Altezza RS200 - Tezza's project J2Jedi

mlcoolj

Stamgast
17 feb 2010
6.576
115
63
oh toen kwamen ze er net aan dus wahaha in de video vliegen ze ons voorbij het het rechte stuk... nice pic! Welke bocht is dit? De chicane?
 

j2jedi

Stamgast
28 okt 2011
1.092
10
38
Ja, dit is de 1e rechts voor de bijna-rechtdoor-chicane (Geert Timmerbocht) naar het rechte stuk. Die Skyline was beduidend sneller dan ons beiden en die S14 had ook een betere actie dan ik. We reden daar al niet hard genoeg, want de linker bocht ervoor (Ramshoek) had ik al teveel afgeremd. Die zag er scherper uit dan het werkelijk is...CHICKENNNNNNNNNNNNNNNNN!!!
bock_bock_chicken_funny_scared_bowling_pins_poster-r03875e1b39eb45c0bd01887707aff48a_w2g_8byvr_216.jpg

Toen ook nog eens 3e versnelling Geert Timmerbocht in + te laat op het gas en volgens mij iets te vroeg ingestuurd. Leek wel drive-thru, zo achteraf beredeneerd, maar op de foto ziet het er lekker snel uit.
:p
 

j2jedi

Stamgast
28 okt 2011
1.092
10
38
Eindelijk maar eens begonnen aan die lastige klus: distributieriem vervangen. Ik kon volgens de kilometerstand nog 5000km doorrijden, maar vond het nu toch wel tijd dit te doen als de gelegenheid zich zou voordoen...en guess what...gelegenheid was toevallig daar.
Verkleinde Afbeelding
Verkleinde afbeelding. Klik om te vergroten.

Ik blijf me telkens verbazen over de zaken die je tegenkomt als je grote onderdelen weghaald...
Verkleinde Afbeelding
Verkleinde afbeelding. Klik om te vergroten.

Even op tijd gezet und goan mit der banoahn!
Verkleinde Afbeelding
Verkleinde afbeelding. Klik om te vergroten.

Natuurlijk als je eenmaal daar bent ook even gelijk de waterpomp vervangen, althans dat was mij geadviseerd. Reden is dat er nogal wat onderdelen uit de weg gehaald moet worden die op onmogelijke plekken vastgemaakt zijn. Ik ben gewend dat je de pomp zo kan verwijderen, maar hier moest ook de aircopomp losgehaald worden en daarna ook de beugel waarmee die op het blok vast zit. Want ja, als je wilt dat het degelijk vastzit, moet je de beugel op de waterpomp monteren, daarvan natuurlijk de bevestigingsbouten achter de aircopomp positioneren en nog eentje verbergen vlak onder het spruitstuk...
Verkleinde Afbeelding
Verkleinde afbeelding. Klik om te vergroten.

Verkleinde Afbeelding
Verkleinde afbeelding. Klik om te vergroten.

De oude waterpomp zag er nog als nieuw uit, net als de oude distributieriem, overigens (nieuwe in de rechterhand). Geen enkel scheurtje of wat dan ook.
Verkleinde Afbeelding
Verkleinde afbeelding. Klik om te vergroten.

Natuurlijk ook heerlijke roze koele vloeistof voor Tezza en nog one for the road: een stevige slok 5w30 on the rocks met bijhorend viltje. Ze snort er weer tevreden op los.
Met dank aan een goede en handige mati.
:D
Nu zijn de grote openstaande onderhoudsklussen wel een beetje gedaan en kan ik mij aan de wat kleinere zaken toewijden zoals gescheurde handremhoesjes en dergelijke.
 

GPS-10

Connaisseur
10 jun 2011
4.993
117
0
Idd, netjes gedaan :rulez:
Btw, wat groeit daar uit je radiateur en kun je dat roken? :p
 

j2jedi

Stamgast
28 okt 2011
1.092
10
38
@ MLCoolJ: Damn wat ben jij vroeg op voor de zondag! :O
Haha, gelukkig geen boutjes overgehouden die ik niet wilde overhouden. Ik ben 15 min bezig geweest met 1 boutje van het luchtfilterhuis achter de koplamp... Probleem zat hem in de euro-koplamp die een motortje heeft voor de hoogteverstelling en die zit half over het boutje. Dus moet je met een gewone steeksleutel de bout losdraaien: elke keer een half vlakje en dan de sleutel omdraaien (een ringratelsleutel klikt niet eens naar het volgende tandje).
Is ook beter, want volgens mij moet ik het luchtfilterhuis bijna weghalen om een lamp te vervangen.

