Altezza RS200 - Tezza's project J2Jedi

j2jedi

Stamgast
28 okt 2011
1.092
10
38
Driving Fun Driftcursus Weeze 27.09.2014
Ik weet niet of het echt goed is om ingeschreven te zijn voor een nieuwsbrief waarin er allerlei leuke dingen staan ... damned DF! Nu weer een aanbieding voor een kleine basis driftcursus met geprepareerde oefen-auto's in Weeze. Toch maar even het keramische varkentje voorzichtig open getimmerd om deze kans niet voorbij te laten gaan. Deze trip heb ik gemaakt met mijn vriend Gary, die voorzitter was van de Altezza Club Suriname; het iz zijn schuld dat mijn varkentje niet meer leeft (yeah ,right). Anyway de trip naar Duitsland gemaakt met in het vooruitzicht de delimiter gebruiken! Yesssssss...ow wacht gele kentekens op de linkerbaan met 100 km/u en ja ze schuiven natuurlijk niet op voor de Duitse Autobahn knippercode. Nou dan maar opnieuw terugschakelen, ow wacht de veel te korte afslag nu al?
StopTech, still my friend :p


Foto540-QVNMUCRO.jpg


Foto540-KQUCZNDH.jpg


Aangekomen op het terrein naast het vliegveld van Weeze konden we gelijk mee naar achteren waar de cursus werd gegeven. Zaten we dan in de 5-serie van Peter Tunissen (DF) gepropt samen met Marleen. Zegt ze tegen hem: ga je niet even driften dan? Hoppa! Standaard 5 serie met 5 rollende volwassenen op droge baan. Nou, ik was blij dat ik Tezza niet daarvoor gebruikte, damn wat een krachten komen op het onderstel...maar leuk was het wel!
Aangekomen op het oefenplatform een instructie gekregen met de basistechnieken en begrippen, om daarna te gaan proberen in de geprepareerde 3-series met doorgelast diff, kooi, kuipstoelen en een natte baan. Er waren drie oefeningen: rondje linksom (gaat makkelijker dan rechtsom), rondje rechtsom en als dat lukte proberen te gaan voor figuur 8. Heel erg gaaf! Was toch wat moeilijker dan ik dacht. Gelukkig dat je je geen zorgen hoeft te maken over de auto, dus dat laat je al snel achter je.

Foto540-4SANEQPD.jpg


Na wat vieze woorden kon ik toch een paar rondjes achter elkaar driften om dan weer eruit te komen met een spin of onderstuur. het figuur-8 is mij twee keer voor 80% gelukt! :D Het was natuurlijk veels te kort, maar ben wel een geweldige ervaring rijker en een certificaat dat ik heb meegedaan, haha. Ze doen het wel goed hoor, DF. Eigenlijk moet ik geld gaan vragen voor de reclame :p

Foto540-6T3BWIZS.jpg
 

j2jedi

Stamgast
28 okt 2011
1.092
10
38
In de tussentijd is er niets bijzonders gebeurd, behalve dan het gebruikelijk kleinonderhoud, wassen, rijden, genieten en de genoemde prioriteiten. Totdat er zich weer een event aandiende om te gaan driften op een natte baan, deze keer met Tezza! Spannend, want nu moet ik kijken of ik de 2 uurs cursus van ruim een half jaar geleden kon toepassen op mijn eigen auto, waar ik ook nog weer mee naar huis wilde rijden.

Driftmania op Test Track Thedinga, Emmen 05.04.2015 – Tuning Lifestyle Community
ML en Sander hebben mij eigenlijk doen denken om eraan mee te doen. Uiteindelijk zat ML alsnog te twijfelen of hij wel zou gaan, maar heb hem gezegd dat hij mijn handje moest vasthouden omdat ik anders niet zou durven gaan, dus kwam hij mee. :D Ik moest uit Amsterdam komen, dus half negen daar zijn was niet echt een goed plan, ook omdat ik de dag ervoor moest werken. Gelukkig konden wij wat later inschuiven en na een korte instructie meedoen. Of we mee wilden doen met de wedstrijd later op de dag...tandem driften....HELL, NO!!! I'll just be the wuzzz.
Eerst nog een papiertje tekenen dat als de aarde openscheurt, zij niet verantwoordelijk zijn en bladiebla. Und nu gehn mit di behnehn! We hebben beiden ook iemand in de auto meegekregen om ons op weg te helpen. Dat heeft mij toch wel geholpen vind ik, omdat ik het allemaal weer even moest ophalen.

