aanschaf Lexus GS300

lexusluukie

Hoort erbij
11 mrt 2021
78
30
18
Beste Lexus forumleden,

Een aantal maanden geleden hebben we onze Lexus IS250 verkocht.
De auto beviel op zich prima, maar afkomende van de grotere Volvo`s miste ik toch het 'vliegend tapijt' gevoel.

Daarom al sinds langere tijd informatie aan het vergaren over de derde generatie GS300.
Ik vond en vind het een prachtig model, elegant, sportief en naar mijn inziens tijdloos.

Het enige waar ik me zorgen over maak en waar je op het US Lexus forum veel over leest is het olieverbruik ontstaan door vastzittende zuigerveren, wat weer komt door de directe inspuiting.
Zijn er hier misschien ervaringsdeskundigen die e.e.a. kunnen bevestigen dan wel ontkennen?

Op het Duitse forum alsook op het Engelse vind ik er niet veel over, toch betreft het dezelfde motor als in de US, namelijk de; 3GR-FSE.

Ik heb een aantal mooie exemplaren bekeken, maar merk dat ik terughoudend blijf met de aanschaf omdat het me toch zwaar valt een x bedrag neer te leggen voor een auto waarvan ik tot nu toe niet van weet of dit inderdaad een euvel is wat zich vroeg of laat aandient..

De garage waar we de auto`s in onderhoud hebben, vertelde me al dat er wel (preventieve) maatregelen zijn te nemen om koolstofafzetting tegen te gaan/ uit te stellen/ op te lossen, toch zorgt het voor twijfel.

Ik koop liever een GS300 dan een Volvo V70/S80 maar mocht ik voor mezelf niet duidelijk krijgen wat de ervaringen in Nederland zijn wat betreft de gevolgen van directe inspuiting (i.c.m. hogere kilometerstanden), ben ik bang dat ik dit "avontuur" niet aandurf...


Rijden er uberhaupt nog 3e generaties rond? (met een tonnetje of 3 - 4)

Dank zover!
 
Laatst bewerkt:

lexusluukie

Hoort erbij
11 mrt 2021
78
30
18
Ik vind 'm er wel aardig bij staan wat ik kan zien. 2 eigenaren respectievelijk 9 en 7 jaar in bezit geweest, voor mij zou dat een pre zijn. Achterkant van de stoelen, tja, die zie je toch niet als je voorin zit en de wielen kun je laten poedercoaten voor een paar honderd euro, dan zijn ze als nieuw én je kunt de kleur bepalen mocht je wat anders willen.....Dealeronderhouden ook oké, persoonlijk zie ik geen probleem (y) Loop er nog wel even met de honden over, dat levert misschien extra inzichten op ;)
Dank voor jou kijk op de zaak Rob...

We zien dezelfde pre's.

De verkoper vertelde me dat, toen de eerste eigenaar is overleden, de dochter de auto heeft overgenomen. En nu is deze verkoper dus de derde eigenaar.
Wel prettig om te weten waar de auto die 16 jaar geweest is.

Wat die velgen en stoelen betreft heb je misschien wel gelijk. Ik leg de lat wellicht té hoog voor het bedrag dat we uit willen geven.

Nog een pre is het bouwjaar, 2007. Dus met het betere scherm.
Ook dacht ik dat er misschien kinderziektes uit zijn gehaald, aangezien de auto reeds 2 jaar in productie is. Maar deze pre heb ik zelf verzonnen, weet niet of dat klopt :)

Wat dat laatste advies betreft, ik weet niet of de verkopende partij hier blij van wordt .
Het zijn tamelijk forse 'jongens'
20221013_191800.jpg
 
Laatst bewerkt:
  • Leuk
Waarderingen: robtp09

Sam_IS300h

Actief
8 sep 2022
296
170
43
Ik denk dat Rob de belangrijkste punten wel benoemd heeft. Lijkt me in die zin dus een prima kandidaat. Mocht je je ergeren aan de stoelen, kun je altijd nog een beklederij opzoeken of een setje andere stoelen uit een sloper bijvoorbeeld halen.
 
