Knokkel geluid

Isard

Nieuw hier
12 apr 2022
15
12
3
Ik heb sinds kort een RX 450h uit 2010
137.000 km gelopen en in NL door Louwman Rotterdam nieuw geleverd en in onderhoud geweest tot 7-2021

Nu ben ik de gelukkige eigenaar😍

Wel merk ik dat er nu na een 2 maanden ermee rijden een knokkel geluid is ontstaan wat is soms hoor en voel linksvoor bij de wielophanging.
Het is veel bij de eerste stuur beweging als je langzaam rijd.
En zowel linksom als rechtsom knokkelt het dus soms (meerdere metaal achtige geluiden)
Ik voel niets in het stuur
Het is niet bij drempels



Iemand een idee?
 
Bij de Lexus dealer zeiden ze destijds dat ik gewoon door kon rijden en zelf dan kon besluiten wanneer ik het ging vervangen.

Tot op heden ben ik blij dat ik het niet vervangen heb. Ik lees elders ook verhalen van mensen, die de veerpoot (of twee) vervangen en dan 75000km later weer aan de beurt zijn.

En bij mij is het nog steeds weg. Heel af en toe hoor ik nog kort iets, maar het is echt verwaarloosbaar.
 
  • Leuk
Waarderingen: RX300L
Kleine, maar belangrijke update: vandaag was ik bij de dealer voor een beurt en toen ik nog eens navroeg hierover bleek dat ze inmiddels ook de lagers alleen vervangen!

Voor 600EUR ben je dan aan weerszijden geholpen en zou het opgelost moeten zijn. Ze zetten er dan nieuwe lagers in, die overigens niet van Lexus zelf zijn.

Dat is wel een goed alternatief lijkt me.
 
Veerpootlager vernieuwd bij Paul van Eijk Breda voor euro 600,00 links en rechts ,ben zeer tevreden.Grootste Lexus dealer in het zuiden vraagt tussen

3500,00 en 4000,00 euro receptie wilde me terugbellen voor het exacte bedrag ,ik heb nooit meer wat gehoord.

Bij de laatste twee beurten heb ik het probleem van het tokkel geluid gemeld

Ik voelde me niet meer veilig in mijn Lexus na 30000 km geluiden in mijn voorras.

Er worden toch proefritten gemaakt na een onderhoudsbeurt.

Ik heb nu rust in mijn Lexus zonder geluiden, ik beveel Paul van Eijk Breda graag aan wanneer je dit probleem hebt met je RX 450H
 
  • Leuk
Waarderingen: Frank2b
Veerpootlager vernieuwd bij Paul van Eijk Breda voor euro 600,00 links en rechts ,ben zeer tevreden.Grootste Lexus dealer in het zuiden vraagt tussen

3500,00 en 4000,00 euro receptie wilde me terugbellen voor het exacte bedrag ,ik heb nooit meer wat gehoord.

Bij de laatste twee beurten heb ik het probleem van het tokkel geluid gemeld

Ik voelde me niet meer veilig in mijn Lexus na 30000 km geluiden in mijn voorras.

Er worden toch proefritten gemaakt na een onderhoudsbeurt.

Ik heb nu rust in mijn Lexus zonder geluiden, ik beveel Paul van Eijk Breda graag aan wanneer je dit probleem hebt met je RX 450H
ik heb deze week toevallig een afspraak gemaakt bij Lexus Eindhoven - die vragen ook 600 EUR en dan krijg je "garantie" van Lexus, dus dat is wellicht ook wat waard. Ik vind het overigens nog steeds niet kunnen dat dit bij een auto van deze klasse voor kan komen en niet gewoon een terugroepactie is.
 
  • Leuk
Waarderingen: Relfer
Sinds november rij ik ook in een RX450h met luchtvering. Bij de aankoop was er iets gekraak wat uiteindelijk geknerp werd, uiteindelijk besloten om beide veerpoten te vervangen. Dit is afgelopen week gedaan. De verkopende partij (van Enckevort Occasions) kwam met een uitstekende oplossing hiervoor en heeft mij doorverwezen naar Paul van Eijk, van Garage van Eijk. Dit is uitstekend bevallen en Paul is zeer kundig en vriendelijk. Vooraf een stukje uitleg en daarna in de binnenstad afgezet, hier kon ik gewoon vanuit de bieb werken. Dus breng je RX (of elke andere auto) gerust naar Paul, daarbij is van Enckevort ook een aanrader voor een mooie koop. Heel prettig geholpen en ook daarna kan je gerust langs gaan.
 
