Altezza RS200 - Tezza's project J2Jedi

mlcoolj

Stamgast
17 feb 2010
6.576
115
63
mooi man! Als je niks gaat doen met die staggered set dan weet je me wel te vinden :p
 

Phaebo

Heel actief
19 okt 2011
505
13
18
Het zit ook niet echt mee he. Wel lekker bezig weer. Ik wist niet dat de originele wielen in staggered uitgevoerd waren.
 

W1773M

Heel actief
18 mei 2010
856
15
18
Volgens mij zijn de IS300's uitgevoerd met 7j voor en 7,5j achter. Mijn SportCross iig ook. Misschien is dat met de Tezza's ook maar dat weet ik niet.
Er zijn volgens mij, bedrijven die je velgen een heel eind, of zelf volledig recht kunnen krijgen,
Iig succes met je project en beslissingen. :D
 

j2jedi

Stamgast
28 okt 2011
1.092
10
38
Nee de Altezza komt met 7j rondom. In ieder geval de sportcross heeft een staggered set met idd 7,5j achter. Ik zal eens informeren naar prijzen voor het richten. Zijn er mensen hier die mij kunnen vertellen of ee staggered set anders rijdt dan de standaard set? Kan alleen maar bedenken dat de spoorbreedte achter groter wordt en dat ik daarmee iets meer grip zou kunnen hebben. Maar of het veel uitmaakt?
 

GPS-10

Connaisseur
10 jun 2011
4.993
117
0
Kan alleen maar bedenken dat de spoorbreedte achter groter wordt en dat ik daarmee iets meer grip zou kunnen hebben. Maar of het veel uitmaakt?
Interessante vraag die je stelt. Bij b.v. Porsche wordt de vering en ophanging er speciaal voor-en-op ontworpen, net als gewichtsverdeling etc.

Staggered setup zou in principe ook wat meer onderstuur introduceren, dus denk dat als je hier werkelijk profijt van wilt hebben er veel moet worden getuned. Buiten de fraaie looks, lijkt het praktisch gezien (en zonder zorgvuldig tunen), niet veel voordeel op te leveren op 'onze' auto's. Qua comparitie tussen staggered en non-staggered, lijkt de laatste ook sneller op een circuit. En uiteraard moet je ook vermogen van de auto meerekenen in het plaatje.
 
Laatst bewerkt:

j2jedi

Stamgast
28 okt 2011
1.092
10
38
Ja heb er nog over nagedacht. Toyota zal niet zomaar de moeite nemen om een staggered set te maken voor twee modellen (is300 + sportcross) in hun lean business model. Misschien heeft dat te maken met de zwaardere 3 liters in de neus? Denk trouwens niet dat je het verschil in spoorbreedte ziet hoor. Wel als de velgen concave zouden zijn.
 

GPS-10

Connaisseur
10 jun 2011
4.993
117
0
Ook een goede vraag...waarom een staggered setup voor IS300 en SC?

Spoorbreedte zie je ook niet (achter mag niet breder zijn dan voor), al zal bij staggered de ET van voorwielen meestal lager zijn. Zou je denken aan grip dan lijkt ook hier staggered niet veel uit te maken, immers, bij meer oppervlak neemt de contactdruk v/d band af. Cruciaal is meestal de gewichtsverdeling, dus in die zin zou de zware voorkant ook hier niet ten gunste komen van een 'staggered setup'. Wil je er echt en werkelijk voordeel uit halen, dan is dat nogal afhankelijk van de algehele setup, gewichtsverdeling, parameters van je ophanging, vering, banddruk, etc, etc..
 

j2jedi

Stamgast
28 okt 2011
1.092
10
38
Ook een goede vraag...waarom een staggered setup voor IS300 en SC?
...Zou je denken aan grip dan lijkt ook hier staggered niet veel uit te maken, immers, bij meer oppervlak neemt de contactdruk v/d band af. Cruciaal is meestal de gewichtsverdeling, dus in die zin zou de zware voorkant ook hier niet ten gunste komen van een 'staggered setup'. Wil je er echt en werkelijk voordeel uit halen, dan is dat nogal afhankelijk van de algehele setup, gewichtsverdeling, parameters van je ophanging, vering, banddruk, etc, etc..

Die vraag is denk ik ook de sleutel tot het vraagstuk. Het gaat natuurlijk ook om verhoudingen.

Mijn gedachtengang brengt mij tot het volgende:
Met een iets grotere spoorbreedte heb je in bochten meer grip op die as, er is een grotere arm tot de centerlijn vd body. Met een zwaardere neus wordt de achterkant theoretisch losser, met gelijkblijvende ophanging (IS200=IS300=GS). Bredere banden hebben wel degelijk meer grip omdat de zijdelingse weerstand van groter belang is dan de druk per cm2. Bij erg nat/glad wegdek moet je met de band de oppervlaktefilm doorboren om bij het asfalt te komen waar je weerstand hebt (water-aquaplane/sneeuw/modder). Er zijn verhalen van coureurs die op een Porsche 911 achetr een bredere velg gebruiken en daardoor op Zandvoort seconden sneller waren dan de rest, maar dan heb ik het over iets meer vergroting vd spoorbreedte dan 0,5 inch.
Dus: wanneer Toyota besluit voor twee modellen de spoorbreedte achter met 0,5 inch verbreedt, zou het misschien dan toch werken?

