Ik dacht dat de poot enkel compleet met topunit (incl. lager) vervangen kon worden? Ben benieuwd wat je ervaring is met Air-TEC. Ik kwam via de zoekfunctie geen ervaringen tegen.
Klopt, als je het door een dealer laat doen. Dan ben je ook direct €4300 of zoiets lichter

voor een set. Dan is wel alles nieuw, dus de schokbreker, balg en het lager.
Het lager zit in een lagerbehuizing geperst. En die weer in een andere behuizing. Daartussen op het metaal gevulkaniseerd rubber. Deze lagerunit is -als origineel Lexus onderdeel- nergens los verkrijgbaar. In Nederland zit bv Beterams Automotive in Breda. Danny heeft Een ruilsysteem met een bedrijf die kapotte lager units volledig reviseert. Dus de metalen delen worden los gemaakt van elkaar, lager eruit getrokken, gereinigd, opnieuw gevulkaniseerd en voorzien van een nieuw lager. Je hebt in feite dus een nieuwe lager unit. Het uitwisselen van beide lagers voor nieuwe kost iets van €600,- Dit is een bedrag wat ik gehoord heb ergens, dus pin mij er niet op vast

.
Wat wel vast zit aan de ‘poot’ is de luchtbalg. Is die lekgeraakt, dan kan die niet uitgewisseld worden voor een nieuwe. Althans niet in de originele OEM versie. Dan moet je je spaarvarken stukslaan. Althans als je persé je wagen door een dealer wilt laten repareren. Dealers zijn over het algemeen vervangers, de uitzonderingen daargelaten.
Welnu, de fa Air-Tec in Bulgarije, is gespecialiseerd in de revisie van luchtveersystemen en bijbehorende schokbrekers. Niet alleen van Lexus, maar van veel meer merken. Kennelijk is daar een grote markt voor.
Ik heb minimaal één ervaring hier gelezen die gebruik heeft gemaakt van Air-Tec en de Lexus monteur was erg onder de indruk van hun product. Je koopt een bestaande maar gemodificeerde en gereviseerde poot. In de uitgebreide uitvoering is ook de schokbreker onder handen genomen. Het resultaat is dan gewoon een nieuwe veerpoot. De modificatie bestaat o.a. hieruit dat de balg niet meer vastzit aan de poot, maar nu afneembaar is.
Ik ga straks nieuwe poten bestellen incl de gereviseerde schokbrekers (maar zonder de toplager units, want die heb ik al) Want bij mijn wagen is vorige week ook de linker balg lekgeraakt. Zelf verwacht ik dat het komt door de olie van een lekkende schokbreker, maar we gaan het beleven

. Ik maak hierbij geen gebruik van de dealer, maar een merkloze, universele garage waar ik zeker al een jaar of 15 zeer tevreden klant ben. Eerst met de S70 2,5 aut Summum, daarna met de Fabia 1,6 aut, nu met de RX. Mijn RX is trouwens de eerste Lexus die hij ooit op de brug heeft gehad
Ik zal proberen het proces te volgen (met foto’s)
Aangezien wij vrij lang (terugreis vanuit Tsjechië naar Enschede) met de lekke balg heb gereden, heeft de compressor ook overuren gemaakt. Hier thuis was een hard gesis hoorbaar na starten, dus het ding doet het nog wel gelukkig. Maar is nu dus wel een punt van aandacht geworden.
De foto’s laten een veerpoot zonder toplagerunit zien, verder twee nieuwe toplager units en de lagerunit die uit mijn RX gekomen is. Er zijn films te zien hoe Air-Tec te werk gaat. In origineel Bulgaars, maar ook ondertiteld.
check de film :
klik hier met engelse ondertiteling, althans die kun je kiezen, dat luister een stuk beter
Met een vriendelijke groet van Raymond