De rest was wel spannend, maar meer ivm de tijd dan met of het wel zou lukken. Gelukkig had ik hulp van een good friend die al heel veel riemen heeft vervangen. Wat ik altijd spannend vind is om zoveel stekkers los te halen of eigenlijk meer het terugplaatsen van de stekkers en vooral massapunten.

@ GPS-10: Volgens mij was dat "Irish prairie weed". Ik denk dat je het beter kan houden bij "Neder" :p
Waarschijnlijk had de vorige eigenaar wel een mooi onderhouden gazon.
 

j2jedi

Stamgast
28 okt 2011
1.092
10
38
Go to HELL !!! :roll:
zei iemand laatst tegen mij en dat deed toch wel even pijn...
ok, ok eventjes dan maar, want ik vond dat hij eigenlijk wel een punt had.
Verkleinde Afbeelding
Verkleinde afbeelding. Klik om te vergroten.

Verkleinde Afbeelding
Verkleinde afbeelding. Klik om te vergroten.

Verkleinde Afbeelding
Verkleinde afbeelding. Klik om te vergroten.

Verkleinde Afbeelding
Verkleinde afbeelding. Klik om te vergroten.

Na een heerlijke rit naar en in de Eiffel, gelijk maar een paar laps ingekocht. En op het kantoor ook een paar folders met info opgehaald. Hmmm, dat zijn een hoop bochtennamen om te onthouden. Denk dat ik daar een tijdje over ga doen...
Verkleinde Afbeelding
Verkleinde afbeelding. Klik om te vergroten.

Verkleinde Afbeelding
Verkleinde afbeelding. Klik om te vergroten.

Daarna ter kennismaking voor sluitingstijd nog snel een paar laps als passagier meegereden met een vriend in zijn S2000 op semi's. WOWWWWW!!! Iedereen had gelijk: de ervaring is niets vergeleken bij Granturismo. De hoogteverschillen, g-krachten, hobbeltjes in de weg...pffffffff Op sommige plekken moet je echt eerst ademhalen en je core-spieren aanspannen, anders kan je gewoon niet 100% alert zijn. Wat wel zo is, is dat je het verloop van de baan kan leren kennen, wat ook handig is met al die blinde bochten. Ik begon mij stiekem af te vragen of ik mijn ingekochte laps niet aan iemand anders moest doneren, want ik werd er toch wel een beetje zenuwachtig. Enfin, terug naar het hotel, een heerlijke maaltijd en eerst maar even de omgeving verkend in goed gezelschap in afwachting van de volgende dag. Genoeg tijd nog om mij te bedenken.
Hatzenbach
Verkleinde Afbeelding
Verkleinde afbeelding. Klik om te vergroten.

Verkleinde Afbeelding
Verkleinde afbeelding. Klik om te vergroten.

Verkleinde Afbeelding
Verkleinde afbeelding. Klik om te vergroten.

Tiergarten naar Hohenrain
Verkleinde Afbeelding
Verkleinde afbeelding. Klik om te vergroten.

Verkleinde Afbeelding
Verkleinde afbeelding. Klik om te vergroten.

Verkleinde Afbeelding
Verkleinde afbeelding. Klik om te vergroten.

Verkleinde Afbeelding
Verkleinde afbeelding. Klik om te vergroten.

Een gewaarschuwd mens...
Nu wist ik nog meer dat ik rustig aan moest doen en mein kopf dabei halten.
Verkleinde Afbeelding
Verkleinde afbeelding. Klik om te vergroten.

Verkleinde Afbeelding
Verkleinde afbeelding. Klik om te vergroten.

Gelijk ook even de regels doorgenomen voor het slapen gaan. Deze Jedi wil maximaal voorbereid zijn.
Verkleinde Afbeelding
Verkleinde afbeelding. Klik om te vergroten.

Verkleinde Afbeelding
Verkleinde afbeelding. Klik om te vergroten.

Verkleinde Afbeelding
Verkleinde afbeelding. Klik om te vergroten.