Foto720-NVG6LWHW.jpg


Foto540-X8B3HQWI.jpg


Het is nog best moeilijk om een echte drift in te zetten, het was toch flink anders dan met de geprepareerde autos in Weeze. Ik had veel last van onderstuur en wilde geen handrem trekken of clutchdump doen. Gewoon lekker het gewicht verzetten, maar dat deed ik te voorzichtig. Dat lag denk ik aan de modderpoelen naast de baan waar er regelmatig iemand uit getrokken moest worden. Sommigen kregen daardoor wat schade en ik had geen extern sleepoog gemonteerd. De bumper van Sander (oranje IS200, open diff) was daardoor bijna stuk gegaan, dus had hij het er maar vanaf gehaald.

Maargoed, toch gewoon lekker proberen en naarmate de dag vorderde lukte het iets beter. Totdat ik toch in de modder terecht kwam met nog maar 1 achterwiel op het asfalt, haha. Op eigen kracht eruit, maar opeens schudde het stuur zo wreed dat ik dacht iets aan de ophanging gebroken te hebben. Gelukkig bleek het maar modder te zijn waar mn hele rechter voorvelg vol zat. Natuurlijk had ik een borstel bij en kreeg ik een bakje water; nee, niet om de schrik weg te drinken. Ondertussen ging ML wel lekker, dus moest ik aan de bak, verdorie!

Foto720-A3NMQKQK.jpg


Foto720-3SITNEZS.jpg


Foto720-86Y3PG6B.jpg


Foto720-PTX6GF84.jpg


Foto540-YSCOMBR6.jpg


Dit was na het schoonmaakwerk :grin: Tweede ronde weer de baan op en opnieuw proberen. Dit keer ging het wat beter en begong ik het gevoel te krijgen, maar de keren dat ik zelf niet rondging had ik wel vaak dat er iemand halverwege de bocht was gespind. Daar durfde ik dan niet omheen te driften, omdat ik het nog niet goed kan. Dus probeer je in het laatste deel vd bocht, steeds beter totdat je niet goed weet hoe je netjes uit die drift komt ... ok EFFE beetje normaal doen ...
tank slapper links, rechts, links, nee toch rechts EEEEEEN pylonen onder de auto. Niets stuk nee, want JDM yoooowww! Na nog wat pylonen volledig verminkt te hebben vond ik het even welletjes, haha voordat ik nog meer dingen zou gaan verminken. Ik had wel door dat ik meer snelheid moest maken omdat je dan beter kan gooien. Dus dat wordt dan maar een andere keer weer proberen. Het zou misschien makkelijker zijn geweest als we een grote vlakte zouden hebben zoals in Weeze. Ik zou dan meer durfen, want dan weet je dat alle heel blijft.

Ik kan het dus nog steeds niet, maar begin het wel te leren.
Op naar een volgende keer dan maar en dan hopelijk meer van deze :D

Foto720-SR4JJ7TT.jpg


Foto540-UXVROLZA.jpg


Het event was wel goed verzorgd vond ik, zeker zo voor de eerste keer, alleen een beetje ver weg.
Verder was er ook nog een kantine met toiletten en een mini-meet waar onder andere deze bad boy ook tussen stond.


Foto540-SJOFER7J.jpg


Meer fotos van ook de andere deelnemers met filmpjes zijn te zien op de
FB page van DriftMania , met dank aan de fotograven :D
 
Laatst bewerkt:

Hube

Oprichter Lexusforum
2 mei 2008
7.266
67
0
Gaaf J2! Ziet er naar uit dat je je goed gemaakt hebt. Hou je mooie Tezza wel heel!
 