Beste Lexus liefhebbers. Wat ik mij afvraag. Is het nu zo dat het veerpootlager dan niet los bevestigd zit op de veerpoot? Ik zie b.v. dat er losse veerpootlagers te koop zijn voor de RX450h MET luchtvering op Ebay. Als ik de tekening zo zie zou ik denken dat het veerpootlager los op de luchtvering (veerpoot) ligt en dan met een moer geklemd tussen het chassis van de auto wordt vastgezet. Maar misschien dat ik het echt verkeerd zie. Zo niet, dan lijkt mij dit ook een prima oplossing om geen complete veerpoot te hoeven kopen. Ik ben erg benieuwd of iemand hier uitsluitsel over kan geven. Alvast bedankt.

Hier de link naar de 2 veerpootlagers: Veerpootlager op Ebay
 
Goedemiddag, ik heb vorig jaar een RX450H Presidentline met luchtvering gekocht uit 2013 en heb nu na mijn vakantie door het binnenland van Spanje klachten die lijken op een versleten homokineet. Omdat ik met een loodzware caravan heel wat bergen en passen heb beklommen leek het mij ook logisch dat het de homokineet zou zijn. Ook een vriend van mij met 50 jaar ervaring als monteur beaamde dit. Maar als ik dit topic zo door lees dan krijg ik de indruk dat het toch vaak ligt aan het bovenste lager van de veerpoot. Daarbij is het mij ook opgevallen dat er ook bijna geen tweedehands aandrijfassen in het circuit worden aangeboden wat mijn vermoeden versterkt dat het misschien weleens toch dat lager zou kunnen zijn. Hoe hoor of weet je nou het verschil tussen die twee? Alvast bedankt voor jullie inbreng.
 
Volgens mij kun je een kapotte homokineet niet horen bij het sturen bij stilstand. De veerpoot lagers soms wel.

Dus ik zou het eens proberen op een grasveld ofzo en dan je stuur maximaal naar links sturen en maximaal naar rechts. Als je dan ergens iets hoort knakken is het waarschijnlijk je veerpoot lager.

Homokineet zal tijdens rijden in bochten een geluid geven dat meer ritmisch is.
 
  • Leuk
Waarderingen: Relfer
Volgens mij kun je een kapotte homokineet niet horen bij het sturen bij stilstand. De veerpoot lagers soms wel.

Dus ik zou het eens proberen op een grasveld ofzo en dan je stuur maximaal naar links sturen en maximaal naar rechts. Als je dan ergens iets hoort knakken is het waarschijnlijk je veerpoot lager.

Homokineet zal tijdens rijden in bochten een geluid geven dat meer ritmisch is.
Bedankt voor je input, ik ga het proberen. 😊
 
Die ramen open en dicht met behulp van de afstandsbediening is inderdaad ideaal. Dat heb ik toen ook zo laten instellen.
Benieuwd wat hier zo ideaal aan is. Wanneer zoiets in mijn toekomstige RX enabled zou zijn, zou ik het er subiet vanaf laten halen. Net zoals de keyless entry 😄
 
Update op mijn bericht van 14 juli. Vandaag beide lagers vervangen en het tokkel geluid is weg. De auto stuurt mooi strak. Ik hoop dat deze lagers het lang volhouden. Dan is dit een mooi en voordelig alternatief.
Waar heb je dit laten doen? Ook bij Lexus Eindhoven?
 
April dit jaar een prachtige RX450h President gekocht bij van Enckevort. Keurig afgeleverd met half jaar garantie op de aandrijflijn en een jaar op de beruchte toplagers.
De toplagers waren vrij vlot aan het knarsen en Danny Beterams heeft de lagers compleet vervangen door nieuwe. Niks slijpen en lassen, gewoon de complete unit uitgewisseld voor gereviseerde. Nieuw dus. Leenwagen meegekregen en dat alles heeft mij niets gekost. Top!

Met de nieuwe lagers op vakantie naar Tsjechië geweest en o, wat heerlijk rustig rijden en sturen. De laatste ritnaar de camping vanuit een pittoresk stadje voelde de wager enorm stug aan. Kleine hobbels ware erg voelbaar en ik weite het aan de harde banden met 3 bar. Door een valpartij hebben we de vakantie moeten afbreken helaas. En eergisteren teruggereden, mijn vrouw heeft het hele stuk gestuurd. Erg stug nog steeds.

Thuis bleek uiteindelijk dat de voorvering leeg was en de ANWB maar gebeld.

De wagen is via de ANWB getransporteerd naar “mijn” garage in Enschede en daar is een kapotte linker balg ontdekt. Origineel zijn de balgen niet te vervangen, dan moet er een complete poot onder a €1300,-. Maar in dit forum ook Air-TEC.bg ontdekt die de poten van o.a. Lexus modificeerd en compleet reviseerd, beter dan nieuw zelfs! Complete set kost dan nog geen €1000,- excl de- en montage.


