aanschaf Lexus GS300

lexusluukie

Hoort erbij
11 mrt 2021
78
30
18
Beste Lexus forumleden,

Een aantal maanden geleden hebben we onze Lexus IS250 verkocht.
De auto beviel op zich prima, maar afkomende van de grotere Volvo`s miste ik toch het 'vliegend tapijt' gevoel.

Daarom al sinds langere tijd informatie aan het vergaren over de derde generatie GS300.
Ik vond en vind het een prachtig model, elegant, sportief en naar mijn inziens tijdloos.

Het enige waar ik me zorgen over maak en waar je op het US Lexus forum veel over leest is het olieverbruik ontstaan door vastzittende zuigerveren, wat weer komt door de directe inspuiting.
Zijn er hier misschien ervaringsdeskundigen die e.e.a. kunnen bevestigen dan wel ontkennen?

Op het Duitse forum alsook op het Engelse vind ik er niet veel over, toch betreft het dezelfde motor als in de US, namelijk de; 3GR-FSE.

Ik heb een aantal mooie exemplaren bekeken, maar merk dat ik terughoudend blijf met de aanschaf omdat het me toch zwaar valt een x bedrag neer te leggen voor een auto waarvan ik tot nu toe niet van weet of dit inderdaad een euvel is wat zich vroeg of laat aandient..

De garage waar we de auto`s in onderhoud hebben, vertelde me al dat er wel (preventieve) maatregelen zijn te nemen om koolstofafzetting tegen te gaan/ uit te stellen/ op te lossen, toch zorgt het voor twijfel.

Ik koop liever een GS300 dan een Volvo V70/S80 maar mocht ik voor mezelf niet duidelijk krijgen wat de ervaringen in Nederland zijn wat betreft de gevolgen van directe inspuiting (i.c.m. hogere kilometerstanden), ben ik bang dat ik dit "avontuur" niet aandurf...


Rijden er uberhaupt nog 3e generaties rond? (met een tonnetje of 3 - 4)

Dank zover!
 
Laatst bewerkt:

Sam_IS300h

Actief
8 sep 2022
233
135
43
Dit forumlid meldt een olieverbruik bij z'n 3rd gen GS300:

Wellicht kan @ThinlaneT je vertellen wat zijn verdere ervaringen met het olieverbruik zijn.

Overigens lusten de benoemde Volvo P3 modellen in de vijf- maar vooral zescilinder vorm ook nog weleens een slok olie en zit je ook nog met de READ-module. Persoonlijk zou ik dan liever het GS300 avontuur aangaan. ;-)
 

R3D

Actief
7 sep 2020
115
59
28
Op Amerikaanse websites lees je inderdaad veel over issues door de directe inspuiting van de GS300 maar in Europa lees je er nauwelijks over. Zou de kwaliteit van de brandstof een verschil maken?

Overigens zijn er ook twee andere manieren om die problemen te voorkomen: (1) koop een GS430 of (2) koop een GS 450h. Heb je ook nog eens meer power ;-)
 
  • Leuk
Waarderingen: lexusluukie

lexusluukie

Hoort erbij
11 mrt 2021
78
30
18
Dit forumlid meldt een olieverbruik bij z'n 3rd gen GS300:

Wellicht kan @ThinlaneT je vertellen wat zijn verdere ervaringen met het olieverbruik zijn.

Overigens lusten de benoemde Volvo P3 modellen in de vijf- maar vooral zescilinder vorm ook nog weleens een slok olie en zit je ook nog met de READ-module. Persoonlijk zou ik dan liever het GS300 avontuur aangaan. ;-)
Ik zie het inderdaad.
Nu vind ik olieverbruik bij een oudere auto niet meteen een groot probleem, maar het feit waardoor het komt wel.
Onze Volvo`s hebben ook altijd olie verbruikt. De laatste T5 ongeveer 1 liter op 2500km. maar na 4 jaar en een km. stand van 400.000 was het verbruik nog steeds hetzelfde.
Bij de GS300 lijkt het steeds erger te worden totdat men gedwongen is de zuigerveren te vervangen. En dit gaat me dus echt te ver!

