Wat heb jij vandaag gedaan aan jouw Lexus

Overigens hebben ze 60.000 km versleten en dat leek mij niet eens zo slecht.
Met mijn rijstijl…
 
De boot weggebracht voor de jaarlijkse keuring. Gelukkig geen probleem.

Alleen de achterbanden waren scheef afgesleten, aan de binnenkant van de band kaal en aan de buitenkant ruim voldoende profiel. Ze hebben de wielen uitgelijnd en er was wel een kleine afwijking dus die is nu ook weer weg.
Maar benieuwd waar dat schuin slijten dan vandaan kan komen als de uitlijning niet echt de verklaring geeft :(
Ik heb daar (nog) geen last van. Het kan ook duiden op meer speling of slijtage van de achterwielophanging. Maar bandenspanning, belading en rijstijl kunnen dit beïnvloeden. Welke banden heb je?
 
Hankook Ventus S1 Evo3. Zat er ook op. Ik wilde eigenlijk naar Yokohama overstappen maar de garage belde toen ik aan het vergaderen was en de baas des huizes baas nam op en zei: doe maar wat goed is. Dus ze hadden voor dezelfde band gekozen. Overigens prima banden voor zover ik kan beoordelen.

Maar even in de gaten houden dan, belading en bandenspanning ligt het volgens mij in ieder geval niet aan. Achterwielophanging zullen ze wel naar gekeken hebben. Een aanname die ik ga checken.
 
  • Leuk
Waarderingen: Bobusa
Goed om idd na te vragen. Versleten rubbers, draagarmen, fuseekogels of wiellagers zorgen dat de wielstand onder belasting verandert. Daardoor kan de uitlijning op de brug goed lijken, maar in de praktijk toch afwijkend zijn.
Hebben ze wel een camber meting gedaan?
Niet elk uitlijnbedrijf corrigeert camber standaard, soms alleen toe-in/out.
 
Sowieso moet je uitlijners in de gaten houden! Veelal stelt men standaard enkel de vooras af en inderdaad: enkel de sporing.
Achteraan beginnen (camber is veelal niet stelbaar op de achteras) en dan naar voren.
 
  • Leuk
Waarderingen: Bobusa
Camber (wielvlucht) is wel achter instelbaat op de 4LS, in ieder geval zeker op de 5LS.
 
  • Leuk
Waarderingen: Bobusa
Even ingelogd, is niet stelbaar bij 4LS:

camber_LS.png

Als er daadwerkelijk afwijkingen zijn, trekt het nog ietwat bij, bij stellen van het toespoor, maar dat gaan om tienden. Maar is dus niet op voorgeschreven specs terug te 'schroeven'. Dat krijg je enkel voor elkaar door versleten of kromme delen te vervangen.
Voor 5LS geldt hetzelfde:
camber_LS.png
Er zijn maar weinig auto's waarbij het camber achter stelbaar is, door uitlijning.
 

Bijlagen

  • Camber_LS5.png
    Camber_LS5.png
    184,7 KB · Weergaven: 29
  • Leuk
Waarderingen: Higgie
Even ingelogd, is niet stelbaar bij 4LS:

Bekijk bijlage 184521

Als er daadwerkelijk afwijkingen zijn, trekt het nog ietwat bij, bij stellen van het toespoor, maar dat gaan om tienden. Maar is dus niet op voorgeschreven specs terug te 'schroeven'. Dat krijg je enkel voor elkaar door versleten of kromme delen te vervangen.
Voor 5LS geldt hetzelfde:
Bekijk bijlage 184521
Er zijn maar weinig auto's waarbij het camber achter stelbaar is, door uitlijning.
Dit is vreemd, op CL in het 4LS forum verstellen sommige het camber moedwillig voor de "looks".
Oh.. Edit: Ze zijn daar "creatief" door dingen te verstellen die officieel niet verstelbaar zijn lees ik net.
Dus je hebt gelijk, volgens het boekje kun je niets verstellen.
 
  • Leuk
Waarderingen: Sam_IS300h
Ik heb even contact gehad met de garage over de schuin afgesleten achterbanden. Ze hebben inderdaad goed gekeken naar eventuele speling in de wielophanging, draagarmen en dergelijke en de rubbers gecontroleerd; dat lijkt allemaal in orde. Ze vermoeden dat het uitlijnen wel effect geeft. Goed in de gaten houden dus hoe de nieuwe banden gaan slijten.

Een wat onrustig weekend hierover gehad want de gedachte dat ik een week ven tevoren nog met wat snelheid in Duitsland reed met twee achterbanden waarbij je het canvas al kon zien is geen geruststellend idee. Was me zelf overigens niet opgevallen, ik kijk regelmatig hoe het staat met het profiel van de banden maar blijkbaar te vluchtig/niet goed.