  • Leuk
Waarderingen: j2jedi

j2jedi

Stamgast
28 okt 2011
1.092
10
38
Thanks. Ja ik wil Tezza wel heel houden, vandaar ook dat ik niet overal aan meedoe. En natuurlijk bepaal je in grote mate ook zelf hoe ver je gaat.
Mijn hart ligt meer bij circuit rijden. Het driften wil ik graag leren voor extra voertuigbeheersing en het is ook nog eens erg leuk om te doen. Er is binnenkort de #2 van Driftmania. Ik denk dat ik er naartoe ga.
 

j2jedi

Stamgast
28 okt 2011
1.092
10
38
Nog even een laatste inhaalslag maken hier op mn topic page...so have a Coke and a smile and read. Ik moet het toch wat regelmatiger gaan bijhouden, haha.
Ditmaal was het in april 2015 toch maar eens tijd om de bedrading op te ruimen. Ik had een aantal keer een luide piek over de speakers die klonk als een overspringende vonk van 12000volt. Dus ik dacht: laat mij eens mijn eigen radio inbouwen, want misschien ligt het wel aan de radio. Los van het half loshangende fascia front, wist niet wat ik zag achter de radio! Het was net alsof er een kat in had gespeeld... Alles was provisorisch aan elkaar gedraaid of zelfs gevouwen, half met goedkope isolatietape vastgeplakt (wat ook los kwam), verschillende kleuren draden aan elkaar gedraaid, etc etc. Ik had geen tijd om alles te gaan uitzoeken en opnieuw te gaan aanleggen dus heb alles maar even stevig aangedrukt, netjes opgevouwen en precies zo weer dichtgemaakt.

Foto540-CPBIGUBQ.jpg


Foto360-VZJ3ZI7V.jpg


Een jaar later had ik eindelijk wat tijd om samen met Robokil gezellig een uurtje te gaan puzzelen. Dat werd dus een hele middag, want ook hij kwam er niet uit en niets klopte met wat we op internet vonden of met onze metingen en probeersels. Bleek ook nog eens dat rechtsachter de speaker het niet deed, dus het zat goed mis. Dus uiteindelijk maar de draden gevolgd richitng de fabrieksversterker en toen vonden we nog zo'n haarbal...OMFG! Er zijn bypass stekkers te koop, maar ja als je dat zelf denkt te kunnen, waarom niet, toch? pfff.

Foto360-TQ8CU7HZ.jpg


Foto360-OKLAHPKB.jpg


Foto360-QJ4H8P8T.jpg


Foto360-JXWLJXFG.jpg


Foto-CPNMLJGC.jpg


Anyway, na veel gezoek op internet uiteindelijk de bedrading bij de versterker kunnen identificeren en van daaruit maar nieuwe draden getrokken en een iso-blokje eraan gehangen. Na alles getest te hebben, alles gesoldeerd en met krimpkousen afgewerkt, gebundeld en weggewerkt. Ook nog eens mijn goede oude radio er in en voila! Klus geklaard, althans alleen achter geen bass, alleen maar trebble. Binnenkort toch maar eens mn heerlijke oude Pioneer 9x6 gaan inbouwen, maar dat is ook een klusje want er moet behoorlijk wat uit de auto en ik moet adapterplaten maken, dus dat is voor een andere keer. Voor diegenen die het niet weten: de achterspeakers van de uitvoeringen met versterker zijn dubbelspoels, met een gezamenlijke aardedraad, dus 6 draden in totaal. 2 Daarvan worden aangestuurd door de versterker en gaan niet door naar de center console. Daar zijn alleen 4 speakerdraden te vinden, die aangesloten zijn op de tweeter-spoel; de draad loopt binnen in de auto onder de hoedenplank.

Foto360-VQMQXCCR.jpg


Foto360-BURHK3PT.jpg

Nou ik heb niet lang kunnen genieten van mijn nieuwe bedrading, want de auto stond ruim twee weken stil. :(
Ik reed weg bij een stoplicht toen plotseling het vermogen wegviel en de auto klonk als een Impreza. Dus zonder power heel voorzichtig de auto terug gereden naar huis om daar maar eens te gaan kijken wat het was. Bleek dat de #1 coil pack het had begeven met duidelijk zichtbaar de berucht ?orange ring of death?. Die ontstaat wanneer de temperatuur in de cylinder te hoog wordt en de hitte doorslaat naar de coilpack. Die brandt dan langzaam door. Online had ik een filmpje gezien waarin ze de coilpacks met een multimeter doormeten en aan de extreem hoge weerstandswaarden konden aflezen of een coilpack nog goed is. Dat heb ik dus gelijk ook uitgeprobeerd maar kreeg waarden die niet klopten met de werking. De doorgebrande coilpack had een lagere weerstand dan een van de goed werkende coilpacks...sum ting wong!
Uiteindelijk ben ik erachter gekomen dat de meeste?) de coilpacks van Toyota werken met 4 pinnen waarvan er twee communiceren met de ecu. De ecu geeft een signaal om te vuren en ontvangt een signaal of de coil heeft gevuurd. In mijn geval kon de coil dus niet meer communiceren met de ecu.