  • Leuk
Waarderingen: robtp09 en lexusluukie

lexusluukie

Hoort erbij
11 mrt 2021
78
30
18
Is dit niet een mooie? Wel wat aan de prijs maar ziet er wel goed uit.
Dank voor het meedenken/zoeken tijdens mijn eenzame zoektocht!

Hij ziet er inderdaad erg goed uit en met een nette km, stand.
Het is wel weer ontzettend uit de buurt en ik heb mezelf noodgedwongen een paar spelregels opgelegd;
Ik ga minder actief op zoek en minder ver rijden om er een te bekijken.

Ik moet ook eerlijk zeggen dat ik €13.000,- voor een GS300 uit 2005 (dus waarschijnlijk met krakend dashboard en oud model scherm) wel erg veel van het goede vindt.

Omdat de GS300 zo weinig aangeboden wordt, heb ik m`n zoektocht uitgebreid naar Volvo.
Een merk waar ik oorspronkelijk van af kom.
Ook hier zal het een net exemplaar moeten zijn en aan verschillende voorwaarden moeten voldoen, maar er staan er zoveel meer te koop...
 

D43m0n

Heel actief
10 apr 2013
837
1
441
63
Ik moet ook eerlijk zeggen dat ik €13.000,- voor een GS300 uit 2005 (dus waarschijnlijk met krakend dashboard en oud model scherm) wel erg veel van het goede vindt.
Het is niet gezegd dat elke GS van die leeftijd of km-stand een krakend dashboard heeft hè. Ik denk wel dat deze GS netjes geprijsd is gezien de km-stand. Op basis van de foto’s lijkt dit exemplaar vertroeteld en daadwerkelijk 2 eigenaren; eerst zakelijk bereden tot 2016 en vanaf 2016 tot voor kort door een particulier en onderhouden volgens fabrieksspecificaties. Als je twijfelt over specifiek dit exemplaar zou ik niet te lang wachten om wel of niet te gaan kijken.

Ik ben zelf niet bekend met Volvo’s in het algemeen maar tussen het koren zal ook het nodige kaf zitten bij het Volvo aanbod. Ik heb zelf de indruk dat zogenaamde knakenrijders bij Lexus nagenoeg niet voorkomt. Bij Volvo heb ik de indruk dat er helaas wel meer kruideniersmentaliteit toegepast wordt wanneer het op onderhoud aankomt. De keerzijde is natuurlijk wel dat bij een groter aanbod ook een procentueel groter aanbod is van goed onderhouden youngtimers. De reputatie van Volvo’s de afgelopen jaren is wisselend qua betrouwbaarheid, die van Lexus is aardig constant. Lastig zo’n keuze. Ik zou juist wel gaan kijken naar die GS maar ik ben bekend met het merk, niet met Volvo.
 
  • Leuk
Waarderingen: lexusluukie

lexusluukie

Hoort erbij
11 mrt 2021
78
30
18
Het is niet gezegd dat elke GS van die leeftijd of km-stand een krakend dashboard heeft hè. Ik denk wel dat deze GS netjes geprijsd is gezien de km-stand. Op basis van de foto’s lijkt dit exemplaar vertroeteld en daadwerkelijk 2 eigenaren; eerst zakelijk bereden tot 2016 en vanaf 2016 tot voor kort door een particulier en onderhouden volgens fabrieksspecificaties. Als je twijfelt over specifiek dit exemplaar zou ik niet te lang wachten om wel of niet te gaan kijken.

Ik ben zelf niet bekend met Volvo’s in het algemeen maar tussen het koren zal ook het nodige kaf zitten bij het Volvo aanbod. Ik heb zelf de indruk dat zogenaamde knakenrijders bij Lexus nagenoeg niet voorkomt. Bij Volvo heb ik de indruk dat er helaas wel meer kruideniersmentaliteit toegepast wordt wanneer het op onderhoud aankomt. De keerzijde is natuurlijk wel dat bij een groter aanbod ook een procentueel groter aanbod is van goed onderhouden youngtimers. De reputatie van Volvo’s de afgelopen jaren is wisselend qua betrouwbaarheid, die van Lexus is aardig constant. Lastig zo’n keuze. Ik zou juist wel gaan kijken naar die GS maar ik ben bekend met het merk, niet met Volvo.
Nee, inderdaad. Daarom ook het woord 'waarschijnlijk' gebruikt :)
Hij ziet er ook werkelijk prachtig uit, maar 6 van de 6 hadden roest. Naar gevraagd;"nee, geen roest" kom je daar; "eej, leuk; roest!"
de zoektocht heeft me laten zien dat de auto`s gewoon oud zijn. Natuurlijk mag er dan wat aan mankeren, maar ik krijg het niet over m`n hart om daar €13.000,- voor te betalen.