Verkleinde Afbeelding
Verkleinde afbeelding. Klik om te vergroten.

"Tahhh-tah---tah-tah..." ging mn wekker (movie tune Mission Impossible). Natuurlijk niet echt heel diep geslapen, maar wel fris en fruitig weer op; was nog nooit zo vroeg wakker, zeker niet op een zondag. Vandaag moest het gaan gebeuren. Heerlijk weer was het.
Verkleinde Afbeelding
Verkleinde afbeelding. Klik om te vergroten.

Verkleinde Afbeelding
Verkleinde afbeelding. Klik om te vergroten.

Ahhhh, my 2nd beauty (ja, vrouwtje z?gt wel dat ze niet meeleest...) klaar voor de 1e keer Nordschleife.
Verkleinde Afbeelding
Verkleinde afbeelding. Klik om te vergroten.

Verkleinde Afbeelding
Verkleinde afbeelding. Klik om te vergroten.

Een van de vele exoten die dag
Verkleinde Afbeelding
Verkleinde afbeelding. Klik om te vergroten.

Verkleinde Afbeelding
Verkleinde afbeelding. Klik om te vergroten.

Verkleinde Afbeelding
Verkleinde afbeelding. Klik om te vergroten.

Natuurlijk eerst nog een paar passagiersritjes met de ervaren "Ringers", ditmaal in Porsches. Ok, dat ziet er niet zo steil uit in Granturismo! (ingang Adenau halverwege het circuit, halverwege de helling voor Ex-Muhle)
Verkleinde Afbeelding
Verkleinde afbeelding. Klik om te vergroten.

Verkleinde Afbeelding
Verkleinde afbeelding. Klik om te vergroten.

En daarna had ik geen tijd/oog meer voor mijn fotocamera. Wat een ervaring!
Fotos maken en filmen zijn overigens verboden op de N?rburgring.
Zoals ik al zei: ik was in goed gezelschap :D
S2000, 911 Carrera, Cayman CS en een 911 GT3 RS (correct me if I'm wrong on the types). DAMN, wat gaan die hard, maar ja met meer dan 700 laps achter de kiezen hebben ze al aardig wat meegemaakt.
Verkleinde Afbeelding
Verkleinde afbeelding. Klik om te vergroten.

Verkleinde Afbeelding
Verkleinde afbeelding. Klik om te vergroten.

Toen was het uur vd waarheid: met Tezza de baan op, eerst 1 lap de ervaren jongens volgen en daarna direct solo. Tezza heeft zich meer dan heel goed gehouden. De dempers stonden op medium +2, met de standaard veren van BCR (v:10kg, a:6kg). Heb wel 3 keer de bandenspanning gecheckt en aangepast. Eerstvolgende mod wordt toch echt een de-limiter. Ik had niet gedacht dat ik de eerste keer de 180 zou halen (ook mijn gezelschap niet) maar op de helling naar beneden op Schwedenkreuz trad de elastiek in werking en dat was met behoudend afremmen voor Flugplatz en lang wachten om weer op het gas te gaan (deze Jedi wil niet op YouTube eindigen, snap je). Dan moest ik een tijdje met het gas spelen om vlak onder de begrenzer te blijven totdat je de bult nadert voor linksaf richting Aremberg. Fuchsrohre...pfff lijkt wel een achtbaan en dan komt DE YouTube-plek waar je goed doorheen wilt komen: Adenaur Forst. Nice and clean, hahaha, yessssss.
Ruuustig Jilly-boy, je bent er nog lang niet, also schnel wieder ?berkonzentriert, bitte!
Voor de steile Ex-muhle heb ik te weinig vermogen (koppel) en ook het lange rechte stuk omhoog na Bergwerk. En ik kan je zeggen dat het niet helpt om te bouncen in je stoel...je schiet er helemaal niks mee op. Ik heb niet ge-experimenteerd met de hardheid van de vering. Reden is dat ik de bekleding in de kofferbak moet verwijderen om de hardheid in te stellen en ik wilde niet per ongeluk zware onbalans in de auto cree?ren. De Altezza is ontworpen ronde deze 4-cylinder en heeft een balans van bijna 50-50. Daar moet ik dus nog een mooie nette Lexus-waardige oplossing voor bedenken. De remmen hebben zich wederom zeer goed gehouden. Helemaal geen fading of iets dergelijks en ik kon hard genoeg remmen, ook volle snelheid down hill met aanremmen voor dingen die je moet ontwijken. De TRC was uit tijdens de 2e ronde, want die is wel erg gevoelig en als die in werking treedt moet je echt even je gas helemaal loslaten om het uit te schakelen. Gelukkig heb ik een LSD, dus dat scheelt dan weer. Voor diegenen zonder LSD, let svp extra op, want niet de hele baan was droog. De omstandigheden op de Nordschleife kunnen extreem anders zijn. Ik heb verhalen gehoord van kurkdroog aan de ene kant en sneeuw boven in de bergen. Ik ga jullie verder niet vermoeien met al teveel tekst, maar toch even...
WAUW, freaking WAUW!!! :D
Die laps waren dus te weinig, maar ja de doekoe was op, hahahaha.
Ach ja, er is nog genoeg te doen en te verkennen en het is ook beter zo, anders moet ik echt een trackauto gaan aanschaffen. Tezza is tenslotte mijn daily.