Foto360-EATLGSEF.jpg


Nou, lekker dan, want nu wist ik niet of de andere coils ook zouden kunnen falen...
Ondertussen was mn varkentje zich maar alvast gaan verschuilen. Heel even toch gewaagd om bij de Toyota dealer te vragen wat zoiets nu kost: ? 216 in de btw, per stuk. Tja en ik wist niet of de andere drie nog goed waren, dus ik wilde ze alle vier vervangen!


Na wat dubben over de ebay coilpacks, waar een paar van ons goede ervaringen mee hebben in de IS200 (? 150 per 6 stuks), en wat studie gedaan te hebben, bleek dat de Altezza van mijn bouwjaar (pre-facelift) maar met 1 type coilpack kan werken. Alle andere opties vereisen stand alone management om de firing order te kunnen aangeven. Een andere theoretische optie is de ecu van de facelift versie te gebruiken, want die gebruikt de coilpacks van vele andere modellen waaronde de Avensis, Yaris, Celica GT4 etc., die WEL te verkrijgen zijn in de eBay variant. Of die facelift ecu ook werkt in mijn auto kan ik nergens terugvinden. Jammerrrrrrrr.
Voor de goede orde staat dit even los van het feit dat in mijn ogen de OEM-versie altijd de meest veilige keuze is wanneer je geen zekerheid hebt over de aftermarket-versie. In mijn eigen geval had ik al besloten niet daarmee te gaan experimenteren, omdat mijn motorblok toch behoorlijk hightech engineered is, ik het regelmatig richting de toerenbegrenzer breng en er toch altijd het circuit mee op wil. Dan kan je maar beter beproefde onderdelen gebruiken. Gelukkig heb ik nog mijn goede bron in Nieuw-Zeeland (North Shore Toyota NZ) waar ik met clubkorting kon bestellen. Dat werd dus twee weken wachten (7 dagen onderweg, 3 dagen in NL). Ondertussen gelijk ook maar nieuwe bougies aangeschaft en alvast mijn Blitz vervangingsfilter klaargezet. Ben benieuwd of ik wat merk van dat betere filter. Ik wil de plaatjes op de doos graag geloven.

Foto360-RVS63GER.jpg


Foto360-Z8K3CTDE-1.jpg


Foto360-MEMSVPCR.jpg


Foto360-EBTASNOK.jpg


Hijaaaaaahhhh de belllll...ow pakketje voor vrouwtje en nog een en weer een...FAKKK! :mad: tiktaktiktaktiktak
Ondertussen een feest voor de vogels natuurlijk...en ik weet niet wat voor vogels er bij jullie rondzeilen, maar hier hebben wij van die genetisch gemanipuleerde meeuwen die Monsantozaad uit Tjernobil hebben gegeten of zo...dus ik met een emmer en ander spul naar de auto en ja hoor een gat gebrand in mn blanke lak! Nu was mn lak al niet goed meer, maar toch. Uiteindelijk was het zover en belde de juiste postbode aan, haha! Dus maar gelijk alles even on hold gezet om alles erin te freubelen.

Foto360-3LXUINNY.jpg


Het luchtfilter was niet echt heel erg vies, lijkt wel. Wel 16,3 vliegende beesten erin gevonden van normale vliegjes tot bijen... Het lijkt er op alsof niet het volledige filter wordt gebruikt (zie grijze vlek), misschien is dit wel te verbeteren?