Bij onze Volvo`s ging overigens altijd het elektronisch gasklephuis kapot. Ook zo`n bekend euvel van Volvo, maar dit is toch wel andere koek vergeleken met het vervangen van zuigerveren:)
 

lexusluukie

Hoort erbij
11 mrt 2021
78
30
18
Op Amerikaanse websites lees je inderdaad veel over issues door de directe inspuiting van de GS300 maar in Europa lees je er nauwelijks over. Zou de kwaliteit van de brandstof een verschil maken?

Overigens zijn er ook twee andere manieren om die problemen te voorkomen: (1) koop een GS430 of (2) koop een GS 450h. Heb je ook nog eens meer power ;-)
Dat vroeg ik me ook af en met mij meerdere Amerikaanse eigenaren, maar echt duidelijk wordt het me niet...
Een GS430 heb ik ook overwogen, maar dan zit je wéér een klasse hoger in de belasting (zelfde geldt voor de 450H) onderhoud zal waarschijnlijk duurder zijn?
En ja, een 8 cilinder....ik weet het niet. Het klinkt deze eenvoudige man wat bruut in de oren :)
Mocht ik het niet duidelijk krijgen wat de GS300 betreft, is het misschien het overwegen waard...
 
Laatst bewerkt:
  • Leuk
Waarderingen: R3D

LEX(D)US

Actief
20 sep 2019
155
121
43
Ik heb mijn GS300 tot 2,5T doorgereden zonder druppel olieverlies.
Oorzaken in USA zijn inderdaad vaak brandstof, plegen weinig onderhoud, pakken de auto voor elke 100mr, en trappen zelden ff goed door.
 
  • Leuk
Waarderingen: lexusluukie

lexusluukie

Hoort erbij
11 mrt 2021
78
30
18
Ik heb mijn GS300 tot 2,5T doorgereden zonder druppel olieverlies.
Oorzaken in USA zijn inderdaad vaak brandstof, plegen weinig onderhoud, pakken de auto voor elke 100mr, en trappen zelden ff goed door.
Enorm bedankt voor het delen van je ervaring!
Da's er in ieder geval 1 ; )

Aan de door jou genoemde redenen zal het bij mij in ieder geval niet liggen...
 

Romke

Heel actief
27 mrt 2019
653
576
93
Dat vroeg ik me ook af en met mij meerdere Amerikaanse eigenaren, maar echt duidelijk wordt het me niet...
Een GS430 heb ik ook overwogen, maar dan zit je wéér een klasse hoger in de belasting (zelfde geldt voor de 450H) onderhoud zal waarschijnlijk duurder zijn?
En ja, een 8 cilinder....ik weet het niet. Het klinkt deze eenvoudige man wat bruut in de oren :)
Mocht ik het niet duidelijk krijgen wat de GS300 betreft, is het misschien het overwegen waard...
De situatie in de VS is inderdaad anders dan Europa. De brandstofkwaliteit kan daar sterk varieeren omdat er wel regelgeving is op kwaliteitsgebied maar controle op de naleving daarvan beperkt is. De eerste generatie benzinemotoren kende (bij zeer veel verschillende merken) een aantal onvolkomenheden, zowel in de VS als in Europa. In het algemeen nam de temperatuur in de verbrandingsruimte toe omdat d

Dat leidde tot hogere temperaturen en vervolgens tot vast gaan zittende zuigerveren en olieverbruik. Inmiddels zijn motoren aangepast (vormgeving koelkanalen in de cilinderkop) en zijn er veel fabrikanten die een combinatie van zowel direkte als indirekte inspuiting toepassen dat een betere menging van het brandstof/lucht mengsel kent en minder afbraakprodukten die zuigerveren kunnen doen vastkleven. Bij Toyota staan dergelijke inspuitsystemen onder de naam D4S. Inmiddels hebben fabrikanten het probleem daarmee redelijk onder controle.

Meer recent is er ook een ander probleem geconstateerd in relatie tot onvolkomen bij direkte inspuiting: het ontstaan van onvolledig verbrande zeer harde brandstofdeeltjes met zeer kleine afmetingen - zodanig klein dat ze door de gangbare oliefilters niet worden verwijderd en als gevolg daarvan hogere slijtage kunnen veroorzaken bij distributiekettingen.