Volgens mij is de ET bij de bredere velgen hetzelfde als op de standaard velg, ik zal dat eens nakijken.
 

Robvdo

Hoort erbij
21 jul 2014
31
1
0
heeft bij porsche achter een bredere spoorbreedte niet te maken met het feit dat ze achteraandrijving hebben en dus meer vermogen kunnen overbrengen/verdelen over het wegdek, zonder wielspin waardoor acceleren minder energieverlies geeft dan met smallere banden? je verhoogt misschien wrijvingsweerstand, maar bij zoveel pk, lijkt me dat op een circuit een voordeel, je remt immers ook sneller en stabieler en accelereren en grip is way belangrijker dan topsnelheid op de meeste circuits. Of dit je helpt bij je lexus-vraagstuk weet ik niet (A)


**Edit** Porsche heeft ook de gewichtsverdeling meer naar achteren voor zover ik weet. en dus meer druk daar
 

j2jedi

Stamgast
28 okt 2011
1.092
10
38
Eigenlijk geven we zelf al het antwoord.
Bredere banden zijn om het vermogen beter op de weg te krijgen (weer die lastige druk/cm2).
Grotere spoorbreedte heeft vlgs mij te maken met het aankunnen van grotere zijdelingse krachten.
 

j2jedi

Stamgast
28 okt 2011
1.092
10
38
Geleend v ALBI-Engineering, via Quasqai-Passion forum:

Zie http://www.albi-engineering.nl/Downloads/Cursus/body_cursus.html
Over spoorbreedte staat hier (ergens halverwege de lange pagina):

De spoorbreedte is de afstand tussen de twee wielen op een as. De spoorbreedte speelt ten aanzien van de bereikbare bochtsnelheden en het stuurkarakter van de auto een rol. Een grotere spoorbreedte maakt bij een gelijkblijvende hoogte van het zwaartepunt een betere zijdelingse afsteuning mogelijk. We kunnen de spoorbreedte aan beide assen in gelijke mate groter maken, hetgeen resulteert in hogere maximale bochtsnelheden. Ook kunnen we alleen voor of achter verbreden om de effecten van een ongewenst stuurkarakter te reduceren. Hiervoor geldt, grotere spoorbreedte voor geeft minder onderstuur, grotere spoorbreedte achter geeft minder overstuur. Dit komt doordat de as met een grotere spoorbreedte zorgt voor een geringere gewichtsoverdracht. Aan de vooras moet de spoorverbreding ook niet overdreven worden, om de besturing niet te veel te be?nvloeden.

Door het "spelen" met de spoorbreedte voor en achter kan de fabrikant dus het stuurgedrag be?nvloeden.

overstuur: grotere spoorbreedte achteraan om overstuur te verkomen
onderstuur: grotere spoorbreedte vooraan om onderstuur te verkomen
 

Robvdo

Hoort erbij
21 jul 2014
31
1
0
Ah ok, ik had het idd over bandbreedte (en dus raakoppervlak) en niet spoorbreedte (Y)
spoorbreedte is idd logisch, dit verhaal legt het prima uit (Y)
physics (H)
 
  • Leuk
Waarderingen: j2jedi

Robokill

Actief
5 feb 2012
119
5
0
Robvdo, lexus is ook achterwiel Tevens wil je nooit overstuur hebben. Kijk maar eens naar de spoor breedte voor en achter bij Toyota/Lexus na mijn weten is de spoorbreedte voor altijd groter dan achter (iig bij achterwiel aandrijving) Denk hierbij aan de AE86 de Supra de IS200/IS300 (dit zal dan ook wel gelden voor de GS300 etc)

Vertaal dit terug op de 7,5 J velg achter als de ET waarde hetzelfde is blijft de spoorbreedte (buitenkant hart van het wiel) dus hetzelfde maar is het oppervlakte breder.

Nu terug naar de wielen. Je moet een auto op zijn max kunnen rijden waarbij de banden een probleem gaan vormen om sneller te gaan. Dan kun je nog naar R888 (semi slicks road legal) gaan (veel verder niet want dat vind je chassis ook niet leuk) voordat je echt over zal moeten stappen. Of je moet een dosis vermogen hebben (denk aan 350-400pk plus) waardoor je banden simpelweg niet genoeg oppervlakte hebben om grip te krijgen.

Even genoeg theorie. Het staat gewoon vet met brede banden :) Standaard is het trouwens waardeloos voor je benzine verbruik en als je geen stuurbekrachtiging zou hebben word je ook niet echt blij met brede banden
 
  • Leuk
Waarderingen: Robvdo