Ik ben vandaag bezig geweest om een dashcam in te bouwen in mijn nieuwe NX, en dat ging niet van een leien dakje. Allereerst moest ik een plek zien te vinden om de stroom vandaan te halen: vanuit de zekeringkast ging niet omdat ik geen bypass had voor mini steekzekeringen. Vanuit de aansteker ging niet omdat met de adapter erin het klepje met de draadloze lader dan niet meer dicht kan. Uiteindelijk dus maar gewoon vanuit de USB-C stekker en met een klein lusje gelijk achter het paneel langs maar eigenlijk vind ik dat niet de mooiste oplossing. Daarna de kabel overal achterlangs, heel zorgvuldig door de A-stijl om zeker te weten dat de airbag niet gehinderd kan worden, en dan naar het midden.
Volgende uitdaging, de kabel voor de achtercamera. Netjes achter het paneel van de achterklep langs, door het rubber slangetje met de andere bekabeling, over de hemel heen, langs het dakraam - en toen zat er vlak bij de voorruit een metalen rand waar ik geen enkele plek kon vinden om langs te komen. AAAAAARRRRRGH!!!!!
Goed, kabel er weer uit tot bij het achterportier, langs de C-stijl naar beneden, onderlangs helemaal naar voren, en dan weer via de A-stijl weer omhoog. Ten minste dat is het plan want tegen de tijd dat ik bij de A-stijl was werd het te donker om nog wat te kunnen zien.
Ergens halverwege was ik er ook nog eens achter gekomen dat de auto niet meer wilde starten, en hij heeft welgeteld 10 minuten op ACC gestaan. Blijkbaar is dat toch al voldoende om de accu leeg te trekken en de berichten dat de accu van de NX snel leeg raakt zijn dus beslist niet overdreven. Gelukkig heb ik een acculader dus terwijl ik met de kabels aan het worstelen was kon de accu op adem komen. Na twee uur laden startte de auto weer probleemloos en ben ik voor de zekerheid ook nog even een uurtje gaan rijden wat op zich ook geen straf is
. Na dat alles vond ik het wel weer genoeg voor één dag, morgen zien we wel weer verder...
Jarno