Foto360-8NGARM34.jpg


Foto360-AVAYSIWX.jpg


Foto360-Q6SHIBZZ.jpg


Foto360-BVUMIXTD.jpg
Heerlijk, ik kan weer rijden! :D Lekker een flink stukje beheerst gereden. Tezza snort er weer op los en pakt ook weer sneller het gas op. Moet alleen nog mijn MAF-sensor en het gasklephuis schoonmaken, want dat ben ik ff vergeten. Zucht... I know...
:sneaky:
 

j2jedi

Stamgast
28 okt 2011
1.092
10
38
Ik was op tijd klaar voor Driftmania #2! Yessssssssss...oh nee wacht... een paar dagen voortijd parkeerde ik over zo'n neerklapbare parkeerbeugel en bij het achteruitrijden trok ik de onderkap onder het motorblok helemaal krom, omdat die bleef haken. Ik kon er ter plekke niets aan doen en moest zo naar huis rijden, over bestraatte wegen waar iedereen je nakijkt met een gezicht van: ?Hoor hem eens stoer rijden met zn buikschuiver...kan hij die fracking pizza doos niet eens eventjes onder je auto vandaan halen? Loserrrrrrrrrr!? Blijkbaar had ik dat nodig om echt even tijd te maken Tezza aan de voorkant wat hoger te zetten...I know...
:sneaky:
Lennert allang blij, want hij zat al een tijdje te zeuren dat het echt kon zo laag, dus hij wilde mij wel komen helpen om het klusje snel te klaren, vele handen maken licht werk, toch? Ik moest goed onder de auto kunnen om bij de kappen te kunnen komen, dus lekker de assteunen gepakt en de de auto erop zetten. Toen ik bezig was met de 2e assensteun vroeg Lennert: hoever wil je omhoog? Ehrmmm, hmmmm...wait...FACKKK!!! Owkaaaaayyy wielen weer erop, auto weer op de straat om op te meten...
I KNOWWWWWW!!! :brr:
En dan heb ik ook geen garagekrik, he! Ik ben nu wel redelijk gespierd in mijn armen denk ik, hahaha. Anyway, beetje laagste punt gemeten, wasstraat zegt minimaal 100mm, schatting zakken met personen erin en gaan voor 15mm. Weer de auto op assteunen en eindelijk van start. De schade aan de onderkappen viel uiteindelijk mee, op wat opgetrokken gaten na. Dus ff wat gaten bijboren rondom en alles met nieuwe tie-rips vastgezet. Het zand wat er ligt was wat true weight reduction van de modder die nog was achtergebleven na de 1e Driftmania, haha. Hopen dat ik de volgende keer niet weer de modderpoel in rij!


Foto360-P4VIXWJB.jpg


Foto-WXIRFUPK.jpg


De schroefdraad van de BCR coilovers was redelijk vies en had lichte oxidatiesporen, maar dat ging allemaal soepel weg na wat WD40 een zachte borstel en een doek. En dat na 4 jaar misbruik in weer en wind, niet door de wasstraat kunnen (dus geen bodemreiniging), nooit schoongemaakt en met pekel gewoon blijven rijden! Reclame van BC Racing bevestigd :D Uiteindelijk hebben we Tezza 18 mm hoger gezet omdat dat lekkerder te meten was. Voorlopig vind ik het goed zo, de toekomst zal uitwijzen of ik de hoogte zo laat. Ik kan nu gewoon over drempels rijden en bij wegverzakkingen in hoge snelheidsbochten squat Tezza nu veel stabieler. Wil nog wat gaan experimenteren met preload etc, dan kan de hoogte denk ik weer een 10mm lager voor de betere looks, zolang de balans niet wordt verstoord.

BEFORE
Foto360-7UD67Y4Z.jpg


AFTER
Foto360-66BRRABP.jpg


Er was nog daglicht over en mooi weer dus ook maar eindelijk naar mijn power door lock gekeken. Bij Lexus Amsterdam kwamen ze er niet uit volgens hun 100 per uur zoektoch-protocollen en we heben toen maar besloten dat het wel goed was zo. Als kwaliteitsgarage zijn ze volgens hun zeggen verplicht de protocollen te volgen, ook al wist ik al wat zij na 4 uren konden bevestigen: de actuators werken, de receiver werkt, de deurcontrol werkt, het relais klikt, maar het signaal komt niet uit de MPX body ecu. Wat zo'n ecu kostte? Even kijkennnn...rond de ? 800-1000...slik ok, laat maar. De body ecu uit de Lexus is vrij te verkrijgen op eBay, soms voor wel ? 20, alleen werkt dat natuurlijk niet op de Altezza. Gelukkig had ik in Ierland een 2e handse MPX body ecu uit een Altezza gekocht voor iets ? 75, op hoop van zegen. Die had ik dus een jaartje in huis liggen, dus Lennert weer aan de slag.