Ook dat probleem is echter inmiddels onder de knie: olie die voldoet aan de meest recente specificaties (API SP, ILSAC GF6, ACEA A7/B7/C6, sommige fabrikantenspecificaties) is in staat dergelijke slijtage te voorkomen (ASTM D8279 test).

Ik zou me er dus niet te veel zorgen over maken.
 

lexusluukie

Hoort erbij
11 mrt 2021
78
30
18
De situatie in de VS is inderdaad anders dan Europa. De brandstofkwaliteit kan daar sterk varieeren omdat er wel regelgeving is op kwaliteitsgebied maar controle op de naleving daarvan beperkt is. De eerste generatie benzinemotoren kende (bij zeer veel verschillende merken) een aantal onvolkomenheden, zowel in de VS als in Europa. In het algemeen nam de temperatuur in de verbrandingsruimte toe omdat d

Dat leidde tot hogere temperaturen en vervolgens tot vast gaan zittende zuigerveren en olieverbruik. Inmiddels zijn motoren aangepast (vormgeving koelkanalen in de cilinderkop) en zijn er veel fabrikanten die een combinatie van zowel direkte als indirekte inspuiting toepassen dat een betere menging van het brandstof/lucht mengsel kent en minder afbraakprodukten die zuigerveren kunnen doen vastkleven. Bij Toyota staan dergelijke inspuitsystemen onder de naam D4S. Inmiddels hebben fabrikanten het probleem daarmee redelijk onder controle.

Meer recent is er ook een ander probleem geconstateerd in relatie tot onvolkomen bij direkte inspuiting: het ontstaan van onvolledig verbrande zeer harde brandstofdeeltjes met zeer kleine afmetingen - zodanig klein dat ze door de gangbare oliefilters niet worden verwijderd en als gevolg daarvan hogere slijtage kunnen veroorzaken bij distributiekettingen.

Ook dat probleem is echter inmiddels onder de knie: olie die voldoet aan de meest recente specificaties (API SP, ILSAC GF6, ACEA A7/B7/C6, sommige fabrikantenspecificaties) is in staat dergelijke slijtage te voorkomen (ASTM D8279 test).

Ik zou me er dus niet te veel zorgen over maken.
Dank voor je waardevolle bijdrage Romke, ik waardeer het zeer!

Ik heb inderdaad gelezen dat bijv. de GS350 over directe én indirecte inspuiting beschikt om dit probleem te voorkomen/verminderen, maar aangezien ik op zoek ben naar een GS300 van bouwjaar 2005/2010 zal deze auto nog niet over een aangepaste motor beschikken.
Dus wat dat betreft ben ik nog niet gerustgesteld, of versta jij deze Lexus 2005 -2011 modelreeks niet als eerste generatie?

Het verhaal van de harde brandstofdeeltjes was mij geheel onbekend. Ik zal dit zeker meenemen mocht er een GS300 voor de deur staan.
Ik zal de oliespecificaties opschrijven en t.z.t. laten zien bij onze garage, ook dank dáárvoor.

Gek eigenlijk hoe een bijdrage van iemand die je totaal niet kent kan leiden tot een aankoop of juist het afzien daarvan:)
 
Laatst bewerkt:

rene1305nl

Actief
18 jun 2022
144
69
28
Beste Lexus forumleden,

Een aantal maanden geleden hebben we onze Lexus IS250 verkocht.
De auto beviel op zich prima, maar afkomende van de grotere Volvo`s miste ik toch het 'vliegend tapijt' gevoel.

Daarom al sinds langere tijd informatie aan het vergaren over de derde generatie GS300.
Ik vond en vind het een prachtig model, elegant, sportief en naar mijn inziens tijdloos.

Het enige waar ik me zorgen over maak en waar je op het US Lexus forum veel over leest is het olieverbruik ontstaan door vastzittende zuigerveren, wat weer komt door de directe inspuiting.
Zijn er hier misschien ervaringsdeskundigen die e.e.a. kunnen bevestigen dan wel ontkennen?

Op het Duitse forum alsook op het Engelse vind ik er niet veel over, toch betreft het dezelfde motor als in de US, namelijk de; 3GR-FSE.

