Wat heb jij vandaag gedaan aan jouw Lexus

De boot weggebracht voor de jaarlijkse keuring. Gelukkig geen probleem.

Alleen de achterbanden waren scheef afgesleten, aan de binnenkant van de band kaal en aan de buitenkant ruim voldoende profiel. Ze hebben de wielen uitgelijnd en er was wel een kleine afwijking dus die is nu ook weer weg.
Maar benieuwd waar dat schuin slijten dan vandaan kan komen als de uitlijning niet echt de verklaring geeft :(
Ik heb daar (nog) geen last van. Het kan ook duiden op meer speling of slijtage van de achterwielophanging. Maar bandenspanning, belading en rijstijl kunnen dit beïnvloeden. Welke banden heb je?
 
Hankook Ventus S1 Evo3. Zat er ook op. Ik wilde eigenlijk naar Yokohama overstappen maar de garage belde toen ik aan het vergaderen was en de baas des huizes baas nam op en zei: doe maar wat goed is. Dus ze hadden voor dezelfde band gekozen. Overigens prima banden voor zover ik kan beoordelen.

Maar even in de gaten houden dan, belading en bandenspanning ligt het volgens mij in ieder geval niet aan. Achterwielophanging zullen ze wel naar gekeken hebben. Een aanname die ik ga checken.
 
  • Leuk
Waarderingen: Bobusa
Goed om idd na te vragen. Versleten rubbers, draagarmen, fuseekogels of wiellagers zorgen dat de wielstand onder belasting verandert. Daardoor kan de uitlijning op de brug goed lijken, maar in de praktijk toch afwijkend zijn.
Hebben ze wel een camber meting gedaan?
Niet elk uitlijnbedrijf corrigeert camber standaard, soms alleen toe-in/out.
 
Sowieso moet je uitlijners in de gaten houden! Veelal stelt men standaard enkel de vooras af en inderdaad: enkel de sporing.
Achteraan beginnen (camber is veelal niet stelbaar op de achteras) en dan naar voren.
 
  • Leuk
Waarderingen: Bobusa
Even ingelogd, is niet stelbaar bij 4LS:

camber_LS.png

Als er daadwerkelijk afwijkingen zijn, trekt het nog ietwat bij, bij stellen van het toespoor, maar dat gaan om tienden. Maar is dus niet op voorgeschreven specs terug te 'schroeven'. Dat krijg je enkel voor elkaar door versleten of kromme delen te vervangen.
Voor 5LS geldt hetzelfde:
camber_LS.png
Er zijn maar weinig auto's waarbij het camber achter stelbaar is, door uitlijning.
 

Bijlagen

  • Camber_LS5.png
    Camber_LS5.png
    184,7 KB · Weergaven: 6
  • Leuk
Waarderingen: Higgie
Even ingelogd, is niet stelbaar bij 4LS:

Bekijk bijlage 184521

Als er daadwerkelijk afwijkingen zijn, trekt het nog ietwat bij, bij stellen van het toespoor, maar dat gaan om tienden. Maar is dus niet op voorgeschreven specs terug te 'schroeven'. Dat krijg je enkel voor elkaar door versleten of kromme delen te vervangen.
Voor 5LS geldt hetzelfde:
Bekijk bijlage 184521
Er zijn maar weinig auto's waarbij het camber achter stelbaar is, door uitlijning.
Dit is vreemd, op CL in het 4LS forum verstellen sommige het camber moedwillig voor de "looks".
Oh.. Edit: Ze zijn daar "creatief" door dingen te verstellen die officieel niet verstelbaar zijn lees ik net.
Dus je hebt gelijk, volgens het boekje kun je niets verstellen.