Altezza RS200 - Tezza's project J2Jedi

j2jedi

Stamgast
28 okt 2011
1.092
10
38
Thanks guys :)
"Netjes" valt wel beetje tegen, hoor. Moet nog een paar kleine dingen doen voor JAF zodat jullie je niet voor mij gaan schamen straks (stickerresten, ruitenwisserarmen, etc).
Reden waarom ik twijfel over de hoogte is omdat ik nu net heel even over de drempels schraap hier.
 

remcois200

Actief
22 dec 2012
105
2
0
ik vind het altijd mooi zo laag, maar is idd zonde om die bumpers eronder uit te rijden..
 

j2jedi

Stamgast
28 okt 2011
1.092
10
38
Ja het is een enkele keer en dan heel licht even, dus niet echt een zware aanslag. Ik ga maar eens kijken of ik nog door een wasstraat kan.
 

j2jedi

Stamgast
28 okt 2011
1.092
10
38
Lol dat zou kunnen.
Ik heb onder de auto gemeten onder de richel/gefelste rand: 94mm.
De wasstraat zegt 100mm grondspeling. Maar de geleiderail gaat volgend mij langs de felsrand.
Zo af en toe raakt de band de binnen bekleding vd wielkast bij uitgedraaid stuur.
 

Burial

Actief
11 dec 2011
125
1
0
Wasstraat?
Je duwt hem toch niet door de wasstraat....
Is zonde van de lak....
 

j2jedi

Stamgast
28 okt 2011
1.092
10
38
Thanks, ML. Moet ik eigenlijk zowiezo een keer checken, want de voorbumper sluit ook niet netjes aan op de binnenbekleding van de wielkasten aan de onderste puntjes.

@ Burial: wasstraat met viltborstels (Loogman), niet zomaar een wasstraat. Het is inderdaad wel beter om op de hand te wassen, maar heb daar niet altijd de tijd voor.
:redface2:
 

Lexus-dzjino

Actief
23 okt 2011
353
0
0
j2jedi zei:
Thanks, ML. Moet ik eigenlijk zowiezo een keer checken, want de voorbumper sluit ook niet netjes aan op de binnenbekleding van de wielkasten aan de onderste puntjes.

@ Burial: wasstraat met viltborstels (Loogman), niet zomaar een wasstraat. Het is inderdaad wel beter om op de hand te wassen, maar heb daar niet altijd de tijd voor.


setje mooie brede velgen er onder en hij is af!
 

j2jedi

Stamgast
28 okt 2011
1.092
10
38
Ja, in grote lijnen wel. Maar dan nog de lak aanpakken, etc hahaa.
Trouwens wat zijn die originele velgen zwaar zeg! Wanneer ik op zoek ga naar andere velgen, moeten ze wel een stuk lichter zijn.
 

mlcoolj

Stamgast
17 feb 2010
6.576
115
63
ja, ze zijn best zwaar idd... ik zit in dezelfde boot... moet ook de lak aan laten pakken...
 

j2jedi

Stamgast
28 okt 2011
1.092
10
38
Update: rest kleine beurt

Afgelopen zondag eindelijk mijn luchtfilters en bougies vervangen, MAF sensor schoon gemaakt en ecu gereset. MAF sensor was helemaal zwart. Na het schoonmaken weer mooi helder. Datzelfde geld voor de filters. Luchtfilter viel nog mee, maar het interieurfilter...weet niet wat ze daar in Ierland met hun auto's doen; je zou er spontaan bronchitis van krijgen. Verkleinde Afbeelding
Verkleinde afbeelding. Klik om te vergroten.

De bougies die erin zaten zijn van TRD zelf, maar wel op. De puntjes op de electroden waren nog maar een korreltje. Heb nu Denso Iridium Power IK20 erin zitten. Wat ik wel zag is dat sommige bougies een beetje nat waren op de bovenzijde. Dat vind ik niet zo'n prettig idee, ook al komt er geen blauwe rook uit de uitlaat en het oliepeil blijft tot nu toe goed. Ik had geen tijd om mn klepdekselpakkingen te doen, maar het zou kunnen dat het daaraan ligt. Moet ik toch maar gauw eens doen. De auto draait wel lekker rustig nu en pakt eerder op, maar toch is er soms nog een beetje licht inhouden bij de VVTi-grens. Misschien throttlebody ook een keertje schoonvegen? Nog een ecu reset (EFI+ETCS)?