Natuurlijk heb je Volvo`s die niet goed onderhouden zijn, daar hoeven we het echt niet over te hebben wat mij betreft. Ik ga nu echt niet in een keer Lexus afkraken en Volvo ophemelen.
Wij hebben altijd de turbo en turbo loze 5 cilinders gereden. (in ons geval) onverwoestbaar...
Nu dus ook weer gewoon aan het kijken naar een V70 5 cilinder

Over het algemeen krijg je een Volvo makkelijk verkocht, wie weet daarom wat de toekomst nog brengt, maar om nu 1 jaar of langer zonder 2e auto te zitten gaat hem gewoon niet worden...
 
  • Leuk
Waarderingen: D43m0n

lexusluukie

Hoort erbij
11 mrt 2021
78
30
18
Kijk dan wel naar een 2.5t van de P3 serie (vanaf 2007)! De P2's zijn zo betrouwbaar en rammelvrij niet meer..
Ik wil er voor waken dat dit niet verzandt in een welles - nietes discussie...
Zo vermoeiend en zinloos, maar de P3 die wij hebben gehad, hebben we na 3 maanden terug mogen brengen naar de garage waar we hem destijds gekocht hebben.
Alles wat van Ford er op of aan zat ging kapot...
Ik zal je de details besparen, maar het wordt wel degelijk een Volvo ...Volvo (P2) uit 2007. Maar dan met de 2.4 t5 motor. Qua kraakjes etc. zal je gelijk hebben, ze zijn inderdaad niet meer de jongste. Ik ga het maandag meemaken...
 

R3D

Actief
7 sep 2020
115
59
28
Dank voor het meedenken/zoeken tijdens mijn eenzame zoektocht!

Hij ziet er inderdaad erg goed uit en met een nette km, stand.
Het is wel weer ontzettend uit de buurt en ik heb mezelf noodgedwongen een paar spelregels opgelegd;
Ik ga minder actief op zoek en minder ver rijden om er een te bekijken.

Ik moet ook eerlijk zeggen dat ik €13.000,- voor een GS300 uit 2005 (dus waarschijnlijk met krakend dashboard en oud model scherm) wel erg veel van het goede vindt.
Dat kan ik me goed voorstellen - ik vind het zelf ook wel een heel flink bedrag voor zo'n oude auto.

Omdat de GS300 zo weinig aangeboden wordt, heb ik m`n zoektocht uitgebreid naar Volvo.
Een merk waar ik oorspronkelijk van af kom.
Ook hier zal het een net exemplaar moeten zijn en aan verschillende voorwaarden moeten voldoen, maar er staan er zoveel meer te koop...
Ook mooi! Ik zou ook nog wel eens zo'n fijne vijfcilinder willen bezitten. Maar de zoektocht naar een Lexus is pas een maandje geleden gestart? Dat is een zoektijd van niks voor een mooie Lexus ;-)
 
  • Leuk
Waarderingen: lexusluukie

lexusluukie

Hoort erbij
11 mrt 2021
78
30
18
Dat kan ik me goed voorstellen - ik vind het zelf ook wel een heel flink bedrag voor zo'n oude auto.


Ook mooi! Ik zou ook nog wel eens zo'n fijne vijfcilinder willen bezitten. Maar de zoektocht naar een Lexus is pas een maandje geleden gestart? Dat is een zoektijd van niks voor een mooie Lexus ;-)
Nee, toch wel echt al langer. Het is ongeveer 5 maanden geleden dat we onze IS250 hebben verkocht. Vóór die tijd natuurlijk al af en toe gekeken en ingelezen...
Ik denk eerder dat het `n maand geleden is dat ik hier melding maakte van m`n zoektocht.
Wat ook wel `n rol speelt ben ik achter, is het feit dat de lol er voor mij `n beetje af is bij bedragen boven de €10.000,-.

