Graag willen wij u allen uitnodigen voor de jaarmeeting van 2025 van Lexusforum.
Deze meeting is gratis toegankelijk voor iedereen die Lexus een warm hart toedraagt en ons forum bezoekt.
Meer informatie over de meeting is in dit topic te vinden.
Interessante vraag die je stelt. Bij b.v. Porsche wordt de vering en ophanging er speciaal voor-en-op ontworpen, net als gewichtsverdeling etc.Kan alleen maar bedenken dat de spoorbreedte achter groter wordt en dat ik daarmee iets meer grip zou kunnen hebben. Maar of het veel uitmaakt?
haha ja misschien wel.Mooi verhaal weer j2. Langzaamaan weer uit de winterlsaap ontwaakt?![]()
Ik heb andere klachten gehad over safari en vbulletin....Editten met de phone doet het biet helaas... :/
Ook een goede vraag...waarom een staggered setup voor IS300 en SC?
...Zou je denken aan grip dan lijkt ook hier staggered niet veel uit te maken, immers, bij meer oppervlak neemt de contactdruk v/d band af. Cruciaal is meestal de gewichtsverdeling, dus in die zin zou de zware voorkant ook hier niet ten gunste komen van een 'staggered setup'. Wil je er echt en werkelijk voordeel uit halen, dan is dat nogal afhankelijk van de algehele setup, gewichtsverdeling, parameters van je ophanging, vering, banddruk, etc, etc..
Zie http://www.albi-engineering.nl/Downloads/Cursus/body_cursus.html
Over spoorbreedte staat hier (ergens halverwege de lange pagina):
De spoorbreedte is de afstand tussen de twee wielen op een as. De spoorbreedte speelt ten aanzien van de bereikbare bochtsnelheden en het stuurkarakter van de auto een rol. Een grotere spoorbreedte maakt bij een gelijkblijvende hoogte van het zwaartepunt een betere zijdelingse afsteuning mogelijk. We kunnen de spoorbreedte aan beide assen in gelijke mate groter maken, hetgeen resulteert in hogere maximale bochtsnelheden. Ook kunnen we alleen voor of achter verbreden om de effecten van een ongewenst stuurkarakter te reduceren. Hiervoor geldt, grotere spoorbreedte voor geeft minder onderstuur, grotere spoorbreedte achter geeft minder overstuur. Dit komt doordat de as met een grotere spoorbreedte zorgt voor een geringere gewichtsoverdracht. Aan de vooras moet de spoorverbreding ook niet overdreven worden, om de besturing niet te veel te be?nvloeden.
Door het "spelen" met de spoorbreedte voor en achter kan de fabrikant dus het stuurgedrag be?nvloeden.
overstuur: grotere spoorbreedte achteraan om overstuur te verkomen
onderstuur: grotere spoorbreedte vooraan om onderstuur te verkomen