JAF-2013 + 1e keer vrijrijden
JAF was op het TT-circuit Assen dit jaar en toch weer leuk om te zijn geweest. Ik was daar ook met
Team Shaggy Racing die meereed in de Time Attack Pro-street klasse.
Verkleinde afbeelding. Klik om te vergroten.
Voor aftertalk en verslagen van JAF-2013
hier klikkie doen.
Ik heb aan het eind van de dag meegedaan aan de Recaro Tracktime (vrij rijden) met 38 auto's op de baan. Heb wel wat kart-ervaring, maar het was voor mij de eerste keer op een circuit achter het stuur van een schakelauto en al helemaal met een RWD. Kon ik mooi de auto en de aftermarket-onderdelen een beetje aan de tand voelen. MLCoolJ reed shot gun en heeft een filmpje gemaakt. (zie onderaan). Volgende keer is het beeld in horizontale positie.
Lennart had mij al geadviseerd TRC uit te zetten als ik durfde. Maar ik hoorde al van diverse coureurs dat de baan op sommige plekken toch een beetje tricky was. Dus ik wilde eerst even met TRC aan rijden om vertrouwen te krijgen. Je wilt toch nog met de auto naar huis. Maar op een gegeven moment was de TRC een echte pain in the @ss, helemaal toen we na wat licht onderstuur net buiten de curbstones op het kunstgras terecht kwamen. Die TRC hield vreselijk in bij ongelijke grip, kreeg hoofdpijn van de vertraging. Dus ik drukte een beetje gefruust die knop in en toen schoten we vooruit...
OFF!!! hoorde ik van links, hahaha. Daarna kon ik veel meer spelen met de auto en je voelde de LSD werken. Lennart was right.
Was ook even zoeken naar de juiste versnellingen voor de bochten en wennen aan de bochten, maar daarvoor was het iets te kort en de regels te strak. Die waren trouwens een beetje confusing, want er was tijdens de briefing gezegd dat we eigenlijk alleen op de rechte stukken mochten inhalen, dus niet ff ernaast zetten voor de bocht, dus bleef ik vaak hangen achter een paar deelnemers. Wie schetst mijn verbazing dat een aantal dat toch deden en er niet afgehaald zijn door de marshalls. Dat doe ik volgende keer dus ook anders, want het kon makkelijk en veilig, zoals te zien is in het filmpje. Ik wilde liever rijden dan het risico lopen van de baan afgehaald te worden.
De motor hangt best wel lekker aan het gas en de clutch grijpt lekker stevig aan. Maar dat had ik al gemeld na monteren van het nieuwe vliegwiel en de puck clutch. De vibraties zijn er nog wel rond de 100-120km per uur, maar zijn een stuk minder dan met het versleten dual mass vliegwiel. Op het circuit daar totaal geen last van gehad.
Het remmen met de StopTech blokken en OEM schijven ging behoorlijk goed. Ik kon op het rechte stuk remmen op 80m vanaf plm 170km/u en ik voelde dat het nog later kon, maar dat zou ik pas willen proberen als het wat rustiger zou zijn op de baan. Moet ik er snel bij zeggen dat ik de chicane nog beter kan aansnijden en eerder het gas op kan, dus weet niet of ik dan nog aan de 80m kan houden, misschien wel als het wat beter weer is. Een keer had ik wel behoorlijk laat geremd voor de chicane achterop het circuit (Ruskenhoek?) waarbij de auto echt even ging zoeken. Ik voelde toen wel even wat trillen in het stuur, maar dat zal vast de ABS geweest zijn, want daarna heb ik niets meer gevoeld, ook niet op weg naar huis en de vertraging was ook erg goed. Ik vraag mij af of ik nog harder op het pedaal had kunnen trappen zonder de chicane te missen...maybe next time.
De banden hadden ook redelijk wat grip voor op een circuit, al merk ik wel dat vooral in Strubben meer grip op de voorwielen gewenst is. Wanneer ik dit vaker ga doen denk ik toch wel aan een trackday band.
De BC racing coilovers gedroegen zich net als ik gewend ben op de weg. De auto ligt stabiel en strak, dempt goed en de rebound ook. Ik heb nog niet het gevoel gehad dat ik weggleed over de curbs, ook niet bij het aan de buitenzijde over de curbs rijden. Ze stonden wel een beetje te zacht (medium+2 clicks) naar mijn smaak, want de neus dook wel iets teveel in bij insturen. Wilde er zo mee rijden om te zien hoe dat ging; volgende keer zet ik ze harder. Moet ook iets gaan verzinnen om snel bij de knoppen te kunnen komen in de kofferbak, want de complete zijpanelen moeten eruit om ze te bereiken en daar had ik ook ff geen zin in (lees: luiheid). Ik denk dat dikkere swaybars en diverse braces ook gaan helpen.
Er waren twee civics die vreselijk snel waren. Dat verschil leek bijna net zo groot als met de witte Skyline. Wat ik niet verwacht had was dat ik de Nissan 200SX/ S14 Silvia weer zou bijhalen. Die leek toch echt wel niet meer standaard en stond vreselijk rijk. Op papier zijn ze standaard net zo snel als mijn Altezza.
Al met al een goede, leuke en spannende eerste circuit-ervaring die wat erg behoudend begon, maar zeker naar meer smaakt!
Huidige setup
Altezza RS200, motorisch standaard, BC-racing coilovers (medium: 17 clicks), StopTech Street Performance remblokken, LSD, Falken ZIEX ZE-912 215/45 ZR17 91W XL @ 2.8bar rondom, OEM lichtmetalen velgen 17", Exedy Sports Tuff 5-puck cluth brass buttons, TRD lightweight flywheel, Denso Iridium Power IK20 spark plugs, Shell Helix Ultra Extra 5w30.
Koele kills
Verkleinde afbeelding. Klik om te vergroten.
TT-Circuit Assen
Verkleinde afbeelding. Klik om te vergroten.