Zoals ik al eens eerder zei, je merkt dat het oudere auto`s zijn. Wat natuurlijk helemaal niet erg is, maar ik vind de gevraagde bedragen soms (lees: vaak) te gek...
Zijn ze het niet waard dan? Ik weet het niet. Ze staan lang te koop, soms is er ook een verkocht...
Hoe dat precies met Youngtimers zit weet ik niet, maar ik zie het er soms bij vermeld staan en krijg het gevoel dat dit ook zorgt voor een (veel?) hogere vraagprijs.

Zo, deze overpeinzing kreeg je er gewoon even bij :)

Ja, de 5 cilinders (en vooral de turbo`s) zijn echt waanzinnig leuke (én sterke) blokken. Het bijbehorende geluid/gefluit onovertroffen!
 

Citrofiel1975

Hoort erbij
8 nov 2022
94
55
18
Als je niet bang bent van behoorlijke km-stand (en die zullen de Volvo's vast ook hebben):


Compleet Lexus-onderhouden, met Autotrust-garantie - lijkt mij een interessante? Wel iets meer investeren, maar de 300h is ook serieus zuiniger dan de 3G GS300 natuurlijk.
 

D43m0n

Heel actief
10 apr 2013
837
1
441
63
maar ik vind de gevraagde bedragen soms (lees: vaak) te gek...
Zijn ze het niet waard dan? Ik weet het niet.
Helemaal eens, ik hou al langere tijd de occasion prijzen in de gaten voor een IS300h en een GS450h. Misschien al wel 3 tot 4 jaar of zo. Ik kijk dan naar bouwjaren uit 2013/2014 voor een IS en bouwjaren 2012/2014 voor een GS. Wat ik zie is dat de tijd verstrijkt, wat betekent dat de auto’s waar ik naar kijk steeds ouder worden. Maar de vraagprijzen blijven al een tijdje op hetzelfde niveau zitten. Per saldo houdt dit in dat occasions duurder zijn geworden de laatste paar jaren. Ik kijk specifiek naar deze Lexus modellen en dan ook specifieke uitvoeringen. Maar ook voor een MX-5 NC-FL zie ik hetzelfde. Verschillende autobladen en -sites geven een bevestiging van een stijging in prijs van occasions.

Het zal me niet verbazen dat dit voor de goede Volvo’s ook zo geldt. En voor de goede BMW’s, Mercedes’, (vul maar in). De verkopers vinden ze dat waard, als koper deel ik je mening, ik voel me bekocht voor zo’n vraagprijs want hetzelfde product is verouderd en in tegenstelling dat prijzen dan dalen, blijven ze min of meer gelijk. Het past wel bij de marktwerking van vraag/aanbod en er zit ook op allerlei plekken in de keten wel ergens een verhoogde inflatie verwerkt…

Het netto resultaat bij mij is dat ik blijf kijken, maar niets koop. Ik heb geen noodzaak tot vervanging dus die keuze kan ik dan makkelijk maken…
 
Laatst bewerkt:
  • Leuk
Waarderingen: lexusluukie en robtp09

Speedy J

Actief
27 mrt 2012
176
140
43
Het inflatiespook en minder aanbod bij een vergelijkbare of stijgende vraag zijn hier grote boosdoeners denk ik. En als je dan een andere auto geschikt vindt dan legt de verkoper voor de inruil een bod neer waarvoor je geen ui hoeft te snijden om te kunnen huilen.
 
  • Haha
Waarderingen: lexusluukie

robtp09

Heel actief
4 mei 2020
582
1
381
63
Klopt helemaal, voorbeeld; ik heb in het voorjaar de IS300h ingeruild voor de NX. Nooit eerder heb ik maar 1000 euro over 3 jaar afgeschreven op een auto die ik inruilde. Natuurlijk moest er veel geld bij voor de NX maar sec genomen kreeg ik voor de IS dus goed terug....;)
 
  • Leuk
Waarderingen: D43m0n