aanschaf Lexus GS300

lexusluukie

Hoort erbij
11 mrt 2021
78
30
18
Beste Lexus forumleden,

Een aantal maanden geleden hebben we onze Lexus IS250 verkocht.
De auto beviel op zich prima, maar afkomende van de grotere Volvo`s miste ik toch het 'vliegend tapijt' gevoel.

Daarom al sinds langere tijd informatie aan het vergaren over de derde generatie GS300.
Ik vond en vind het een prachtig model, elegant, sportief en naar mijn inziens tijdloos.

Het enige waar ik me zorgen over maak en waar je op het US Lexus forum veel over leest is het olieverbruik ontstaan door vastzittende zuigerveren, wat weer komt door de directe inspuiting.
Zijn er hier misschien ervaringsdeskundigen die e.e.a. kunnen bevestigen dan wel ontkennen?

Op het Duitse forum alsook op het Engelse vind ik er niet veel over, toch betreft het dezelfde motor als in de US, namelijk de; 3GR-FSE.

Ik heb een aantal mooie exemplaren bekeken, maar merk dat ik terughoudend blijf met de aanschaf omdat het me toch zwaar valt een x bedrag neer te leggen voor een auto waarvan ik tot nu toe niet van weet of dit inderdaad een euvel is wat zich vroeg of laat aandient..

De garage waar we de auto`s in onderhoud hebben, vertelde me al dat er wel (preventieve) maatregelen zijn te nemen om koolstofafzetting tegen te gaan/ uit te stellen/ op te lossen, toch zorgt het voor twijfel.

Ik koop liever een GS300 dan een Volvo V70/S80 maar mocht ik voor mezelf niet duidelijk krijgen wat de ervaringen in Nederland zijn wat betreft de gevolgen van directe inspuiting (i.c.m. hogere kilometerstanden), ben ik bang dat ik dit "avontuur" niet aandurf...


Rijden er uberhaupt nog 3e generaties rond? (met een tonnetje of 3 - 4)

Dank zover!
 
Laatst bewerkt:

nigelvm

Hoort erbij
27 nov 2022
28
39
13
Tijdens het proefrijden viel me op dat het dashboard bij elke oneffenheid in de weg kraakte
Hier heb ik zelf ook 'last' van in mijn GS. De oplossing hiervoor is het plaatsen van een soort rubbere seal tussen je raam en het dashboard. Ben ooit eens andere 3GS eigenaar tegen gekomen op een ULS meeting en hij had dezelfde 'mod' gedaan bij zijn GS430, werkte super!

Verder zag ik nog iets voorbij komen wat betreft olieverbruik, hier heeft de mijne helaas ook last van. Ik heb laatst een soort flush laten uitvoeren bij de garage met wat middeltjes en het verbruik lijkt aardig onder controle, ik zou zeggen 1 liter per 6000km ofzo. Ik verwissel elke 10.000km mijn olie dus voor mij is dit geen probleem.

Een ander mankementje waar ik me aan stoor is het kleine rateltje dat het blok maakt bij het opstarten van een koud blok. Het rateltje gebeurt niet altijd en vooral als de auto niet recht geparkeerd staat, maar een klein beetje oneven. Volgens Anton van Used Lexus lag dit aan de 5w30 olie die ik erin doe elke keer. Bij de volgende beurt ga ik op zijn advies over op 10w40 en hoop ik dat de ratel (en beetje kleine verbruik) verdwenen is.

Wat betreft de GS300, het zijn echt super wagens en rijden naar mijn mening echt heerlijk. Ik ben bewust voor een GS300 gegaan aangezien ik geen fan ben van de CVT automaat uit de hybride en de V8 op het eerste oog te duur leek in onderhoud t.o.v. de 'voordelen' van een V8. Al moet ik zeggen dat ik nu wel aan het zoeken ben naar een GS460, blijkt echter easier said than done.
 