Voor JAF ook maar eindelijk eens de stickerresten verwijderd van de auto met een beetje WD-40 en op de ruiten met remreiniger. Next on paint: plekjes bijwerken en een keer polijsten, voorbumper aanpakken.
Verkleinde Afbeelding
Verkleinde afbeelding. Klik om te vergroten.

Verkleinde Afbeelding
Verkleinde afbeelding. Klik om te vergroten.
 

j2jedi

Stamgast
28 okt 2011
1.092
10
38
JAF-2013 + 1e keer vrijrijden
JAF was op het TT-circuit Assen dit jaar en toch weer leuk om te zijn geweest. Ik was daar ook met Team Shaggy Racing die meereed in de Time Attack Pro-street klasse. Verkleinde Afbeelding
Verkleinde afbeelding. Klik om te vergroten.

Voor aftertalk en verslagen van JAF-2013 hier klikkie doen.

Ik heb aan het eind van de dag meegedaan aan de Recaro Tracktime (vrij rijden) met 38 auto's op de baan. Heb wel wat kart-ervaring, maar het was voor mij de eerste keer op een circuit achter het stuur van een schakelauto en al helemaal met een RWD. Kon ik mooi de auto en de aftermarket-onderdelen een beetje aan de tand voelen. MLCoolJ reed shot gun en heeft een filmpje gemaakt. (zie onderaan). Volgende keer is het beeld in horizontale positie.
Foto-7LBWURGM.jpg


Lennart had mij al geadviseerd TRC uit te zetten als ik durfde. Maar ik hoorde al van diverse coureurs dat de baan op sommige plekken toch een beetje tricky was. Dus ik wilde eerst even met TRC aan rijden om vertrouwen te krijgen. Je wilt toch nog met de auto naar huis. Maar op een gegeven moment was de TRC een echte pain in the @ss, helemaal toen we na wat licht onderstuur net buiten de curbstones op het kunstgras terecht kwamen. Die TRC hield vreselijk in bij ongelijke grip, kreeg hoofdpijn van de vertraging. Dus ik drukte een beetje gefruust die knop in en toen schoten we vooruit...OFF!!! hoorde ik van links, hahaha. Daarna kon ik veel meer spelen met de auto en je voelde de LSD werken. Lennart was right.

Was ook even zoeken naar de juiste versnellingen voor de bochten en wennen aan de bochten, maar daarvoor was het iets te kort en de regels te strak. Die waren trouwens een beetje confusing, want er was tijdens de briefing gezegd dat we eigenlijk alleen op de rechte stukken mochten inhalen, dus niet ff ernaast zetten voor de bocht, dus bleef ik vaak hangen achter een paar deelnemers. Wie schetst mijn verbazing dat een aantal dat toch deden en er niet afgehaald zijn door de marshalls. Dat doe ik volgende keer dus ook anders, want het kon makkelijk en veilig, zoals te zien is in het filmpje. Ik wilde liever rijden dan het risico lopen van de baan afgehaald te worden.

De motor hangt best wel lekker aan het gas en de clutch grijpt lekker stevig aan. Maar dat had ik al gemeld na monteren van het nieuwe vliegwiel en de puck clutch. De vibraties zijn er nog wel rond de 100-120km per uur, maar zijn een stuk minder dan met het versleten dual mass vliegwiel. Op het circuit daar totaal geen last van gehad.
:p

Het remmen met de StopTech blokken en OEM schijven ging behoorlijk goed. Ik kon op het rechte stuk remmen op 80m vanaf plm 170km/u en ik voelde dat het nog later kon, maar dat zou ik pas willen proberen als het wat rustiger zou zijn op de baan. Moet ik er snel bij zeggen dat ik de chicane nog beter kan aansnijden en eerder het gas op kan, dus weet niet of ik dan nog aan de 80m kan houden, misschien wel als het wat beter weer is. Een keer had ik wel behoorlijk laat geremd voor de chicane achterop het circuit (Ruskenhoek?) waarbij de auto echt even ging zoeken. Ik voelde toen wel even wat trillen in het stuur, maar dat zal vast de ABS geweest zijn, want daarna heb ik niets meer gevoeld, ook niet op weg naar huis en de vertraging was ook erg goed. Ik vraag mij af of ik nog harder op het pedaal had kunnen trappen zonder de chicane te missen...maybe next time.