Ik heb een aantal mooie exemplaren bekeken, maar merk dat ik terughoudend blijf met de aanschaf omdat het me toch zwaar valt een x bedrag neer te leggen voor een auto waarvan ik tot nu toe niet van weet of dit inderdaad een euvel is wat zich vroeg of laat aandient..

De garage waar we de auto`s in onderhoud hebben, vertelde me al dat er wel (preventieve) maatregelen zijn te nemen om koolstofafzetting tegen te gaan/ uit te stellen/ op te lossen, toch zorgt het voor twijfel.

Ik koop liever een GS300 dan een Volvo V70/S80 maar mocht ik voor mezelf niet duidelijk krijgen wat de ervaringen in Nederland zijn wat betreft de gevolgen van directe inspuiting (i.c.m. hogere kilometerstanden), ben ik bang dat ik dit "avontuur" niet aandurf...


Rijden er uberhaupt nog 3e generaties rond? (met een tonnetje of 3 - 4)

Dank zover!
Hallo, ik heb een gs300 2008 met 235000km op de klok...goed onderhoud is de key...om de 10k de olie verversen en er is geen probleem.....vast zittende zuigerveren is een probleem van te lang de olie erin.. kijk goed de onderhoudshistorie na en er is niks aan de hand..ik rij naar mijn werk 6km heen 6km terug..dit is natuurlijk een killer voor de olie natuurlijk en het verbruik....ik vul 1 x per jaar bv 0.6ltr olie bij that's it
 
  • Leuk
Waarderingen: lexusluukie

lexusluukie

Hoort erbij
11 mrt 2021
78
30
18
Hallo, ik heb een gs300 2008 met 235000km op de klok...goed onderhoud is de key...om de 10k de olie verversen en er is geen probleem.....vast zittende zuigerveren is een probleem van te lang de olie erin.. kijk goed de onderhoudshistorie na en er is niks aan de hand..ik rij naar mijn werk 6km heen 6km terug..dit is natuurlijk een killer voor de olie natuurlijk en het verbruik....ik vul 1 x per jaar bv 0.6ltr olie bij that's it
Dank voor je reactie Rene!
Fijn om te lezen dat er hier ook zaken goed gaan betreffende de GS300...

Op tijd onderhoud gaat de auto hoe dan ook krijgen, dat gaat het probleem niet zijn...
 

rene1305nl

Actief
18 jun 2022
144
69
28
Dank voor je reactie Rene!
Fijn om te lezen dat er hier ook zaken goed gaan betreffende de GS300...

Op tijd onderhoud gaat de auto hoe dan ook krijgen, dat gaat het probleem niet zijn...
Dus dan is het....is de onderhoudshistorie goed kun je rustig zo'n auto kopen geen enkel probleem
 

lexusluukie

Hoort erbij
11 mrt 2021
78
30
18
Voor de geïnteresseerden:

Gisteren bij een garage wezen kijken en rijden bij een GS300 uit 2005.
Een bijzonder nette verschijning van buiten en binnen.

Tijdens het proefrijden viel me op dat het dashboard bij elke oneffenheid in de weg kraakte. Vreselijk irritant!
Vervolgens stond ik bij het stoplicht en leek het of we in een Fendt trekker zaten.
We gingen op en neer en ik hoorde/voelde wat gepruttel. Voor m`n gevoel liep hij op dat moment op 5 cilinders.
Eenmaal groen trok ik op en leek alles weer in orde. Dit kan natuurlijk van alles geweest zijn, maar ik vond het geen prettige ervaring zo tijdens de eerste 'kennismaking'.
Ik las al dat het info scherm vanaf 2007 verbeterd is. ondanks dat ik dit wist,, schrok ik wel `n beetje hoe korrelig dit er nog uitziet. Geen deal breaker, maar tezamen met het gekraak, het vreemde pruttelgedrag én de stevige prijs ( waar zonder inruil tóch niet meer veel aan te doen was), besloten om deze aan me voorbij te laten gaan.

we zoeken rustig verder.
 

rene1305nl

Actief
18 jun 2022
144
69
28
Voor de geïnteresseerden:

Gisteren bij een garage wezen kijken en rijden bij een GS300 uit 2005.
Een bijzonder nette verschijning van buiten en binnen.