  • Leuk
Waarderingen: lexusluukie en R3D

lexusluukie

Hoort erbij
11 mrt 2021
78
30
18
Jeetje!
Het moment dat je geen melding krijgt dat er een bericht is geplaatst in je topic, maar wanneer je na een aantal weken een kijkje neemt en ziet dat er tig reacties zijn bijgekomen,,,

Ik ga er even op reageren.
 

lexusluukie

Hoort erbij
11 mrt 2021
78
30
18
Helemaal eens, ik hou al langere tijd de occasion prijzen in de gaten voor een IS300h en een GS450h. Misschien al wel 3 tot 4 jaar of zo. Ik kijk dan naar bouwjaren uit 2013/2014 voor een IS en bouwjaren 2012/2014 voor een GS. Wat ik zie is dat de tijd verstrijkt, wat betekent dat de auto’s waar ik naar kijk steeds ouder worden. Maar de vraagprijzen blijven al een tijdje op hetzelfde niveau zitten. Per saldo houdt dit in dat occasions duurder zijn geworden de laatste paar jaren. Ik kijk specifiek naar deze Lexus modellen en dan ook specifieke uitvoeringen. Maar ook voor een MX-5 NC-FL zie ik hetzelfde. Verschillende autobladen en -sites geven een bevestiging van een stijging in prijs van occasions.

Het zal me niet verbazen dat dit voor de goede Volvo’s ook zo geldt. En voor de goede BMW’s, Mercedes’, (vul maar in). De verkopers vinden ze dat waard, als koper deel ik je mening, ik voel me bekocht voor zo’n vraagprijs want hetzelfde product is verouderd en in tegenstelling dat prijzen dan dalen, blijven ze min of meer gelijk. Het past wel bij de marktwerking van vraag/aanbod en er zit ook op allerlei plekken in de keten wel ergens een verhoogde inflatie verwerkt…

Het netto resultaat bij mij is dat ik blijf kijken, maar niets koop. Ik heb geen noodzaak tot vervanging dus die keuze kan ik dan makkelijk maken…
Precies dit dus...
En ook voor ons geldt; kijken maar niet kopen.
En inderdaad geldt bovenstaande ook voor de Volvo`s:
Een V70 uit 2005 met 250.000km op de klok? €11.750,- graag :)

Ik overweeg zelfs tijdelijk een tweede Yaris te kopen. Er moet toch een moment komen dat een 20 jaar oude 3.0 liter 6 cilinder van 1600kg niet meer zo gewild is zou je zeggen?!:rolleyes:

ik sta er van te kijken dat dit moment nog niet is aangebroken tussen al het '1.5 EcoBoost/hybride/elektrisch rijden' geweld...
 
Laatst bewerkt:
  • Leuk
Waarderingen: D43m0n

lexusluukie

Hoort erbij
11 mrt 2021
78
30
18
Als je niet bang bent van behoorlijke km-stand (en die zullen de Volvo's vast ook hebben):


Compleet Lexus-onderhouden, met Autotrust-garantie - lijkt mij een interessante? Wel iets meer investeren, maar de 300h is ook serieus zuiniger dan de 3G GS300 natuurlijk.
Dank voor het meedenken/zoeken, maar dit is zo`n auto die ik dus persoonlijk écht te duur vind, in combinatie met de kilometerstand.
 

lexusluukie

Hoort erbij
11 mrt 2021
78
30
18
Als je een hele mooie GS300 zoekt…..er staat nu een parelmoer witte te koop bij van Enckevort.
Ik weet van wie die is geweest, is echt een Pietje precies.
ik zag hem staan (en heb zelfs contact gehad), maar vind het met m`n 45 jaar toch iets treurigs hebben om in een gepimpte en verlaagde GS300 gezien te worden...
Daarbij weer hetzelfde verhaal, die prijzen :unsure:
Ze zullen het waard zijn, maar ik sla nog even over...
 

lexusluukie

Hoort erbij
11 mrt 2021
78
30
18
Hier heb ik zelf ook 'last' van in mijn GS. De oplossing hiervoor is het plaatsen van een soort rubbere seal tussen je raam en het dashboard. Ben ooit eens andere 3GS eigenaar tegen gekomen op een ULS meeting en hij had dezelfde 'mod' gedaan bij zijn GS430, werkte super!

Verder zag ik nog iets voorbij komen wat betreft olieverbruik, hier heeft de mijne helaas ook last van. Ik heb laatst een soort flush laten uitvoeren bij de garage met wat middeltjes en het verbruik lijkt aardig onder controle, ik zou zeggen 1 liter per 6000km ofzo. Ik verwissel elke 10.000km mijn olie dus voor mij is dit geen probleem.