De volgende fotos zijn genomen door en eigendom van fotograven langs de baan. Je kan hun werk bekijken op de sites die op de foto's staan vermeldt en daar eventueel een exemplaar in hoge resolutie aanschaffen zonder de tekst erdoorheen. Niet allemaal zijn even spectaculair, maar er zitten wel mooie plaatjes tussen.
Tezza @ Karussell met mijn veerboot-neef. :p De 2e helft in Karussell is echt killing voor de ophanging aan de voorkant, want daar slaat de onderkant vrij hard in de bummpsstops of op de ondergond. Komt door de ongelijke ligging van de betonplaten. Zelfs bij de porsches heb ik dat gevoeld, al was het daar minder hard. Ik heb nog geen deuken aan de onderkant kunnen waarnemen en geen lekke carterpan, dus ik denk dat het echt de bumpstops zijn. Gelukkig versprong de voorkant van de auto ook niet. Misschien moet ik toch de zwaardere veren hebben als ik dit vaker zou gaan doen. Aan de andere kant is het alleen hier en bij uitkomen Mini-Karusell. Op Assen had ik natuurlijk nergens last van. #duhhh
Verkleinde Afbeelding
Verkleinde afbeelding. Klik om te vergroten.

Verkleinde Afbeelding
Verkleinde afbeelding. Klik om te vergroten.

Verkleinde Afbeelding
Verkleinde afbeelding. Klik om te vergroten.

Hier wat serieuzer tijdens ??n van mijn solo laps.
Verkleinde Afbeelding
Verkleinde afbeelding. Klik om te vergroten.

Heb er na thuiskomst een tijdje over gedaan om deze duitse-vliegende-brigade-in-drie-lagen te verwijderen. Het leek wel of ze ingebrand waren in de laklaag. Hoe moet dat wanneer ik een de-limiter heb...
Velgen voor zijn overigens niet gepoedercoat, het is remstof, die overigens zo afspoelde zonder zeep. Weer een plus voor StopTech in mijn logboek.
Verkleinde Afbeelding
Verkleinde afbeelding. Klik om te vergroten.

Verkleinde Afbeelding
Verkleinde afbeelding. Klik om te vergroten.

Klein aandenken aan een baldadig heugelijke dag in de Groene Hel (baldadig eufemisme).
Mijn advies aan iedereen: ga niet, want er is helemaal niks aan!
Met dank aan mijn zeer goede gezelschap en ook iemand.
Verkleinde Afbeelding
Verkleinde afbeelding. Klik om te vergroten.

Verkleinde Afbeelding
Verkleinde afbeelding. Klik om te vergroten.
 

mlcoolj

Stamgast
17 feb 2010
6.576
115
63
j2jedi zei:
@ MLCoolJ: Damn wat ben jij vroeg op voor de zondag! :O
Haha, gelukkig geen boutjes overgehouden die ik niet wilde overhouden. Ik ben 15 min bezig geweest met 1 boutje van het luchtfilterhuis achter de koplamp... Probleem zat hem in de euro-koplamp die een motortje heeft voor de hoogteverstelling en die zit half over het boutje. Dus moet je met een gewone steeksleutel de bout losdraaien: elke keer een half vlakje en dan de sleutel omdraaien (een ringratelsleutel klikt niet eens naar het volgende tandje).
Is ook beter, want volgens mij moet ik het luchtfilterhuis bijna weghalen om een lamp te vervangen.