Tijdens het proefrijden viel me op dat het dashboard bij elke oneffenheid in de weg kraakte. Vreselijk irritant!
Vervolgens stond ik bij het stoplicht en leek het of we in een Fendt trekker zaten.
We gingen op en neer en ik hoorde/voelde wat gepruttel. Voor m`n gevoel liep hij op dat moment op 5 cilinders.
Eenmaal groen trok ik op en leek alles weer in orde. Dit kan natuurlijk van alles geweest zijn, maar ik vond het geen prettige ervaring zo tijdens de eerste 'kennismaking'.
Ik las al dat het info scherm vanaf 2007 verbeterd is. ondanks dat ik dit wist,, schrok ik wel `n beetje hoe korrelig dit er nog uitziet. Geen deal breaker, maar tezamen met het gekraak, het vreemde pruttelgedrag én de stevige prijs ( waar zonder inruil tóch niet meer veel aan te doen was), besloten om deze aan me voorbij te laten gaan.

we zoeken rustig verder.
Daarom is een proefrit zeker aan de order....rij zeker 45 min tot 1 uur om de automaatbak ook goed te testen
 

lexusluukie

Hoort erbij
11 mrt 2021
78
30
18
Goed besluit om deze te laten staan! Je kunt dit allemaal wel laten oplossen, maar zo'n auto met zo'n begin wordt vaak een money pit.
Ja, inderdaad.
Ik hoop nog steeds op zo'n "van eerste eigenaar, dealer onderhouden, met 133.000km op de teller, binnengestald exemplaar advertentie" :)
Maar dat gaat nog niet meevallen. Er staan er echt maar weinig te koop...
 

Romke

Heel actief
27 mrt 2019
653
576
93
Tijdens het proefrijden viel me op dat het dashboard bij elke oneffenheid in de weg kraakte. Vreselijk irritant!
Vervolgens stond ik bij het stoplicht en leek het of we in een Fendt trekker zaten.
We gingen op en neer en ik hoorde/voelde wat gepruttel. Voor m`n gevoel liep hij op dat moment op 5 cilinders.
Eenmaal groen trok ik op en leek alles weer in orde. Dit kan natuurlijk van alles geweest zijn, maar ik vond het geen prettige ervaring zo tijdens de eerste 'kennismaking'.
Deze auto verkeerde kennelijk nog niet in "verkoopklare staat". En daarmee is het waarschijnlijk een erg nuttige ervaring, afgezien van de verspilde tijd. Goed dat je hem hebt laten staan. Neem de tijd en maak meer proefritten - ook in vergelijkbare auto's, ook als die te oud of te duur zijn of waarvan de kleur je helemaal niet aan staat. Daardoor krijg je gevoel hoe goed een goed onderhouden auto kan zijn en hoe beroerd ze soms worden aangeboden. Uiteindelijk kom je wel een exemplaar tegen dat je geld waard is.
 
  • Leuk
Waarderingen: R3D en lexusluukie

lexusluukie

Hoort erbij
11 mrt 2021
78
30
18
Deze auto verkeerde kennelijk nog niet in "verkoopklare staat". En daarmee is het waarschijnlijk een erg nuttige ervaring, afgezien van de verspilde tijd. Goed dat je hem hebt laten staan. Neem de tijd en maak meer proefritten - ook in vergelijkbare auto's, ook als die te oud of te duur zijn of waarvan de kleur je helemaal niet aan staat. Daardoor krijg je gevoel hoe goed een goed onderhouden auto kan zijn en hoe beroerd ze soms worden aangeboden. Uiteindelijk kom je wel een exemplaar tegen dat je geld waard is.
Dank voor het advies...

Als er eentje in de buurt staat ben ik dat ook zeker van plan...
Om de één of andere reden zie ik ze zelden te koop staan in Limburg.

Er staat er nog een te koop in Heerhugowaard bij de toyota specialist met 1 jaar Bovag garantie.
Dat lijkt me ook een serieuze kandidaat, maar ook dat is 'n kleine 500km op en neer.

Mocht iemand daar "om de hoek" wonen en de auto willen bekijken :)