voor de zekerheid ook nog even een uurtje gaan rijden wat op zich ook geen straf is 😎. Na dat alles vond ik het wel weer genoeg voor één dag, morgen zien we wel weer verder...

Jarno
Wat een gekloot hé. Ik wilde mijn dashcam ook overzetten in de NX. Ik heb het maar niet gedaan. Ik vond/vind het een beetje te link om de A stijl kap los te maken. De pech die ik dan heb is dat er een of ander lipje afbreekt. ;)
 
Als je mij een beetje kent van de klusjes aan de auto... waarom makkelijk doen als het moeilijk kan?!?
Zo is een moer (waar de schokbreker mee wordt vastgemaakt onder de motorkap) gevallen en kon het niet meer terugvinden.
Bekijk bijlage 182465
Toen langs Lexus Peterman gegaan en een moer besteld.
3 raden hoeveel het gekost heeft
.
.
.
.
.
1 euro 77... HAHAHAHAH Als ik dat wist, had ik meteen 6 besteld (3 voor elke kant).
Ligt vast op de bodemplaat.
 
We hebben de plaat opengeschroeft maar het niet kunnen vinden. Hoor het ook niet rammelen tijdens het rijden.
Dat komt wel over één of twee jaar, als je helemaal vergeten bent dat die moer ooit gevallen is. :sneaky:

@Lexy De A-stijl is juist erg makkelijk los te halen. Er zit een airbag achter dus als die afgaat moet de kap meteen losschieten maar hij hangt dan nog wel aan een paar S-vormige stukjes plastic. Als je die los wilt maken moet je met een punttang een paar clipjes inknijpen maar ik vond dat teveel gedoe. De dashcam zit er nu in en de komende paar dagen maar eens zien hoe hij het er bij verschillende omstandigheden vanaf brengt.

Jarno
 
  • Haha
  • Leuk
Waarderingen: Johnny Le en Lexy
Om de ergste verkeersdrukte te vermijden rijd ik regelmatig over de binnenwegen, waar ook veel (land)bouwverkeer komt. De bermen worden regelmatig helemaal aan flarden gereden zodat de weg vol met modder zit - en daardoor ook mijn auto. :mad: Vandaag dus een set spatlappen geïnstalleerd maar wel origineel Lexus, geen Chinese aangepaste deurmat. Goedkoop zijn ze niet (€ 271) maar de kwaliteit is ook wel zoals we van Lexus gewend zijn: meer dan een beetje over-engineered. Je kunt natuurlijk niet gewoon schroeven in kunststof draaien, nee daar moet eerst een metalen beugeltje overheen. En ook de spatlap zelf is niet zo simpel als het lijkt, er zit een soort vangbakje onderaan zodat water er niet meteen weer afspat maar eerst wordt opgevangen en er dan netjes uitloopt:
20241215_145607.jpg
Tegen de tijd dat ik klaar was werd het al te donker om foto's van de auto te maken dus die volgen nog. Wel even een testrit gaan maken om te controleren of er niets rammelde (uiteraard niet ) en de effectiviteit te testen. Achter werken ze uitstekend maar voor valt de werking een beetje tegen. Maar goed, ze kunnen ook weer niet te ver uitsteken om de stroomlijn niet te verstoren, en alle beetjes helpen.

[Edit] Hier is zoals beloofd een foto van de auto mét spatlappen:
20241216_150314.jpg
Zoals te zien sluiten ze heel goed aan. De spatlappen aan de voorkant slagen er niet echt in om de zijkant schoon te houden maar volgens mij blijft er wel minder aan de achterkant hangen.

Jarno
 
Laatst bewerkt:
@Darkmatter , waow zo te zien echt wel degelijk kwaliteit/materiaal. Tja Chinese namaak is niet alleen goedkoper, het ziet ook goedkoper uit.
Hopelijk zijn ze elke euro waard en beleef je er veel rijplezier aan (y)
 
Kheb vanmiddag de IS eens gewassen ......
Ik kwam er na enige tijd intrekken van velgenreiniger achter dat ik die opnieuw had laten coaten .
Ziet er weer Lexus uit 😃

Meteen even getankt hier net over de stippellijn in België, V-Power 98 is 1.711 €/L
 
  • Leuk
Waarderingen: D43m0n en Bobusa
Mag ik een algemene tip geven over velgenreiniger? Hou je geld in je zak. Heeft wat mij betreft alleen maar nadelen omdat het zeer corrosief is, remonderdelen en schijven roesten sneller en de lak van de velg wordt op den duur mat. Ook roesten de velg bouten sneller.
Als ik mijn auto was doe ik eerst de velgen, met dezelfde shampoo als waar ik de auto mee was, en rondom de spoilers onderkant bumpers en zijdorpels. Dat werkt perfect en is behoud van je remmerij hardware. Daarna met schone emmers de rest van de auto. Mijn remschijven, klauwen en velgen zijn nog als nieuw.

/rant over ;)
 
  • Leuk
Waarderingen: snorlax en Paniekje