MPX body ecu IS200
Foto-4OOF4Y7C-1.jpg


MPX body ecu Altezza RS200
Foto-EWOJFXVK.jpg


Foto-XFTQNEH8.jpg


Resultaat: mijn power door lock werkt! Wat een armoede was dat om de auto telkens op de hand open en dicht te moeten doen! Wat een genot, ik voelde mij als dat jongetje in die VW-reclame, hahaha.

Nu nog proberen te slapen voor Driftmania #2 :D
 

mvraamsdonkIS300

Stamgast
11 jan 2014
2.542
140
0
Leuk verslag weer.
Goed dat je iets aan de bedrading hebt gedaan je zou kortsluiting en brand krijgen achter je dashboard.
Dat zou toch heel erg zijn.
Verlaging staat mooi.
 

j2jedi

Stamgast
28 okt 2011
1.092
10
38
Thanks! Het was trouwens een verhoging aan de voorkant. Die stond echt te laag, wel cool, maar veel te laag...niet functioneel.
Ja, het was allemaal echt hard nodig, dat zeker. Ik ga nu wat meer tijd maken om mn ride netter te houden, haha.
:grin:
 

SC400nl

Stamgast
22 dec 2013
1.635
155
63
die bedrading ! maar complimenten voor het netjes herstellen , en net als GPS , echt genoten van jouw verhaal

en het leuke van een niet euro auto is dat je de onderdelen overal vandaan kunt halen ..voor weinig :thumbsup:
wat in ons landje als bijzonder word beschouwd kan ergens anders wel normaal zijn met bijbehorende normale prijzen
 
  • Leuk
Waarderingen: j2jedi

ArnoM

Actief
18 dec 2014
149
13
18
Tot nu toe heb ik wat stukjes gelezen.
Helaas nog niet meer tijd gehad, maar wel verslavend om meer te lezen.
Zo als SC400 al zei is het echt genieten van je verhaal.

En zo'n driftcursus...
Ik denk dat mijn ceramisch varken ook een keer een tik met de hamer krijgt. :grin:
 
  • Leuk
Waarderingen: j2jedi

mlcoolj

Stamgast
17 feb 2010
6.576
115
63
onderdelen overal vandaan voor weinig... no pun intended, but LOL niet met een Altezza helaas... Alles dat een Altezza met een IS200 deelt is inderdaad best goedkoop te vinden, Altezza is een ander verhaal, al worden ze regelmatig aangeboden als slopers etc, onderdelen die Altezza specifiek zijn, zijn niet goedkoop... Verder goed werk man, had het al gezien en met je in de auto gezeten, wel te merken dat er nieuwe pennen in zitten, heerlijk! tijd om al die spullen van je dat op de plank liggen eens te installeren :p Er ligt nog een rood dingetje dat ergens onder de motorkap past :p
 
  • Leuk
Waarderingen: j2jedi

j2jedi

Stamgast
28 okt 2011
1.092
10
38
Thanks guys. J? ik ben jammer geniet niet echt de r tijd om vaker te posten dus moet het in bulk haha.
Wat Marvin zegt klopt. Maar uiteindelijk kan ik ze inderdaad goedkoper vinden dan bij de dealer. Voor de IS200 is er best veel te vinden in de lagere euro regionen.

Ja Marvin, ik moet dat ook nog installeren en nog kleine tweaks doen. Ik probeer nu echt tijd te maken. Eerst mn staggered set laten richten. Ben benieuwd of ik de trillingen ook zo erg ga vinden.
 

mlcoolj

Stamgast
17 feb 2010
6.576
115
63
Ja inderdaad, als je zoekt dan vind je het voor een betere prijs dan de dealer, betekent niet dat het dan goedkoop is maar nog wel te doen hahahah. Gebruik de dealer meer als een richtprijs, sommige dingen haal ik daar wel gewoon, oliefiltertje bijv, dat is nog prima geprijst... maar een waterpomp bijv is een ander verhaal sheelt wel paar 100 euro incl verzend en douane kosten waar wij die vandaan halen... Maar succes met je wielen, ik heb ook nog 2 dat ik moet doen en de huidige zijn ook aan een refresh toe...
 
  • Leuk
Waarderingen: j2jedi