Maar goed ik hoef me nu vooralsnog niet heel druk te maken :rolleyes:
 
Mijn broer had vorige week hetzelfde met zijn Mercedes E estate.
Daar is onder garantie een nieuw subframe achterwielophanging gemonteerd … nu steken er de staaldraden uit de achterband.
Dus die gaat even (op hoge poten) terug.
 
Iets wat ik niet vaak ga doen waarschijnlijk 😁

Het ding eerst met de hogedrukspuit afgespoten, daarna met emmer en wasdoek van stipt (heet dat zo ? 🤔) met de hand gewassen.
Parelwax
Osmose spoelen
Met een droogdoek van stipt (🤔 heet dat zo ? … oh dat zei ik al 🧐😁🙄) drooggewreven.
Daarna ff met te hoge snelheid naar huis, thuis nogmaals de eruit gewaaide druppels afgenomen.

En dat allemaal voor morgen “de mini-meet” 🙄.
Wielen heb ik alleen maar met hogedrukspuit gereinigd.

En dan gaat het regenen en is het weer een zooitje 😂
 
Speciaal voor morgen de versnellingsbak olie vervangen. Was een dingetje nl geen brug. Olie van Toyota uiteraard, geen risico. Gelijk nog twee liter besteld voor de achteras. Voor een volgend moment.
 
  • Leuk
Waarderingen: quattrootje en Paniekje
Mijn CT200H vuilgemaakt! Niet vandaag, maar in de herfstvakantie naar Frankrijk geweest. Hele week regen gehad, behalve ongeveer dit moment toen ik de foto maakte. Auto rijdt super!
Wel een probleem. Toen ik thuis kwam en aan het uitladen was bleek de vloer achter de bijrijdersstoel zeiknat te zijn. De wielkasten zaten vol met de zooi die ook aan de zijkant zit, combinatie van klei en soort kalksteen van de paden. Bij thuiskomst alles, ook de wielkasten schoongespoten in de wasbox, dus de auto is nu weer mooi blauw:cool:
Helaas is de auto aan de binnenkant nog wel vochtig. Op de plek van de mat leg ik nu een badlaken neer en wissel die, maar nog steeds erg vochtig. Kan het zijn dat er een afvoer van het schuifdak verstopt zit, en zo ja waar kan ik dan de uitloop vinden? Ik wil morgen toch maar een keer door de wasstraat hier gaan die ook een bodemreiniging heeft om te kijken of dat helpt(normaal gebruik ik liever een spuit) Iemand verder een idee?
 

Bijlagen

  • 2025-10-26 12.28.07.jpg
    2025-10-26 12.28.07.jpg
    2 MB · Weergaven: 27
Nope:ROFLMAO: Met een Xantia die ik ooit gehad heb was dat misschien wel te proberen, de CT is een stuk harder geveerd....Waar ik was waren een hoop paden met die zooi, is nog niet geasfalteerd of zo😇
 
Inmiddels wat zitten zoeken. Water in het gootje van het zonnedak gedaan. De afwateringen aan de voorkant werken prima. Aan de achterkant werkt er eentje, aan de bestuurderskant. Water komt daar netjes onder de auto vandaan. Aan de bijrijderskant stroomt geen water onder de auto vandaan helaas. Ik ben bang dat dat water dan ervoor zorgt dat de mat achter de bijrijdersstoel nat wordt. Ik heb het idee dat de verstopping dus ergens aan de onderkant zit, of dat daar iets mis is met het slangetje. De hemel rondom het zonnedak ziet er nog steeds netjes en droog uit. Nu uitzoeken hoe ik bij dat slangetje kan komen.... Wordt vervolgd :)
 
Inmiddels wat zitten zoeken. Water in het gootje van het zonnedak gedaan. De afwateringen aan de voorkant werken prima. Aan de achterkant werkt er eentje, aan de bestuurderskant. Water komt daar netjes onder de auto vandaan. Aan de bijrijderskant stroomt geen water onder de auto vandaan helaas. Ik ben bang dat dat water dan ervoor zorgt dat de mat achter de bijrijdersstoel nat wordt. Ik heb het idee dat de verstopping dus ergens aan de onderkant zit, of dat daar iets mis is met het slangetje. De hemel rondom het zonnedak ziet er nog steeds netjes en droog uit. Nu uitzoeken hoe ik bij dat slangetje kan komen.... Wordt vervolgd :)
Voorzichtig mer perslucht, of zo'n speciaal setje van ome Alie gebruiken. bijvoorbeeld zoiets (alleen ter voorbeeld hoor!)
 
  • Leuk
Waarderingen: DaVince