Een ander mankementje waar ik me aan stoor is het kleine rateltje dat het blok maakt bij het opstarten van een koud blok. Het rateltje gebeurt niet altijd en vooral als de auto niet recht geparkeerd staat, maar een klein beetje oneven. Volgens Anton van Used Lexus lag dit aan de 5w30 olie die ik erin doe elke keer. Bij de volgende beurt ga ik op zijn advies over op 10w40 en hoop ik dat de ratel (en beetje kleine verbruik) verdwenen is.

Wat betreft de GS300, het zijn echt super wagens en rijden naar mijn mening echt heerlijk. Ik ben bewust voor een GS300 gegaan aangezien ik geen fan ben van de CVT automaat uit de hybride en de V8 op het eerste oog te duur leek in onderhoud t.o.v. de 'voordelen' van een V8. Al moet ik zeggen dat ik nu wel aan het zoeken ben naar een GS460, blijkt echter easier said than done.
Dank voor de tip, Ik zag dit advies inderdaad ook op het US forum voorbijkomen.
Het is wel waardevol om te weten dat dit makkelijk op te lossen is.
Steeds met proefrijden was het gekraak meteen na 10 seconden al een 'No-Go'.
Volgende keer tijdens het kraken maar hard denken " vilt lost het op, vilt lost het op"

Tja, olieverbruik vind ik ook altijd jammer, maar hoe ouder de auto, hoe lastiger om er een te vinden die niks verbruikt.
Komende van Volvo`s met turbo, ben ik wel wat gewend, maar het akelige van de berichten over Lexus, is het feit dat het (bij sommige) steeds erger werd.
Zó erg dat je bijna olie moest tanken en brandstof bijvullen.
Bij onze Volvo`s bleef het verbruik tenminste wel altijd stabiel.

Dat rateltje is volgens mij de VVTI.
Geheel onschuldig wat ik lees.
Ook dacht ik gelezen te hebben dat dit na een bepaald bouwjaar (2006?) opgelost is.
 
Laatst bewerkt:

nigelvm

Hoort erbij
27 nov 2022
28
39
13
Dank voor de tip, Ik zag dit advies inderdaad ook op het US forum voorbijkomen.
Het is wel waardevol om te weten dat dit makkelijk op te lossen is.
Steeds met proefrijden was het gekraak meteen na 10 seconden al een 'No-Go'.
Volgende keer tijdens het kraken maar hard denken " vilt lost het op, vilt lost het op"

Tja, olieverbruik vind ik ook altijd jammer, maar hoe ouder de auto, hoe lastiger om er een te vinden die niks verbruikt.
Komende van Volvo`s met turbo, ben ik wel wat gewend, maar het akelige van de berichten over Lexus, is het feit dat het (bij sommige) steeds erger werd.
Zó erg dat je bijna olie moest tanken en brandstof bijvullen.
Bij onze Volvo`s bleef het verbruik tenminste wel altijd stabiel.

Dat rateltje is volgens mij de VVTI.
Geheel onschuldig wat ik lees.
Ook dacht ik gelezen te hebben dat dit na een bepaald bouwjaar (2006?) opgelost is.
Klopt inderdaad, na wat zoeken bleek het inderdaad de VVTi te zijn en het geen kwaad kan. Echter vind ik zelf alsnog het geluid van metaal op metaal nooit echt lekker klinken, dat kan niet goed zijn lijkt me. De eerstevolgende oliebeurt komt er aan en dan zal ik 10w40 proberen.

Wat betreft het verbruik, ik heb laatst een engine flush laten uitvoeren met wat spoel middeltjes en dat heeft het verbruik zeker verbeterd. Over 6000km heb ik er misschien 600ml bij moeten gieten ofzo, dat vind ik meer dan normaal voor een blok van deze leeftijd.
 
  • Leuk
Waarderingen: lexusluukie

lexusluukie

Hoort erbij
11 mrt 2021
78
30
18
Heb je inmiddels al een mooie Lexus of Volvo gevonden?
a.s. Maandag ga ik naar een Volvo kijken, dank voor de belangstelling :)

Wat de Lexus GS300 betreft, ik heb er nog 1 bezocht, maar ben tot de conclusie gekomen dat er voor het geld dat wij uit willen geven, geen GS300 wordt aangeboden die aan mijn voorwaarden/eisen voldoet.
Dat kan natuurlijk aan mij liggen, ik ben van mening dat wát wordt aangeboden niet het geld waard is dat er voor gevraagd wordt.

Bij Lexus zelf staat er nu een te koop uit 2005 voor €14.950,-.
Voor het gemak neem ik aan dat deze in de staat verkeerd waar ik naar op zoek ben, maar dat bedrag ga ik nooit voor een auto van deze leeftijd (en km. stand) betalen.
Daarom lijkt het na een zoektocht van, ik schat 9 maanden, een doodlopende weg.
 
  • Leuk
Waarderingen: Farah en Sam_IS300h

ThinlaneT

Heel actief
21 sep 2010
593
48
28
a.s. Maandag ga ik naar een Volvo kijken, dank voor de belangstelling :)

Wat de Lexus GS300 betreft, ik heb er nog 1 bezocht, maar ben tot de conclusie gekomen dat er voor het geld dat wij uit willen geven, geen GS300 wordt aangeboden die aan mijn voorwaarden/eisen voldoet.
Dat kan natuurlijk aan mij liggen, ik ben van mening dat wát wordt aangeboden niet het geld waard is dat er voor gevraagd wordt.

Bij Lexus zelf staat er nu een te koop uit 2005 voor €14.950,-.
Voor het gemak neem ik aan dat deze in de staat verkeerd waar ik naar op zoek ben, maar dat bedrag ga ik nooit voor een auto van deze leeftijd (en km. stand) betalen.
Daarom lijkt het na een zoektocht van, ik schat 9 maanden, een doodlopende weg.

Ik herken de toch wel some belachelijke pricing van gebruikte GS300's; die heeft door de jaren heen gewoon de inflatie ontstegen. En dat terwijl de inruilwaarde belachelijk laag is. Wat ik 6 jaar geleden heb betaald voor mijn GS, zie ik ze tegenwoordig ook nog voor staan, incl. de 100k km die ik er in die tijd heb bij gereden.

Ik ben benieuwd of je een fraaie Volvo gaat vinden en het qua onderhoud en vervanginskosten een beetje binnen de perken weet te houden. Zwagers van mij liepen aardig leeg op een gebruikte V70 en XC90's. In die zin, afgeboerde modellen daargelaten, koop je met een GS wel enige (niet volledige) garantie op beperkte verassingen bij de garage.
 

lexusluukie

Hoort erbij
11 mrt 2021
78
30
18
Ik herken de toch wel some belachelijke pricing van gebruikte GS300's; die heeft door de jaren heen gewoon de inflatie ontstegen. En dat terwijl de inruilwaarde belachelijk laag is. Wat ik 6 jaar geleden heb betaald voor mijn GS, zie ik ze tegenwoordig ook nog voor staan, incl. de 100k km die ik er in die tijd heb bij gereden.

Ik ben benieuwd of je een fraaie Volvo gaat vinden en het qua onderhoud en vervanginskosten een beetje binnen de perken weet te houden. Zwagers van mij liepen aardig leeg op een gebruikte V70 en XC90's. In die zin, afgeboerde modellen daargelaten, koop je met een GS wel enige (niet volledige) garantie op beperkte verassingen bij de garage.
Daar sta ik inderdaad niet van te kijken, dat je zo'n zelfde auto, maar dan met `n ton meer op de klok tegenkomt voor dezelfde prijs.
Wat dat betreft is de lol er wel `n beetje vanaf....

Wij hebben vóór onze Lexus IS250 altijd Volvo gereden en eigenlijk hebben de 5 cilinders ons nooit in de steek gelaten.
Verkocht met 4 ton (of meer ) en de meeste rijden nog steeds.
Ik ken de cijfers verder niet, maar ik vermoed dat er een veelvoud aan Volvo`s rondrijdt ten opzichte van Lexus.
In die zin zal je vaker mankementen bij/van Volvo tegenkomen....