Mijn eigen garage heeft het erg druk altijd en kan geen brug een hele week missen, dus ik probeer contact met Air-TEC te krijgen of vooruitsturen een optie is.

Wordt vervolgt…..Afvoer
 

Bijlagen

  • IMG_7746.jpeg
    IMG_7746.jpeg
    3 MB · Weergaven: 15
Laatst bewerkt:
Ik dacht dat de poot enkel compleet met topunit (incl. lager) vervangen kon worden? Ben benieuwd wat je ervaring is met Air-TEC. Ik kwam via de zoekfunctie geen ervaringen tegen.
 
Ik dacht dat de poot enkel compleet met topunit (incl. lager) vervangen kon worden? Ben benieuwd wat je ervaring is met Air-TEC. Ik kwam via de zoekfunctie geen ervaringen tegen.
Klopt, als je het door een dealer laat doen. Dan ben je ook direct €4300 of zoiets lichter😱voor een set. Dan is wel alles nieuw, dus de schokbreker, balg en het lager.
Het lager zit in een lagerbehuizing geperst. En die weer in een andere behuizing. Daartussen op het metaal gevulkaniseerd rubber. Deze lagerunit is -als origineel Lexus onderdeel- nergens los verkrijgbaar. In Nederland zit bv Beterams Automotive in Breda. Danny heeft Een ruilsysteem met een bedrijf die kapotte lager units volledig reviseert. Dus de metalen delen worden los gemaakt van elkaar, lager eruit getrokken, gereinigd, opnieuw gevulkaniseerd en voorzien van een nieuw lager. Je hebt in feite dus een nieuwe lager unit. Het uitwisselen van beide lagers voor nieuwe kost iets van €600,- Dit is een bedrag wat ik gehoord heb ergens, dus pin mij er niet op vast😀.

Wat wel vast zit aan de ‘poot’ is de luchtbalg. Is die lekgeraakt, dan kan die niet uitgewisseld worden voor een nieuwe. Althans niet in de originele OEM versie. Dan moet je je spaarvarken stukslaan. Althans als je persé je wagen door een dealer wilt laten repareren. Dealers zijn over het algemeen vervangers, de uitzonderingen daargelaten.

Welnu, de fa Air-Tec in Bulgarije, is gespecialiseerd in de revisie van luchtveersystemen en bijbehorende schokbrekers. Niet alleen van Lexus, maar van veel meer merken. Kennelijk is daar een grote markt voor.

Ik heb minimaal één ervaring hier gelezen die gebruik heeft gemaakt van Air-Tec en de Lexus monteur was erg onder de indruk van hun product. Je koopt een bestaande maar gemodificeerde en gereviseerde poot. In de uitgebreide uitvoering is ook de schokbreker onder handen genomen. Het resultaat is dan gewoon een nieuwe veerpoot. De modificatie bestaat o.a. hieruit dat de balg niet meer vastzit aan de poot, maar nu afneembaar is.

Ik ga straks nieuwe poten bestellen incl de gereviseerde schokbrekers (maar zonder de toplager units, want die heb ik al) Want bij mijn wagen is vorige week ook de linker balg lekgeraakt. Zelf verwacht ik dat het komt door de olie van een lekkende schokbreker, maar we gaan het beleven😀. Ik maak hierbij geen gebruik van de dealer, maar een merkloze, universele garage waar ik zeker al een jaar of 15 zeer tevreden klant ben. Eerst met de S70 2,5 aut Summum, daarna met de Fabia 1,6 aut, nu met de RX. Mijn RX is trouwens de eerste Lexus die hij ooit op de brug heeft gehad😀

Ik zal proberen het proces te volgen (met foto’s)

Aangezien wij vrij lang (terugreis vanuit Tsjechië naar Enschede) met de lekke balg heb gereden, heeft de compressor ook overuren gemaakt. Hier thuis was een hard gesis hoorbaar na starten, dus het ding doet het nog wel gelukkig. Maar is nu dus wel een punt van aandacht geworden.

De foto’s laten een veerpoot zonder toplagerunit zien, verder twee nieuwe toplager units en de lagerunit die uit mijn RX gekomen is. Er zijn films te zien hoe Air-Tec te werk gaat. In origineel Bulgaars, maar ook ondertiteld.

check de film : klik hier. kies engelse ondertiteling, dat luister een stuk beter :cool:

Met een vriendelijke groet van Raymond
 

Bijlagen

  • IMG_0049.jpeg
    IMG_0049.jpeg
    1.007,3 KB · Weergaven: 8
  • IMG_0048.jpeg
    IMG_0048.jpeg
    949,1 KB · Weergaven: 8
  • IMG_7249.jpeg
    IMG_7249.jpeg
    3,2 MB · Weergaven: 8
Laatst bewerkt: