Altezza RS200 - Tezza's project J2Jedi

GPS-10

Connaisseur
10 jun 2011
4.993
117
0
Wat ik er een beetje uit begrijp (correct me if wrong), dan introduceert een staggered setup ook meer onderstuur ... Zie bijvoorbeeld enkele ervaringen in dit topic: http://my.is/forums/f102/non-stagger...tcross-350249/

Ik ga er vanuit dat bij een 'normale' setup al een portie onderstuur vanuit fabriek is meegegeven qua 'veiligheid' voor de doorsnee berijder. Naast de 'mogelijke' voordelen van meer grip bij een staggered setup/bredere band achter, zou je daarmee dus ook meer onderstuur introduceren, hetgeen nogal onlogisch lijkt. Je zou dan ook verwachten dat er bijvoorbeeld ook iets is gewijzigd aan b.v. de stabilisatiestang/camber en etc. ter compensatie.
 

j2jedi

Stamgast
28 okt 2011
1.092
10
38
@ Robokil: De ET-waarde is de gemeten afstnd tussen de aanslag vd velg op het oppervlak vd schijf (naaf?). Dus als de ET-waar hetzelfde blijft, zal de buitenkant velg een halve inch naar buiten gaan. Dus dan verandert de spoorbreedte wel. Heb de ET vd brede velg nog niet gechecked.

@ GPS-10: Ja, dat klopt, behalve wanneer de auto tail happy wordt door een zwaarder gewicht voorin dan waar die voor ontworpen is. Je gaat het uitstappen vd kont tegen door de zijdelingse krachten makkelijker op te vangen aan de achterzijde. Dat wil niet perse zeggen dat je direct meer onderstuur hebt, want dat kan je op andere manieren weer compenseren in je uitlijning. Het schijnt zelfs dat de Lexus IS200/ Altezza AS200 een andere uitlijning heeft dan de Altezza RS200, zoals ik heb gelezen om slijtage op de Lexus tegen te gaan.
 

Jurgen

Actief
26 dec 2013
164
5
0
j2jedi: Welke stalen velgen heb je er eigenlijk onder zitten? Ik zit er nl. ook aan te denken als wintersetup. Zijn het de 'gewone' 16" Toyota-velgen zoals op de Avensis en de Corolla Verso?
 

Robokill

Actief
5 feb 2012
119
5
0
Et waarde is hart naar binnen gemeten (dus bouten naaf naar binnen toe. Spoorbreedte is buitenkant blijft dus hetzelfde)
 

j2jedi

Stamgast
28 okt 2011
1.092
10
38
Ok nou ben ik even het spoor kwijt :p
Misschien moeten we een apart topic hiervoor aanmaken?
 

Robvdo

Hoort erbij
21 jul 2014
31
1
0
de band zien rollen maar niet weten waar het zwaartepunt zit? :')
Ik lees lekker even mee! moet nog velgen en banden gaan kopen voor mijn rx :p
 

j2jedi

Stamgast
28 okt 2011
1.092
10
38
LOL Robvdo, nu je dit zegt wil ik het nog meer weten...ik kom erop terug, hahaha
 

j2jedi

Stamgast
28 okt 2011
1.092
10
38
Kuche kuche kuche...klopt ben ook weer verkouden vd stof...letterlijk, hahaha
Ik moet een heleboel updaten hier sinds de laatste keer
:giggle:
 

Desmond

Nieuw hier
18 apr 2015
21
1
0
Leuk topic om door te lezen en zeker om te blijven lezen. Vooral het deel van het importeren en de reis terug :D
 

j2jedi

Stamgast
28 okt 2011
1.092
10
38
Na een lang verblijf ergens op Dagobah is deze schone slaper weer een keertje boven water, wakker gemaakt door de klaagzang hierboven. Er waren een tijdje wat hogere prioriteiten dan hier verhaaltjes schrijven over Tezza. Zo, dat was mijn smoesje...
Sinds de laatste update ben ik voornamelijk bezig geweest met dingen waar Tezza voor gemaakt is: heerlijk rijden en kilometers maken met mn nieuwe banden. Via de Japan Classic Sunday in Gemert, roadtrip naar Berlijn voor een evenement, diverse trips voor de zaak...



Foto720-6I6XDXJM.jpg


Foto720-7WL4X37N.jpg

...naar eindelijk eens die verdomde speed limiter eraf halen! Elke keer zit je zo op de 180 km/h met nog flink toeren over, natuuuurlijk daar waar het mag zoals in het land van de brede bahnen en ook de Nordschleife (disclaimer :p).
Ik werd moe van het millimeteren met het gaspedaal om maar niet niet in de limiter terecht te komen, natuurlijk regelmatig tevergeefs...grrrr
. Na lang zoeken op het net naar een HKS-Speed Limit Defender voor een goede prijs, kwam mijn goede vriend Renzo met een delimiter uit een UK-Subaru die hij toevallig had liggen. Of ik dat niet wilde proberen.
Nee hoor, hoeft echt niet, nee, zeker weten...okay, omdat je zo aandringt!
Dus ik wat dingen uitzoeken en na nog wat prioriteiten toch tijd gevonden om het te gaan inbouwen.

Foto720-SBNN4PUX.jpg

Foto720-87TLTOUA.jpg


Ik zou dat samen doen met Robokil, maar die gast zijn electro boogie moves zijn sneller dan mijn schaduw, dus ja...hij heeft het ingebouwd, ik mocht de info laten zien. Wat hij niet weet is dat ik mijn mind trick heb toegepast zodat ik geen vuile handen hoefde te maken, handig toch??ANYWAY, dat ding zat erin, tijd voor de check of de motor zou starten en dan de eerste proefrit om te zien of dat rare blokje met geel etiket wel werkt. Nou, het rijdt enig zo!

Foto540-DZLR67OW.jpg


Wat was die kreet van de Dukes ook alweer? BAMMM jonguhh! Hehe, eindelijk! :D Ik kan het echt een ieder die zo'n speed limiter heeft aanraden deze weg te halen. Nu nog alles maar eens netjes wegstoppen.

Foto720-NGGE6DUS.jpg

Looking stock, baby! Special thanks Renzo & Robokil, hier ga ik zeker gebruik van maken...op het circuit dan, h? ;)
 

j2jedi

Stamgast
28 okt 2011
1.092
10
38
Driving Fun trackday CPZ 21.08.2014
Was ik nog net op tijd voor de trackday aanbieding van Driving Fun hier op het forum. Robokil en een andere mati van mij waren ook mee en Renzo was er ook met zijn mooie Subaru P1. Na een ontspannen welkom en inschrijving bij Marleen in Mickey's cafe op het paddock was het tijd voor de briefing en natuurlijk track time! Ook al is dit mijn derde keer op een circuit met eigen auto, toch blijft er een gezonde spanning/ zenuwachtigheid - Robokil en Renzo waren natuurlijk de rust zelve. Eerst nog de coilovers harder zetten, losse spullen in de kofferbak en kijken of alles goed vast zit onder de motorkap.

Foto720-6KSFAVEA.jpg


Foto1k0-ETH6LFPC.jpg


Ik kreeg Han als toegewezen instructeur, die al voor het instappen begon met de begeleiding; erg goed. Tijdens de eerste ronde was het uitleg en aanwijzingen en dan steeds harder proberen te gaan natuurlijk. Ging op zich best goed, alleen merkten we in de 2e ronde al dat Tezza veel te laag staat en dat de banden vooral voor aanlopen in de wielkasten. Waarschijnlijk door de breedte van 225 voor, de rol in het chassis en de verkanteling van een aantal bochten. Ook de coilovers vooraan op de hardste stand wil niet helpen. Het is zelfs zo erg dat in de Tarzanbocht het aanlopen de auto afremt, zelfs met vol gas! Ik denk dat ik de coilovers wat hoger moet zetten en het liefst een paar strakkere swaybars moet gaan plaatsen.
De nieuwe Falken Azenis HK453 deden het verrassend goed. Ze hadden naar mijn beperkte ervaring goed grip en begonnen wel wat te smeren, maar wel gelijkmatig. Ook de StopTech remblokken deden weer goed hun werk. Ik durfde steeds later te remmen (volgens Robokil nog niet laat genoeg, haha) en dat verwachtte niet iedereen, zoals de TVR Cerbera die ik op het rechte stuk langs liet, maar bij de Tarzan zodanig van mij schrok dat hij blokkerend de grindbak inreed...voelde me wel een beetje schuldig, ook omdat de sessie even stilgelegd moest worden zodat de behulzame mashalls de TVR eruit konden trekken.

Foto1k0-TIB38ZDJ.jpg


Foto720-Q7Y4SVQB.jpg


Foto720-OVRK4RCX.jpg


Met de invallende duisternis de sessie beeindigen was toch ook wel erg mooi. Daarna nog lekker wat nagekletst bij Mickey's totdat het tijd was om naar huis te gaan.
Wat een heerlijk circuit is Circuit Park Zandvoort! Ik hou van de verschillende soorten bochten van eenvoudige tot blind, dubbelknikkend, camberverkantelingen en ook de niveauverschillen. Persoonlijk vind ik de baan veel uitdagender dan Assen, al wil ik daar wel nog weer gaan rijden om te kijken of ik nu wat betere koekjes daar kan bakken.

Jammer dat jullie niet mee konden, want ik denk dat jullie het ook leuk gevonden zouden hebben. De mensen die er waren hielden allemaal rekening met elkaar en de baan is niet overvol. Zeker een aanrader voor de volgende keer.
Dank en complimenten voor Driving Fun. Nu moet ik een manier gaan vinden om dit veel vaker te doen, haha.


Foto540-86NFWXYG.jpg