De banden hadden ook redelijk wat grip voor op een circuit, al merk ik wel dat vooral in Strubben meer grip op de voorwielen gewenst is. Wanneer ik dit vaker ga doen denk ik toch wel aan een trackday band.

De BC racing coilovers gedroegen zich net als ik gewend ben op de weg. De auto ligt stabiel en strak, dempt goed en de rebound ook. Ik heb nog niet het gevoel gehad dat ik weggleed over de curbs, ook niet bij het aan de buitenzijde over de curbs rijden. Ze stonden wel een beetje te zacht (medium+2 clicks) naar mijn smaak, want de neus dook wel iets teveel in bij insturen. Wilde er zo mee rijden om te zien hoe dat ging; volgende keer zet ik ze harder. Moet ook iets gaan verzinnen om snel bij de knoppen te kunnen komen in de kofferbak, want de complete zijpanelen moeten eruit om ze te bereiken en daar had ik ook ff geen zin in (lees: luiheid). Ik denk dat dikkere swaybars en diverse braces ook gaan helpen.

Er waren twee civics die vreselijk snel waren. Dat verschil leek bijna net zo groot als met de witte Skyline. Wat ik niet verwacht had was dat ik de Nissan 200SX/ S14 Silvia weer zou bijhalen. Die leek toch echt wel niet meer standaard en stond vreselijk rijk. Op papier zijn ze standaard net zo snel als mijn Altezza.
Al met al een goede, leuke en spannende eerste circuit-ervaring die wat erg behoudend begon, maar zeker naar meer smaakt!

Huidige setup
Altezza RS200, motorisch standaard, BC-racing coilovers (medium: 17 clicks), StopTech Street Performance remblokken, LSD, Falken ZIEX ZE-912 215/45 ZR17 91W XL @ 2.8bar rondom, OEM lichtmetalen velgen 17", Exedy Sports Tuff 5-puck cluth brass buttons, TRD lightweight flywheel, Denso Iridium Power IK20 spark plugs, Shell Helix Ultra Extra 5w30.

Koele kills
Verkleinde Afbeelding
Verkleinde afbeelding. Klik om te vergroten.

TT-Circuit Assen Verkleinde Afbeelding
Verkleinde afbeelding. Klik om te vergroten.
 

mlcoolj

Stamgast
17 feb 2010
6.576
115
63
cool! leuk verslagje, was zeker een leuke ervaring! ik denk dat ik de volgende keer met mn eigen ga rijden, ik ben compleet stock dus ben benieuwd hoe dat zich houdt!
 

slippernick

Heel actief
17 dec 2010
831
0
0
Ziet er wel tof uit.
Krijg nou ook zin om ff een stukje te rijden, haha
Idd een mooi verslag, leuk.
 

Jeroen

Stamgast
16 mei 2011
1.995
3
38
gaaf man, netjes gedaan ook! wist ook niet dat de TRC zoveel invloed had.
 

mlcoolj

Stamgast
17 feb 2010
6.576
115
63
ja, het werd een totaal andere beestje toen de trc uit ging... kwam lekkerder de bochten uit!
 

j2jedi

Stamgast
28 okt 2011
1.092
10
38
Thanks guys. Ja de TRC werkt namelijk op principe van gas inhouden en weer vrijgeven. Dat gaat ook redelijk gelijdelijk dus het voelt alsof je aan een elastiek wordt teruggetrokken en weer vrijgegeven. Op de openbare weg is dat veilig maar op een circuit houdt het je tegen. Is ook mijn eerste auto met TRC.

En ja het is echt leuk om te doen. Dat wist ik al v karten en met andere meerijden.
Maar dit is toch iets serieuzer omdat je naar huis wilt rijden en 1 stukje vangrail kost rond de 200 euro x 3 stuks boven elkaar, laat staan grotere schade aan anderen. Maar laat dat je niet afschrikken. Je moet goed om je heen kijken, rustig begonnen en niet te heet gebakerd zijn.