LOL@ Ja, ik ging ergens in Lelystad wat doen :p Ik had hetzelfde probleem toen ik mn throttlebody wilde schoonmaken... na wat vloeken de bumper maar aan die kant en de voorkant losgehaald en zo de koplamp eraf geschroefd (had helemaal geen zin om dat te doen...) en op die manier kon ik beter komen bij die moer.. weet precies welke je bedoelt :p

Verder leuk verhaal man! Vind die profielfoto op de carroussel wel cool! one day... eerst mn onderstel op orde...
 

slippernick

Heel actief
17 dec 2010
831
0
0
Echt een vet vet verhaal. daar krijg je zelf nog meer zin van om te gaan rijden.
leuk verteld en fijn dat de altezza het goed heeft gehouden.
 

j2jedi

Stamgast
28 okt 2011
1.092
10
38
Thanks, guys :)
Als je wilt gaan moet je het vooral doen. Het kost wel wat. Zelfs de Ringtaxi kost iets ronde de ? 200, maar ik denk dat dat is voor de complete taxi, dus 3 passagiers. Een eigen lap kost ? 26 entree. Je kan ook een jahreskarte kopen voor ? 1475 en dan ben je niet gebonden aan het aantal laps die je wilt/kunt rijden.

Check: Info Toeristenfahrt
 

W1773M

Heel actief
18 mei 2010
856
15
18
Damn Jedi, leuk verhaal.. Moest alleen ff zoeken naar je 'klein aandenken'. Das wel heel klein :p
Met de de-limiter bedoel je de snelheidsbegrenzer? Dus in plaats van 180 rijden, 215 rijden net als de IS200. :D :D
 

j2jedi

Stamgast
28 okt 2011
1.092
10
38
LOL, thanks :) Ja, ik vind zelf zo'n grote iets teveel voor mijn auto. Hoef er ook weer niet zo mee te koop te lopen dat ik daar ben geweest. Het is een aandenken voor mij en voor degenen die op details letten.
:p
 

j2jedi

Stamgast
28 okt 2011
1.092
10
38
LOL, je hebt he-le-maal gelijk Lennert. Heb ook een tijdje niks gedaan met de auto; moet ik maar weer eens oppakken.
Als Tezza een hond was zou je haar horen piepen...
:roll:
 

j2jedi

Stamgast
28 okt 2011
1.092
10
38
Dejavu: even stof afblazen hier, of is het ondertussen hoogpolig tapijt geworden...ach beter te laat dan nooit natuurlijk :p
Na mijn trip naar de Ring heb ik een tijdje niets aan de auto gedaan. Ja, hier en daar wat zoeken naar leuke en nodige onderdelen, voor mijn aloude to-do-list.
Zoals jullie weten gaan die dingen lekker op de plank wachtend op betere tijd(en) en/of zin. Apparently-too-busy-syndrom?

En soms gebeuren er ook ogenschijnlijk kleine dingen waarvan je heel hard op je wang bijt! Je weet wel, zoals die wasstraat waar je nog net met je bumper doorkan, gezien door het geoefende oog van de mederwerker van een bekende wasstraat met superzachte stoffen borstels. Dus vooral de bestuurde in zn vuistje lachen...ZO, heb ik effe mooi afgesteld (per ongeluk), ow wacht, nog even de raampjes dicht en...SHIT mn antenne! Tja ook de geoefend-oog-meneer keek bezorgd de auto na. Ok, no spang, want...zachte stoffen borstels...KREKKKK!!!...F@CK!!!, nou dan maar een nieuwe antenne kopen, deze was toch maar 8 euries, haha. Maar je bij nadere inspectie bleek die juist het sterkste onderdeel te zijn, want de hele voet was stuk!

