Wat heb jij vandaag gedaan aan jouw Lexus

@Bobusa , jouw bijlagen zijn niet te openen… ook niet met een momentsleutel🔧

Oeps! We zijn enkele problemen tegengekomen.  Lexusforum.png

Goed bezig! Wel apart dat je via de obd stekker de TPMS moet inleren. Ik dacht dat je dit zelf via het menu kon doen. Althans dat deed ik bij nieuwe wielsetjes zelf (2016 RX en 2021 rav4).
De oudere Lexii moeten via de OBD stekker ingeleerd worden als je (zoals ik) originele Lexus TPMS-sensoren gebruikt. Bij programmeerbare sensoren kun je clonen wat het wat makkelijker maakt.
In de nieuwere Lexii zit een veel moderner systeem die 2 sets kan opslaan. Probleem opgelost.
In de oude situatie hadden we ook winterbanden dus onbegrijpelijke keuzes destijds van Lexus. De vorige eigenaar liet de zomerbanden en winterbanden steeds van de velg afhalen met versleten velgen tot gevolg. Die heb ik moeten laten spuiten en gebruik ik nu voor de winter.

Wat heb ik vandaag gedaan aan de lexus.
In navolging van de e-cvt bak olie te hebben ververst nu dezelfde olie in het cardan 1,8 liter vervangen. Originele Toyota WS bakolie.
De oude olie was wel iets donkerder maar niet zwart, geen idee of en wanneer de olie eerder ververst is. Goed gevoel dat er nu nieuw inzit.

Daarstraks de RX weer bij Hanterink (schade hersteller) opgehaald. Als ze je daar met naam en toenaam kennen is da nie goe nie. De eerste schade sinds jaaaaren die mijn eigen schuld is. Overigens zit er de tweede nieuwe bumper op van dit jaar. Zat op trede elf en ga 3 stappen terug. Netto kost dat totaal €630,-
Ik kreeg een Tichuan mee als leenwagen. Helemaal niet verkeerd en mooi dat dat kan, maar ‘nothing beats a Lexus’.

Bijlagen

• IMG_8549.jpeg
    IMG_8549.jpeg
    3,6 MB · Weergaven: 33
  • IMG_8279.jpeg
    IMG_8279.jpeg
    4,9 MB · Weergaven: 35
Afgelopen zondag heb ik mijn wielen eraf gehaald, grondig schoongemaakt en in de was gezet. Volgens mij was de binnenkant van de velgen sinds de auto uit de fabriek kwam niet meer schoongemaakt dus dat was een hele klus, en ik heb ook alleen de voorwielen kunnen doen. Ik moet wel zeggen dat steeds een wiel optillen en een stukje draaien een goede fitnessoefening is: ik heb spierpijn op plaatsen waarvan ik niet eens wist dat er spieren zaten... En dan komend weekend de achterwielen doen, mits het weer een beetje redelijk is.

Jarno

Nou aangezien er elk jaar toch wel door minimaal 1 weerman/vrouw een winter des doods wordt voorspeld (nou goed en we op wintersport gaan) weer de winterbandjes er onder. Dit jaar nieuwe 2 nieuwe voor (vorig jaar al 2 vervangen)en nu dus weer op verse bandjes de winter in. Er liggen nu Michelin alpin7 onder. Is wel wat minder mooi….de winterbanden staan op 18inch, de zomer op de originele 19…. Maakt toch wel verschil….Auto is uitgelijnd en nu weer een stuk stiller. De all seasons die om de zomervelgen zaten zijn op en gecupt volgens de garage. Dat verklaart denk ik het geluid dat ze maakten ten opzichte van de Michelins. Nu hopen op een echte winter en dat het cuppen van de all seasons komt door ouderdom om misschien toch iets te weinig lucht er in…..

Vandaag (en gisteren) het vochtgehalte van de remolie gecontroleerd met deze. Het lijkt mij voor mijn veiligheid en het behoud van het remsysteem (met name de dure en complexe rembooster!) een goed idee om dat periodiek in de gaten te houden. Gemeten op < 1.0% vochtgehalte en dus nog prima. Is ook 2 jaar geleden ververst.
De CT 200h van mijn vrouw doe ik vandaag. Ben benieuwd want die is 11 jaar oud, maar wel met al het regulier onderhoud bij Lexus waaronder (ga ik nu even vanuit) verversing van de remvloeistof.
Ik denk dat bij oudere auto's hiermee kosten kunnen worden bespaart ipv standaard elke 2 jaar verversen.

• Leuk
Waarderingen: ChrisLas en D43m0n
Vandaag en gisteren heb ik met een verbruik van 1:14 gecruised van Utrecht naar Harderwijk naar Almere naar Wageningen naar Tiel en weer naar huis. En dat zonder veel moeite met een 2 ton zware luxe wagen. Genieten. Fijn weekend allemaal!
1:14 zit ik ook regelmatig tegenaan. Gemeten aan de pomp uiteraard. Niet erop of eroverheen. Dat is zo’n beetje hetzelfde verbruik als onze vorige wagen, Skoda Fabia 1,6 aut. Scheelt 1000kg…. Het zou nog wel iets beter kunnen, maar mrs B en sporadisch zoonlief rijden er ook in. Zij hebben -doordat ze veel minder ervaring met regeneratief remmen hebben- iets meer benzine nodig. So be it.

Vandaag (en gisteren) het vochtgehalte van de remolie gecontroleerd met deze. Het lijkt mij voor mijn veiligheid en het behoud van het remsysteem (met name de dure en complexe rembooster!) een goed idee om dat periodiek in de gaten te houden. Gemeten op < 1.0% vochtgehalte en dus nog prima. Is ook 2 jaar geleden ververst.
De CT 200h van mijn vrouw doe ik vandaag. Ben benieuwd want die is 11 jaar oud, maar wel met al het regulier onderhoud bij Lexus waaronder (ga ik nu even vanuit) verversing van de remvloeistof.
Ik denk dat bij oudere auto's hiermee kosten kunnen worden bespaart ipv standaard elke 2 jaar verversen.
Je meet dan in het reservoir denk ik. Die olie komt vlg mij niet in de remklauwen. Daar juist wordt druk en hoge temp opgebouwd. Als daar water in de olie opgelost zit kan dat gaan koken en verdampen en zal dat een dampbel veroorzaken. Een gas is samendrukbaar, dus weg remvermogen. Mijn vraag is dan in hoeverre een meting in het reservoir een maat is voor de olie in remklauwen of het druk-systeem.

Wanneer je een scheet laat, ruik je dat daarna door heel de kamer …
Plastischer kan ik het niet uitdrukken 😂

Dus het vocht komt overal, je pompt immers steeds een beetje vloeistof voorbij de zuiger, en er stroomt weer wat terug, op deze manier ga je toch mengen.
En wie zegt dat het vocht via het dopje van het reservoir komt … misschien wel grotendeels via de uit en in bewegende zuigers van de remklauwen.