Foto550-LDEQH6BI.jpg


Nou dan maar een strikje van ducttape eromheen en op naar eBay: ?75 voor een nieuwe voet met versterker met een totaal andere vorm? Dan maar gewoon naar Toyota voor een echte: dat is dan ? 150 ex.btw meneer...een Altezza zegt u? wat is dat? body IS200? dan kunnen wij u niet helpen en moet u naar Lexus, want dat mogen wij niet verkopen. Dus ik naar flexy Lexy A'dam: ? 275 ?!? ik zag mij alweer bellen naar de 1000-euro-sloperij, want geen enkele onderdelenlijn had een voet te verkrijgen en ja ook hier op het forum een voet voor 200 euro. Dus dan maar op zoek naar een sloperij in het buitenland en voor ? 70 eentje thuisvanuit de UK, helemaal netjes, inclusief de spriet. Toen nog tijd vinden, want ja er moet toch aardig wat losgehaald worden.

Ondertussen werd er hier heel toevallig een set wielen "met lichte stoeprandschade" en ditto oxidatie aangeboden op het forum. Dus ik gebeld en gaan bezichtigen: 2 in doos en twee met hele brede banden vh type gladiaal, gekocht in de avond en meegenomen naar de plank in de schuur, in afwachting op het einde vd winter. Die kwam uiteindelijk in mei, maar de tijd niet, dus gewoon stug op de wintersloffen blijven doorrijden. Stond ik opeens een paar keer stil in te-ver-om-te-lopen-weggiestan, omdat Tezza niet wilde starten... Hmmm, toch maar haast maken met de startmotor. Niemand die er eentje heeft, natuurlijk en in Ierland hadden de verkopers geen vertrouwen om het op te sturen. Dus toch maar naar het revisiebedrijf en ik stond na een klein uurtje weer buiten, want alle onderdelen zijn wel hier te krijgen, behalve de startmotor zelf (een leuk weetje voor de Altezza rijders onder ons) :D

Foto550-PIXDRA6P.jpg


Uiteindelijk was het echte noodzaak voor zomerbanden, want mn achterbanden waren niet meer APK-stuff. De slijtage van de Falken Ziex ZE912 vind ik best goed, zelfs na de verlaging zonder uitlijning, een keertje TT-assen, de Ring en vele afslagen en lange doordraaiers. Toch mooi twee jaar mee gereden. De voorbanden kan ik nog twee jaar mee rijden, maar die liggen nu in de schuur bij de winterbanden. Dit keer heb ik gekozen voor de sportievere Falken Azenis HK453. Kon ik gelijk mijn eigen velg met kleine slag vervangen en van twee sets ??n goede maken. Blijkt dat de set die ik heb gekocht een staggered set is, Maar de vreugde was v korte duur, want toen de banden eraf kwamen bleek dat een brede velg een behoorlijke slag had, dus die kon ik niet gebruiken, helaas. Dus nu zit ik met een staggered set met twee velgen die gericht moeten worden...what to do? Choices, choices...

Foto550-YSAOYNJO.jpg


Foto550-B8EJR7SF.jpg


Foto550-7JRR6C7G.jpg


Foto550-TPWOE683.jpg


Tezza nog steeds met het strikje, wachtend op een goed moment om de antennevoet te wisselen. Geluk bij een ongeluk: de gesandwichte Lex van Robokil. Of ik wat nodig had...pssshhh, DUH! Dus wij lekker aan de slag een aantal broodnodige en meer aangeklede zaken overgezet, zoals mijn vettige kofferbakbekleding, de gestoffeerde B- en C-stijllijsten, de achterbank met 3 hoofdsteunen. Eindelijk ook de antennevoet eindelijk geplaatst omdat toch alle lijsten eraf moesten en we dus nu boven de hemelbekleding konden komen. Ikke weer hartstikke blij! Thanks, Robokil. (y)

Foto550-O6IEQV7T.jpg


Foto550-XQXVSU6A.jpg[


Foto550-ENTHLFNY.jpg


Foto550-RWUW6PLP.jpg


Foto550-ZOJS3ILG.jpg
 
Laatst bewerkt:

j2jedi

Stamgast
28 okt 2011
1.092
10
38
Next step: kijken wat er nog meer moet gebeuren voor een trackday
- remmen checken
- vloeistofpeilen
- beste bandenspanning zoeken
- ow, een de-limiter zoeken...hoop dat ik die nog op tijd heb, anders wordt het balletjes draaien op het rechte stuk, net als op de Ring
 
Laatst bewerkt: